3D Printer foutje/ongelukje

bprosman

Golden Member

Vannacht had ik een 3D print laten draaien die er vanochtend niet helemaal uit zag zoals ik verwacht had.

Ik wilde net deze foto plaatsen en vragen of een van de 3D printer gebruikers dit herkende en een eventuele oorzaak wist. Maar toen ik nog eens naar de printer keek wist ik het antwoord eigenlijk al denk ik :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heeft de mijne ook een keer gedaan. Zelfde rode wielen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Het zegt mij, als niet 3D printer eigenaar/gebruiker, helemaal niets...
Wat is er misgegaan?

bprosman

Golden Member

Op 19 september 2023 13:50:07 schreef rob040:
Het zegt mij, als niet 3D printer eigenaar/gebruiker, helemaal niets...
Wat is er misgegaan?

Die "Wielen" zijn om het bed te levelen. Hier op de foto te zien (op de foto zijn ze zwart).

Achteraf zag ik dat zelfs alle 4 de wielen er af gevallen waren door trilling in de printer dus het bed is tijdens het printen omhoog gekomen en absoluut niet level meer.

Ik heb wat sterkere veren besteld en ga de wielen aanpassen naar versies met zelfborgende moeren.

rob040

Golden Member

Ah, duidelijk. Het was niet zo dat er een rood blok op de printer lag terwijl het rode wielen hadden moeten worden... :D

Maar inderdaad, modificeren om het niet nog eens te laten gebeuren lijkt me een strak plan.

Arco

Special Member

Bij de Ender 5S1 beweegt het bed alleen nog maar langs de Z-as, dat spaart heel wat bewegingen uit en dus weinig kans op lostrillen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gewoon een vleugelmoer er op, zou ik denken.

Anderzijds, dat bed leveling hoeft niet "handig" te gaan als je een CR-TOUCH hebt. Dan rommel je 1x dat ie in de vier hoeken ongeveer even hoog zit en dan blijf je er voortaan vanaf.

@arco: Emily (the engineer) heeft een video gemaakt waar ze d'r ender-3 heeft opgevoerd om tot 3m hoog te kunnen printen. Dat had VEEL beter gewerkt met zo'n bed-doet-alleen-Z printer.

[Bericht gewijzigd door rew op 19 september 2023 16:17:33 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 19 september 2023 16:15:20 schreef rew:

Anderzijds, dat bed leveling hoeft niet "handig" te gaan als je een CR-TOUCH hebt. Dan rommel je 1x dat ie in de vier hoeken ongeveer even hoog zit en dan blijf je er voortaan vanaf.

Gaat een zelfborgende moer op.

je kan ook de schroefdraad eruit halen en met een hamer een tikje op de zijkant zodat de draad wat plat is.
dan zal die vanzelf ook klemmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
marcob

Golden Member

Je kunt ook de veren vervangen voor siliconen stands:

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hubie

Special Member

Ik heb ook geen(praktische) ervaring met 3D printen maar het lijkt nu op een berg zure matten... ;-)

edit\Ik zag pas ergens een 3D voedselprinter,snoep printen lijkt mij dan euuu,a piece of cake..

[Bericht gewijzigd door Hubie op 19 september 2023 19:12:06 (33%)

bprosman

Golden Member

Op 19 september 2023 18:33:27 schreef marcob:
Je kunt ook de veren vervangen voor siliconen stands:
[bijlage]

Wat zijn de voor/nadelen ? Iemand ervaring ?

De mijne heeft "iets" met de Z-probe. Zo nu en dan komt ie 3mm te laag uit. Hij heeft nu ter waarde van 130 euro aan bed gemold.

Maar dingen zijn niet erger kapot omdat het bed op veren staat dat wat ingeduwd kan worden als ie dit weer voor mekaar krijgt.

[Bericht gewijzigd door rew op 19 september 2023 21:55:28 (17%)

marcob

Golden Member

Op 19 september 2023 19:59:29 schreef bprosman:
[...]
Wat zijn de voor/nadelen ? Iemand ervaring ?

Ik heb ze zelf liggen en moet ze nog monteren.

Hier een video verslag van iemand. https://www.youtube.com/watch?v=TscCrB1pS7w

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years