Hi,
Ik zie geen rede om de BA3121 te gebruiken als voorkeur als vervanging van een voorgestelde NE5532A.
Er is in de datasheet geen enkele grafiek te vinden bij ene 600 Ohm belasting, enkel 10K, zo kan ik ook een chip ontwerpen.
De NE5532A is ontworpen voor het aansturen van een 600 Ohm belasting.
Hierdoor kan deze opamp ook aardig wat stroom leveren aan zijn belasting.
Meestal doet hij vervormingsarm 25mA, wat ruim voldoende is voor een 600 Ohm hoofdtelefoon element. (typical 38mA max 60mA)
Hoe hard gaat het? hangt van het rendement af van het hoofdtelefoon element en de gebruikte voedingspanning van de opamp.
Hoeveel totale voedingspanning is er beschikbaar?
Laten we eens aannemen dat dit totaal 24V is, de RMS waarde die er maximaal kan uitkomen is dan ongeveer 7V RMS,
simpel gerekend zou je bij 12V totale voedingspanning ongeveer 3,5V RMS hebben, maar hou rekening dat dit ongeveer 3V RMS zal worden.
Waarom, de meeste opamp’s zijn aan de uitgang niet Rail tot Rail, dus er valt altijd wat spanning over de eindtransistoren bij volle uitsturing.
Hoe lager dus de voedingspanning, hoe meer de verliezen gaan meespelen omdat er spanning over de eindtransistoren valt.
Bij totaal 12V is de piekstroom die de opamp gaat leveren bij een 600Ohm belasting niet meer dan 10mA,
zelfs bij totaal 24V voeding spanning is het nog steeds niet nodig om de NE5532A parallel te gaan schakelen.
Bij de afwegingen is het nodig rekening te houden hoeveel stroom een opamp lineair kan leveren, de voedingspanning en de belasting die de opamp gaat zien.
Ik hoop dat dit het een en ander wat duidelijker maakt.
Groet,
Bram