TEA2025

Paulinha_B

Honourable Member

Voor een koptelefoonversterker wilde ik de TEA2025 toepassen. Alleen lijkt deze me wat oubollig, misschien niet meer aan te bevelen voor een nieuw project.

Misschien weet iemand een alternatief audioversterkertje van +/- 2x3watt? Geen brugschakeling, de koude kant van de koptelefoon hangt sowieso aan de nul.

Let wel, ik wil geen IC voor 5V=, die zijn er te kust en te keur. Er dienen koptelefoons van 600 ohm aangestuurd, daarvoor zie ik toch graag een wat hogere voedingspanning. Als ik toch voor de TEA2025 ga dan hang ik er een 7810 voor, de uiteindelijke voeding komt uit een boordnet zoals van een auto.

Sine

Moderator

3W? Dan ben je royaal doof.

Een 600Ω kan je prima sturen met een standaard opamp als een NE5532. Als je twijfelt over het uitgangsvermogen zet je twee trappen parallel.

en parallellen doe je zo:

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 september 2023 10:39:53 (11%)

Paulinha_B

Honourable Member

Blijkbaar nog nooit in een klein vliegtuigje gezeten :) ?

3W koptelefoon... Ben je nog niet doof, dan wordt je het beslist wel. :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Herrie met nog meer herrie bestrijden tot je helemaal doof bent

Op 19 september 2023 13:50:55 schreef Paulinha_B:
Blijkbaar nog nooit in een klein vliegtuigje gezeten :) ?

Waarom denk je dat veel hobbypiloten met noise cancellation vliegen, meestal een Bose A20 of David Clark DC :) En dan versta je vaak nog niet alles.

Paulinha_B

Honourable Member

Tsja, zeker de Bose is een beetje danig buiten budget voor deze ulm-vlieger... De DaveClark is al heel wat draaglijker. Maar ik heb een best bruikbare headset, waarom zou ik moeten een andere kopen?
Overigens heb ik ooit zo'n noise-cancelling geprobeerd, een goedkoopke weliswaar, maar ik merkte amper verschil.

En nee inderdaad, gezond voor het gehoor is die kleine vliegerij helemaal niet.

Staar u aub allemaal niet blind op die 3 watt, die gelden in de IC-specs voor een luidsprekertje van 4 of hooguit 8 ohm, wat schiet daar van over bij 600 ohm? Povere 60 mW, als ik nog een beetje kan rekenen.

@Bram hieronder: vervorming en ruis zijn al helemaal naast de kwestie, dit gaat allesbehalve over HiFi, de bandbreedte is sowieso al beperkt tot 300-3000 Hz. En zeer terecht is reeds opgemerkt dat men al tevreden is als men iets verstaat, gelukkig zijn de meeste zinnen standaard en 90% is voorspelbaar. Toch blijft "Say again, please" een zeer courante term. Dat eeuwige perfectionisme van u wordt wel eens enerverend, soms...

blackdog

Golden Member

Hi,

Het schema met de NE5532 van Sine is OK voor een 300 tot 2K hoofdtelefoon, maar wel twee serie weerstanden(33 of 47 Ohm) opnemen bij C4 en C8 en C5 iets van 470uF nemen.
Geen idee wat de waarden in het schema zijn neem de versterking in ieder geval niet te hoog, je vervorming gaat dardoor omhoog en je gaat meer ruis horen.
Verder gebruik je dan bij een te hoge versterking een te klein deel van je potmeter.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Paulinha_B

Honourable Member

Intussen ben ik, al struinend over de selectieschermen van de diverse distributeurs, tegen de BA3121 aangelopen. Die komt tot een respectable 3,0Vrms, dat moet lukken. Hij is wel voor iets anders bedoeld (noise insulation) maar dat mag de pret niet drukken.

Op 19 september 2023 14:24:47 schreef Paulinha_B:
Tsja, zeker de Bose is een beetje danig buiten budget voor deze ulm-vlieger... De DaveClark is al heel wat draaglijker. Maar ik heb een best bruikbare headset, waarom zou ik moeten een andere kopen? Overigens heb ik ooit zo'n noise-cancelling geprobeerd, een goedkoopke weliswaar, maar ik merkte amper verschil.

Op Ebay kan je soms Airbus modellen vinden voor een sterk gereduceerde prijs. Heb 350€ betaald voor een DC PRO-X2, splinternieuw, minder dan de helft van de nieuwprijs. Verloopkabeltje maken is twee keer niks. Die dikke verloopknoest hang ik aan de rugleuning met een Colsonband.

Voor jongere piloten wil ik dat best geloven maar als je wat ouder wordt is het verschil toch wel aanzienlijk. Vlieg zowel met een klassieke DC H10 als een DC PRO-X2 met Noise Cancellation en zou toch niet meer willen ruilen.

Paulinha_B

Honourable Member

Mag ik - uit pure nieuwsgierigheid! - vragen waar ge vliegt, en met wat? Mag ook per pm, cfr. profiel.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zie geen rede om de BA3121 te gebruiken als voorkeur als vervanging van een voorgestelde NE5532A.

Er is in de datasheet geen enkele grafiek te vinden bij ene 600 Ohm belasting, enkel 10K, zo kan ik ook een chip ontwerpen. ;-)

De NE5532A is ontworpen voor het aansturen van een 600 Ohm belasting.
Hierdoor kan deze opamp ook aardig wat stroom leveren aan zijn belasting.
Meestal doet hij vervormingsarm 25mA, wat ruim voldoende is voor een 600 Ohm hoofdtelefoon element. (typical 38mA max 60mA)

Hoe hard gaat het? hangt van het rendement af van het hoofdtelefoon element en de gebruikte voedingspanning van de opamp.
Hoeveel totale voedingspanning is er beschikbaar?
Laten we eens aannemen dat dit totaal 24V is, de RMS waarde die er maximaal kan uitkomen is dan ongeveer 7V RMS,
simpel gerekend zou je bij 12V totale voedingspanning ongeveer 3,5V RMS hebben, maar hou rekening dat dit ongeveer 3V RMS zal worden.
Waarom, de meeste opamp’s zijn aan de uitgang niet Rail tot Rail, dus er valt altijd wat spanning over de eindtransistoren bij volle uitsturing.

Hoe lager dus de voedingspanning, hoe meer de verliezen gaan meespelen omdat er spanning over de eindtransistoren valt.
Bij totaal 12V is de piekstroom die de opamp gaat leveren bij een 600Ohm belasting niet meer dan 10mA,
zelfs bij totaal 24V voeding spanning is het nog steeds niet nodig om de NE5532A parallel te gaan schakelen.

Bij de afwegingen is het nodig rekening te houden hoeveel stroom een opamp lineair kan leveren, de voedingspanning en de belasting die de opamp gaat zien.
Ik hoop dat dit het een en ander wat duidelijker maakt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het ic wat je zoekt, zal wel niet te vinden zijn en is obsolete.
Beter kun je een populair type kiezen zoals de NE5532.
Of dat is de reden dat ik reageer een LM386, dat is een DIP8 1W versterker ic.
Wat ik zelf verkies voor een 600 ohm belasting is de LM833, ook een heel fijn ic.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Paulinha_B

Honourable Member

Op 19 september 2023 20:45:17 schreef blackdog:
Hoeveel totale voedingspanning is er beschikbaar?

Heb ik eens geen jammerklacht gelezen over lieden die niet kunnen "begrijpend lezen"? Begin dan eens met zelf de openingspost te lezen, daar staat klaar en duidelijk

de uiteindelijke voeding komt uit een boordnet zoals van een auto.

Hopelijk moet ik u niet uitleggen wat de spanning is van een typisch autoboordnet?

blackdog

Golden Member

Hi Paulinha_B,

Misschien is het handig als je eens niet alleen aan jezelf denkt! er lezen meer mensen mee.

Ik geef algemene informatie gerelateerd aan een vraag die jij steld.
Dus ik geef aan bij b.v. een 600 Ohm belasting wat je kan verwachten of moet weten als je een opamp selecteerd.
Het is verder voor mijn uitleg niet zo van belang of jouw boordnet nu 7V, 13V of 30V is.
Als je mijn stukje begrijpend leest, kom je er vanzelf achter wat belangrijk is voor de opamp selectie.

Dus zet eens een rem op je negatieve opmerkingen en probeer eens begrijpend te lezen. :-)

Groet,
Bram

Paulinha_B

Honourable Member

Aan al de verdedigers van de NE5532: het zal wel werken, dat neem ik grif aan, geen discussie. Maar ik zit met een diep ingewortelde les "gebruik alles voor de zaken waarvoor het bedoeld is" en een opamp is niet bedoeld om luidsprekers aan te sturen, zelfs geen middelohmige zoals hier. Een NE5532 kan een prime line-driver zijn voor 600 ohm, nogmaals, ik neem dat graag aan. Maar om luidsprekers aan te sturen verkies ik iets dat bedacht is om luidsprekers aan te sturen. De BA3121, bv.

Een meer practisch argument: de stekers zijn standaard 1/4" oftewel 6,3 mm jack. Het is dus volstrekt niet ondenkbaar dat iemand er een laagohmige koptelefoon inprikt. Gaat een NE5532 dat overleven? Allicht wel, maar alweer voel ik me veiliger met een IC dat van in zijn ontwerp rekening houdt met een zeer lage impedantie aan de uitgang. De BA3121, bv., of de TEA2025.

@Martin: Aan de LM386 heb ik ook gedacht, maar die is mono en vereist nog een redelijk aantal externe componenten. Toch sluit ik hem niet helemaal uit. De LM833 ziet er erg mooi uit, maar is overkill en dus te duur: hij is lownoise (net zoals de felgeroemde NE5532, trouwens) en supersnel, twee eigenschappen die hier volstrekt niet ter zake doen en dus alleen maar de prijs opdrijven.

@Bram: ik ben maar een simpele jongen, ik doe niet aan "begrijpend lezen" - wat dat eigenlijk ook moge betekenen. Ik lees gewoon wat er staat.