Beste leden,
Sinds enkele weken geleden heb ik een Blauwpunkt CTV250 kleuren tv van begin jaren 70 gekocht met vermoedelijk een Telefunken chassis. De tv speelde goed maar viel uit, de beeldbuis het ik laten testen en is goed bevonden en ik heb ook al een WIMA condensator bij het hoogspanningsgedeelte vervangen.
Als ze een 5 tot 10 minuten speelt of zelfs soms langer dan valt het geluid en beeld uit, of het geluid valt weg en het beeld gaat naar het midden en vormt een punt. Als ik alles open zet dan valt ze sneller uit.
Ik weet een beetje van elektronica en ook hoe ik een beeldbuis tv stroomloos kan maken. In de link kun je zien wat de tv doet als ze uitvalt: https://youtu.be/SDuPDMRJa90
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, en heeft er ook iemand een schema van zo'n toestellen?
Alvast bedankt,
Julian Scheelen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
beeld vormt een punt, dus de horiz. en vert. afbuiging vallen uit samen met het geluid. klinkt als een voedingspanning die wegvalt. zeker als de witte punt wel in beeld blijft, dan blijft de hoogspanning iig draaien. nu is de horizontale afbuiging gevoed uit de chopper die de hoogspanning aanstuurt, dus moet de voeding wegvallen die de versterker en verticaal voed, vaak een lage voedingspanning.
doorgaans zitten dergelijke ouwe toestellen vol losse solderingen, begin daar eerst mee. daarna kans op elco's die rot zijn na 50 jaar..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aan de hand van het bouwjaar zou ik gokken op een 2e of 3e generatie (Einheitschassis is de 1e generatie). Met een schema van Telefunken ga je het in grote lijnen wel begrijpen maar ik zou gewoon een Blaupunktschema erbij pakken. Na het eerste chassis begonnen de ontwerpen fors uitelkaar te lopen zodat je niet meer van klonen kon spreken.
Beste,
1.
De grootte hoofd elko's vervangen door nieuwe, de tv speelde terug en had fenominale mooie kleuren, maar na een tijd gespeeld te hebben kreeg ze terug een zwarte streep en viel ze ook terug uit. Toe heb ik maar besloten om een heel deel condensatoren en kleinere elko's te vervangen. Als ik nu de tv terug aanzet krijg in allen nog maar een groen beeld; de drie eind versterkbuizen verwisseld, niets. De drie keramische weerstanden voor de buizen begonnen wel te roken, uitgemeten en de roden had een hogere waarde. Daarna de drie kleuren afzonderlijk willen aanpassen, niets. De kleurverzadiging aangepast door de grote ronde knop, ook niets alleen een groen beeld.
Soms als ik de tv weer aan en uitzet komen de blauwe of rode kleuren heel even terug tevoorschijn, daarna weer een groen beeld.
Wat kan ik hieraan doen?
2.
Als ik de tv in een soort beeldafstel modus zet, dan krijg ik alleen een verticale groene streep die na een paar sec. weer uitvalt.
Wat is hier de oorzaak van?
In de link de foto's na de vervanging van de grote, kleine elko's en condensatoren, de grote elko's moet ik nog inkappen.
https://online.updf.com/index/share/nl-NL?shareId=21f12ee8-62f3-4257-b…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In toestellen van deze leeftijd zijn er altijd wel een paar elco's stuk of alleen maar gedeformeerd, dus so far so redelijk good gegokt. Maar ALLE papiercondensatoren en mixed dielectric condensatoren zijn stuk. Het heeft geen zin om iets te doen voordat je die vervangen hebt. Sterker nog, je riskeert van alles op te blazen tot en met de lijntrafo aan toe als je papiercondensatoren laat zitten.
Er zal inderdaad een knop op zitten om de verticale afbuiging uit te schakelen, dit is om de cutoff van de beeldbuis correct af te stellen. Dat die lijn na een paar seconden verdwijnt, duitd op een mankement. Verder heeft het geen nut om die schakelaar te gebruiken als je iets anders doet dan de cutoff instellen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zomaar dingen vervangen eindigt vaak in nog meer problemen. Waarschijnlijk heb je bij het vervangen iets fout gedaan qua plaatsing, bv een elco omgekeerd of een erg verkeerde waarde (bv 10 uF ipv 10mF of omgekeerd)
En zoals Maarten aangeeft, papier condensators zou ik ook vervangen (Ik ben dan weer zo dat ik ze eerst test want dan weet ik of zo'n ding nu al een van de probleem veroorzaakte. (zoals veel stroom door een weerstand laten lopen omdat hij short is gegaan.)
Ik heb geen idee hoe die tv is opgebouwd maar bij scopen uit die tijd werden vaak grote elcos met meerdere elco's in 1 behuizing gebruikt of elco's met meerdere massa aansluitingen, of de massa ook via de behuizing. Moderne elcos hebben dat niet. En zo kun je bij vervanging elcos of aansluitingen missen.
Normaal gesproken, p[ak je de schemas en dan ga je met scoop en multimeter checken of je de juiste spanningen meet. Als eerste de voeding want die moet 100% zijn. Dan de HV, ik weet niet hoe/waar je dat bij TVs moet meten maar bij scopen doe ik dat met een HV probe.
Als beide goed zijn dan ga je kijken waar het fout gaat tov het schema. Meestal reken ik een stuk schema door, soms simuleer ik stukken. Die waarden zet ik op het schema, dan meet ik ze na en als ze afwijken ga ik kijken welk defect onderdeel de gemeten verkeerde waarden kan veroorzaken.
En zo werk je systematisch de boel door.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]