Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Na repareren van deze tv wil de tv niet meer de netwerkfrequentie herkennen van de kabel, en zegt steeds dat deze onjuist is. Invoeren van elke frequentie geeft dezelfde foutmelding. DE tv software heb ik inmiddels geupdate maar daar ligt het dus niet aan.
Als de optiecodes goed staan zoals op de sticker op de achterwand, zet hem dan eens op Zweden of Nederland. Voor W-VL is de code 11 of 22 niet meer geldig, het is een andere geworden voor de stream die de oude analoge kanalen groepeert. Telenet kan je die code geven, ik ben ze vergeten. Iets zegt mij 32 misschien? Sorry, ik ben het vergeten.
Bart64
Ik heb het moederbord van een andere NAND flash voorzien, en daarmee dacht ik alleen problemen met de CI interface zou krijgen en deze dus niet zou werken. De zgn. keys (die Philips gekoppeld heeft aan de processor...) zijn toch niet van belang voor de gewone (wel digitale ) kabelontvangst zonder CI kaart en module ?
Bart64
En zo maken we dus het repareren dus door een software sleutel echt onmogelijk, de tv werkt 'gelukkig'nog wel maar er moet dus een digitale ontvanger op terwijl die er al in zit, maar dus niet meer gebruikt kan worden. Philips was en is (dus nog eerder dan Apple??) heel slim bezig om zo goed repareren onmogelijk te maken door serialisatie van onderdelen. DE originele keys staan die niet op de serienrs van de NAND of serie nr van de processor en zijn die echt niet via de NWM editor weg te schrijven op de nieuwe NAND flash of via de CSM mode ?
Bart64
Stel dat je koppeling van je auto alleen zou werken als het serienr van je motor in de motor klopt. Zou je daar dan genoegen mee nemen bij de reparateur die zegt dat hij het niet kan maken omdat alleen de fabrikant het nr weet te koppelen. Hij heefr een goede koppeling maar kan m dus niet monteren. De dealer die zegt dat het niet meer kan of de service niet meer verleent. Zou je daar wel genoegen mee nemen dan ? Ik denk dat je zo wel je naam te grabbel gooit met dit soort software manipulaties om repareren dus onmogelijk te maken. Maar erger zo kunnen we straks helemaal geen electronicsche apparaten en ook autos dus ook niet meer laten repareren.
Echt te gek dat dit niet strafbaar is...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat je het wel aanhangig kunt maken, maar het is een achterhoedegevecht omdat de meeste QFU's al lang stuk zijn door eigenlijk minstens zo schandalige defecten met idem oplossingen.
Ook vraag ik met af of het probleem misschien deels bij Sigma lag, de producent van de Fusion chipset die trouwens op enig moment failliet is gegaan.
Het is wel een van de tekenen aan de wand dat de televisieproductie al ten dode was opgeschreven voordat TPV het overnam.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
Heel jammer, idd. Maar in de automotive is het al lang koekenbak: controller(s) die de serienummers van alle gebruikte sensoren ingeprogrammeerd hebben: sensor kapot? Vervangen door een gelijkaardige uit een sloop? Vergeet het doe-het-zelvertje: terug naar de garage om de sensor uit te lezen/calibreren/hercalibreren of het werkt niet... Tja, dealers beschermen heet dat. Straks gaan we zelf geen lekke band nog kunnen herstellen, want bandendrukdruksensortje gaat eerst foutmeldingetje in de ECU verwekken en er gaat een service lampje branden dat alleen bij de dealer gereset kan worden 
En daarom word het ook moeilijker voor de universele garage bedrijven om onderdelen te wisselen, alleen dealers nog maar.. Net zoals Fusion chipset!
Op 25 december 2023 19:07:43 schreef smd:
En daarom word het ook moeilijker voor de universele garage bedrijven om onderdelen te wisselen, alleen dealers nog maar.. Net zoals Fusion chipset!
Ik meen gelezen of gehoord te hebben, dat dergelijke reparatieblokkeringen in de toekomst niet meet toegestaan zijn in de EU.
Ook de aankoop van de juiste onderdelen mag niet ingeperkt worden door alleen dealers van een product. Het wordt een EU regeling en we praten dan waarschijnlijk over jaren.
Ook repair cafe's, waar ook echt wel goede reparateurs aan het werk zijn, lopen daar op vast.
Als niet naaimachine leverancier, maar wel met een technisch beroep, is het voor mij onmogelijk om een glijlagertje te bemachtigen voor een naaimachine.
Dat moet via een dealer, die er nauwelijks nog zijn en die leveren dan weer geen onderdelen. De smoes is dan dat ze anders mogelijk verkeerde onderdelen leveren. Tja als de service dok niet op orde is.....
Bart64
In dit geval is het ook een geheimhoudingsprocedure ofzo. Er is een thread hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/152352#highlight=keys+update…die beschrijft hoe de serie nrs of keys van de processor via een zgn 'dedicated'server in de NAND flashrom worden geschreven. Die zijn 'dus via anders dan normale procedure geschreven via updaten. Enerzijds begrijp ik dat ook wel want die keys/serienrs moeten bij update via service menu natuurlijk bewaard blijven voor functionaliteit van de ci-interface en uniek netwerkadres. Maar voor de ervaren reparateur zou het het wel te doen moeten zijn om deze NAND chip te vervangen en deze dus opnieuw te flashen met de orginele keys van de oude flash rom. Die keys zijn denk ik ook gekoppeld aan het serienr ofzo van een chip. En dat lukt dus niet, want hij is deels kapot. MAar ook niet met een flash programmer dus!? Met een exact type uit een ander toestel start de tv wel maar is er dus minder functionaliteit, en daardoor niet goed te repareren.
Maar ook een enorm verouderd toestel waarvan vele functies tochal niet meer werkte.. Tsja, beeld was prima maar verder ben ik al met die toestellen al gestopt, tenslotte al weer 10 jaar oud..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vind het jammer. De beeldverwerking van Sigma zoals in de Fusion chipset toegepast was prima. In een hoop wat oudere varianten van de professionele monitoren die ik tegenwoordig repareer, zitten ook nog chips van Sigma. Ik geloof voornamelijk de VXP.