Met de kerstdagen maar weer eens een projectje van zolder gepakt. Heb hier een exotisch ding, een merkloze 4K tv met een Android bord type: hv530.pc821. Paneel en t-con lijken van LG. Vind het een bijzonder product, mooi hoe alles erin geplakt is.
Tv gaat aan, backlight is aanwezig, krijg alleen geen beeld.

Op het bord en tcon zijn alle voedingen aanwezig. Bij googlen naar dit bord kom ik veelal op Indische/Aziatische reparateurs die het geheugen vervangen en flashen, dit gaat mij wat te ver. Vervangend bord zit op 40 a 50 euro, maar zou eerst willen weten of het echt wel het bord is en niet het paneel. Iemand een idee hoe ik dit zeker kan stellen?

Hier kwam ik de tv ook nog tegen, 85 dollar voor alles ex paneel 8)7

Hoe zien/weten die gasten dat het geheugen aan vervanging toe is? Misschien kan je dat evaluatieproces nadoen want voor hetzelfde geld scheelt er inderdaad iets heel anders aan die TV.

Eventueel kan je dat ding ook proberen flashen zonder het geheugen te vervangen. Met de veronderstelling dat het nu toch al kapot is kan je niet veel extra verkeerd doen hé.

Kan je dat timing controller board aansturen vanaf iets anders? De controller vanuit een andere TV bvb. Ik ken niets van TV's, maar dat lijkt redelijk gestandaardiseerd spul te zijn allemaal.

Het is wel een bij elkaar geprakt rommeltje die TV..

@Swake, nog bedankt voor je reactie. Het was even het eerste wat ik tegenkwam, het emmc geheugen zou kunnen falen waardoor de tv niet opstart. Maar deze fout kwam achteraf niet overeen met mijn probleem, bij falen van het geheugen zou tv niet uit standby komen, deed hij bij mij wel.

Maar het is nagenoeg opgelost :) , het was een kwestie van goed meten. Kwam nog een video tegen van een Indiër die alle voltages liet zien van een werkende tv en ik miste spanning op VGH, met een helft van het paneel afgekoppeld was de spanning er wel weer. Er zat sluiting in een van de condensators op de paneel print (of hoe heet die onderste strip?), na 3x een cap verwijderen had ik de juiste te pakken en daarna meteen beeld.
Er zit nu nog iets een streep in het beeld, ga er voor nu maar even vanuit dat dit komt door de ontbrekende condensator.

Bijzonder dat er met opstart Samsung in beeld komt :9~

Op 28 december 2023 22:16:05 schreef Jaydeem:
Er zit nu nog iets een streep in het beeld, ga er voor nu maar even vanuit dat dit komt door de ontbrekende condensator.

En een dooie pixel (of meer, valt nogal op).

Op 29 december 2023 11:33:14 schreef Henry S.:
[...]
En een dooie pixel (of meer, valt nogal op).

Yes scherp opgemerkt, ik tel 1 defecte pixel. vrees alleen dat nieuwe condensator die pixel niet tot leven gaat wekken. Ga vanavond even proberen met andere condensator.

Net even een condensator terug geplaatst en dit heeft niks gebracht, er is helaas meer aan de hand met het ding.

In het het hoofdmenu komen paarse lijnen op plekken van iconen (foto 1), bij een hdmi bron of browser over het hele beeld (foto 2) en als ik dan het menu selecteer is het weg (foto 3).

Jammer dit, beeldje lijkt verder prima. Iemand misschien bekend met dit verschijnsel?

Dit lijkt een storings issue over een voedingslijn.. Samsung copy TV??

Op 30 december 2023 18:40:08 schreef smd:
Dit lijkt een storings issue over een voedingslijn.. Samsung copy TV??

Ja appart toch, merkloos moederbord met LG tcon en scherm maar wel met een samsung logo komen, hoe dan.

Ik dacht ook zoiets, of een ground probleem misschien. Ben gaan meten met scope en tijdens het meten heb ik blijkbaar iets gedaan/geraakt wat de tv fijn vond, de storing is ineens verdwenen. Heb nergens meer lijnen in beeld, foto is op dezelfde hdmi bron. Bijzonder weer, kijk het even aan of het weg blijft.

Mogelijk een losse BGA of losse aanhechtingen aan het panel?

Het Samsung logo zal wel van een geripte ROM zijn, ook nog nooit eerder gezien. Of alternatief zit het als testbeeld in de TCON. Geen idee of er ooit Samsungs geweest zijn met een LG panel - ik denk eigenlijk van niet dus die optie is wat minder waarschijnlijk.

De in de silkscreen gedrukte codenummers doen me aan een van de bekende rommelfabrikanten denken, maar ik kan ze even niet plaatsen. Zou je eventueel foto's van de stickertjes op het mainboard willen maken? Geen garantie dat dat me wat zegt maar wie weet.

Op 31 december 2023 13:49:51 schreef maartenbakker:
Mogelijk een losse BGA of losse aanhechtingen aan het panel?

Het Samsung logo zal wel van een geripte ROM zijn........

Zou je eventueel foto's van de stickertjes op het mainboard willen maken?

Aanhechting aan het panel was ik eerst ook bang voor, maar deze niet aangeraakt dus denk het niet. Ik was voedingslijnen aan het controleren op ripple en ineens ging tv in reboot en daarna was het probleem over. Misschien met stom toeval iets loszittends aangedrukt? Heb het bord er daarna nog uit gehad en alles gecontroleerd en bewogen met de hand, daarna alles samengebouwd en tv staat nu werkend in de woonkamer. Wil de clown tv eerst een tijdje testen voordat ik hem van de hand doe.
Nu eenmaal in gebruik genomen kom ik er achter dat het ding nog vreemder is dan verwacht, op 4K ondersteund hij alleen 29 en 30Hz, op 1080p 60hz. Er zitten 2 hdmi ingangen op, maar deze hebben geen audio pass tru, dus versterker moet via coax aangesloten worden.
De android variant is ook bijzonder, hij zegt dat het een tablet is. Al met al is de tv niet lekker bruikbaar, zonde van een lg panel wat hier voor gebruikt is want daar is niks mis mee.

En idd, aangezien er android opzit, kun je denk ik elk boot logo laten verschijnen.

Stickertjes zeggen me ook niet direct iets. Ik ga er nog eens over piekeren.

Die 4k @30Hz max, kan wel komen door een geringe bandbreedte/bottleneck ergens in de signaalweg. Bij die frequenties wordt het een beetje kritisch, en nieuwere 4k panels doen zelfs vaak v-by-one in plaats van een normale LVDS-bus. De smalle kabel tussen mainboard en TCON doet daar wel aan denken, maar als het een conventionele LVDS bus is, is het maar de vraag of er wel een 4k paneel inzit... Als er geen duidelijk type op het paneel staat, staat dit vaak wel in de printopdruk van de TCON. Die kan ik door de fotoflits net niet goed lezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Ik twijfelde ook al over 4K of niet, scherm geeft wel de resolutie info als hdmi actief wordt, hier komt wel 3840x... te staan.
edit: Ik kijk via een pc, deze geeft ook 4K resolutie aan.

Vond het ook al bijzonder dat al die data over 1 flat cable naar de tcon gaat, bij de 4K tv's die ik tot nu toe open heb gehad waren dit 2 flat cables. Maar het zal wel normaal zijn, had namelijk al gezocht naar de tcon en het gaat om de 6870c-814a. Deze zitten in LG / Sony / Philips UHD tv's, dus 4K zal het echt wel zijn. Op de chip op de tcon staat ook LG.

Ik heb nog 1 horde te overwinnen, heb er nog geen afstandsbediening bij. TV kan bediend worden via een usb muis of toetsenbord, maar daar kan ik hem niet mee aanzetten omdat android niet actief is in standby.

Ten eerste nog de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar aan iedereen!

Nu twee avonden tv gekeken via deze bijzondere tv en ondanks de eigenaardigheden is het wel te doen, jammer van die ene pixel en wat backlight bleeding maar goed het is wat het is. Tv was nagenoeg gratis, en de reparatie heeft dan ook niks gekost en wel weer leermomenten opgeleverd en dat is altijd wat waard.

Heb diverse verkopers van het bord aangeschreven over welke AB ik moet hebben en 1 verkoper heeft me naar de juiste AB verwezen. Ik geloof deze verkoper op zijn woord en de AB maar besteld, over +/- 3 weken weet ik of dat juist is of niet.

je kan nog best eens kijken of de 12V op de Tcon wel OK is en de DC DC converters op de Tcon wel juiste werk doen, in scherm geloof ik niet zo.

Op 2 januari 2024 19:03:45 schreef smd:
je kan nog best eens kijken of de 12V op de Tcon wel OK is en de DC DC converters op de Tcon wel juiste werk doen, in scherm geloof ik niet zo.

Zou ik hier nog iets aan kunnen zien denk je? Storende lijnen zijn er niet meer namelijk. De 12V was wel netjes aanwezig op de tcon, of bedoel je het verschil over DC/DC?

De storende lijnen gingen weg toen ik op het moederbord aan het meten was, op de voedingen in het lage voltage gedeelte. Vraag me nog wel af wat hier nou gebeurde.

Misschien een slechte verbinding die nu goed zit. Zou dan zeggen: laten zo!

Beste Jaydeem,

Ik heb zo'n zelfde tv. Daarvan ben ik de afstandsbediening kwijt. Zou je me een foto van de afstandsbediening met typenummer willen sturen.

Bij voorbaat dank.

Beste Schouten,
Ik zou heel snel je mailadres verwijderen want nu is de kans groot dat er spam op gaat komen! Niet door leden van forum maar door bots die internet afstruimen naar mailadressen.
Je kunt je mailadres in je account zetten en dan kunnen de leden je via je account een berichtje sturen.
Je kunt je vraag voor de afstandsbediening ook nog in de vraag en aanbod sectie zetten hier.
De topic starter kun je ook rechtstreeks een mailtje sturen met je vraag. Klik op zijn naam en je komt in zijn account met mailadres.
Succes met vinden van een afstandsbediening.
Kijk anders eens op aliexpress met typenummer van moederbord of je geen afstandsbediening kan vinden.

Brains,
Bedankt voor die tip.
Ik heb Jaydeem een mailtje gestuurd.