Goedendag,
Voor mijn schip ben ik opzoek naar een zwartwit beeldschelmpje als 2e scherm voor op het achterdek.
True heading carbon pro heeft een rc232 aansluiting hiervoor.
Nu zoek ik een schermpje van 6 tot 8 inch mag zwart wit zijn of lcd voor niet teveel.
Welke kan ik daarvoor het beste nemen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is waarschijnlijk een 'proprietary' protocol; je zult dan wel aan een van hun eigen displays vast zitten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rc232? Bedoel je RS-232? Of bedoel je dat er een D-connector op zit? Staat er expliciet iets over het protocol naast of in de gebruiksaanwijzing?
EDIT: gebruiksaanwijzing opgezocht. Er zit GEEN aansluiting voor een tweede scherm aan. Er zit inderdaad een RS-232/RS-422 aansluiting op, maar die is voor een seriële terminal of computer. Mogelijk kun je op die computer wel software draaien om de data zichtbaar te maken... Maar dan zit je op zijn allerminst aan een raspberry pi, dus met alleen een schermpje begin je niets.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat voor AIS heb je?
Als er sub-d 9 polig opzit kan dit rs-232, rs-422 of rs-485 communicatie zijn, waarschijnlijk met NMEA protocol erover.
Dan kun je elk merk AIS repeater pakken, maar zou dat niet snappen als je ook een ECDIS of radar kan nemen waar je alle AIS targets op kan plotten op een echte kaart
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@arco: maar wel RS-232 dus hoe dan ook voor een computer/terminal die dat protocol praat, of een speciale dure monitor.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
Arco
Special Member
Ben erachter.. rc 232 doet alleen data..dus daar moet idd een computer tussen. Dan daarop een monitor.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
een gewone serial terminal is voldoende.
een scherm dat dus 80 karakters per regel binnenkrijgt en weergeeft op display.
als je het protocol weet, kan je eenvoudig met een arduino en een klein schermpje, wel de data weergeven.
als dat nmea (gps data) moet dat ook nog lukken.
andere protocollen zal je de librabry moeten hebben en dan zit je toch snel met een raspberry bezig
simpele RS 232 data weergeven met arduino en klein scherm. totale kost om te bouwen is 10€ ofzo. voor het werk gemaakt om in the field achter onderbrekingen te zoeken in patch panelen met RS232 data. (had 2 meetsnoeren waarmee je dus op alle kabelpaartjes het signaal kan zoeken)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
Maar wat wil je met die AIS data?
Een AIS display is van alle displays aan boord degene waar ik eigenlijk het minste op kijk: de AIS zelf is belangrijk, maar de data zienik wel op de ECDIS of Radar of survey bij ons...
@fcapri: de AIS string kan best lang zijn als er veel targets zijn. AIS is by far de langste string...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
in mijn bovenstaande programma toon ik gewoon de hele string op het display, kom ik buiten het aantal karakters, loopt die verder op volgende lijn.
op die laatste foto was het 3x een string dat ik binnenkreeg, maar dat hele beeld kon evengoed 1 string zijn.
de software was niet meer dan: 'karakter die binnenkomt, karakter op display' loop
denk dat dit beeld van een luchtdrukmeter was. we hebben ook wolkenmeters die een hele lange string gaven. daar was ook de back scatter mee vermeld.
bij ons boeide de data ook weinig, zolang de data er maar was. er werd gewoon met RS232 datat gepatch over verschillende telefoonlijnen, 100den meters lang en dat gaf wel eens problemen.
daarna zijn er RS232 naar IP converters (phoenix com server) gekomen waardoor alles over gewoon netwerk ging en op de eind pc was een stukje software die de data weer over een virtuele com poort binnen trok (de originele software aanvaarde geen IP data).
alles VEEEL stabieler, tot er weer iemand een idee bedacht om de data ook zichtbare te maken op een andere lokatie, en die ging weer de RS232 doorpatchen. zolang de oude garde het voor het zeggen heeft, blijf je analoog bezig
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Aan die strings heb je niks qua AIS.
Daar wil je die data in een kaart verwerkt hebben zodat je -ziet- waar de schepen varen.
Wat dat aangaat snap ik de vraag van de TS.
Ik zou de data in een laptop stoppen en die een extern schermpje laten aansturen, of meenemen naar buiten.
Snelste en simpelste oplossing.
Zelf gebruik ik de data van de AIS in zowel een laptop als een desktop met ieder een eigen nav-prog en een eigen scherm in de stuurhut. (iets groter schip dan dat van de TS gok ik)
Zoals Jinny zegt, je hebt niets aan weergave van de strings. Die vliegen in hoog tempo over je scherm, met een baudrate van 38400 te snel om ze te kunnen lezen. Die 38400 kbps is nodig om de hoeveelheid informatie weg te krijgen, de meeste NMEA signaal lopen op 4800. Plus dat die zinnetjes niet leesbaar zijn, als in, je ziet de karakters maar die informatie moet nog vertaald worden naar iets bruikbaars.
Misschien kun je iets doen met een doosje met software en een schermpje, dat de targets leesbaar weergeeft op volgorde van nabijheid tov de eigen positie. Maar dan moet je ook een GPS positie ergens vandaan zien te krijgen.
Beste optie is er een inderdaad een nautisch apparaat aan te koppelen, met een input die AIS NMEA data lust en een scherm om het weer te geven. Elektronische zeekaart of radar. Of iets als een repeater voor AIS. Een repeater is een weergave apparaat zonder eigen sensor, die puur de informatie van een ander apparaat (met sensor) met dezelfde functie weergeeft, op een fysiek andere locatie.
Tja, maar op een ais display staat zo weinig:
GPS data
Waar je heen gaat (je eigen input)
Je mmsi Nummer (als je dat hebt)
Wat voor soort schip je bent (eigen input)
Hoe lang je schip is (eigen input)
Hoe breed je schip is (eigen input)
De Naam van je schip (eigen input)
De diepgang van Je schip (eigen input)
En Al die informative krijg je ook van alle schepen binnen het VHF bereik van je AIS ontvanger.
Dat is in een haven dus een crapload aan info...
Maar het enige wat je AIS display zelf toevoegt is de afstand tot de andere schepen en daar maakt hij een lijstje van in de volgorde van welke dichtste bij is.
Meer doet een AIS display niet... En die info is in de lijst uiteraard zeer beperkt.
Ofwel, wat moet je met de info van Al die andere schepen op een display?
En als het goed is, is het enige wat je zelf veranderd je bestemming waar je heen gaat en verder blijf je van dat ding af!
Soms heb je op de AIS nog een azimuth waar hij globaal wat targets op plot, maar dat lijkt in de verste verte niet op een ECDIS (dat zijn dus digitale zeekaarten, Electronic Chart Display and Information System)
Of Radar.
Ik zou zeker de tip van Jinny proberen!!
Met de RS232 poort komt er alleen Ruwe AI VDO of VDM data uit op 38K4 data uit, daar kan je niets mee zonder PC of plotter programma. En dan nog een ondergrond kaartje zou wel wenselijk zijn om referentie te hebben dus word een klein plottertje waarop je AIS data kan invoeren.
Zoals dit bijvoorbeeld: https://comarsystems.com/product/ais-colour-display/