DeRokendeBout
Golden Member
Beste lezer,
ik heb me geworpen op de VCR van iemand anders. Er zit een tape in de VCR die er niet uit komt: na drukken op de 'eject' knop volgt er wat gesnor van motoren maar tot veel resultaat leidt dat niet. Na ongeveer 5 seconden zet de VCR zichzelf dan weer uit.
Ik heb het ding opengeschroefd en ontdekt dat het rubber snaartje van de 'loading motor' slipt. Nu wil ik dat snaartje graag vervangen, maar ik weet niet hoe dit stukje mechaniek te demonteren. Plaatje:
1 = Worm gear
2 = een 'split washer'
3 = het snaartje dat ik wil vervangen
Ik vermoed dat ik de twee 'split washers' eruit moet halen, maar gepiel met een pincet en een mesje heeft tot noch toe niets opgeleverd. Misschien is hier een truukje voor ?
En dan nog... als ik die split washers zou kunnen demonteren, dan vraag ik me af of dat me veel zou helpen.
Kortom, tips/tricks van een meer ervaren reparateur dan ik zou ik op prijs stellen 
Groetjes, Roland.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat de boel schoonmaken en opnieuw invetten het wel oplost.
(door uitgedroogd vet loopt alles veel te zwaar en gaat de snaar slippen)
Ik zie ook dat er zéér rijkelijk met vet is ingekwast... 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Is dat wormwiel niet uit te nemen door het witte onderdeel links richting het wormwiel te drukken (dit is de backlash-drukveer) en dan het tandwiel uit te nemen? Iets anders kan ik me niet bedenken, vooropgesteld dat de snaar het probleem is, want hoewel foto's niet alles zeggen, vind ik 'm er wel goed uit zien.
Split washer losnemen, asje er uit trekken wormwiel komt vrij en dan kan je de snaar vervangen. in verleden geregeld gedaan..
DeRokendeBout
Golden Member
Dank jullie wel. Ik zit inmiddels op een ander spoor: ik ontdekte door het (weer ingebouwde) mechanisme met de hand te draaien dat het voor een paar slagen weinig weerstand heeft (het snaartje slipt dan niet). Echter, als ik iets verder draai voel ik een harde blokkade. Dat gebeurt in beide richtingen van draaien. @Arco: mogelijk dat dat idd iets te maken heeft met opgedroogd vet.
In dat grote tandwiel linksonder loopt een groef waar een nok in valt, ik ga eens kijken of ik die nok met de hand kan bewegen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans op meer mechanica die problemen heeft, of snaren die kapot zijn. deze VHS is ~30+ jaar oud. taai vet is in deze niet het punt, eerder een verschoven geleider oid waardoor de boel echt vastloopt. taai vet merk je vanzelf als de boel eenmaal draait.
DeRokendeBout
Golden Member
Dank jullie wel.
Ik heb de mechanische blokkade kunnen verhelpen. Geen idee wat de oorzaak was, maar nadat ik bij diverse onderdelen wat oud vet weg heb gehaald, wat nieuw lithium vet heb aangebracht, met de hand e.e.a. heb bewogen en daarna het 'loader motor' mechanisme weer heb gemonteerd, is de 'harde stop' aan 1 zijde verdwenen.
Dan nu de 'oh boy': een van de twee 'loader arms' volgt het mechanisme maar in 1 richting. Het gaat daarbij om het rood omcircelde:
Ik weet zeker dat ik dat tandwiel daarvoor niet van zijn asje heb gelicht. Omdat de loader arm niet goed functioneerde, trok ik het witte tandwiel los, er zit een soort haarspeldveer onder:
1 = haarspeldveer
2 = een post waar de ene kant van de veer tegen leunt
3 = het witte tandwiel uit de vorige foto, maar nu op zijn kop.
Ik krijg dat witte tandwiel niet lekker meer over dat asje, en vraag me af hoe het zou moeten zitten.
Nu heb ik een JVC service manual van een aanpalend type kunnen bemachtigen (hr-d540) maar daar wordt dat veertje niet in beschreven.
Weten jullie wellicht of er JVC documentatie bestaat waar dat in beschreven wordt ?
Groetjes, Roland.
testman
als je probeert de geleiders te bewegen met alleen de tape erin, dat werkt wrs niet, normaal worden de spoelschoetels ook aangestuurd om de tape in te rijgen, dat kan dus handmatig weleens niet werken.
het zwarte tandwiel lijkt wel ooit vervangen, heel anders uitgevoerd. ook lijkt de geleider aan die kant iets beschadigd, wat het vervangen zou verklaren.
het witte tandwiel heeft een gaatje waar de veer invalt, je zet er wat kracht op alvorens op timing te zetten zodat het inrijgen met hulp van de veerkracht gebeurt.
je hebt op die foto niet het eea verwijderd? lijkt wat links te missen heb ik het idee.
DeRokendeBout
Golden Member
Hallo testman,
ik had mijn bericht te snel verstuurd: enige tijd later besefte ik dat ik eerst het veertje in het tandwiel moest drukken, alvorens het geheel op de as te duwen. De recorder geeft nu (belabberd) beeld.
> als je probeert de geleiders te bewegen met alleen de tape erin
Dank je wel. In dit geval zat er geen tape in, maar ik zal er in het vervolg op letten.
> ook lijkt de geleider aan die kant iets beschadigd, wat het vervangen zou verklaren.
Ik zie die beschadiging niet, maar goed, ik kan niet zeggen dat ik op een rijke ervaring boog 
> je hebt op die foto niet het eea verwijderd? lijkt wat links te missen heb ik het idee.
Klopt, de loading motor assembly (waar het hele verhaal mee begon).
De recorder geeft beeld, maar met strepen, en bedienen van de tracking knopjes op het frontpaneel geeft wel verandering, maar geen verbetering:
Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn...
testman
staan de bandgeleiders om de videokop als de recorder op play staat wel helemaal tegen de nok bovenin aan? even proberen door naar boven te duwen, dat is vaak het probleem. soms zit er een stukje plastic in de geleider oid.
DeRokendeBout
Golden Member
Dank je wel testman. Ik heb weer een aandachtspunt erbij geleerd. Maar de beide geleiders zaten al in de uiterste positie.
Ik heb nu ook wat gerommeld met de schroeven die op de rollers van zowel de supply als takeup arm zitten. Dat bracht minimale verbetering.
Misschien moet ik terug naar de basis: eerst eens checken of de voedingslijnen er schoon uitzien.
testman
check ook of de tape bij de geluidskop niet langs de normale loop zit. die mono kop rechts langs de videokop heeft ook een kop waar de video sync gebruik van maakt. al vaker gehad dat de rechter tapegeleider langs de videokop scheef stond en daarom het beeld ook niet goed werd. dan heb je ook nog de drukrol, vaak zie je dan tussen drukrol en audiokop de tape wat vouwen vertonen. vaak drukrol uitgehard dan of geleiding is vuil.
neem aan dat je ook andere tapes hebt getest? vooral eens een voorbespeelde proberen. vuile videokop wil door met beeld te spoelen nog weleens vanzelf verdwijnen.
voedingslijn die vuil is zul je hier niet heel gauw hebben, deze vhs heeft nog een 50Hz trafo. als er elna elco's inzitten heb je meer kans.
probeer de V-lock rechts op het frontpaneel ook eens..
Op je TV is te zien dat de bandloop afwijkend is bij de video kop, te hoog of te laag aan 1 zijde. verder de gehele bandloop nazien..
DeRokendeBout
Golden Member
Dank jullie wel. Een kleine update:
Ik heb de V-lock toets geprobeerd: maakte geen verschil. Ik heb ook een andere band geprobeerd (de eerste band die ik gebruikte was een voorbespeelde). Maakte ook geen verschil. Heb verder met een klein schroevendraaiertje geprobeerd de tape rond de geluidskop tijdens bedrijf iets naar onder en iets naar boven te brengen. Maakte niets uit.
Echter: ik kwam er achter dat ik een f*ck-up heb gehad bij het weer monteren van de haarspeldveer in dat witte 'loading arm' tandwiel. Dat veertje moet, zo ontdekte ik, onder enige spanning gemonteerd worden. Dat had ik niet gedaan, hetgeen tot gevolg had dat de supply tape guide niet helemaal tot in de nok werd gedrukt (iets waarvoor testman me reeds had gewaarschuwd).
Dus ik blij dat veertje nu wel met spanning gemonteerd. Maar nee. Dat introduceert het volgende probleem: de 'loading motor' moet nu tegen de druk van dat haarspeldveertje in duwen, met als gevolg dat het snaartje daarvan gaat slippen. Met de hand verdraaien leert dat er een 'dood punt' zit, waarna de druk weer minder wordt. Als ik de recorder tijdens inrijgen help om door dat punt heen te drukken, dan wordt de band afgespeeld. Nog steeds met strepen overigens.
Al met al moet ik misschien toch eens aan een nieuw snaartje gaan denken.
Zijn jullie weer even op de hoogte
Bedankt tot noch toe voor alle hulp.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
testman
je hebt ook de timing van de tandwielen in de gaten gehouden neem ik aan? een paar tanden verschil kan hier het probleem ook veroorzaken, zeker dat slippen van de snaar.
Timing vaak te herkennen aan de puntjes tegen over elkaar, meestal in band geladen, niet ingeregen positie..
hobby luke
Honourable Member
In bijlage 2 pagina's uit de manual over de installatie procedure.
Misschien heb je er iets aan:
Indien je meer nodig hebt, laat maar weten.
[Bericht gewijzigd door hobby luke op (15%)]
DeRokendeBout
Golden Member
@hobby luke: dank je wel ! Dat is heel vriendelijk. Dus een HR-D530 service manual bestaat, dat is goed te weten. Opmerkelijk is dat het op spanning monteren van dat haarveertje niet wordt aangestipt in de door jou gescande pagina's.
@smd&testman: ik zal de alignment nog eens goed nalopen.
> meestal in band geladen, niet ingeregen positie..
Uit het service manual van een gerelateerd type (HR-D750, zelfde chassis) denk ik te lezen dat alignment in een andere toestand plaats moet vinden, nl de 'cassette ejected' toestand. Maar misschien heb ik het mis...
https://elektrotanya.com/jvc_hr-d750ek_full_sm.pdf/download.html
Positie van loopwerk is bij types verschillend enen band geladen, niet ingeregen, ander in ejected positie etc..
DeRokendeBout
Golden Member
Nou, de situatie is licht verbeterd. Aan de hand van de .pdfs van 'hobby luke' bleek dat mijn montage idd voor verbetering vatbaar was. Verder vond ik een (enigszins) vervangend snaartje voor de loader motor. Resultaat:
- het 'dode punt' probleem is verholpen, de band rijgt nu keurig in
- zowel de P2 als de P3 'guide' komen nu keurig tot in de nok
- maar de strepen in het beeld blijven
Ik heb nog geprobeerd om door draaien aan de schroef op guide P2 en P3 het beeld storingvrij te krijgen, maar dat lukt niet. Het verbetert wel, maar optimaal wordt het niet.
Ik heb de bandloop visueel nagelopen, ik zie niets geks.
Nu heb ik gelezen dat bij sommige JVC HR-Dxx typen recorders er een beruchte elco is op de 'drum print' die veroudert, hetgeen dan tracking problemen oplevert. Echter, ik kan geen elco ontwaren op het stukje print dat ik kan zien:
@hobby luke: heb jij wellicht een schema van die drum PCB ?
Groetjes, Roland.
hobby luke
Honourable Member
Ik vind geen schema van de drum pcb.
Dit zou nr 58 zijn, maar is verder niet te vinden.
Ook in het schema van de HR-D750 is het nr 58.
MVG, Luc
testman
is het beeld wel goed op stilstaand beeld of met beeld spoelen? dan zou toch de tapehoogte op de videokop aan de oorzaak liggen..
Van de Drum PCBs waren nooit schema's beschikbaar, alleen van heeel oude modellen. Maar bij deze is niet het geval van elco's. Ik vermoed dat je de guide pins beter moet afstellen rond de videokop.
DeRokendeBout
Golden Member
Ik heb nogmaals geprobeerd om de afstelling van P2 en P3 guides beter te krijgen, zonder verbetering. Vervolgens dacht ik: 'misschien gaat dat afregelen beter als ik de VCR in pauze zet'. Tot mijn verbazing zie ik in het stilstaande beeld dan geen effect van het draaien aan P2 noch P3. Is dat iets wat te verwachten is ?
Oh, mag ik aannemen dat deze machine geen auto-tracking ondersteunt ? Ik zie dat nl niet vermeld op machine nog afstandsbediening, en neem aan dat dat een feature is waar een fabrikant graag mee pronkte.