Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Aanvankelijk was de storing alleen de HDMI poort die problemen gaf maar na repareren hiervan bleek de tv soms uit te vallen opeens, dus nieuwe storing. Dacht aan andere problemen met voeding en toch defecte losse bga/hdmi video processor, die de problemen gaf nl met de hdmi. Maar dat bleek het dus niet t zijn want na diverse instellingen te veranderen blijkt dat iets te hoog contrast het beeld doet wegvallen dus ik denk nu dat dit iets met de lcd inverter trafo of de ccfls zelf te maken heeft? Iemand anders bekend met dit probleempje ? Betreft een oude lcd ambillight philips met chassis jl2.1e
Bart64
37pf9830/10, tv werkt verder goed als contrast maar niet hoger dan 80 wordt ingesteld
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat daar een Sharp panel in zit. Zijn dat die inverters waar de massaschroefjes van loskomen?
In Sharp televisies van die jaren en iets later zorgen enigszins versleten CCFL buisjes ook vaak voor storingen, dus dat kan ook nog.
Bart64
Denk aan een halfgeleidende (slechte) soldeerverbinding of misschien doorslaande elco ? Dat is t enige wat ik nl heb vervangen. Ik heb al eerder rare uitval gezien met slechte soldeer en solderingen bij hoogspanningen. Ze lijken eerder te corroderen. Bij een oude Apple macbook al eerder ook slechte aanhechtingen bij een ccfl buis gezien , dof en donker, en daar viel ook bij regelen helderheid dan de hele buis uit. Maar dat was maar één buisje. In een ander lcd van philips ook losse solderingen van de inverters of de hele print. Die tv wilde ook niet goed opstarten dan en viel spontaan dan uit. Even doorsolderen hielp hier van de inverters en hele print. Zorgt hoogspanning eerder voor slechte solderingen dus door snellere oxidatie misschien ? Moet hier ook wel denken aan de tijd van doorslaande h.sp. trafo's en dergelijke van oude bb. tvs ook. (Die bekende groene blokken in de Philipsen)
Maar contrast regeling heeft niets te maken met de verlichting.. ?? Als deze uitgaat vermoed ik eerder een mainboard issue..
Bart64
MAar de verlichting gaat echt helemaal uit , dus niet op zwart met grijs. Je hoort ook iets zacht knetteren dus denk echt dat t iets met de inverter is toch. De hdmi viel eerder uit op t mainbord door een losse hdmi bga video processor maar dat gebeurt nu dus niet meer na een reflow met flux. MAar tv werkt goed verder dus. En dat voor een tv uit 2006....dat halen de nieuwe echt niet meer... zie ze al na 2 jaar defect op MP zowel Philips en Samsung koploper (tv net uit de garantie vaak dan ook Philips sinds het echt Chinees is echt weggooi product geworden ook helaas... )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TV's met ESF buizen en later TV's met QFU chassis waren helaas ook wegwerpproducten. Wel heel mooie wegwerpproducten...
Ik vermoed een beetje dat de contrastregeling ook de backlight mee aanstuurt. Heb je al massaschroefjes aan proberen te draaien?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Bart64
Ik heb tv al 2x opengemaakt en laat t nu even voor wat t is. Zal er nog wel even na kijken binnenkort.
Ik zou dan de gehele LCD met difuser platen en al verwijderen en dan de TV starten en voor die tijd contrast op 100, kan je zien waar het misgaat maar dan vermoed ik een lampvoetje. Een luxe dat contrast ICM verlichting staat!!
maartenbakker
Golden Member
Bart64
Het was een topmodel tv van rond de 3000 euro met voor die tijd al een HDMI poort en ambilight en een draaibare voet die je met de multifunctionele a.b. kan bedienen en die a.b. is ook in staat om het i.r. van een andere a.b. te leren. Ook al een Full HD resolutie (alleen dan 1080i) en digitale beeldopties en een usb en cardreader aan de zijkant. Maar ook gemaakt voor een lange levensduur en zo worden ze nu echt niet meer gemaakt.... dat ze 20 jaar mee kunnen gaan.
Philips was goed! En op dit forum kunnen ze zelfs ouder worden, de 17TX210A topic.. Toch vind ik het ook bijzonder dat onze oude Panasonic 42PX80E nog steeds dagelijks draait bij een ander en ook al 16 jaar oud is!
Bart64
Ja en nu gaat je tv ook Philips al lijnen vertonen en dat na 2 jaar , en natuurlijk ook bij je grote 55 inch met chinese panelen er in denk ik zo:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2069358995-p…
of nog groter en dan al defect, 2022 .... dit lijkt me een twijfelgeval echter maar misschien ook panel probleem :
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2060511497-d…
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (29%)]
De Samsungs vallen met bosjes de laatste tijd door de mand, en zelfs met een tapje niet meer te fixen!! halen de 3 jaar niet..
Op maandag 15 januari 2024 17:05:08 schreef Bart64:
Ja en nu gaat je tv ook Philips al lijnen vertonen en dat na 2 jaar , en natuurlijk ook bij je grote 55 inch met chinese panelen er in denk ik zo:https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2069358995-p…
of nog groter en dan al defect, 2022 .... dit lijkt me een twijfelgeval echter maar misschien ook panel probleem :
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/televisies/m2060511497-d…
De eerste link is van een toestel heeft hoogstwaarschijnlijk waterschade bij de cof aansluiting als ik de foto bekijk en het toestel uit de 2e link heeft een deukje in het scherm. M.a.w. valt dit niet onder ondeugdelijke beeldschermen. Daarbij vallen beide toestellen onder coulance als de klacht niet door externe bron is veroorzaakt.
Op maandag 15 januari 2024 19:51:19 schreef smd:
De Samsungs vallen met bosjes de laatste tijd door de mand, en zelfs met een tapje niet meer te fixen!! halen de 3 jaar niet..
Die schermen halen soms niet eens een jaar... bagger in het kwadraat.
Bart64
De eerste lcd tvs (o.a.van Philips) hadden echt een bescherming tegen vocht met siliconen over de hele cof flexcable op het panel. Kleine extra bescherming die niet duur is maar toch bewust niet meer wordt toegepast, want defect scherm is total loss tv en dus afschrijving tv ( bewust beleid?). Dat is nu verdienmodel, een zo aantrekkelijk maar niet meer duur(zaam) product zo snel mogelijk net na garantie defect te laten gaan (ook door onwetendheid en stommiteit van de gebruiker natuurlijk die te fanatiek zijn tv scherm schoonspuit, en ook geen hoesje om zijn glazen telefoon heeft, jonge kinderen die controllers gooien naar grote schermen en zo 'per ongeluk' beschadigen enz) .En dat in een tijd van bewust zijn van onze milieuproblemen, co2 , grondstoffen die opraken, en hele grote bergen electronisch afval die we ongemerkt in India en Afrika maar dumpen waar de lokale bevolking erg ziek van wordt. Apple die al in de jaren 80 toen al de inferieure Lisa computers zo anoniem mogelijk begroef op een stortplaats omdat dat het marketing technische beter voor t bedrijf was (zie youtube docu hierover) En recycling doen we veel te weinig.. Echt..zo erg en jammer. Een tv die van toen wel 20 jaar meegaat en die nieuwe die soms eens de 2 jaar net niet haalt... want de gebruiker heeft al weer een nieuwe gekocht , (zelf of laten) repareren doen we nauwelijks, nee dat is dan te duur gauw, de verkoper wil dan ook nog de hoofdprijs voor zijn kapotte tv, die we vroeger lieten maken gewoon . Maar de vaak toch ook iets te dure prijsopgave en dan was het is het nu "we kopen wel een nieuwe dan". En dat laten we allemaal gewoon gebeuren,...en de fabrikant vind zichzelf dan coulant al 2 jaar defect en slecht product te hebben gemaakt...? We moeten echt iets veranderen...toch ? En de fabrikanten als eerste met langere garantieverplichtingen.
maartenbakker
Golden Member
Laten ze maar eens beginnen met de LCD panels weer bovensteboven te monteren zodat vocht veel minder schade kan aanrichten. Langere LVDS kabels zijn geen probleem als ze V-by-one gebruiken (een LVDS-achtige databus met een equaliser op de TCON om demping, timing- en impedantieverschillen te compenseren). Embedded Display Port doet geloof ik ook zoiets, ik weet niet welke beter is. In elk geval kunnen ze beide UHD aan en met veel minder aderparen dan met een traditionele LVDS bus.