Philips 17TX210A, 'vegen' en 'schaduwen' bij heldere witte vlakken

Ik zou misschien ook R75 aan één kant los kunnen (aan de kant van S39) en het losse eind aan de +2 hangen. Dan is de koppeling met de kathode er niet meer en is het puur DC wat er op de Wehnelt komt (via de helderheidregelaar). Is dat Wat?

Heb ik dus maar even gedaan.
Het zit nu zo:

De Wehnelt dus helemaal losgekoppeld van de kathode van de BB en terugslagonderdrukking. Gewoon puur DC erop.

Wat valt op:
Die C had ik bedacht voor de afvlakking. Maar een te grote waarde (68nF) heeft tot resultaat dat de helderheid beperkt is. Neem ik bv 18nF, dan kan ik de helderheid flink opschroeven. De vegen kan ik nog niet echt kwijtraken, maar zijn wel beter dan de 'normale' schakeling.
De stroom die de Wehnelt trekt is ca 5uA (2,5V over 470K).
Maar wel vreemd dat die C invloed heeft op de maximale helderheid (en dus spanning) op de Wehnelt. Het is puur afvlakking. Toch?

De stroom die de Wehnelt trekt wordt iets groter (10uA) als ik het contrast vol zet. Die afhankelijkheid zal wel intern in de BB zitten?

En uiteraard, omdat ik het puur DC heb, zie je de terugslag goed.

Zo ziet het er uit zonder de C .
Je ziet nu dat het zwarte direct achter het blokje zit.

De oude manier, gloeispanning verhogen, meer emissie.??

Op vrijdag 12 januari 2024 18:30:11 schreef Krelis Vonketrekker:
De oude manier, gloeispanning verhogen, meer emissie.??

Kan ik ook nog wel eens proberen. Ik heb begrepen dat je tot 8V mag gaan...

Waarom gebruik je een OA81 en geen moderne snelle siliciumdiode?

Die schiet door, dus massakabel iets inkorten cq. beter bevestigen :-)
Dat ziet er netjes uit, maar gaat om de videonivo's. O ja, en het gaat om smeereffecten bij oversturing :-)

Op vrijdag 12 januari 2024 19:11:19 schreef ohm pi:
Waarom gebruik je een OA81 en geen moderne snelle siliciumdiode?

Tja, die zit in het schema. Ik probeer het toestel zo origineel mogelijk te houden.
Ik zie trouwens geen enkel verschil met of zonder diode.

Op vrijdag 12 januari 2024 16:11:22 schreef Bavelt:

Als ik naar het schema kijk, lijkt het erop dat het ontwerp wil dat met het verdraaien van het contrast, ook de helderheid iets wordt verhoogd.
Signaalsturing zit op de kathode van de BB, volgens mij mede omdat de syncpulsen 'bovenaan' staan.

dat zie je goed, maar het is vooral de bedoeling dat als de wehnelt stroom begint te trekken, de wehnelt spanning negatiever wordt, om de buis te beschermen. een vorm van straalstroombegrenzing. De later toegevoegde diode is ook om de straalstroom te begrenzen, maar dan vooral als de video-eindtrap in de fout zou gaan wat zonder die diode het einde van de BB kan betekenen.

Maar je hebt nooit duidelijk gemaakt of het beeld helder genoeg is bij "normale" instellingen. Die tv'tjes geven max 100 candela per m², wat betekend dat je niet bij daglicht moet kijken, maar in een wat verduisterde ruimte.

Op vrijdag 12 januari 2024 17:21:16 schreef Bavelt:
Heb ik dus maar even gedaan.
Het zit nu zo:

[bijlage]

De Wehnelt dus helemaal losgekoppeld van de kathode van de BB en terugslagonderdrukking. Gewoon puur DC erop.

Wat valt op:
Die C had ik bedacht voor de afvlakking. Maar een te grote waarde (68nF) heeft tot resultaat dat de helderheid beperkt is. Neem ik bv 18nF, dan kan ik de helderheid flink opschroeven. De vegen kan ik nog niet echt kwijtraken, maar zijn wel beter dan de 'normale' schakeling.
De stroom die de Wehnelt trekt is ca 5uA (2,5V over 470K).
Maar wel vreemd dat die C invloed heeft op de maximale helderheid (en dus spanning) op de Wehnelt. Het is puur afvlakking. Toch?

het is puur afvlakking, maar is die 68nF 100% lekvrij? meet hem niet met de ohmmeter, maar bvb met 100 Volt erop, en dan de lekstroom

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (32%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 19:46:46 schreef Bavelt:
[...]
Tja, die zit in het schema. Ik probeer het toestel zo origineel mogelijk te houden.
Ik zie trouwens geen enkel verschil met of zonder diode.

Ook niet als er een siliciumdiode in zit?
Als de OA81 altijd geleidt, dan heb je geen diode nodig. Maar misschien zit die diode alleen maar in tegen in- en uitschakeleffecten.
Of wat kris van damme zegt, bescherming van de beeldbuis als de videoeindtrap in de fout gaat.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (10%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 21:22:16 schreef kris van damme:
[...]

De later toegevoegde diode is ook om de straalstroom te begrenzen, maar dan vooral als de video-eindtrap in de fout zou gaan wat zonder die diode het einde van de BB kan betekenen.

Hoe werkt dat dan? De diode zou gaan sperren als de spanning op de Anode van B9 lager is dan de kathode van de BB. Maar hoe dat zou kunnen kan ik niet zo uit het schema halen.

[...]
Maar je hebt nooit duidelijk gemaakt of het beeld helder genoeg is bij "normale" instellingen. Die tv'tjes geven max 100 candela per m², wat betekend dat je niet bij daglicht moet kijken, maar in een wat verduisterde ruimte.

De ruimte waar ik test is mijn werkkamer met jaloezieën voor de ramen, die voor 60-70% dicht zijn. Redelijk verduisterend, en niet vol in het daglicht.
We komen hier op het punt wat al vaker is benoemd: de toestellen uit die tijd mag je niet vergelijken met de hedendaagse hoog-contrast toestellen.
Of kort gezegd: dit hoort nu eenmaal bij een dergelijke TV uit die tijd.
Misschien is dat ook zo, tóch is het me net iets te makkelijk. Dat zou nl inhouden dat Philips een toestel in de markt zou hebben gezet, waarbij je het contrast tot max 30% kunt opendraaien; het punt waarbij de vegen tevoorschijn komen. Dan hadden ze ook de contrastregeling anders kunnen maken, het bereik limiteren tot ca 30% van het maximum.
Daarnaast vind ik het wel heel leuk uit te pluizen - waaróm het dan zo is. Wat maakt nu dat een wit plekje in het beeld wordt 'afgestraft'.

Maar al met al is het wel kijkbaar. Mijn testbeelden doe ik met de zwart wit opnamen van 'Swiebertje' uit 1961. Alleraardigst om weer eens te zien.
Alleen als Saartje dan met haar witte mutsje beweegt...zegt het toestel hó, hó...

het is puur afvlakking, maar is die 68nF 100% lekvrij? meet hem niet met de ohmmeter, maar bvb met 100 Volt erop, en dan de lekstroom

Die C is wel goed. Ik heb een andere gepakt met hetzelfde resultaat. Bovendien doet de waarde ook het een en ander. Hoe lager de capaciteit, hoe helderder het beeld. (blijft wel raar met puur DC).
Daarbij opgemerkt dat de lichtopbrengst heel hoog is op te draaien; een fel wit scherm kan worden geproduceerd (ook zonder signaal). De BB wil wel..

Enige bijverschijnsel is dat het beeld wat groter wordt bij het opdraaien van de helderheid. Die afwijking is daarentegen niet echt groot (max ca 3%).

Hierbij een wat langere video met het effect: (toestel staat op zijn kant).

http://www.youtube.com/shorts/8RN4GsjplEs

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (13%)]

Je hebt 4 variabelen bij een glazen fles

1. de naversnellingspanning, in de volksmond ook wel 'hoogspanning' genoemd
2. de helderheidsregeling die via de interne roosters wordt geregeld
3. de Wehnelt cylinder
3. kathode

Enigsins afhankelijk van het type een RGB inline of delta BB is weer anders.

Alles moet kloppen voor dat type beeldbuis, zo niet dan is de grijsschaal fout, zie je terugslaglijnen, krijg je blooming effecten 'Smeren' in het topwit. Er zat ook nog een straalstroombegrenzing in die kan aanspreken. Dat doet de fabrikant om de dure beeldbuis te beschermen. Ga je zelf in een TV wroeten zonder al teveel kennis dan is het user error als er iets kapot gaat.
Maar gelukkig koop je deze uitgemergelde lijken voor een grijpstuiver :-)

Ondertussen heb ik een proefje genomen met de gloeidraad van de BB. Om eens te kijken of de emissie invloed heeft.
Ik heb er voorzichtig een regelbare externe DC voeding op gezet.

Het effect is dat de helderheid in zijn geheel wat reageert op de spanning, maar er vindt geen verschuiving plaats tussen het zwart/wit niveau. De vegen blijven.
Dit kan ik dus ook schrappen van een mogelijke oorzaak.

Op zaterdag 13 januari 2024 11:23:30 schreef Bavelt:
[...]

Hoe werkt dat dan? De diode zou gaan sperren als de spanning op de Anode van B9 lager is dan de kathode van de BB. Maar hoe dat zou kunnen kan ik niet zo uit het schema halen.

inderdaad. als de BB meer stroom gaat trekken dan de weesrstand naar de grond, gaat de diode uit geleiding, en kan de stroom niet meer toenemen. Normaal is de diode sowieso altijd in geleiding. Aangezien die diode een latere toevoeging is, was er waarschijnlijk af en toe een probleem met de video eindtrap waardoor de dure BB onnodig sneuvelde . bvb, buisje gaat in sluiting of anodespanning ontbreekt.[/quote]

[...]

Die C is wel goed. Ik heb een andere gepakt met hetzelfde resultaat. Bovendien doet de waarde ook het een en ander. Hoe lager de capaciteit, hoe helderder het beeld. (blijft wel raar met puur DC).
Daarbij opgemerkt dat de lichtopbrengst heel hoog is op te draaien; een fel wit scherm kan worden geproduceerd (ook zonder signaal). De BB wil wel..

Enige bijverschijnsel is dat het beeld wat groter wordt bij het opdraaien van de helderheid. Die afwijking is daarentegen niet echt groot (max ca 3%).

wat hierbij vergeten was zijn de blanking pulsen. die zijn niet symmetrisch, en veroozaken een DC spanning verschuiving over die condensator

[...]
.

dat is omdat de HS wat inzakt. op zich normaal.

Op zaterdag 13 januari 2024 12:31:42 schreef RAAF12:
Je hebt 4 variabelen bij een glazen fles

1. de naversnellingspanning, in de volksmond ook wel 'hoogspanning' genoemd

een beeldbuis heeft geen naversnelling. Enkel duurdere scoopbuizen mogen die naam gebruiken :-)

Op zondag 14 januari 2024 10:49:12 schreef kris van damme:
[...]

wat hierbij vergeten was zijn de blanking pulsen. die zijn niet symmetrisch, en veroozaken een DC spanning verschuiving over die condensator

In dit geval niet, omdat ik die blanking pulsen ook had losgekoppeld (zie handgeschreven schemaatje).
Ik nam even voor lief die terugslaglijnen te zien.
Maar dan zou die C eigenlijk geen invloed mogen hebben. Ik heb er voor 'de grap' er even een elco in gezet. Dan is het beeld donker...

Toch zou ik eens een proefje willen nemen met het aftoppen van het video-signaal dat de modulator in gaat.

Hoe zou zo'n schakeling er uit kunnen zien, die bv 10% van de maximale waarde aan de bovenkant aftopt?

Ik las een artikel van Jos Verstraten met dit schema, maar weet niet of dit toepasbaar is.

Mijn bedoeling is om te voorkomend at er heldere witte stukjes in het beeld komen. Die worden dan meer grijs, maar zouden de vegen kunnen elimineren is mijn idee.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (20%)]

video gaat toch wel in de Megahertzen, met op-amps en comparatoren is dat niet meer zo eenvoudig.

Nu is dat helemaal niet nodig. Ik denk dat je het signaal wil begrenzen voor het de modulator ingaat? In principe kan dat met één diode, parallel over het videosignaal. Je kan het eens proberen met een 1N4148,das wel een "trage" diode, dus scherpte kan er wat onder lijden. Het kan ook dat ze net te laat in geleiding komt (begrenzen moet op 0,6 V, ongeveer), dus beter is het enkele BATXX (schottky) diodes in serie te zetten en dat parallel over het video (twee zal voldoende zijn voor een test)

uiteraard letten op de polarisatie, diode moet geleiden bij piekwit en niet op de synctip.

Als het niet werkt zoals verwacht, dan ligt dat aan de bron. In principe moet die DC gekoppeld zijn en zwart komt dan overeen met 0 volt, maar er zijn heel veel condensatorgekoppelde bronnen (dan gaat de diode als clamper werken en haalt ze niks uit) en ook een zak bronnen waar het video op een spanning van 1 à 2 volt naar buiten komt. ook daar gaat het niet zomaar werken. Maar, daar zijn oplossingen voor, indien nodig :-)

Het 'clampen' zal lastig worden.
Ik heb het composiet-videosignaal dat uit de DVD-speler komt met de scope gemeten.
Dat is 0,42V tt, zonder belasting.

Als ik de modulator aansluit op dit signaal zakt dat tot 0,38V tt.

Om daar 10% af te halen zal dat 0,038V zijn. Hoe clamp je nu een dergelijk lage waarde?

Op zondag 14 januari 2024 23:34:04 schreef Bavelt:
Ik heb het composiet-videosignaal dat uit de DVD-speler komt met de scope gemeten.
Dat is 0,42V tt, zonder belasting.

Als ik de modulator aansluit op dit signaal zakt dat tot 0,38V tt.

ben je wel zeker dat je scoop in de calibratiestand stond en hij nog juist meet? Onbelast is composiet 2V tt, en afgesloten met 75 Ohm wordt dat 1Vtt.( en dat is een wet van Meden en Perzen..)

Uiteraard moet je meten als er piekwit aanwezig is en liefst een statisch beeld (testbeeld bvb) , meet je op een donkere scene waar de inhoud verandert, dan..

Op zondag 14 januari 2024 23:34:04 schreef Bavelt:

Om daar 10% af te halen zal dat 0,038V zijn. Hoe clamp je nu een dergelijk lage waarde?

Nee, want het stuk dat je wilt wegsnijden zit op een berg van 600mV..

Op zondag 14 januari 2024 23:50:56 schreef kris van damme:
[...]

ben je wel zeker dat je scoop in de calibratiestand stond en hij nog juist meet? Onbelast is composiet 2V tt, en afgesloten met 75 Ohm wordt dat 1Vtt.( en dat is een wet van Meden en Perzen..)

Uiteraard moet je meten als er piekwit aanwezig is en liefst een statisch beeld (testbeeld bvb) , meet je op een donkere scene waar de inhoud verandert, dan..

[...]

Nee, want het stuk dat je wilt wegsnijden zit op een berg van 600mV..

Je had gelijk. Ik heb de zaak even opnieuw aangesloten. Scope getest op calibratie.

Het signaal dat onbelast uit de DVD speler komt, is 1V tt (het laat zich wat moeilijk triggeren).
Blijkbaar zit er al een afsluitweerstand in de speler.
De testoutput is het witte blokje van de testbeeld-DVD.
Ik had een aantal germanium-Schottky diodes (nieuw) hier liggen: type 1N60.

Direct geprobeerd natuurlijk.
Met 1 diode parallel is het signaal praktisch weg. Met 2 diodes in serie zijn de vegen weliswaar weg, maar het hele signaal wordt nu verzwakt. Met 3 diodes is het beeld beter, maar zeker niet veegvrij.

Er wordt dus niet alleen de top eraf gehaald, maar ook het niveau daaronder.
Het mooiste zou zijn als alleen het bovenste topje eraf wordt gehaald.

.

[Bericht gewijzigd door Frits Vleugelmoer op (100%)]

Op maandag 15 januari 2024 01:26:12 schreef Bavelt:
[...]
Je had gelijk. Ik heb de zaak even opnieuw aangesloten. Scope getest op calibratie.

Het signaal dat onbelast uit de DVD speler komt, is 1V tt (het laat zich wat moeilijk triggeren).
Blijkbaar zit er al een afsluitweerstand in de speler.

dat is niet logisch, je kan een terminatie nu eenmaal niet aan het begin van de transmissielijn plaatsen.
Wat wel kan is dat de output een open collector is, en als die enkel belast wordt door een 10MOhm probe, wordt die niet goed uitgestuurd. belast de DVD speler outgang eens met 1kOhm, en meet dan opnieuw.

1N60 is een oudje, met als nadeel dat de overgang van niet geleiden naar wel geleiden helemaal niet scherp verloopt. Nu hoeft dat hier geen nadeel te zijn, omdat de attack naar de compressie van de top dan geleidelijk verloopt. Ik lees dat twee diodes teveel is en drie te weinig.
Door met weersanden te spelen in de diode matrix kan je kromme wat bijwerken.

bvb, neem een kleine serieweerstand op (20 à 47 ohm) met de twee diode schakeling, als test om te begrijpen wat ik bedoel :-) success.

en zoek zeker uit of er twee volt uit de speler komt ( met belasting van 1 kOhm), anders is de modulator ook niet gelukkig..

De DVD Speler met de Testbeeld-DVD komt niet hoger dan 1V tt. Ook niet met belasting van 1K (Eigenlijk zou een open collector naar de VDD moeten. Of het zou een open-emitter moeten zijn geweest) dacht ik.
Maar dat is in dit geval niet zo.

Nu heb ik een tweede bron: Het Humax kastje (IRHD 5000), dat het digitale kabelsignaal omzet naar Composiet, ook met tulp pluggen.

Deze heeft inderdaad 2V tt

Op maandag 15 januari 2024 21:46:33 schreef Bavelt:
De DVD Speler met de Testbeeld-DVD komt niet hoger dan 1V tt. Ook niet met belasting van 1K (Eigenlijk zou een open collector naar de VDD moeten. Of het zou een open-emitter moeten zijn geweest) dacht ik.

verstrooidheidsfoutje van mijn kant, ik bedoel inderdaad open emitter.

maar bon, 1Vtt , das niet goed als bron het maakt dat je het contrast dubbel zo hard moet zetten als normaal en misschien brent dat alles wat in onbalans aangezien de welhnelt aftakt van de video eindspanning. met de bron die wel 2V tt (belast met 75 Ohm dus 1V tt) geeft is het veegprobleem dan even hard?