Op dinsdag 16 januari 2024 00:18:40 schreef kris van damme:
[...]verstrooidheidsfoutje van mijn kant, ik bedoel inderdaad open emitter.
maar bon, 1Vtt , das niet goed als bron het maakt dat je het contrast dubbel zo hard moet zetten als normaal en misschien brent dat alles wat in onbalans aangezien de welhnelt aftakt van de video eindspanning. met de bron die wel 2V tt (belast met 75 Ohm dus 1V tt) geeft is het veegprobleem dan even hard?
Dat kan ik niet zo testen. Wel is het testbeeld van Ziggo wel redelijk goed (en daar zitten ook witte vlekjes in).
Ik heb nog een andere DVD speler, die kan ik ook wel eens van stal halen en proberen.
Daarnaast heeft de modulator een regelbare output; daar zit een versterker in.
Maar als de input te laag is, dan is dat inderdaad niet goed.
De test zal het bewijzen...
Op dinsdag 16 januari 2024 00:24:42 schreef Bavelt:
[...]
Dat kan ik niet zo testen. Wel is het testbeeld van Ziggo wel redelijk goed (en daar zitten ook witte vlekjes in).
Ik heb nog een andere DVD speler, die kan ik ook wel eens van stal halen en proberen.
Haal die maar van stal 
het is belangrijk om van een goede en duidelijk gedefiniëerde bron te vertrekken anders strand dit schip in de woestijn.
Op dinsdag 16 januari 2024 01:07:32 schreef kris van damme:
[...]
Haal die maar van stal
het is belangrijk om van een goede en duidelijk gedefiniëerde bron te vertrekken anders strand dit schip in de woestijn.
Ik heb vanmorgen mijn andere oude DVD speler van stal gehaald. Een Philips. Deze haalt echter krap de 1V tt en het veegeffect is hier ook sterker.
Het heeft dus wel invloed.
Nu wat plaatjes vanuit de Humax: Het Ziggo testbeeld op kanaal 997.
Dit is met vol contrast. Je ziet hier wel wat vegen, maar lang niet zo erg als met de DVD.
.
.
Hier is het contrast ingesteld tot er bijna geen vegen meer zijn.
.
.
.
Dit is de beste instelling.
Best wel een mooi plaatje, niet? Mooie rechte lijnen en de cirkels zijn ook vrijwel rond. En dat voor zo'n oudje..
Op dinsdag 16 januari 2024 13:32:02 schreef Bavelt:
Het staat er ook gewoon in de Specs van de DVD Speler van Aristona: 1V pp[bijlage]
ja, 1Vpp, indien belast met 75 Ohm. dat maakt dat er in theorie onbelast 2Vpp uit moet komen.
Maar als het een open emitter is, kan het zijn dat er onbelast bijna niks uitkomt.
Om het uniform te houden, belast je bronnen eens met 75 ohm tijdens een meting met de scoop. en meet zo eens je ziggo en DVD, om definitief uitsluitsel te hebben over het uitgangsniveau.
Op dinsdag 16 januari 2024 22:37:31 schreef kris van damme:
[...]ja, 1Vpp, indien belast met 75 Ohm. dat maakt dat er in theorie onbelast 2Vpp uit moet komen.
Maar als het een open emitter is, kan het zijn dat er onbelast bijna niks uitkomt.
Om het uniform te houden, belast je bronnen eens met 75 ohm tijdens een meting met de scoop. en meet zo eens je ziggo en DVD, om definitief uitsluitsel te hebben over het uitgangsniveau.
Heb ik gedaan:
De DVD Speler geeft 1Vtt, belast met 75 Ohm of onbelast.
De Humax kast geeft onbelast 2Vtt, belast met 75 Ohm 1V tt
Wellicht zou dit een mogelijkheid zijn om in ieder geval een goed signaal aan de modulator aan te bieden vanaf de DVD speler:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
hey, das een elektuur schema van lang geleden.
als er belast 1 Vpp uit de DVD komt, dan is het in principe goed, meer in de modulator sturen gaat het in principe alleen maar slechter maken.
Anderzijds, zo een versterkertje is heel nuttig om makkelijk te comprimeren in het wit (clippen), wat je vraag was. (dat afsnijden gaat veel makkelijker met een groot signaal). Na het versterken en het afsnijden terug verwakken naar 1Vpp voor de modulator.
nog een voordeel van deze is, hij heeft een diode clamper aan de ingang. Als die goed werkt gaat de videoclipper steeds op het zelfde niveau clippen, onafhankelijk van de beeldinhoud.
dus, ga je gang..
Ik heb de DVD speler, modulator naar een andere TV meegenomen en daar de testbeeld DVD afgedraaid.
Dat levert deze beelden op:
Hierbij is de helderheid wat opgedraaid (meer dan hoeft).
.
Hier is de helderheid normaal.
Deze beelden zijn op zich prima, de modulator doet dus gewoon goed zijn werk.
De kwestie wordt dan inderdaad om te voorkomen dat de Oude TV te witte plekken krijgt (ofwel de bovenkant van het signaal te hoog is).
Dat pleit er inderdaad voor het versterkertje in elkaar te flansen en vervolgens zien of ik de output dan op 2V tt krijg, en daar aan de bovenkant wat 'afslijpen') en dan de modulator weer in...
yep, maar tussen de beide TVs zit wel ruim 60 jaar techniek verschil.. voor de buizenbak was je destijds al blij als je een kijkbaar beeld had..
RAAF12
Golden Member
En dan was die nieuw, die werden na 5 jaar ook weer afgedankt oa. wegens een uitgeputte kijkpijp, en dan vervangen door een nieuw model met een groter scherm, ingebouwde UHF tuner ect. Die van ons destijds had pootjes met wieltjes en een gekabelde afstandsbediening. Meen dat een ZW/W model van Schaub Lorenz was.
Op woensdag 17 januari 2024 18:51:01 schreef RAAF12:
En dan was die nieuw, die werden na 5 jaar ook weer afgedankt oa. wegens een uitgeputte kijkpijp, en dan vervangen door een nieuw model met een groter scherm, ingebouwde UHF tuner ect. Die van ons destijds had pootjes met wieltjes en een gekabelde afstandsbediening. Meen dat een ZW/W model van Schaub Lorenz was.
Nou, na 5 jaren was volgens mij echt niet zo hoor. Er kwam eerst een tijd met die losse kastjes, waarmee je Nederland 2 kon ontvangen op de UHF band. En het daarbij behorende gepruts met de afwijkende antenne op het dak. Ik heb zelf ook lopen rommelen met die metalen banden om de schoorsteen, die daar eigenlijk helemaal niet voor was gebouwd. En die lintkabel naar beneden, via een raampje naar de UHF tuner...
Bedenk daarbij dat de aanschaf van die eerste toestellen een forse rib uit de portemonnee was, soms wel een x aantal maandsalarissen.
Alleen weggelegd voor de Happy Few.
De wegwerpmaatschappij moest nog worden ontwikkeld (wat overigens uitstekend is gelukt...)
Op woensdag 17 januari 2024 23:33:25 schreef Bavelt:
[...]Bedenk daarbij dat de aanschaf van die eerste toestellen een forse rib uit de portemonnee was, soms wel een x aantal maandsalarissen.
Alleen weggelegd voor de Happy Few.
en er was ook nog de antenne, ook niet goedkoop. Vaak werd de combinatie TV, antenne + installatie op krediet gekocht, vandaar dat de antenne ook de bijnaam had "krediethark".
back on topic: aan de zenderkent is alles ok, In de ontvanger is het intussen geweten dat het dalen van de welhnelt spanning tijdens piek-wit mede oorzaak is van de zwartverschuiving. Dat laatste blijkt bewust zo gedaan te zijn om de buis te beschermen tegen een overmatige straalstroom. (voor de normen van die tijd)
De Wehneltspanning komt via een hoogomige weerstand (470k) en word na die weerstand gesommeerd met de blankingpulsen.
Je zou die 470K ook eens kunnen verlagen naar en waarde die het inzakken vd spanning beperkt, en de blankingpulsen niet teveel onderdrukt. 47 K lijkt me doenbaar.
Ondertussen bouwde ik deze videoversterker:
Het ding werkt.
Omdat de output nu wat hoger ligt, kan ik de top makkelijker 'afromen'.
Ik nam een schottky diode (1N608), in serie met een potmeter van 500 Ohm.
Dit geheel parallel aan de output, die de modulator ingaat.
Ik moet zeggen dat het hoopgevend is. Door het 'clampen' kan ik de top eraf halen (wat het hoogste witniveau in het signaal verlaagt), terwijl de onderkant (syncpulsen) onaangeroerd blijven.
Hierdoor zie je de vegen voor een groot deel verdwijnen. Het kost wel weer wat contrast. Ik zal de beelden eens op een filmpje zetten en hier posten.
Op woensdag 24 januari 2024 19:07:38 schreef smd:
4 Vtt is een best videosignaal!!
`
Jawel, maar dat is maximaal.
Ik heb de versterking ingesteld zodat er ca 2Vtt uitkomt. En vervolgens het signaal 'clampen' en de modulator in.
Op woensdag 24 januari 2024 18:09:00 schreef Bavelt:
Hierdoor zie je de vegen voor een groot deel verdwijnen. Het kost wel weer wat contrast. .
contrast verminderen (vooral in het wit), das dan ook de bedoeling van de schakeling 
Op woensdag 24 januari 2024 22:46:40 schreef Bavelt:
[...]`
Jawel, maar dat is maximaal.
Ik heb de versterking ingesteld zodat er ca 2Vtt uitkomt. En vervolgens het signaal 'clampen' en de modulator in.[bijlage]
opmerking vh antispraakverwarring comité
het clampen gebeurd door D1 (deze clampt de sync tip) en de 1N60 doet aan clippen.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (41%)]