Bauknecht 854675101020 GSF4751TW-WS "Start" knipppert.

LS,

Dit oude maar betrouwbare vaatwassertje stopte eerst na het hoofdspoelprogramma, maar nu al na het voorspoelen.

Ik kan hem op geen afzonderlijke fout betrappen: rondspoelen, verwarmen, water innemen, lucht afvoeren: alles lijkt het te doen, maar hij stopt dus en dan knippert het "start"lampje. Ik herken geen patroon, hij knippert constant.

Zojuist de print onderin gedemonteerd en weer geen smoking gun. Ik kijkzo de bedien modules na maar alles ziet er goed uit. Waar zijn toch de relais? Het is net of ik geen vermogenselektronica vindt. Of is er ergens nog een modulekaart.

Ik hoor graag van jullie.

deze machinereeks heb ik nogal eens onder gelegen in het verleden. het knipperende startknop ledje was meestal een lekkage en de vlotter was ingekomen. bekende waren de hoofdpomp welke lekte, zowel langs de as als de rubber slang kwamen voor. niveau meting met microswitch wilde ook weleens problemen geven. soms was de elektronica gaar, dan kon je er ook geen fasoenlijke wasbeurt meer uitkrijgen.

de elektronica zit onder de deur op de bodemplaat gestoken, tricky met voorover hellen om het water eruit te gooien want dan nekte de print als je dat te snel deed. de netschakelaar ging ook weleens stuk, maar dacht niet dat je daar knipperende startknop van kreeg. die knop doorgaans 5sec indrukken ( afvoerpomp gaat lopen ) om te resetten.

best een oudje intussen, zal een 20 jaar wel halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Week 33 1997 zag ik net. Ik ben geen fan van Whirlpool/ Bauknecht wasmachines, maar hun vaatwassers wel, en Whirlpool snapt als de beste hoe je een magnetron maakt die fouten voorkomt in de bediening.
Mijn idee is een ietwat losse triac op de hoofdprint. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb nog wat oude bestanden afgestoft. Veel succes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kreeg wat binnen, ik moest "toestemming vragen" aan onedrive of de cloud, maar het is niet de service manual die bij het apparaat hoort. Maar toch aardig.

De GSI is heel beperkt maar de GSX (2de manual)is veel uitgebreider. Hopelijk komt hij genoeg overeen om via het service menu de juiste foutcode ontcijfert te krijgen.

De print zit onderaan. De afscherming aan de sokkel er af schroeven (4x torx15).

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 januari 2024 11:01:48 (20%)

Nee dus, ik kan er geen patroon in ontdekken. Aan-uit zonder onderbreking.

Eerst in het service menu geraken. Dan zou het moeten knipperen.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 januari 2024 11:04:19 (12%)

Ik ga mij beter verdiepen, eerst alles weer in elkaar zetten.

Niet erg. Gewoon start ingedrukt houden en aan zetten.
Het kan fout 16 zijn dus lang genoeg tellen vh knipperen.

Hij ging weer in de fout. Na het afpompen van de hoofdspoelgang pompt hij lang af en gaat dan knipperen. Ik merkte dat hij ook lang afpompte bij de voorspoeling. ik vermoed dat er iets is met een niveauregelaar. ik ga even zoeken waar dat hier zit.

Zijn er mensen met meer verstand van de materie dan ik? Hoe wordt het waterniveau gemeten?
https://parts.bauknecht.nl/nl/p/854675101020?model=854675101020%20/%20…

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op zondag 21 januari 2024 14:28:26 (33%)

Trek de filter uit de bodem. In de bodem zit een plastiek pot waar die filter in paste. Rechts in de zijwand zit een rond zwart ding met zwarte "gaas" voor. Dat is de watersensor die voelt of er water effectief aanwezig is of weg. Een eenvoudige ronde dunne rubber die tegen een banale microswitch duwt. Zit er achter de "gaas" geen prop vuil? Met wat stromend water (tuinslang) wat proper spuiten. Ik doe warm water in de bodem en neem een flinke peer om door te spoelen.
Om te vullen zit er een flowmeter (5810)met reedswitch in. De dubbele bevestiging of er daadwerkelijk water is komt van de zwarte sensor.(5830)

maartenbakker

Golden Member

Meestal begrijp ik vlaams nederlands wel, maar wat bedoel je met een flinke peer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Onderin de wasruimte, onder de zeef vond ik rechts in de bak een zwart zeefje, vol met papierpulp. Dat komt omdat ik wel eens jampotjes afwas waar bepaalde etiketten niet los gaan zitten maar vervallen tot een witte pulp. De pulp uit het rooster gewreven met een oud tandenborsteltje. Jullie horen zo meer.

Maarten: Google: rubberen peer. Ik heb 1 hele oude die perfect is maar er staat niets op. Weet ook niet vanwaar ze komt. Als ze versleten is gaat dat een droevige dag worden. Je krijgt zoiets niet meer gevonden. Seringes zijn zeer snel stuk. Bij bv miele drukovens zitten er grote bij om ontkalker in te brengen.

Tesla: achter het roostertje zit nog een halve centimeter ruimte tot aan het rubberen membraam. Die ruimte moet ook prutvrij zijn.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 januari 2024 15:57:02 (46%)

Op zondag 21 januari 2024 00:01:09 schreef Nikolai Tesla:
Week 33 1997 zag ik net. Ik ben geen fan van Whirlpool/ Bauknecht wasmachines, maar hun vaatwassers wel, en Whirlpool snapt als de beste hoe je een magnetron maakt die fouten voorkomt in de bediening.
Mijn idee is een ietwat losse triac op de hoofdprint. Ik hou jullie op de hoogte.

Ja klopt Nikolai, ik WAS ook Whirlpool/ Bauknecht fan, maar sinds Indesit trekjes niet meer gek op..

Bij jou is het de nivo schakelaar waarschijnlijk te veel vet, rommel of rubber krom getrokken, maar een draadbreuk is ook niet uitgesloten!!

Wat voor 3 cijferige print nummers staan er op de modules?? Ik heb ze wellicht nog en ga toch collectie uitdunnen wellicht heb ik ze nog!!

Ik denk dat hij het weer doet. De machines zijn wel vrijwel onverwoestbaar. Voor een student/bijstandsgerechtige/starter is de ouderdom een afdingpunt, maar je koopt een super betrouwbare machine. Dat kan ik van heel veel Bosch/Siemens machines niet zeggen met hun vervuilde labyrinthen en niveau meters.

Ik vermoed dat Eric zoiets bedoelt. Ik zou het een blaasbalg noemen, maar de rubberen peer vind ik ook wel een mooie naam.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005237612875.html?spm=a2g0o.detail.…

Ik haal de drukschakelaars er onderuit en haal ze uit elkaar. Er zit vaak vet tussen en reinigen en weer klaar!

Och Nikolai, ik heb nog steeds het oermodel Bauknecht van 1994 vaatwasser, draait nog OK. Ik ben al een Bosch / Siemens aan restaureren, onderdelen veel goedkoper en makkelijker te krijgen. Het probleem met de huidige Whirlpool ( sinds 2018) is dat ze volledig bij Indesit uit de fabrieken komen met lekkende kuipen, kapotte pompen, kabelbomen, afspringende sproeiarmen, rotte rekken etc hebben dat ik die zeker niet meer wil..

Labyrinths bij alle merken vervuilen door de gebruiker, dat komt door lage temperaturen en veel te veel vet. Ligt niet aan Bosch of Siemens.

De Betrouwbaarheid van BSH machines ligt nu vele malen hoger dan bij andere merken incluis Miele!!

Dit vaatwassertje heeft bijna probleemloos gedraaid sinds...2005 of zo. Een paar kleine reparaties. Ik vind het een goed en betrouwbaar model. Ik ben er wel een paar jaar uit, uit het nieuwe witgoed, dus de kwaliteit van de diverse merken van nu weet ik niet. Oja, er komt een "rubberen peer" aan van AliExpress.

Op zondag 21 januari 2024 20:53:14 schreef Nikolai Tesla:
Ik denk dat hij het weer doet. De machines zijn wel vrijwel onverwoestbaar. Voor een student/bijstandsgerechtige/starter is de ouderdom een afdingpunt, maar je koopt een super betrouwbare machine. Dat kan ik van heel veel Bosch/Siemens machines niet zeggen met hun vervuilde labyrinthen en niveau meters.

heb tig van deze machine reeks in onderhoud gehad 20 jaar terug, daar werden ze intensief gebruikt met 3 beurten per dag stampvol. evengoed nooit een afvoerpomp kapot gehad. wel manden, hoofdpompen, fronts, netschakelaars, rubber slangen, mand dichtingen enz. lekkages was echt een probleem bij deze machines op de pompchassis. iets wat ik bij bsh amper had.

van de BSH machines die stuk gingen bewaarde ik de manden, die gingen weer in de bauknecht/whirlpool machines met de slappe manden. niet zelden als die machine weer stuk ging de mand nog een keer naar een andere machine.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 22 januari 2024 19:11:30 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is ook zo...ik moest vaak de pompschoep vervangen bij Bosch/Siemens. Je kon hem ook losdraaien, maar soms kwam hij ook weer vast te zitten. Vreselijk, want je kwam er moeilijk bij.