Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Wie wil me op weg zetten met de open software HomeAssistant?
Het programma draait als test op een Raspberry pi 3B+. Met een usb / RS485 heb ik een modbus verbinding opgezet naar de Foxess zonnepaneel omvormer.
De hoeveelheid zonneschijn en de toestand van de batterij kan ik als getallen voorstellen in een paneeltje op het dashboard. Dat alles en het natrekken van grafieken lukt zonder een enkele lijn programmacode in te tikken.
Als eerste oefening wil ik het vermogen afgeleverd door de twee kringen PV1 en PV2 optellen en op scherm zetten. Kan iemand me op weg zetten?
Heb je een eenvoudig voorbeeld dat aantoont hoe je iets uitcijfert en op scherm zet dan is dat mogelijk ook een vertrekpunt.
Eigenlijk heb ik een coach nodig die me af en toe een tip geeft want het lijkt zoeken naar een naald in een hooiberg.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Ga naar settings, dashboard, energy.. Die is bij uitstek bedoeld om je energiestromen te definieren...
Ik ga er even vanuit dat je je entities als goed gefineerd hebt hiervoor..
Eduard2
Golden Member
Bedankt Diebobo,
Inderdaad. Ik probeer de code achter het energy dashboard te achterhalen. Zit daar ergens een *.yaml bestand dat kan worden bekeken en bewerkt?
Het is me onduidelijk hoe simpel rekenwerk zoals het opmaken van een energiebalans voor batterij en/of omvormer kunnen worden uitgecijferd. Daarom ben ik op zoek naar voorbeelden. Ik wil het programmeren en parametreren van die software leren aan de hand van simpele voorbeelden.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Ik zit wat krap in de tijd voor lang en jip en janneke uitleg dus ik houd me even aan je laatste verzoek -> .... die me af en toe een tip geeft ... 
Je moet zorgen dat de metingen waar je historische waarden van wilt hebben terug te vinden zijn, in home assitant heet dat de recorder.. Ik heb de instellingen zo staan dat er standaard niets historisch is, tenzij ik dat aangeef. Dat aangeven die ik in een apart bestand : Recorder.YAML
In configuration.yaml heb ik dat zo gedaan :
recorder:
purge_keep_days: 30
commit_interval: 300
auto_purge: true
auto_repack: true
include: !include recorder_includes.yamlRecorder_includes.yaml ziet er zo uit :
entities:
- sensor.energy_consumption_tarif_1
- sensor.energy_consumption_tarif_2
- sensor.tasmota11_woonkamer_lavalamp_links_energy_total
- sensor.tasmota11_woonkamer_lavalamp_rechts_energy_total
- sensor.tasmota11_berging_droger_energy_total Dit is natuurlijk maar klein deel, maar om te begrijpen genoeg.
Zo zet je het dus op om waarden historisch op te slaan. Wellicht dat bovenstaande strikt niet noodzakelijk is, weet ik niet meer zeker, maar ik heb dit zo gedaan omdat anders ALLES opgeslagen werd en koste snelheid bij mijn automatisering en dergelijke.
Oké, nu je historische waarden hebt moet je ook nog tegen homeassistant zeggen dat dat het waardes zijn van het kWh type en dat deze altijd hoger worden ( totaal teller )
Om dat allemaal gescheiden te houden heb ik daarvoor ook een apart bestand gemaakt en daar naar verwezen in configuration.yaml :
homeassistant:
customize: !include customize.yamlDat bestand bevat onder andere deze tekst :
sensor.tasmota11_woonkamer_lavalamp_links_energy_total:
last_reset: "1970-01-01T00:00:00+00:00"
device_class: energy
state_class: total_increasing
unit_of_measurement: kWh
sensor.tasmota11_woonkamer_lavalamp_rechts_energy_total:
unit_of_measurement: kWh
sensor.tasmota11_berging_droger_energy_total:
unit_of_measurement: kWhNou, als je het bovenstaande omgezet hebt naar jouw namen en eenheden moet je HA opnieuw starten, en het kan minimaal een uur duren voordat je het kan gebruiken en / of waarden kan terug zien. Maar als het goed is kan je HA nu vertellen hoe deze waarden geinterpretteerd moeten worden in je Energy Dashboard.
Settings/Dashboard/Energy -> Hier heb je verschillende onderdelen . Het grid, solar, water etc etc.. Hier kan je je entities die je hierboven ingesteld hebt / aangemaakt hebt of wat dan ook, toevoegen aan de juiste catergorie.. Je kan meerdere entities toevoegen aan 1 catergorie. Als je dus 2 solar omvormers hebt kan je deze beide toevoegen.. Als je dit goed invult doet HA allerleid magie met berekeningen en als resultaat krijg je een gelikt schermpje terug 
Bovenstaande is allerleid handmatige dingen, er zijn integraties / koppelingen die dat allemaal uit handen nemen en waardoor je meteen naar de laatste stap kan gaan om de sensoren toe te voegen aan je energy dashboard...
Dit is in 5 minuten geklopt dus het is niet helemaal plug and play maar wellicht genoeg handvatten om ook gericht te zoeken op t forum als je effe stokt...
hooo diebobo
Daar zit een hele hoop tussen wat ondertussen automatisch gaat, geen gekrabbel in de config meer nodig.
De recorder hoef je niet handmatig meer te voeren, en energie entities worden automatisch long-term statistics.
Als je dat perce wilt beperken mag en kan dat ... maar long-term statistieken verbruiken amper DB ruimte, dus waarom zou je?
[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]
Op donderdag 15 februari 2024 20:03:41 schreef Sine:Als je dat perce wilt beperken mag en kan dat ... maar long-term statistieken verbruiken amper DB ruimte, dus waarom zou je?
Mijn IO wait piekte veel te vaak en te hoog, heb de snelste SD kaart geprobeerd en maakte te weinig uit op een Pi4 . Deze IO wait zorgen ervoor dat mijn Node-Red acties vertraagde ( ik doe al mijn acties in NodeRed dus weet niet of de eigen schakelacties via HomeAssist zelf er ook onder zouden lijden ) .. Een PIR voor de WC en de schakelactie naar de lamp / dimmer waren dus niet meer snappy / instant.. WC inlopen was dus wachten, wachten, ah daar is de lamp..
Heb er nu een SSD aan hangen dus zou dit denk ik sowieso geen issue meer zijn.
Aanvulling: Mijn stukje gaat specifiek over normale recorder, niet de long-term-statistics.. Ik had dat cruciale deel gemist.
Ah, draaien op een SD is vragen voor problemen inderdaad. Zelfs draaien op een Pi3 is niet heel verstandig meer.
Sowieso is draaien op een pi discutabel, ik ben alweer een tijdje om naar een nucje. Prijs/performance technisch is dat zo veel beter.
En het energieverbruik maak ook amper verschil met een nuc4 (nuc7 in mijn geval)
Eduard2
Golden Member
Goede morgen Sine en Diebobo,
Jullie gesprek over recorder en database zet me wat op weg om de dingen wat anders te bekijken. Blijkbaar worden de metingen en toestanden in een database bewaard. Mogelijk kan die extern met SQL worden bekeken. Als dat zo is dan kan ik proberen velden naar een rekenblad over te brengen. Ik wil wat gaan cijferen om de rendementen van de batterij en omvormer der zonnepanelen aan de tand te voelen. Mogelijk is ophalen uit de database een haalbare kaart.
HA is een complex geheel. Ik mis de mogelijkheid tot klassiek programmeren maar de hoeveelheid standaard toeters en bellen is enorm. Is er een boek of bestand dat jullie aanbevelen om stap voor stap, het bos doorheen de bomen, te zien groeien? Ik kocht het duitstalige boek HA van auteur Udo Brandes.
Vriendelijke groeten,
Eduard
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb me het aangeleerd via het forum. Zeker de bleuprint exchange, voor veel automatiseringen is al een blauwdruk gemaakt.
https://community.home-assistant.io/
ook HACS is een must om toe te passen. HACS is een 'store' waar veel plugins voor zowel devices als dashboard vandaan te halen zijn.
https://hacs.xyz/
Je bent meestal niet de eerste die iets bedenkt, dus even zoeken en iemand heeft het al gemaakt.
En wat Sine al zegt, let op met 'oude' tutorials, veel is al geautomatiseerd via de GUI.
Eduard2
Golden Member
Bedankt Marcob,
HACS moest ik inderdaad installeren. Via HACS is het gelukt de FoxEss H1 omvormer uit te lezen.
Wat bedoel je met "het forum"? Circuits Online of een forum specifiek over HA?
Vriendelijke groeten,
Eduard
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op vrijdag 16 februari 2024 12:09:31 schreef Eduard2:
Wat bedoel je met "het forum"? Circuits Online of een forum specifiek over HA?Eduard
Ik bedoel het HA forum, via de link die ik aangaf
Op vrijdag 16 februari 2024 09:42:39 schreef Eduard2:
Goede morgen Sine en Diebobo,Jullie gesprek over recorder en database zet me wat op weg om de dingen wat anders te bekijken. Blijkbaar worden de metingen en toestanden in een database bewaard. Mogelijk kan die extern met SQL worden bekeken. Als dat zo is dan kan ik proberen velden naar een rekenblad over te brengen. Ik wil wat gaan cijferen om de rendementen van de batterij en omvormer der zonnepanelen aan de tand te voelen. Mogelijk is ophalen uit de database een haalbare kaart.
HA is een complex geheel. Ik mis de mogelijkheid tot klassiek programmeren maar de hoeveelheid standaard toeters en bellen is enorm. Is er een boek of bestand dat jullie aanbevelen om stap voor stap, het bos doorheen de bomen, te zien groeien? Ik kocht het duitstalige boek HA van auteur Udo Brandes.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Je kan de data sinds de laatste versie van HA 2024.2.0 ook downloaden als .CSV
Hopelijk kan je daarmee aan de slag.
Mvg,
Lode
Ik draai via proxmox HA op een intel nuc met SSD , als je wat meer wilt doen is een ssd een must ipv die beloofde sd kaartjes.
Je kunt de standaard recorder DB vervangen door een andere database
smaken standaard ondersteund
MariaDB
MySQL
PostgreSQL
SQLite
hoe je dit doet staat hier
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Omdat ik proxmox draai is het heel makkelijk testen. Zoals ook in de link ook beschreven bij de overgang naar een andere db ben je de historische data kwijt.
Ik draai zelf PostgreSQL met als extra integratie pgadmin voor het beheer.
De PostgreSQL kun je ook extern wel benaderen denk ik.
Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
De tip van Lode001 was direct bruikbaar. Na het installeren van de nieuwe versie staat er rechtsboven het venster met grafieken een download pijltje. Na een klik wordt hetgeen op de grafieken staat in CSV vorm afgeleverd. Hiermee is de kern van mijn vraag opgelost. Iedereen bedankt voor de geboden hulp.
Even leek ik het licht te zien via SQLlite en een querry. Als test maakt ik een kopie van de Home-assistant_v2.db naar de harddisk van mijn pc. Bedoeling was experimenteren zonder de Raspberry te storen.
Sine schreef: "De recorder hoef je niet handmatig meer te voeren, en energie entities worden automatisch long-term statistics". Op internet spreekt men herhaaldelijk over "De recorder". Wat is dat? Bestaat De recorder nog steeds? Waarvoor heb je die nodig? Ik verwacht dat de data opslag met een SQLlite database gebeurt. Onder het stof heb ik een SQL cursus van rond de eeuwwisseling opgediept. Met querries lukt het de namen van tabellen op te halen maar het inzicht in de opbouw van de database om uiteindelijk de output van een sensor op te halen is er nog niet. Ook de DB-browser voor SQLlite werkt maar veel meer inzicht haal ik er niet uit.
Heeft iemand een voorbeeld querry waarmee ik verder aan de slag kan?
Samengevat kan ik stellen dat de essentie van mijn vraag is opgelost maar de uitdaging om het geheel wat beter te begrijpen blijft.
Vriendelijke groeten,
Eduard