Hoofdtelefoon uit 100W versterker

Hallo,
Een kameraad (die professioneel muziek maakt) die een versterker gekocht heeft is zeer tevreden over de kwaliteit, maar vindt dat om zijn muziek te beluisteren een hoofdtelefoon uitgang nodig heeft (dat vinden ook zijn ouders). Alleen is die uitgang niet aanwezig. Moet ik nu mbv een paar weerstanden het vermogen aan de uitgang naaar beneden duwen, of moet ik mbv OpAmps een verzwakker bouwen?
heeft iemand een suggestie in de vorm van een schakeling?

Maledicantur thylie iuxta viam posite

ik denk dat je je aan weerstanden scheel betaald ... bij conrad kosten zware weerstanden een vermogen maar het zou denk ik wel kunnen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Hugo Welther

Moderator

Als die versterker eventueel een tape-uitgang of een pre-amp-uitgang heeft, zou ik een aparte hoofdtelefoon versterker overwegen.
Een LM356 + 2 BD-tjes zal net zo kostbaar zijn als een paar vermogensweerstanden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Als je nou gewoon je koptelefoon op je ingangssignaal zet !

Dan zou je eventueel het volume ook nog kunnen regelen met een gewoon potje.

[Bericht gewijzigd door MiTcHeLL op maandag 19 augustus 2002 13:43:18

May The Source Be With You
Hugo Welther

Moderator

Ik jou wel eens een hoofdtelefoon op de uitgang van een CD-speler zien aansluiten, denk dat weinig tot niets zal horen.

Uitgang CD-speler is 1 tot 1,2V in 200k ohm. als je dat afsluit met een laagohmige hoofdtelefoon, blijft er weinig signaal over.
Je kan natuurlijk wel de hoofdtelefoon uitgang van de CD-speler gebruiken, daar zit een hoofdtelefoon versterker voor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja maar daar zou die vast en zeker ook wel zelf op gekomen zijn denk k :) ja ik weet het nie hoor maar ......

May The Source Be With You

Op ma 19-08-2002 13:49:11 schreef MiTcHeLL:
Ja maar daar zou die vast en zeker ook wel zelf op gekomen zijn denk k :) ja ik weet het nie hoor maar ......

waarom splits je het uitgangs signaal vanaf de cd speler niet en laat je één naar de versterker gaan en de ander naar een hoofdtelefoon versterker?

Als je er een soort HUB tussen maakt??
CD uit ->> amp naar hoofdtelefoon en naar AMP --> power amp

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Je kan dit doen met behulp van weerstanden te zetten op de uitgang van de versterker. Dit hoeven geen echte vermogensweerstanden te zijn (ze moeten natuurlijk welk sterk genoeg zijn om het vermogen van je hoofdtelefoon te dissiperen). Om de juiste waarde voor de weerstanden te weten is het wat experimenteren. (een paar kilo-ohms denk ik).

Hij vindt het wel belangrijk om de hoofdtele. aan de uitgang van de versterker te kunnen aansluiten.
Weet iemand welk wattage en weerstand zo'n hoofdtel. heeft? 't Zijn van die grote.

Maledicantur thylie iuxta viam posite

pak een multimeter (of ohm mter) en dan meten tusen links en masaa en rechts en massa ( links zal wel hetzelfde zijn als rechts)

May The Source Be With You
High met Henk

Special Member

hmm het is heel simpel als je het vermogen en impedantie van de koptelefoon weet.

de spanning is te meten M.B.V. een scoop en dan ff het ding mooi in zijn clipping drijven en dan ken je precies lezen hoeveel spanning hij afgeeft. nou, dan ken je mb.v de spaningsdeler door je koptelefoon impedantie en een vaste weerstand dus gewoon berekenen. Maar kom je met die stroom uit BOVEN je vermogen van de koptelefoon, moet je een zwaardere weerstand nemen, dus die 2 zaken in de gaten houden.

Het vermogen van de weerstand? de weerstandswaarde optellen bij de impedantie en dan volt in het kwadraat delen door deze waarde en dat is het vermogen wat erdoorheen zal gaan.

Of de kwaliteit niet te ver inzakt zo, hmm dat waag ik ernstig te betwijfelen, maar veel suc6

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???