regelbare hoogspanning voeding

benleentje

Golden Member

en 1.99V(laag).

Een 741 kan je bijna niet gebruiken zonder een negatieve voeding en die zou dan minimaal -2V moeten zijn.

Met een LM358 kom je wel tot bijna nul tot op zo 15mV moet lukken.

Met een paar extra onderdelen kan je ook uit een enkel trafo wikkeling een negatieve spanning maken.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/106025

Zoals hierboven met C1 en D1 maak je een negatieve spanning. En dan met een zenerdiode en weerstand Of 3 gewone diodes + weerstand maak je daar ongeveer 2,25V negatieve spanning van

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
douwebakker

Golden Member

@deKees, fijn dat je even meedenkt over mijn project.
Het maakt me niet zo veel uit hoor welke opamp ik gebruik. Het is immers hobby en ik heb de 741 volop liggen. De 358 die je noemt moet ik trouwens ook nog wel hebben. Maar met de 741 moet het ook wel lukken.
Het enige waar ik mee kom te zitten bij een a-symmetrische voeding is de spanning aan de uitgang. Deze is minimaal 2 volt. De transistor die ik open wil sturen heeft aan 0,7V al genoeg. Ik zal er dan drie dioden mee in serie moeten zetten maar dat is niet zo erg. Het is in elk geval te proberen.
@benleentje, zoals ik hier boven al schreef is die 1,99V niet zo’n onoverkomelijk probleem probleem. De referentie spanning moet het natuurlijk wel toelaten om te kunnen regelen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
douwebakker

Golden Member

Goedenavond allen,
Vandaag ben ik weer wat verder gekomen met mijn regelbare voeding. Waar eerder mijn oude van der Heem voeding werd gebruikt als ingangsspanning is nu een transformator gebruikt met een secondaire spanning van 300V. Na gelijkrichten en afvlakken is er nu zo’n 400V beschikbaar.
Op deze manier komt de uitgangsspanning van de regelaar op nagenoeg 400V. Ruim genoeg voor mijn experimenten.

Dan komt het moment waar ik erg tegen op zag: “KORTSLUITING MAKEN”
De test opstelling:
Op de ingang van de regelaar dus die 400V.
De regelaar op 230V
Een gloeilamp van 25W aangesloten.
Er loopt dus ruim 100 mA.
Dan maak ik kortsluiting.
De lamp gaat uit. ( logisch)
Ik haal de kortsluiting weg.
De lamp gaat weer branden. (Daar word ik blij van)
Dit meerdere keren herhaald en het gaat steeds goed.
Ik ben een gelukkig mens.

Nu moet er nog een print worden gemaakt waar alles op past.
De afmetingen van deze word 100x100mm en past dan precies op een koellichaam van 100x100x40 mm met een warmteweerstand van 1 K/W.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
douwebakker

Golden Member

Voor de voeding heb ik wat printjes laten maker. 100 bij 100 mm, zodat de print precies past op een koellichaam van 100x100x40.
Gisteren en vandaag zijn alle onderdelen er op geplaatst en heb ik wat kunnen testen. Gelukkig werkt alles zoals de bedoeling was. Wel worden R3 en R4 erg warm bij een lage uitgangsspanning.
Eigenlijk ook logisch want en staat dan 400V over de 2 in serie geschakelde weerstanden van 15k elk.
Dat moet nog even anders. De 5W weerstanden die ik voor ogen heb passen niet op dezelfde positie.
Misschien dan maar vertikaal? Morgen verder.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
benleentje

Golden Member

Eigenlijk ook logisch want en staat dan 400V over de 2 in serie geschakelde weerstanden van 15k elk.

Ik kom op 2,67W per weerstand uit. En als ik het goed zie R3 tussen de printkroonsteen en de condensator in en is dat een 1W weerstand. Ja dat is voor langere tijd wel te krap.

JE kan daar staand denk wel 3W weerstanden in krijgen of een lange dune 5W weerstand maar let er dan wel op dat de weerstanden niet tegen de condensator aanzitten want die kan slecht tegen warmte

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
douwebakker

Golden Member

Ik kan ook een soldeerlijst met afstandshouders op de print monteren. Daar kunnen dan de twee afgebeelde 5W weerstanden worden bevestigd, en vervolgens met draden naar de print.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Weerstanden gebruiken die je op de koelplaat kan schroeven, is beter voor je print en de overige onderdelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

en/of die 15k flink groter maken, zo klein hoeven die niet te zijn.

douwebakker

Golden Member

Op donderdag 27 juni 2024 10:06:33 schreef Sine:
en/of die 15k flink groter maken, zo klein hoeven die niet te zijn.

Heb ik geprobeerd, maar dan regelt ie niet lekker. Nu heb ik de twee 5W weerstanden op een soldeersteun zitten. Minder fraai natuurlijk maar de print en de naastgelegen elco sneuvelen er niet door.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
douwebakker

Golden Member

Vandaag heb ik de voeding zo ver als mogelijk is in elkaar gezet. Deze staat nu te proefdraaien 230V. Ik kan 'm opdraaien tot ruim 400V. Als belasting gebruik ik hier een gloeilamp van 25 Watt.
Zoals je op de LCD meters kunt zien is de stroom 109 mA.
De bovenkant zit er nog niet op.
Ik twijfel nog:
Gewoon een plaatje aluminium met eventueel wat gaatjes er in geboord of
een stukje geperforeerde staalplaat.
Nog eventjes ging het door me heen om het kastje te schilderen, maar daar zie ik toch maar van af. Het is ten slotte voor eigen gebruik in mijn werkkamer.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Henry S.

Moderator

Op donderdag 18 juli 2024 15:37:20 schreef douwebakker:
De bovenkant zit er nog niet op.
Ik twijfel nog:
Gewoon een plaatje aluminium met eventueel wat gaatjes er in geboord of
een stukje geperforeerde staalplaat.

Geperforeerd aluminium?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
douwebakker

Golden Member

Op vrijdag 19 juli 2024 16:46:23 schreef Henry S.:
[...]
Geperforeerd aluminium?

Voorlopig heb ik het zo gedaan. stukje aluminium van 1.5mm. Ook ietsje omhoog want anders raakt het de print.
Denk dat ik het zo voorlopig maar laat. Jullie bedankt voor de hulp.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Dat plaatwerk is niet verkeerd. Goed en proper gedaan.

Misschien toch een paar aanduidingen op zetten, al is het maar met een dymo of zelfs een stift. 't Is dat het ding wel eens gebruikt zou kunnen worden door iemand dat onbekend is met de vrij hoge uitgangsspanning.

douwebakker

Golden Member

Op zondag 21 juli 2024 14:30:23 schreef Swake:
Dat plaatwerk is niet verkeerd. Goed en proper gedaan.

Misschien toch een paar aanduidingen op zetten, al is het maar met een dymo of zelfs een stift. 't Is dat het ding wel eens gebruikt zou kunnen worden door iemand dat onbekend is met de vrij hoge uitgangsspanning.

Goed punt. Daar had ik niet bij stil gestaan.
Ik zal er in elk geval een waarschuwing op zetten van "Let op hoge spanning!"

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Misschien toch een paar aanduidingen op zetten, al is het maar met een dymo of zelfs een stift. 't Is dat het ding wel eens gebruikt zou kunnen worden door iemand dat onbekend is met de vrij hoge uitgangsspanning.

Inderdaad, maar de reden dat ik het zelf er altijd bij zet is niet voor anderen maar mezelf... omdat ik over een jaar niet meer uit m'n hoofd weet wat de grenzen van de spanning en stroom zijn van m'n zelfbouwapparaat. Dat voorkomt dat ik het apparaat onder een hoge stapel apparatuur vandaan haal, het stof eraf blaas en aansluit, om er dan vervolgens geërgerd achter te komen dat het apparaat toch niet genoeg spanning of stroom kan leveren voor m'n specifieke probleem....

Los daarvan is het ook nog een wettelijke vereiste dat er bij de ingang van de netvoeding staat aangegeven voor welke spanning het apparaat bedoeld is (230V ac, 50Hz), de isolatie-klasse (I of II), de waarde van de hoofdzekering (stroom en snelheid) en de fabrikant. Ik neem trouwens aan dat het bij u een klasse-I apparaat is (met randaarde), vanwege de hoofdschakelaar die hoogstwaarschijnlijk niet voldoet aan de eisen voor klasse-II.

Plaatwerk ziet er inderdaad netjes uit, en ook de koelgaten zitten in een mooi regelmatig patroon. Slechts één gat met afwijkende positie kan het aanzien van een verder perfect apparaat volledig om zeep helpen. Zelf gebruik ik daar altijd een stukje eilandjesprint voor als mal/geleider wanneer ik de gaten voorboor met 1.0 mm, bijv. voor luidsprekeropeningen in een frontplaat.

set SCE to AUX.