Audiosignaal transporteren over een lange lange draad

Op dinsdag 2 juli 2024 13:24:00 schreef Arco:
Lagere spanning als 100v werkt ook prima, hoor... (als er maar voldoende stroom loopt)
Wij hebben voor intercominstallaties vaak een 'gemoduleerde' 7812 gebruikt om voeding en modulatie over dezelfde draad te versturen, werkt uitstekend en over lange afstanden...

[bijlage]

Voor spraak wellicht acceptabel, die 220n na de regelaar vreet nogal wat hoog op. En de uitgang is niet push-pull, dus je bent afhankelijk van de belasting om het signaal omlaag te trekken.

Het beste zorg je er voor dat je een differentieel, dus niet geaard signaal hebt. Zweven t.o.v. de afscherming dus. En dan afgeschermde kabel gebruiken die je aan beide zijden aan aarde legt.

Hoe dat werkt: De afscherming vormt via de aarde een kortgesloten lus. Zo'n lus gaat de oorzaak van zijn ontstaan (storend magneetveld) tegen. Dus minder veld. Denk er wel aan dat potentiaalverschillen door je afscherming een stroom laten lopen, als iemand ergens aan het lassen is kan dat fout gaan.

Het is geen aardlus, de afscherming is in feite geen onderdeel van je signaal.

Op dinsdag 2 juli 2024 20:13:30 schreef Sine:
[...]

Voor spraak wellicht acceptabel, die 220n na de regelaar vreet nogal wat hoog op. En de uitgang is niet push-pull, dus je bent afhankelijk van de belasting om het signaal omlaag te trekken.

Voor intercom/omroep is er geen leven boven de 5kHz, dus dat gaat uitstekend... ;)
(we hebben er honderden geplaatst, nooit defecten en werkt uitstekend.)

Grootste installatie was VU A'dam met 128 posten, heeft gedraaid van 1999 tot 2022.
(was toen nog prima, maar alles werd digitaal... )

Op dinsdag 2 juli 2024 20:12:12 schreef testman:
[...]

je hebt net als bij 100V regelaars, ook 8 ohm regelaars met stappentrafo. dat werkt prima. versterker is een 25 jaar oud en staat 24/7 aan. de rest van de speakers heeft ook zo'n regelaar maar dan in 100V zodat je per ruimte kunt regelen.

Ik weet echt wel wat er voor audiodistributie te koop is hoor, maar de oplossing die je geeft kan best werken, maar ook grote problemen geven als de volumeregelaar voor de 8 Ohm speaker op max staat.
er zijn veel fraaiere oplossingen om het probleem te tackelen.

Ik heb ooit dit gemaakt:

De kabel die ik gebruikte was een getwist aderpaar van een UTP cat4 kabel of zo. De trafo's die ik gebruikte waren van die kleine uitgangstrafo's die je in van die kleine middengolf transistor radiootjes kon vinden. De afstand was een 7 a 800 meter ofzo. De overige aderparen van de UTP kabel gebruikte ik om een voedingsspanning en een rx en tx van rs232 door te sturen. Ook die RX en TX stuurde ik via die trafo's door. Ik heb dus zes van die trafo's gebruikt. Bij elke trafo had ik een opamp versterker om te ontvangen (of zenden).

Ik stuurde alleen geen audio in de gebruikelijke zin van het woord.
Het te versturen signaal was het mengproduct uit een doppler radar antenne. Het spectrum van dat signaal bevond zich in het hoorbare spectrum en was dus gewoon hoorbaar.

Ondanks dat er ook de rs232 digitale communicatie signalen met een snelheid van 19K6 baud over die utp kabel gingen kon je die niet horen in het analoge doppler signalen.

Het systeem werkte uitstekend. Later heb ik de trafo's vervangen door speciale setje (video)opamps van Philips met een symmetrische in en uitgang. Ook dat werkte uitstekend. Die opamps waren wat gangbaarder dan die trafo's. En de bandbreedte was wat groter. In plaats van alleen audio kon je daar ook composiet video mee versturen.