rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 13 juli 2024 21:54:00 schreef rew:
Ik kan me niet "orienteren". Ik mis nog een overzichtfoto.
230VAC in.
Op de blauwe draden staat 245VAC en als het de voeding werkt staat er 0.9VAC
Dat is een vreemd iets.
Hier staat een flink verhaal er over, en ondanks translate snap ik nog geen donder van wat het ding moet doen.
https://forums.futura-sciences.com/bricolage-decoration/919369-aliment…
Er staat er eentje op taobao, en daar noemt men het een 'zekering', verder geen info.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
nonius
set SCE to AUX.
Foto van het labeltje op de voeding van de OP zou ook flink helpen....
Hieronder staat de foto van (hopelijk) dezelfde adapter als OP, met leesbaar label, zoals die in die franse thread staat:
Uit die franse site maak ik op dat er discussie is over de vraag of het een gelijkrichter is. Antwoord: nee, want er komt secundair AC uit de voeding. In de franse thread blijkt het probleem uiteindelijk niet in dat blokje te zitten, maar in de 7815 en 7915 (vermoedelijk in het apparaat zelf dus, niet in de 'wall wart'.
Ik vermoed zelf dat het iets is van een zekering, thermische zekering o.i.d., maar ook in die franse thread wordt men er geen wijs uit.
OP zou aan de ingang en uitgang van het 'blokje' kunnen meten of de trafo zelf nog goed is (evt. een doorgebrande thermische zekering in de wikkelingen van de trafo?).
Dat zwarte blokje moet haast wel een of andere zelfherstellende zekering zijn.
Steker er uit en weer er in laat het ding weer werken zegt TS dan is de trafo /thermische zekering niet stuk lijkt mij.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het heeft 4 pootjes, misschien een commonmode choke ? Heb je aan dat ding gemeten ?
Gaat hij open en dan na resetten (voeding uit) weer dicht ? Dan mogelijk een soort van thermische zekering. Uitzetten koelt hem af. Maar dit ziet er niet uit als een zware voeding met veel kans op oververhitten.
nonius
set SCE to AUX.
Edit: [incorrecte info verwijderd; gevalletje 'kortsluiting tussen de oren'...]
Zou ook heel goed kunnen zijn dat er iets in het apparaat zelf in een beveiliging of een 'latch' schiet....
Maar het is heel simpel te meten waar het probleem zit, zonder allerlei speculaties:
OP: komt er gewoon 2x 17Vac uit de voeding? Want dan ligt het probleem waarschijnlijk niet daar en zoek je het in de verkeerde hoek, en dien je eerder in de mixer zelf te gaan zoeken.
[Bericht gewijzigd door nonius op (48%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een klasse 4 energielabel voor een trafovoeding, dat is wat dat onderdeel doet. het stby verbruik van die trafo onderdrukken en dus nog binnen de norm vallen mbt sluipverbruik. dus schakelt deze de trafo uit na verloop van tijd. een dergelijke constructie zit in de voeding van oudere bedbodems.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als het idd een schakelaar is kun je hem overbruggen. Maar als het ding op temperatuur werkt moet je je afvragen of er iets niet te heet wordt.
Als er een timer inzit dan kun je hem overbruggen. Wel de temperatuur in de gaten houden want het kan ook een slinkse Chinese truuk zijn om onder het mom van energie besparen, stiekem de trafo zo licht uit te voeren, dat hij bij duurgebruik veel te heet wordt.
Op zaterdag 13 juli 2024 23:45:46 schreef testman:
een klasse 4 energielabel voor een trafovoeding, dat is wat dat onderdeel doet. het stby verbruik van die trafo onderdrukken en dus nog binnen de norm vallen mbt sluipverbruik. dus schakelt deze de trafo uit na verloop van tijd. een dergelijke constructie zit in de voeding van oudere bedbodems.
Dat is een duidelijke verklaring.
Op de reeds genoemde futura site staat een zelf getekend schematje en daar zie je dat het component zowel in de primaire als de secundaire kant in serie staat.
Maar dan zou de adapter wel weer aan moeten gaan bij belasting neem ik aan.
Anders gaat je apparaat zomaar uit na een tijdje, en dat lijkt min tijdens een optreden niet handig bij een mengpaneel 
Dus blokje "DN22" zal stuk zijn.
Dan zou je dat in theorie gewoon kunnen overbruggen primair en secundair lijkt mij, en dan verandert de energieklasse in JD ( jammer dan).
Maar dan moet die DN22 geen beveiligingsfunctie voor temp. of kortsluiting hebben.
Dan zou ik er zelf liever een fatsoenlijke andere trafo, eventueel in een ander kastje, in zetten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 14 juli 2024 08:43:00 schreef fred101:
Wel de temperatuur in de gaten houden want het kan ook een slinkse Chinese truuk zijn om onder het mom van energie besparen, stiekem de trafo zo licht uit te voeren, dat hij bij duurgebruik veel te heet wordt.
Bij een mengtafel?
Als er toch iets op duurgebruik ontworpen is...
Maar uh, nijhuisr, wordt het niet tijd om type en merk van de mixer te vermelden? Dat zou u toch moeten weten, dat we daar hier graag informatie over krijgen.
Op de blauwe draden staat 245VAC
Aan sec. kant?
komt er gewoon 2x 17Vac
Met twee draden?
[Bericht gewijzigd door MJN op (32%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 14 juli 2024 11:07:16 schreef MJN:
[...]Aan sec. kant?
[...] Met twee draden?
ik denk 3 draden, om een symetrische DC voeding van te maken in het toestel zelf. dat is bij audio vrij standaard.
deze voeding is dan ook 40W, flinke blok is dat dus. een 40W smps van een laptop is niks meer aan formaat en gewicht..
Interessant om eens te zien. Ik zou het inderdaad overbruggen als het problemen geeft. Dan maar minder zuinig in standby.
Een gepaste kleine (pcb-) zekering in de plaats is netjes.
Andere problemen zijn m.i. niet te verwachten bij een mixer. Hoewel soortgelijke adapters van Soundcraft enige decennia terug nogal warm werden gaf dat verder geen problemen.
[edit: Excuses, niet goed gelezen!]
[Bericht gewijzigd door Aart op (12%)]
fred101
Golden Member
Op zondag 14 juli 2024 10:54:36 schreef weardguy:
[...]
Bij een mengtafel?![]()
Ik dacht ook een keuken apparaat
Het gaat om een American audio m1224fx.
Het mengpaneel gaat trouwens niet uit hoor, hij gaat na een tijdje niet meer aan meteen na het uitzetten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De vermelde Franse sites vermoeden dat het een thermische zekering is.
Ze vermoeden ook een (wellicht intermittente) onderbreking in de primaire van de trafo.
@Sine: "ondanks translate snap ik nog geen donder van wat het ding moet doen" dat heeft er ook mee te maken dat er nogal slordig werd omgesprongen met de taal van Molière. Het is helaas niet alleen met de Nederlandse taal dat er wel eens wordt gekliederd. Ik wil trouwens grif erkennen dat het alhier flink gebeterd is, wie weet heeft mijn gezeur daar wat toe bijgedragen...
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (54%)]
Mijn gedachte is dat het eenzelfde mechanisme is als in een receiver die ik repareerde: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2422641#2422641
De trafo zal hier in standby met een kleine duty cycle ingeschakeld worden om te cnotroleren of de mixer ingeschakeld is of niet.
Het is hier op zich geen raar idee.
Een MPS zou een zo een consumenten mixer voor veel beoogde gebruikers lastig bruikbaar maken i.v.m. aardlussen door de slechte scheiding van het net, maar men moet wel aan de huidige standaarden voor standby verbruik voldoen.
nonius
set SCE to AUX.
Ik ben nog steeds erg benieuwd wat er nu in dat "blackboxje DN22 "zit..
Ze vermoeden ook een (wellicht intermittente) onderbreking in de primaire van de trafo.
Dat laatste is denk ik wat het is.
Vermoedelijk een onderdeeltje dat de primaire spanning onderbreekt wanneer er secundair te weinig stroom loopt (i.e. de mixer met de aan/uit-knop uitgeschakeld is), om zo energie te besparen.
Hoe het dan weer reset naar de begintoestand, zodat de adapter weer stroom kan leveren op het moment dat het hoofdapparaat ingeschakeld wordt, terwijl de verbinding van de primaire wikkeling met het lichtnet onderbroken is door die DN22? Geen flauw idee.... Misschien is het feit dat je de adapter even uit de wandcontactdoos moet trekken een 'feature', en geen 'bug', en is er misschien helemaal niets kapot maar is het hoe de mixer hoort te werken, zoals ontworpen door de fabrikant...
[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]
Het onderdeel zorgt idd ervoor dat het stanby vermogen sterk wordt gereduceerd, zo'n 0,1 watt
Het mengpaneel is terug gekomen omdat deze niet goed zou werken en de transformator behuizing was ook al open gebroken met een platte schroevendraaier zo te zien.
Ik heb het DN22 onderdeel eruit gehaald en doorverbonden en nu werkt het prima.
Ik heb nog precies zo'n mixer met een voeding die geen IV vermelding heeft, en beide adapters trekken nu hetzelfde vermogen (4watt) zonder mixer aangesloten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."