Ik dacht ongeveer net zoiets maar dan dat het ringen uit de trafostroom afkomstig is omdat er in de meetmassa ergens spanning valt of wordt opgepikt.

Op zaterdag 10 augustus 2024 18:49:55 schreef maartenbakker:
Ik neig gezien de aanvullende informatie naar een rode haring in geval van het signaal op de gate. Een manier om dit direct uit te sluiten zou met een diff probe tussen gate en source zijn.

Goed tip.
Met het idee dat de Source opgetild kan worden?
Dan zou het de Gate kunnen doen 'sluiten', waardoor de spanningsval weer wegvalt en herhaald en zo gaan oscilleren tot het ringing effect?

Alleen die Source weerstand is maar 0,5 ohm. Dan het ik al 20A nodig om de source 10V te kunnen optillen.

Op zaterdag 10 augustus 2024 18:54:00 schreef Kruimel:
Waarom zou die nieuwe FET dan opeens wel 60V op zijn gate tolereren? :?

Ik ben er geenzins van overtuigd dat de spanning die de Fluke scoopmeter meet de werkelijkheid reflecteerd.

Waarom was het dan relevant dat hij was vervangen? :?

Op zaterdag 10 augustus 2024 18:56:34 schreef *Alfred*:
[...]

Goed tip.
Met het idee dat de Source opgetild kan worden?
Dan zou het de Gate kunnen doen 'sluiten', waardoor de spanningsval weer wegvalt en herhaald en zo gaan oscilleren tot het ringing effect?

Alleen die Source weerstand is maar 0,5 ohm. Dan het ik al 20A nodig om de source 10V te kunnen optillen.

Hoeveel pinnen heeft jouw UC3844?

Mijn UC2844 heeft 8 pinnen.

Op zaterdag 10 augustus 2024 19:08:25 schreef Bobosje:
[...]

Ik ben er geenzins van overtuigd dat de spanning die de Fluke scoopmeter meet de werkelijkheid reflecteerd.

Jullie triggeren mij heel terecht op iets.
Er staat ook geen 60V op de gate. In mijn scoopplaatje is "A" de nullijn.
De flank gaat naar -20V en dan naar iets meer dan +10V met gefriemel er bovenop. Vanaf daar volgt de ringing.

Tijdens het meten heb ik iemand gevraagd om foto's te maken.
Ik was niet in staat om te meten op een board met 650V DC en gelijktijdig foto's te maken.
Het ging mij vooral om die ringing, is dat normaal?

Mogelijk heb ik de foto's in andere volgorde dan de metingen gekregen. De afbeelding die ik hier plaatste kan niet de Gate-Ground zijn geweest.

Maandag wil ik dit opnieuw meten.
Voor dit weekend blijft het ringing effect overeind. Heeft iemand daar nog een mening over?

De lange losse meetkabels aan je Fluke scoopmeter...

En zoals eerder vermeld, enige ringing aan de primaire zijde is normaal bij een SMPS.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (46%)]

De frequentie lijkt op te wijzen op een transformatie gerelateerd effect, de resonantiefrequenties die je ziet bij realistische lengte van kabel is vaak wel wat hoger. De pieken die je ziet op de top van de golfvorm zouden meetsnoerartefacten kunnen zijn.

Op zaterdag 10 augustus 2024 16:11:51 schreef *Alfred*:
Pas maandagavond kan ik fotoos toevoegen. Helaas heb ik niet meer informatie.

Helaas kan ik voor die tijd denk ik ook niet meer informatie geven. Hoe kom je eigenlijk aan die foto van de scopemeter?

Zie eerder bericht.

Ik had mijn handen niet vrij tijdens het meten en vroeg iemand om met de telefoon wat scoopbeelden te fotograferen. Die heeft ze mij daarna per email toegezonden. De volgorde is niet goed gegaan.

Snap ik, en dat er geen schema is ook, maar dat er geen foto is van de print maakt het leven wel lastiger. Nu weten we de topologie van de regelaar ook niet zeker, en dan wordt het prijsschieten. Deze reactie in het bijzonder geeft aan wat ik bedoel:

Op zaterdag 10 augustus 2024 16:56:35 schreef *Alfred*:
Verschillende reacties geven aan dat ik meer informatie moet plaatsen. Ik snap dat wel, maar die heb ik niet. Dat is juist de reden dat ik op CO vraag om hulp/meedenken.

Er is een kritische hoeveelheid informatie onder welke er geen duidelijke conclusies meer mogelijk zijn, daar zitten we nu. De schakeling doet duidelijk iets en lijkt niet op catastrofale wijze gefaald, wat een opsteker is. De golfvormen zijn typisch voor een flyback voeding onder lichte belasting (als je ze op de drain meet in elk geval), maar er wordt ergens duidelijk wel warmte gegenereerd. Het lijkt er op dat de feedback naar de chip niet lekker werkt en de spanning op de FET te hoog wordt en daardoor problemen geeft (waarschijnlijk zenert die of wordt de spanning afgevoerd via een externe overspanningsbeveliging). Er is tegelijk sprake van onwaarschijnlijke meetresultaten, wat lijkt te wijzen op een meetfout die ik niet beter kan duiden dan ik eerder al deed. Twee onbekenden maken samen geen bekende. Ik laat hieronder ruimte voor wat gezever over kristallen bollen.

Controleer het hele snubber circuit (weerstand, condensator en diode) nog een keer.

Op zaterdag 10 augustus 2024 17:56:22 schreef *Alfred*:
eh, hier heeft u misschien wel een punt :+
Dat zit niet bij de Fluke.
Toch kan hij tot meerdere MHz een blokgolf heel goed weergeven.

Normaal kan ik behoorlijk betrouwbaar signalen meten met de Fluke. Bij veilige omstandigheden heeft een scoop (met 1:10 probes) altijd de voorkeur.

Een extra winding leggen is een goed idee.

Alfred* dan heb jij de fluke niet nieuw gekocht want standaard zit er een rode en zwarte 1:1 shielded meetprobe bij.

https://www.tequipment.net/Fluke123scopeMeter.html

(STL120 van fluke )

Als ik merk dat ik een vervorming meet dan wil ik ook wel eens alleen de rode afgeschermde gebruiken de gnd t.o gnd maakt in sommige gevallen niet uit.

Bij twijfel allebei gebruiken.

Vaak zat gemerkt met de standaard (unshielded) multimeter probes dat het gemeten signaal vervormd.

Maar je hebt ook van fluke de BB 120 banaan naar bnc die gebruik ik zodat ik de probes van mijn benchscope kan gebruiken.

https://www.have-digitap.nl/nl/fluke-bb120-iv-set-van-2-banaan-naar-bn…

Hierop kan je eigenlijk iedere (verhouding) probe met bnc connector op aansluiten en is shielded.

Op zaterdag 10 augustus 2024 20:57:44 schreef Kruimel:
Er is een kritische hoeveelheid informatie onder welke er geen duidelijke conclusies meer mogelijk zijn, daar zitten we nu.

Dat snap ik.
Bij het openen van dit topic met beperkte informatie op dat moment, was mijn verwachting vooral gericht of het verschijnsel herkend werd.
Of misschien tips waar ik nog niet aan had gedacht. Met dit punt voorbij, zal ik moeten wachten tot maandag.

Op zaterdag 10 augustus 2024 21:36:35 schreef daandc:
Alfred* dan heb jij de fluke niet nieuw gekocht want standaard zit er een rode en zwarte 1:1 shielded meetprobe bij.

Het is ook niet mijn Fluke.
Ik heb dit toestel tot mijn beschikking en gebruik het als er geen veilige galvanische scheiding is. Mijn voorkeur gaat uit naar meten met de scoop.
Er zijn geen afgeschermde kabels met probes bij.

Op zaterdag 10 augustus 2024 18:49:55 schreef maartenbakker:
Ik zou vanaf pen 2 van het IC terug gaan meten. Zijn de weerstandjes die eraan hangen nog op waarde. Uitgaande van het referentieschema, is de voedingsspanning van het IC op pen 1 nog wel in orde? Als die geen of minder spanning van de hulpwikkeling krijgt en voornamelijk op zijn opstartweerstand staat te draaien dan klopt de feedback ook niet.

Ik zie deze informatie nu pas.
Een goede tip, bedankt. Ga ik controleren.

Voor mij blijft de vraag nu, heb ik een meetfout of is de ringing de oorzaak van mijn probleem.
Wellicht krijgen we maandag meer inzicht.

Zit er een instelpotmeter op de SMPS print waarmee je de uitgangsspanning kunt afregelen?
Dit is vaak heel gebruikelijk in een SMPS.

Die zou dan waarschijnlijk aan pen 2 hangen.

Inderdaad, direct of indirect via een weerstand.

Op zondag 11 augustus 2024 00:09:25 schreef Bobosje:
Zit er een instelpotmeter op de SMPS print waarmee je de uitgangsspanning kunt afregelen?
Dit is vaak heel gebruikelijk in een SMPS.

Nee, de input op pin 2 is hier niet in te stellen.

Is het voltage op pin 2 2,5V met een onbelaste SMPS?

Op zaterdag 10 augustus 2024 22:57:23 schreef *Alfred*:
Voor dit weekend blijft het ringing effect overeind. Heeft iemand daar nog een mening over?

Het ziet er mij uit alsof het de bedoeling is.

Kijk naar het standaard schema van een DCDC converter. Buck, boost, kies jij maar.

Als er dan weinig stroom nodig is, dan kan de controller de mosfet "even" aanzetten, heel beetje stroom in de spoel doen, en dan weer "los". Wat je dan ziet is dat de spoel de diode in geleiding brengt, en zodra de spoel dan ontladen is (stroom nul, diode komt uit geleiding) dan krijg je precies dit soort "ringing". Dus ik zeg: Volgens mij heb je een ringing in het circuit gemeten.

Ik geloof dat jij dacht dat je dit op de gate van een FET zag. Dan vind ik het raar. Mij lijkt het dan aannemelijker dat je een andere node hebt geprikt dan welke je bedoelde/dacht te prikken, dan dat een gate zo aangestuurd wordt.

Hierbij foto's
De belichting is niet optimaal.

Er zitten geen componenten aan de onderzijde.
De metingen op de 2844 (=V717) zijn (tov. pin 5=ground). Pin 1 zit richting de trafo.
pin 1: 2,3V
pin 2: 2,46V
pin 7: 13,28V, en dat is denk ik niet goed. Het lijkt er op dat de 2844 in startmode blijft en geen flyback krijgt.

De MOS Fet (V711) is een N-chan, type 2SK1317.

Pin 7 :
UC2844 Vcc turnon = 16V
UC2844 Vcc turnoff = 10V
UC2844 Vcc operating voltage (min.) = 12V

Is de SMPS in staat om het opgegeven output vermogen te leveren m.a.w. het leveren van de nominale uitgangsstroom op alle uitgangsspanningen?

Inderdaad, iets mis met de voedingsspanning naar pin 7.

Vaak wordt die spanning via een hoog-ohmige weerstand rechtstreeks van +Vdc (hier 650V) gehaald.

Deze weerstand controleren, het is een veel voorkomend probleem bij schakelende voedingen, ook in TV's e.d.

In het voorbeeldschema dat ik eerder gepost heb gaat het om R2(?) 50k, 2W.

In uw geval zal er waarschijnlijk ook ergens een hoogohmige vermogensweerstand op de print zitten, deze controleren, net als componenten hier direct in de omgeving (evt. condensatortje, zener, etc.)

Er zijn geen gegevens beschikbaar over het output vermogen.

Ik denk dat er iets niet in orde is bij de componentjes die fysiek op de print zitten tussen V711 en V717. Er zitten o.a. 4 afgelakte 3-poters. Vermoedelijk wordt daar iets geregeld met de voeding voor de 2844.

Edit: en inderdaad ook hier: In het voorbeeldschema dat ik eerder gepost heb gaat het om R2(?) 50k, 2W.

[Bericht gewijzigd door *Alfred* op (17%)]

Op maandag 12 augustus 2024 20:48:15 schreef nonius:
Inderdaad, iets mis met de voedingsspanning naar pin 7.

Niet per definitie.
Een Vcc van 13,28V kan een normale operating Vcc zijn na de Vcc turnon spanning.

Ja, het zou kunnen, maar het zit wel zéér dicht bij de onderste grens van acceptabele voedingsspanning, en de vraag is of het een mooie continue 13.2Vdc is of eentje met haperingen (evt. bekijken met scopemeter, OP).

In de datasheet van de UC2844 wordt een abs. max. van 30Vdc gehanteerd, en de overige specificaties gelden bij een 12V < Vsupply < 25V.

Die 13.2V vind ik laag, en zou in eerste instantie in die hoek gaan zoeken.

Aan OP: welk typenummer staat er op het IC nabij de PCB-opdruk V717?