Omgekeerde kastschakelaar of betere suggestie

Beste mensen,

Wil een 3 standen rolluikschakelaar beveiligen.

Het betreft hier een rolluik wat aan de buitenkant van een naar buiten draaiende buitendeur op en neer beweegt d.m.v. een 3 standen schakelaar.
Als de deur open staat kan het rolluik niet naar beneden uiteraard.
Maar als men dat toch per ongeluk probeert dan gaat het rolluik mogelijk stuk. Omdat het rolluik zich onder een dak (ingebouwd en waterdicht geseald) bevind is het een hele toer om een dergelijk ongelukje te herstellen.

Nu is mijn idee om een schakelaar op de deur te plaatsen zodat de Nul wordt onderbroken als de deur open staat.
Nu zijn jammer genoeg kastschakelaars niet geschikt omdat die juist "aan" gaan als de deur opengaat.

Heeft iemand een suggestie of idee hoe ik dit kan oplossen?

Als je hier wat mee kan dan wil ik die wel opsturen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Stijnos

Golden Member

je zou zelf iets mechanisch kunnen maken met idd een switch zoals fzwart voorsteld, of ene ander type schakelaar dat wel gesloten is bij een dichte deur.
Je zou natuurlijk ook een standaard deurschakelaar kunnen plaatsen, maar dan moet je er een relais achter zetten die juist het contact maakt indien de deur dicht is. (aleen wil je nu ook weer niet een continu bekrachtigd relais)

Met een klein arduinootje, kun je het wel makkelijk maken met een standaard goed monteerbare schakelaar.

Reed contactje (alarmcontact oid)?

Deur dicht en contact is gesloten dus dan werkt het ding, en andersom niet

alleen even opletten op de max schakelspanning/stroom en mogelijk een (solidstate) relais toepassen oid

Eerst de vraag begrijpen, of eigenlijk de titel, even zoeken :
https://www.deepl.com/en/translator#en/nl/Suggestied
Maar, is het niet handiger cq logischer om een taal tegelijk te gebruiken . . . :-/

== aanvulling ==
Ik bedacht me later dat het ook een typfoutje of een "behulpzame" spellings-hulp kan zijn geweest.
== einde ==

wbt de eigenlijke vraag, met een relais kun je de logica omkeren.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 4 september 2024 18:20:42 (17%)

Ik zou geen dingen doen met relais of Arduino's. Nodeloos ingewikkeld.
Gewoon een microswitch die geschikt is voor de spanning en stroom, maar dan wel een ingekapselde. En de fase schakelen, niet de nul.
Of nog beter, de schakeldraad die het luik naar beneden laat gaan onderbreken. Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het luik omhoog te laten gaan als dat nodig mocht zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoek op eindschakelaar.
Die zijn er in vele uitvoeringen, behoorlijk waterdicht, direkt geschikt om geringe vermogen op 230V te schakelen.
Schakelen met rol, nok veer etc. te veel om op te noemen.
De industriele hebben alle vrijwel altijd een maak en een verbreek kontakt.
Moet meestal nog wel een wartel (pakkingbus) M20 bij.

Van het schakelen in de Nul gaan mijn haren van overeind staan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het rolluik zal ook eindschakelaars hebben, wellicht is daar iets me te doen.
Werken die met signaaltjes of schakelen die rechtstreeks de voeding van de motor ?

Op woensdag 4 september 2024 10:07:29 schreef Toeternietoe:
Van het schakelen in de Nul gaan [..]

Dat gevoel heb ik ook bij de (goedkope) verdeelblokken met een schakelaar.
Ik ben dan soms nog zo gek dat ik dat uit ga zoeken en de stekker omdraai ( indien "nodig" ).
Alhoewel ik nu tussensteekschakelaars zag (en heb) met een dubbelpolige schakelaar.

Op woensdag 4 september 2024 10:07:29 schreef Toeternietoe:
[..] mijn haren van overeind staan.

Tip: niet de delen die onder spanning staan aanraken. :-)

revado

Honourable Member

Ik zou er zo iets op zetten, dat is betrouwbaar en dan de fase schakelen en niet de nul zoals al terecht opgemerkt.

Op woensdag 4 september 2024 10:30:45 schreef Kees frees:
Dat gevoel heb ik ook bij de (goedkope) verdeelblokken met een schakelaar.
Ik ben dan soms nog zo gek dat ik dat uit ga zoeken en de stekker omdraai ( indien "nodig" ).
Alhoewel ik nu tussensteekschakelaars zag (en heb) met een dubbelpolige schakelaar.

Even een zijsprongetje: verdeelblokken moeten toch een dubbelpolige schakelaar hebben? Juist omdat je niet weet waar de fase zit. Ik heb er wel eens enkele nagemeten maar met een enkelpolige schakelaar ben in nog niet tegengekomen.

Op woensdag 4 september 2024 10:45:44 schreef revado:
Ik zou er zo iets op zetten, dat is betrouwbaar en dan de fase schakelen en niet de nul zoals al terecht opgemerkt.

[bijlage]

Ok, Nul is (was) in huidige situatie iets handiger, maar zie het bezwaar en kan dus ook de schakeldraad die het rolluik laat zakken onderbreken.

Enfin, deze eindschakelaar van Eaton lijkt me idd de meest simpele oplossing. Weet je zeker dat deze schakelaar in vrije toestand de fase zal onderbreken?
Kan dat niet nl zo gauw in de specificatie terug vinden.

revado

Honourable Member

Op woensdag 4 september 2024 17:37:45 schreef RoMo:
[...]

Ok, Nul is (was) in huidige situatie iets handiger, maar zie het bezwaar en kan dus ook de schakeldraad die het rolluik laat zakken onderbreken.

Enfin, deze eindschakelaar van Eaton lijkt me idd de meest simpele oplossing. Weet je zeker dat deze schakelaar in vrije toestand de fase zal onderbreken?
Kan dat niet nl zo gauw in de specificatie terug vinden.

Volgens de productinfo zit er een maak en een verbreek contact in.

https://datasheet.eaton.com/datasheet.php?model=106798&locale=nl_N…

Ok, deze spec had ik nog niet gevonden.
Bedankt daarvoor.
Ga deze dan toepassen.

Iedereen bedankt voor de snelle en goede input/info

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze eindschakelaar is er in vele uitvoeringen, voor vrijwel dezelfde prijs.
Dus goed kijken wat voor jou de beste oplossing is.
Deze op de foto heeft een stootnok, maar ik kan me indenken dat met een rol iets handiger is.

En ja, gaat voor jou goed komen, heeft een Maak en een Verbreekkontakt, even kijken welk kontakt voor jou het beste uitkomt.
Het kontakt mag je rolluikmotor rechtstreeks schakelen. Dus ook dat is geen probleem.
Ik gaf het al aan, er moet nog een wartel M20 bij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

OK, heb de Eaton LS-S11/LS EAT EINDSCHAKELAAR met rol besteld en wartel erbij. Was niet op voorraad dus moet ff wachten.

Laat nog weten wat het resultaat is.

p.s.
De winkel waar ik het heb besteld heeft 2 maal toe beweerd dat ze voor deze applicatie geen oplossing hadden...en dat de EAT EINDSCHAKELAARS ook niet geschikt waren..

Heb even geduurd maar alles is aangesloten met de EAT eindschakelaars en werkt perfect.
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Op naar een volgend project..