Hallo,
Voor een installatie van een nieuwbouwhuis, heb ik een bijzondere aanvraag:
De klant wil een hoofd-groepenkast, dus met inkomende spanning vanuit de netbeheerder. Deze groepenkast wordt gewoon normaal ingedeeld met groepen e.d.
Vanuit de hoofd groepenkast, wil de klant echter een secundaire kast voor in de utiliteitsruimte. Wanneer je selectief wil blijven, zou de voeding voor deze kast (dus vanuit de hoofdkast) afgezekerd worden met een C16 (C- of B20 is immers niet selectief met de C25 van de netbeheerder).
De secundaire groepenkast voor de utiliteitsruimte bevat daarbij lasten zoals:
- PV en Batterij (hybride) omvormer;
- Warmtepomp;
- Warmte terugwinning;
- Boiler;
- PVT warmte installatie.
Aangezien de hybride omvormer voor de PV panelen een alamat van minimaal B16, 300mA voorschrijft. Zal dit niet kunnen qua selectiviteit. Omdat de kast afgezekerd zou zijn met een C16, is de B16 alamat niet selectief.
Momenteel kijk ik naar de volgende omweg. Een systeem mag in principe niet afgezekerd zijn, indien deze voldoende is gespecificeerd om de verwachte nominaal en fout spanningen en stromen kan weerstaan.
Mijn idee is dan ook om vanuit de hoofd groepenkast, een werkschakelaar te plaatsen in plaats van de C16 automaat. In functie, werkt deze dan alleen als stroomonderbreker. Door vervolgens een 5G10 te trekken tussen de hoofd groepenkast en utiliteits groepenkast, zorg je er zo voor dat je de fout en nominaal stromen en spanningen kan weerstaan.
Het is dan wel niet een gewone installatie, maar indien het mogelijk is wil ik dit wel uitvoeren voor de klant. Wat zijn jullie meningen hierover. (als ik iets heb gezegd, wat niet klopt, hoor ik het ook graag. Uiteindelijk kan ik ook fouten maken). Zie bijgevoegde schema voor verduidelijking