Huisinstallatie afzekeren van onderverdeler

Hallo,

Voor een installatie van een nieuwbouwhuis, heb ik een bijzondere aanvraag:

De klant wil een hoofd-groepenkast, dus met inkomende spanning vanuit de netbeheerder. Deze groepenkast wordt gewoon normaal ingedeeld met groepen e.d.

Vanuit de hoofd groepenkast, wil de klant echter een secundaire kast voor in de utiliteitsruimte. Wanneer je selectief wil blijven, zou de voeding voor deze kast (dus vanuit de hoofdkast) afgezekerd worden met een C16 (C- of B20 is immers niet selectief met de C25 van de netbeheerder).

De secundaire groepenkast voor de utiliteitsruimte bevat daarbij lasten zoals:
- PV en Batterij (hybride) omvormer;
- Warmtepomp;
- Warmte terugwinning;
- Boiler;
- PVT warmte installatie.

Aangezien de hybride omvormer voor de PV panelen een alamat van minimaal B16, 300mA voorschrijft. Zal dit niet kunnen qua selectiviteit. Omdat de kast afgezekerd zou zijn met een C16, is de B16 alamat niet selectief.

Momenteel kijk ik naar de volgende omweg. Een systeem mag in principe niet afgezekerd zijn, indien deze voldoende is gespecificeerd om de verwachte nominaal en fout spanningen en stromen kan weerstaan.

Mijn idee is dan ook om vanuit de hoofd groepenkast, een werkschakelaar te plaatsen in plaats van de C16 automaat. In functie, werkt deze dan alleen als stroomonderbreker. Door vervolgens een 5G10 te trekken tussen de hoofd groepenkast en utiliteits groepenkast, zorg je er zo voor dat je de fout en nominaal stromen en spanningen kan weerstaan.

Het is dan wel niet een gewone installatie, maar indien het mogelijk is wil ik dit wel uitvoeren voor de klant. Wat zijn jullie meningen hierover. (als ik iets heb gezegd, wat niet klopt, hoor ik het ook graag. Uiteindelijk kan ik ook fouten maken). Zie bijgevoegde schema voor verduidelijking

Is het niet wat sympathieker om de onderverdeelkast te voeden vanuit een aardlekautomaat C25? Of een gewone automaat C25. Je knijpt de hoofdvoeding dan niet af en je kabel is beschermd.

Ik dacht dat er een maximum zit aan de lengte die je ongezekerd verder mag vanaf je hoofdzekering. Naar mijn weten 3 meter en moet die ook in dezelfde ruimte zitten als de hoofdzekering. Maar pin me er niet op vast.

De onderverdeler komt in een andere ruimte te hangen dus heb je daar anders een kabel lopen die rechtstreeks aan je hoofdzekering hang.

Selectief word het toch niet. Al is de selectiviteit van een B16 automaat en C25 hoofdautomaat ook niet gegarandeerd. En selectiviteit in een woonhuis is toch ook niet verplicht o.i.d.

Op maandag 7 oktober 2024 13:26:46 schreef MiBo:
Is het niet wat sympathieker om de onderverdeelkast te voeden vanuit een aardlekautomaat C25? Of een gewone automaat C25. Je knijpt de hoofdvoeding dan niet af en je kabel is beschermd.

Ik dacht dat er een maximum zit aan de lengte die je ongezekerd verder mag vanaf je hoofdzekering. Naar mijn weten 3 meter en moet die ook in dezelfde ruimte zitten als de hoofdzekering. Maar pin me er niet op vast.

Ja, dat zou wellicht ook nog kunnen. Alleen doet die in theorie dan wel vrij weinig. Van de regel dat deze verlenging in dezelfde kast moest zitten, was ik me ook nog niet bewust(lengte overigens ook niet).

Op maandag 7 oktober 2024 13:26:46 schreef MiBo:
Selectief word het toch niet. Al is de selectiviteit van een B16 automaat en C25 hoofdautomaat ook niet gegarandeerd.

Dat is een beetje afhankelijk van de merken van de automaten natuurlijk, maar daar kan nog het e.e.a. op gespecificeerd worden. In de praktijk is een B16 over het algemeen wel selectief met een C25

Ik heb de vraag ook bij Enexis neergelegd, misschien geven zij mij een goed antwoord. Anders pas ik wel een C- of B25 toe, zoals jij hebt gezegd. Dan is het hele geheel inderdaad gewoon gezekerd.

Die C25 doet dan toch precies hetzelfde als de hoofdautomaat C25. Als het goed is niks :-)

Ben benieuwd wat Enexis hierover zegt idd!

Mochten ooit de hoofdzekering verzwaard worden dan blijft de afzekering van de onderverdeling in ieder geval gelijk. En je hoeft ook geen 10mm2 te trekken waarschijnlijk.

Op maandag 7 oktober 2024 13:40:20 schreef MiBo:
Mochten ooit de hoofdzekering verzwaard worden dan blijft de afzekering van de onderverdeling in ieder geval gelijk.

Dat zal er wel niet inzitten, kijkend naar de bizarre prijsverschillen in vastrecht boven 3*25 8)7

En je hoeft ook geen 10mm2 te trekken waarschijnlijk.

Kabel ligt er trouwens al.

Ben benieuwd wat Enexis hierover zegt idd!

Zal dit ook wel even laten weten, als ze uberhaupt reageren dan...

Sine

Moderator

Laatst nog iets gedaan in die richting, en daar is er inderdaad een C25 in gekomen.

mvdk

Golden Member

Op maandag 7 oktober 2024 13:33:36 schreef Jorn-H:
(...)

Ik heb de vraag ook bij Enexis neergelegd, misschien geven zij mij een goed antwoord. Anders pas ik wel een C- of B25 toe, zoals jij hebt gezegd. Dan is het hele geheel inderdaad gewoon gezekerd.

Als je antwoord krijgt, zal het iets zijn in de trant van: "Laat dit over aan uw installateur."

Op maandag 7 oktober 2024 14:44:47 schreef mvdk:
[...]

Als je antwoord krijgt, zal het iets zijn in de trant van: "Laat dit over aan uw installateur."

Dat is wel een beetje het antwoord wat ik verwacht. Of een antwoord zoals: Dit is wel/niet toegestaan. Zonder enige onderbouwing..

HVinduction

Special Member

Als je echt de volledige capaciteit wil benutten kan je inderdaad een C25 krachtautomaat gebruiken, en je mag ook de kabel met 25A smeltpatronen beveiligen, als je hoofdzekeringen ook smeltpatronen zijn dan heb je ook bij kortsluiting goede selectiviteit als er achter de onderverdeler wat gebeurt.

Er is wel een grote maar, in de meeste installaties is de aardelektrode niet goed genoeg dat deze een zodanig lage weerstand heeft dat je de kabel zonder aardlek mag beveiligen, de aardlitze sluit je immers aan op de aarde. De aardpen mag 166 ohm zijn, veel te hoog om te beveiligen met alleen een C25 automaat.

Er zijn 2 opties: de kabel beveiligen met een 300 mA C25 aardlekautomaat en in de onderverdeler een groepenkast met gewone 30 mA aardlekjes of net zoals de netbeheerder doet de aardlitze van de kabel op de nul aansluiten en voor de onderverdeler een eigen aardpen slaan, denk niet dat het mag van de NEN1010 maar het is wel de beste oplossing als je een volledig gescheiden installatie wilt.

Je mag hoe dan ook nóóit de kabel alleen beveiligen met de hoofdzekering, en natuurlijk de C25 automaat achter de hoofdschakelaar aansluiten van het huis!

help

Golden Member

Een punt van aandacht is de PV installatie en de batterij opstelling in de utiliteits ruimte. Welke opwekkingsvermogens aan PV worden er geplaatst en hoe groot gaat de batterijopstelling zijn?

m.a.w. levert het net alleen richting deze verdeelkast of gaat er vanaf deze kast ook richting het net/woning geleverd worden?
Waar ga je dan afzekeren en is de 5g10 wel voldoende?

En misschien bestaat er wel de wens om bij wegvallen van het net op accu te kunnen draaien? dan moet je in dit geval nog wel wat aanpassingen doen.

Op maandag 7 oktober 2024 15:13:21 schreef help:
Een punt van aandacht is de PV installatie en de batterij opstelling in de utiliteits ruimte. Welke opwekkingsvermogens aan PV worden er geplaatst en hoe groot gaat de batterijopstelling zijn?

m.a.w. levert het net alleen richting deze verdeelkast of gaat er vanaf deze kast ook richting het net/woning geleverd worden?
Waar ga je dan afzekeren en is de 5g10 wel voldoende?

PV heeft een vermogen van 8kW i.c.m. een thuisbatterij van 20kWh. Vermogen van de (hybride) inverter is daarbij 10kW richting de AC kant. Dit zou geen problemen moeten leveren over een 5G10 (het is dan ook maar 10m kabel).

Op maandag 7 oktober 2024 15:13:21 schreef help:
En misschien bestaat er wel de wens om bij wegvallen van het net op accu te kunnen draaien? dan moet je in dit geval nog wel wat aanpassingen doen.

Hier is wel naar gekeken en is ook een loze mantelbuis voor aangelegd. Echter met de betrouwbaarheid van het Nederlands net, lijkt mij de prijs van zo'n systeem voor een particuliere installatie het niet waard (al gouw richting de duizend(den) euro's incl. installatie).

Maar nogmaals, dit kan achteraf nog worden aangepast.

Op maandag 7 oktober 2024 15:11:29 schreef HVinduction:
Er is wel een grote maar, in de meeste installaties is de aardelektrode niet goed genoeg dat deze een zodanig lage weerstand heeft dat je de kabel zonder aardlek mag beveiligen, de aardlitze sluit je immers aan op de aarde. De aardpen mag 166 ohm zijn, veel te hoog om te beveiligen met alleen een C25 automaat.

Ik neem aan dat de aardpen reeds goed geslagen is (afgelopen voorjaar, in het noorden is tevens ook veel kleigrond, wat beter geleid), maar zal deze voor de zekerheid even doormeten met een tester. Wat zou dan een veilige weerstand naar aarde zijn?

Daarnaast kan ik natuurlijk ook C25, 300mA alamat over de kabel doen en 100mA naar de zonnepanelen?

houd de W boer maar in de gaten. komt vaak voor dat jij alle grootverbruikers netjes 3F uitvoert. op t einde komt er ineens een warmtepomp 1F in die 25A trekt en kun je de kast niet meer goed verdeeld krijgen. puur omdat het voor hun goedkoper was.

ik zou ook zeggen zet er een C25 in voor die distributiegroep. neem ook een kabel die ruim is, want die C25 hoofdvoeding kan zomaar omhoog gaan vanwege die verbruikers. dan liever een 5x6mm2 hebben liggen als een 5x2,5..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op maandag 7 oktober 2024 15:38:19 schreef Jorn-H:
[...] Wat zou dan een veilige weerstand naar aarde zijn?

Ik ga er even vanuit dat u dit niet weet. Maar de eerder genoemde 166 ohm klopt. Echter, dit is niet correct voor de aardpen. Wanneer men 166 ohm op de aardpen meet dan slaat men de rest van de installatie over en daarmee de impedantie tot het laatste contactpunt.

Ik ga even uit van een TT stelsel. Dat betekent dat men bij een fout naar aarde moet uitschakelen in 0,2 seconden. Een automaat schakelt doorgaans in 0,1 seconden wanneer deze in het magnetisch bereik komt. Voor een C25 betekent dit minimaal 10x I nominaal (25A) derhalve 250 A U/I=R. 230V/250A (IKortgesloten) is minimaal 0,92 ohm benodigde aardcircuitweerstand. Lees maximaal, liever lager. In het geval van een B16 is dit 5 x In en dus 230/80 ~ 2,8 ohm.

Ik heb thuis ook een TT met een magistrale 80 ohm aan aardcircuitweerstand op de contactdozen en dus een kortsluitstroom naar aarde van 2,8 ampère. Te weinig voor B16, voldoende voor de aardlekschakelaar. Bijvoorbeeld 300mA.

Het is in een TT stelsel verplicht om contactdozen voor algemeen gebruik te beveiligen met een aardlekschakelaar. Voor kabels tussen kast naar kast of contactdoos specifiek voor bijvoorbeeld een boiler geldt 1 seconden uitschakeltijd. Red men dit niet dan is een aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Op maandag 7 oktober 2024 17:21:28 schreef testman:
houd de W boer maar in de gaten. komt vaak voor dat jij alle grootverbruikers netjes 3F uitvoert. op t einde komt er ineens een warmtepomp 1F in die 25A trekt en kun je de kast niet meer goed verdeeld krijgen. puur omdat het voor hun goedkoper was.

ik zou ook zeggen zet er een C25 in voor die distributiegroep. neem ook een kabel die ruim is, want die C25 hoofdvoeding kan zomaar omhoog gaan vanwege die verbruikers. dan liever een 5x6mm2 hebben liggen als een 5x2,5..

Ligt al een 5g10, warmtepomp en gehele mikmak is al besteld met 3-fasen.

Op maandag 7 oktober 2024 18:04:46 schreef KHJM:
[...]
Ik ga even uit van een TT stelsel. Dat betekent dat men bij een fout naar aarde moet uitschakelen in 0,2 seconden. Een automaat schakelt doorgaans in 0,1 seconden wanneer deze in het magnetisch bereik komt. Voor een C25 betekent dit minimaal 10x I nominaal (25A) derhalve 250 A U/I=R. 230V/250A (IKortgesloten) is minimaal 0,92 ohm benodigde aardcircuitweerstand. Lees maximaal, liever lager. In het geval van een B16 is dit 5 x In en dus 230/80 ~ 2,8 ohm.

Ik heb thuis ook een TT met een magistrale 80 ohm aan aardcircuitweerstand op de contactdozen en dus een kortsluitstroom naar aarde van 2,8 ampère. Te weinig voor B16, voldoende voor de aardlekschakelaar. Bijvoorbeeld 300mA.

Het is in een TT stelsel verplicht om contactdozen voor algemeen gebruik te beveiligen met een aardlekschakelaar. Voor kabels tussen kast naar kast of contactdoos specifiek voor bijvoorbeeld een boiler geldt 1 seconden uitschakeltijd. Red men dit niet dan is een aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Na enig zoeken het document van de aardpen gevonden. Aardpen is 3meter geslagen met een weerstand van 45,8 Ohm. Dus zal dan wel een alamat C25 300mA moeten worden.

Jinny

Golden Member

Op woensdag 9 oktober 2024 20:46:00 schreef Jorn-H:
[...]

Na enig zoeken het document van de aardpen gevonden. Aardpen is 3meter geslagen met een weerstand van 45,8 Ohm. Dus zal dan wel een alamat C25 300mA moeten worden.

Ik zou een betere laten slaan.
Ik heb ze wel eens tot 12 tot 15 meter geslagen voordat ik een (voor mij) acceptabele weerstand had. (lees, rond de anderhalf Ohm)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op maandag 7 oktober 2024 18:04:46 schreef KHJM:
[...]

Ik ga er even vanuit dat u dit niet weet. Maar de eerder genoemde 166 ohm klopt. Echter, dit is niet correct voor de aardpen. Wanneer men 166 ohm op de aardpen meet dan slaat men de rest van de installatie over en daarmee de impedantie tot het laatste contactpunt.

Over dit bericht, zou een aarlekschakelaar 300mA dan ook voldoende zijn ipv de C25A automaat (dus geen overstroombeveiliging)

Bij iedere beveiliging moet je eigenlijk nadenken over "waartegen wil ik eigenlijk beveiligen".

Dat wordt bij het "aanleggen van een elektrische installatie" al gauw ingewikkeld. Vandaar dat er "best practices" zijn die vrijwel alles afdekken.

Jou voorstel "alleen werkschakelaar" druist in tegen het "best practice" dat alle uitgaande draden gezekerd zijn. Je beveiligt dan bijvoorbeeld ook tegen "droplul boort een gat waar de leiding zit".

Dus het idee om er gewoon een C25 in te zetten, daar sta ik achter. Je verliest de slectiviteit t.o.v. de hoofdzekering, maar dat is een "comfort" kwestie: Als de boel er uitvliegt hoef je (als er selectiviteit is) maar 1 zekering terug aan te zetten. Nu: Als het mis gaat loop je de kans dat je de hoofdzekering die geld kost om te resetten niet hoeft terug te zetten.

Ik geloof dat je in deze situatie trouwens EIGENLIJK een aparte 16A groep moet aanleggen voor de PV en/of accu installatie.

Als zeg een 1fase 3kW omvormer op dezelfde groep zit als een 3kW wasmachine, dan kan er een 6kW foutstroom gaan lopen voordat de zekering gaat ingrijpen.

Dat is dus eigenlijk NOG een argument om die C25 te monteren.

Formeel moet je dan je hoofdkast geschikt maken voor totaal 50A aan voeding.

En in de secondaire kast moet je uitgaan van 41A voeding. Dus overal materiaal gebruiken geschikt voor een zwaardere hoofdzekering dan de 25A die je fysiek ziet zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/