Zonnepanelen maken de ontvangst steeds moeilijker
Moderator
Golden Member
Op zondag 13 oktober 2024 16:59:26 schreef Henry S.:
Zonder zonnepanelen was het verzenden van die beelden ook niet mogelijk
Zonder zonnepanelen was het verzenden van die beelden ook niet mogelijk
Isotopengenerator gebruiken?
Werkt nu, 50 jaar later, nog steeds prima bij de Voyagers
Golden Member
Op zondag 13 oktober 2024 18:38:48 schreef nonius:
[...]Isotopengenerator gebruiken?
Werkt nu, 50 jaar later, nog steeds prima bij de Voyagers
https://www.quora.com/Why-doesn-t-NASA-use-radioisotope-piezoelectric-…
Isotopen-generators zijn niet ongebruikelijk hoor, zitten o.a. in Voyager, en er staan er ook een paar op de maan, waar ze de 'ALSEP'-experimenten van stroom voorzien/voorzagen.
Worden vooral gebruikt wanneer zonnepanelen geen optie zijn.
Uw link spreekt specifiek over piezo-electric generators, en daar had ik zelf nog niet van gehoord. De isotopen-generators waarover ik spreek werken op basis van halfgeleiders, eigenlijk een omgekeerd werkend Peltier-element.
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Lunar_Surface_Experiments_Package…
In de Voyager zitten plutonium generators.
Golden Member
RTG zijn inderdaad de generators die in de voyagers gebruikt worden. Om ISS te voeden heb je echter flink wat vermogen nodig. Zoveel Plutonium is niet beschikbaar.
It would take 1000 Curiosity level RTGs or 350 Cassini level RTGs to meet the power levels needed for the ISS. That's about 250 times the available stock.
RTGs are horribly inefficient. They are big and expensive. Solar power is a far, far better solution for this close to the Sun.
Ook levert plutonium een probleem op bij het terugkeren in de dampkring.
Golden Member
Op zondag 13 oktober 2024 19:46:24 schreef RAAF12:
In de Voyager zitten plutonium generators.
das alleen voor warp-snelheid
@murphy, mag ik vragen welke ontvanger, antenne en software u gebruikt om zulke mooie beelden te krijgen?
Op donderdag 14 november 2024 11:18:52 schreef bordje:
@murphy, mag ik vragen welke ontvanger, antenne en software u gebruikt om zulke mooie beelden te krijgen?
Jazeker ... mijn ontvanger is een oudje uit de jaren '70, de Kenwood TS700S.
De antenne is een 9 -elements yagi van Tonna die gestuurd wordt in azimuth en elevatie en de software is MMSSTV.
Vooral die antenne en sturing doet er toe. Mooi spul.
Vanavond maar weer eens kijken hoe ver ik kom.
Geen plaatjes vandaag maar een gesprek vanuit de ISS. Ik kon alleen de antwoorden uit de ISS meekrijgen.
Dank.
Deze loop twee stuks. Zo lang ISS op West tot Zuid-Zuid-West vliegt gaat het goed. Tweede plaatje op Oost-Zuid-Oost loopt de ISS de schaduw van het huis in omdat de antennes te laag staan. Waarschijnlijk pakt op West ook niet zo denderend omdat daar weer een flat staat.
[Bericht gewijzigd door harry64 op zaterdag 16 november 2024 22:52:18 (20%)