SSTV-beeldjes vanuit ISS

Op zaterdag 12 oktober 2024 18:55:40 schreef harry64:
Er zit hier iemand dichtbij te experimenteren met een zender of antenne, die drukt dan m'n ontvanger dicht met steeds een paar tellen draaggolf.

Het ISS-signaal lijkt sowieso al zwakker dan de vorige keren.

Dat zou heel goed kunnen zijn want ik hoor vaak Nederlandse amateurs die over de crossbandrepeater van ISS werken (437.800 MHz) en de uplinkfrequentie daarvoor is 145.990 MHz.
Dus als er zo eentje dicht bij jou in de buurt woont..... :'(

Het 'storende' signaal zit lager, ergens rond de 144.5 Ik had duidelijke ontvangst tot dat..

Op zondag 13 oktober 2024 13:52:37 schreef harry64:
Het 'storende' signaal zit lager, ergens rond de 144.5 Ik had duidelijke ontvangst tot dat..

Dat is dikke pech !
Hier heb ik mooie beeldjes ontvangen.

Geen zendamateur deze keer. :)
Op de verticale dipool niets maar de horizontale bij vlagen duidelijk.

Henry S.

Moderator

Zonnepanelen maken de ontvangst steeds moeilijker :X

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KGE

Golden Member

Op zondag 13 oktober 2024 16:59:26 schreef Henry S.:
Zonnepanelen maken de ontvangst steeds moeilijker :X

Zonder zonnepanelen was het verzenden van die beelden ook niet mogelijk :+

Zonder zonnepanelen was het verzenden van die beelden ook niet mogelijk

Isotopengenerator gebruiken?

Werkt nu, 50 jaar later, nog steeds prima bij de Voyagers :)

set SCE to AUX.

Isotopen-generators zijn niet ongebruikelijk hoor, zitten o.a. in Voyager, en er staan er ook een paar op de maan, waar ze de 'ALSEP'-experimenten van stroom voorzien/voorzagen.

Worden vooral gebruikt wanneer zonnepanelen geen optie zijn.

Uw link spreekt specifiek over piezo-electric generators, en daar had ik zelf nog niet van gehoord. De isotopen-generators waarover ik spreek werken op basis van halfgeleiders, eigenlijk een omgekeerd werkend Peltier-element.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Lunar_Surface_Experiments_Package…

set SCE to AUX.

In de Voyager zitten plutonium generators.

KGE

Golden Member

RTG zijn inderdaad de generators die in de voyagers gebruikt worden. Om ISS te voeden heb je echter flink wat vermogen nodig. Zoveel Plutonium is niet beschikbaar.

It would take 1000 Curiosity level RTGs or 350 Cassini level RTGs to meet the power levels needed for the ISS. That's about 250 times the available stock.

RTGs are horribly inefficient. They are big and expensive. Solar power is a far, far better solution for this close to the Sun.

Ook levert plutonium een probleem op bij het terugkeren in de dampkring.

mel

Golden Member

Op zondag 13 oktober 2024 19:46:24 schreef RAAF12:
In de Voyager zitten plutonium generators.

das alleen voor warp-snelheid :9 O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zijn tot 18 november 2024 weer SSTV-uitzendingen vanuit het ISS.
Deze heb ik gisterenavond ontvangen:

@murphy, mag ik vragen welke ontvanger, antenne en software u gebruikt om zulke mooie beelden te krijgen?

ASPA-tech.be

Op donderdag 14 november 2024 11:18:52 schreef bordje:
@murphy, mag ik vragen welke ontvanger, antenne en software u gebruikt om zulke mooie beelden te krijgen?

Jazeker ... mijn ontvanger is een oudje uit de jaren '70, de Kenwood TS700S.
De antenne is een 9 -elements yagi van Tonna die gestuurd wordt in azimuth en elevatie en de software is MMSSTV.

Vooral die antenne en sturing doet er toe. Mooi spul. :)

Vanavond maar weer eens kijken hoe ver ik kom.

Geen plaatjes vandaag maar een gesprek vanuit de ISS. Ik kon alleen de antwoorden uit de ISS meekrijgen.

Toch nog een plaatje. Ging best goed deze keer. Diversety gebruikt. Een verticale dipool en een horizontale op west-noord.

Dank. :)
Deze loop twee stuks. Zo lang ISS op West tot Zuid-Zuid-West vliegt gaat het goed. Tweede plaatje op Oost-Zuid-Oost loopt de ISS de schaduw van het huis in omdat de antennes te laag staan. Waarschijnlijk pakt op West ook niet zo denderend omdat daar weer een flat staat.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zaterdag 16 november 2024 22:52:18 (20%)