Creativiteit gevraagd: Wat te doen met 16 stuks luidsprekers (RFT 557)

Ik heb hier 2 doosjes met ieder 8 stuks RFT LP557 luidsprekers uit de voormalige DDR staan - NOS, zogezegd.
Het betreffen 10 cm midden-hoogtoners met een impedantie van 12 Ohm en de wereldbelastbaarheid van 1 watt.

Nu de winter weer aanstaat, vraag ik me af of daar een leuk project mee te maken is. Ik heb een aantal ter test in een kartonnen doos gehangen en het valt niet eens tegen.

Heeft iemand ervaring met WinISP / BoxPlot / etc. om te benaderen welk effect 8 stuks/speaker zouden hebben?

Een paar gedachten die in me opkomen:
1) 2 zuilluidsprekers ervan maken, met subwoofer in de voet en extra tweeters erin
2) Centerspeaker maken met x aantal van die luidsprekers en een passief membraan
3) Bose 901 / Dynacord Mosquito S "tribute" maken
4) de hele bende weer terug in de doos stoppen en op marktplaats zetten ;)

Het zijn volgens mij niet heel bijzonder hoogwaardige speakers, maar ik heb wel zin om er wat leuks mee te doen.

Zijn er op het forum mensen met ervaring die mij wat tips kunnen geven?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Op donderdag 10 oktober 2024 11:54:40 schreef Semtexx:
3) Bose 901 / Dynacord Mosquito S "tribute" maken

Idd met speaker array spelen, ik hoop dat je dan wel wat meer specs hebt.

Anders snel verkopen ;).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Als je een 4x4 array met zeg 30cm tussenruimte van die dingen maakt dan zeg 3 meter voor de array zet je op 1m tussenruimte 4 kruisen op de grond. Meet jou oor-hoogte.

Reken nu uit wat ieder van de 16 luidsprekers zou ontvangen van een 1kHz bron op 1 van de kruisen op jou oorhoogte. Draai het om en stuur nu DAT signaal naar de 16 luidsprekers. Als het goed is hoor je de toon duidelijk op het gekozen kruis en vrijwel niets op de andere drie.

* Experiment: Kijk of je verschillende tonen kan laten horen op de verschillende plekken. Of 2 of 4 liedjes door mekaar.
* experiment: kijk of het beter werkt als je binnen jou 1m x 1m 16 random posities laat kiezen voor je luidsprekers.
* Experiment: Kijk of je ook een hoog/laag onderscheid kan maken (gehurkt/staand).

Het is duidelijk dat je met een lineaire opstelling met 16 luidsprekers een betere horizontale scheiding moet kunnen creeren. Misschien is 4x4 eigenlijk te weinig om deze dingen voor mekaar te krijgen.

Dus misschien moet je mijn eerste suggestie van een 4x4 array laten varen en voor een 16x1 array gaan.

* Voorwerk: Maak een opstelling waarbij je nauwkeurig 16 audiokanalen aan kan sturen met CD kwaliteit audio. (Er is een max98537 die handig kan zijn.... Als je een plan hebt om dat aan te kunnen sturen en ik vind dat er hoopvol uitzien dan kan het zijn dat ik je 16 bordjes met MAX98537 doneer... )

* Als je aan kan tonen dat een random positionering beter werkt dan een equidistante werking, en de wiskundige onderbouwing daarvoor aan kan tonen, dan verdien je een Dr titel aan de TUD.

(Ik vermoed dat random placement, zeker voor niet-zuivere tonen, beter zal werken, maar nog niet de tijd gehad om het zelf te experimenteren. De wiskundige onderbouwing... lukt me niet.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat werkt zeker, maar het idee is niet nieuw.
Mijn broer houd zich o.a. bezig met WFS: https://gameoflife.nl/about/
Software is vrij beschikbaar.

Ik zou die breedbandspeakertjes naar MP, Baco of de CO-beurs voorraad brengen denk ik. Het is niet mijn hobby een probleem te verzinnen bij de oplossing dat er 16 beschikbaar zijn. Maar dat zal heel persoonlijk zijn.

Ik zou die breedbandspeakertjes naar MP, Baco of de CO-beurs voorraad brengen denk ik. Het is niet mijn hobby een probleem te verzinnen bij de oplossing dat er 16 beschikbaar zijn. Maar dat zal heel persoonlijk zijn.

Daar heb je natuurlijk een punt ;) maar dat was ergens de hobby. T/S parameters kan ik met REW meten, en dan heb ik wat meer info.
Anders gaan ze mét specs gewoon per paar op marktplaats en dan is het meer wat voor reparatie van buizenradios oid.

Ik kom (via hackaday) vandaag deze tegen: https://www.youtube.com/watch?v=c5ynZ3lMQJc

Die doet precies met 16 microfoons wat jij met 16 luidsprekers kan doen. (en nog een hoop meer interessante shit!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Paulinha_B

Honourable Member

Ik herinner me vaag een vroeg en heel complex elektronisch orgel, dat in verschillende ruimtes verschillende klanken kon brengen. Dus 1 muzikant kon 1 partituur spelen maar in verschillende ruimtes was er telkens een andere versie te horen. Stel je maar voor dat je vier "luisterkamers" maakt met in elk vier van die luidsprekers. Daar is natuurlijk wel ruimte voor nodig, en er moet dan ook nog iemand gevonden worden om dat complexe instrument te bespelen.

Het klinkt allemaal nogal vaag, misschien doet mijn verhaal een klokje klinken - of een orgelpijpje aanblazen - bij @revado?

NB voor reparatie van oude apparaten, al dan niet met buizen, lijkt 12 ohm me een ongebruikelijke en dus niet erg nuttige impedantie. Er zal misschien een "gepast" klankbeeld uitkomen, maar zeker niet het optimale rendement.