Rekenen met Peukert exponent

Ik zou graag willen berekenen wat de capaciteit van een loodzuuraccu is met verschillende ontlaadsnelheden.
Ik heb al wat zitten googlen, maar ik wordt er niet echt wijs uit en wiskunde is niet mijn sterkste kant.

Ik weet dat 1,25 een normale waarde is voor de Peukert exponent van een loodzuur accu.

Stel je hebt een 100Ah C20 accu.
Dus 5A voor 20 uur.
Kun je hieruit de Peukert exponent halen, of heb je 2 ontladingssnelheden nodig om dit te bepalen?
Of staat de Peukert exponent hier los van en is het gewoon een vast gegeven?

Hoe moet ik het berekenen als ik 50A afneem uit de 100Ah C20 accu wat de effectieve capaciteit wordt?

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen en een paar voorbeelden geven :)

Ha InHogereSferen,

Als je niets weet van de accu dan kan je het niet uitrekenen.
Je zult een ontladingstest met twee snelheden moeten uitvoeren dan kan je het Peukert exponent vinden.....
Algemeen als je in jou voorbeeld de accu met 100 Amp ontlaad zal je met een goede accu op 60 % uitkomen dus 60 Ah.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
High met Henk

Special Member

Ik kende die hele Peukert niet en gebruik voor
startaccu's max 30% ontlading
Semi tractie max 50%
Vol tractie max 70%

Bovenstaande getallen zijn voorzichtig: beter de fabrikant datasheet raadplegen.

Voor Lithium cellen altijd doen

Wat je met de NeuPeukert kan is mij niet duidelijk.

Zeker als ik op Wiki dit lees.

Het heeft te maken met de inwendige weerstand die een gedeelte van de energie opvreet, maar onder wisselende omstandigheden heb je er niets aan. Lekker handig ding dus.
Zie het nut van deze Peuk nog niet in en snap nu dat het bij mij als een echte Peuk uitdooft.

Moraal doe wat electron zegt en ik ook al jaren doe en bespaar je de wiskunde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Had je dit :
https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
al gezien ?
Of deze :
https://de.wikipedia.org/wiki/Peukert-Gleichung
Daar staan ook 2 grafieken bij :-)
Het zelfde onderwerp maar dan in het Duist ipv Engels.
Niet in het Nederlands maar het staat een ieder vrij om die te maken.

Interessante materie trouwens.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Victron heeft hier eea over geschreven, en ook een calculator voor

https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/nl/battery-capacity-…

Bottomline: Bij een loodaccu geeft een hoge ontlaadstroom een netto lagere bruikbare capaciteit.

Bij lithium is dat verschijnsel veel kleiner (nauwelijks aanwezig)

Een zware omvormer op een kleine loodaccu is dan ook killing. Zowel kwa capaciteit als kwa levensduur.

Over het algemeen wordt 3-5x de accucapaciteit als maximaal vermogen aanbevolen bij een loodaccu. Dus een 100Ah loodaccu en een 500W omvormer is echt wel de max zonder die accu (versneld) te slopen

Bij een lithiumaccu is de BMS eigenlijk de primaire beperking, de accu kan het prima aan zonder merkbare inpact op levensduur en minimale impact op de netto bruikbare capaciteit.

Wat je met de NeuPeukert kan is mij niet duidelijk.

De capaciteit van een accu is altijd opgegeven bij een bepaalde ontlaadsnelheid.

Een loodzuuraccu zijn capaciteit is afhankelijk van de ontlaadstroom. Vaak wordt gedacht dat je met een 100Ah accu 1 uur lang 100A kan afnemen en 100 uur lang 1A. Maar dat is niet zo, dit komt door het Peukert effect.
Een lithium accu heeft hier nauwelijks last van, maar een loodzuuraccu wel.
100Ah C20 betekent dus 5A voor 20 uur lang.
100Ah C5 betekent 20A voor 5 uur lang.
Uit deze gegevens kun je opmaken dat een 100Ah C5 accu eigenlijk een grotere capaciteit heeft dan een 100Ah C20 accu. Want de 100Ah C5 accu zijn capaciteit is groter als er maar 5A afgenomen zou worden.
En met het Peukert exponent kun je hier een goede schatting van maken.

Maar ik denk dat ik het snap:

Accu: 100Ah C20, ontlaadstroom 50A, Peukert exponent 1,25.

20 x (100 / (50 x 20)) ^1,25 = 1,25 uur.
1,25 uur x 50A = 63Ah.
Dus als ik de formule goed heb gedaan dan zou de effectieve capaciteit 63Ah zijn bij 50A ontlading.

Ha InHogereSferen,

Dat is correct ik kwam grof weg aan 60 Ah, maar let op er zijn meerdere factoren.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Thnx. Ja temperatuur is natuurlijk ook een factor.
Maar het ging mij meer om een ongeveertje. Want er zijn gewoon heel veel fabrikanten welke niet netjes een tabel hebben in de datasheet met verschillende C waardes.
Dus ik dacht, als ik nu een Peukert exponent van 1,25 aanhoud om het te berekenen, dan zit ik in ieder geval dichter in de buurt dan simpelweg de capaciteit te delen door de stroom.

Ik kom toch echt op wat anders uit. 1.125 uur en 56.2 Ah.

Globaal is het goed om te weten dat de cappacitieit van (lood) accu's kleiner is bij grotere stromen, maar ik zie er niet veel nut in om zoiets nauwkeurig uit te willen rekenen. Als je een onderzeeer bouwt die een paar uur onderwater moet kunnen koersen op z'n batterij, dan wil je hier zekerheid over hebben, maar voor thuis?

Een accu die wat groter (en vermoedelijk ook duurder) is gaat waarschijnlijk ook wat langer mee, en daarmee is het prijsverschil weer kleiner. En verder zal de algemene kwaliteit van de akku ook al een stuk belangrijker zijn dan deze pukkel factor.

High met Henk

Special Member

Op vrijdag 11 oktober 2024 13:29:19 schreef InHogereSferen:
[...]
De capaciteit van een accu is altijd opgegeven bij een bepaalde ontlaadsnelheid.

De fabrikant of het type batterij geeft ook aan hoe ver hij ontladen mag worden.
Dat getal levert vermoedelijk een veel kleinere capaciteit dan je berekening van meneer Neukert
Gevolg is dus dat je Accu door overschrijding van dat getal een veel kortere levensduur heeft.

Dat was de strekking van mijn 1e post.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op vrijdag 11 oktober 2024 14:44:03 schreef aobp11:
Ik kom toch echt op wat anders uit. 1.125 uur en 56.2 Ah.

Klopt, afleesfoutje.

maar ik zie er niet veel nut in om zoiets nauwkeurig uit te willen rekenen.

Dat kan... ik wel...

De fabrikant of het type batterij geeft ook aan hoe ver hij ontladen mag worden.

Stel de 100Ah accu mag tot 50%, dus 50Ah ontladen worden.
Is het dan niet zo dat hij bij 50A afname tot:
20 x (100 / (50 x 20)) ^1,25 = 1,125 uur.
1,125 uur x 50A = 56Ah / 2 = 28Ah mag worden?

vergeten

Golden Member

Op donderdag 10 oktober 2024 21:28:43 schreef InHogereSferen:
Ik zou graag willen berekenen wat de capaciteit van een
loodzuuraccu is met verschillende ontlaadsnelheden.

Peukert gaat over een ander type accu, namelijk de Elektric vehicle Battery!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Op vrijdag 11 oktober 2024 18:32:08 schreef InHogereSferen

[...]
Stel de 100Ah accu mag tot 50%, dus 50Ah ontladen worden.
Is het dan niet zo dat hij bij 50A afname tot:
20 x (100 / (50 x 20)) ^1,25 = 1,125 uur.
1,125 uur x 50A = 56Ah / 2 = 28Ah mag worden?

Snap je me nu niet, of zit je me te trollen?

Je rekent zelf hier:

Op vrijdag 11 oktober 2024 13:29:19 schreef InHogereSferen:
[...]
Accu: 100Ah C20, ontlaadstroom 50A, Peukert exponent 1,25.

20 x (100 / (50 x 20)) ^1,25 = 1,25 uur.
1,25 uur x 50A = 63Ah.
Dus als ik de formule goed heb gedaan dan zou de effectieve capaciteit 63Ah zijn bij 50A ontlading.

Waarom zou dat veranderen?

Ik zeg echter dat je voor de capaciteit makkelijker rekent met de maximale ontlading in %
Voor een startaccu kom je voor deze accu op ca 35 Ah
Voor een semi tractie op 50 Ah
Voor een vol tractie op 70 Ah

Dan geldt ook nog de vraag hoeveel stroom je er maximaal uit mag trekken:
Dat verband is omgekeerd evenredig kan ik je verklappen. Dat is jouw C waarde.

En ik vermoed zomaar eens dat mijn veel simpere rekensom in 75% van de gevallen een lagere capaciteit opgeeft dan die Peuk van jou.

En voor Lithium cellen gelden andere richtlijnen. Die bestonden in die tijd van Peuk nl. Niet

Lithium kijkt naar capaciteit, de C waarden en hoe ver je wilt op en ontladen in respect met het aantal laadcycli.
Hoe dieper je ontlaad, hoe minder laadcycli.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Peukert gaat over een ander type accu, namelijk de Elektric vehicle Battery!

Check je feiten.

"Peukert's law, presented by the German scientist Wilhelm Peukert [de] in 1897, expresses approximately the change in capacity of rechargeable lead–acid batteries at different rates of discharge. As the rate of discharge increases, the battery's available capacity decreases, approximately according to Peukert's law."

Snap je me nu niet, of zit je me te trollen?

Nee sorry, ik snap je inderdaad niet:

De fabrikant of het type batterij geeft ook aan hoe ver hij ontladen mag worden.
Dat getal levert vermoedelijk een veel kleinere capaciteit dan je berekening van meneer Neukert

Over het algemeen wordt er gezegd dat je een AGM semi-tractie accu tot 50 procent mag ontladen. Dus dan zou je 50Ah bruikbaar hebben van de 100Ah.
Maar dat is meestal met C20, dus 5A...

Met mijn berekening kwam ik op 56Ah als ik met 50A ontlaad. Dus dan kan ik 28Ah afnemen tot ik op 50% zit.
En 50Ah is meer dan 28Ah... dus de 50% capaciteit van de fabrikant is hoger dan mijn berekende 50% effectieve capaciteit bij 50A afname.

Dan geldt ook nog de vraag hoeveel stroom je er maximaal uit mag trekken:
Dat verband is omgekeerd evenredig kan ik je verklappen. Dat is jouw C waarde.

De C-waarde is niet de maximale stroom die je eruit mag trekken. Dit zegt iets over de ontladingssnelheid waarbij de capaciteit vastgesteld is.

High met Henk

Special Member

Op zaterdag 12 oktober 2024 00:18:08 schreef InHogereSferen:
[...]
[...]
De C-waarde is niet de maximale stroom die je eruit mag trekken. Dit zegt iets over de ontladingssnelheid waarbij de capaciteit vastgesteld is.

Lees deze uitspraak even 10x terug. (Hint, wat is de eenheid welke je direct kunt meten m.b.t. ontlading? Antwoord is niet je SOC of je rest capaciteit)

Maar ik heb het gevoel dat ik tegen een troll praat of iemand die echt heel het theoretisch model wil berekenen. Ik ben meer van het praktisch en datasheets.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien begrijpen we elkaar niet, want nu krijg ik zelf het gevoel dat ik tegen een troll praat.
Er zit verschil tussen maximale stroom en maximale capaciteit.
Ik kan uit een 200Ah AGM accu makkelijk voor een korte tijd 230A trekken.
Maar de capaciteit blijft dan geen 100Ah

iemand die echt heel het theoretisch model wil berekenen. Ik ben meer van het praktisch en datasheets.

En echt lang niet iedere accu heeft een mooie datasheet met verschillende C waardes. En je kunt het Peukert exponent onzin vinden, het is wel iets waar ook Victron rekening mee houdt in sommige van hun producten. Standaard houden ze 1,25 aan als je het niet aanpast. Dit omdat je dan altijd dichter in de buurt zit dan simpelweg zeggen: "je kan een half uur lang 200A trekken met een 100Ah loodzuur accu...

Ik kende die hele Peukert niet en gebruik voor
startaccu's max 30% ontlading
Semi tractie max 50%
Vol tractie max 70%

Jij lijkt namelijk te denken dat je hiermee berekend tot hoe ver je de accu mag ontladen, dat heeft niets te maken met het Peukert effect.

High met Henk

Special Member

.1 dat zeg ik dus juist niet, dat is 2e klas middelbaar onderwijs.

.2 zeg ik juist dat je rekening moet houden met tot hoe ver je mag ontladen en DAT beperkt je capaciteit: dat is gewoon een gegeven wat per type accu verschilt, zoals ik al schreef hoewel de betere fabrikanten er dus exacte dat van aanleveren (soms moet je er naar vragen)

.3 die maximale stroom verschilt ook per accu.

Het zijn 2 parameters waar je gewoon binnen moet blijven om de levensduur van je accu te garanderen.

Ik heb toch heel wat Victron en Mastervolt laders en omvormers draaien en nog nooit ergens die Peuk gezien in de handleiding

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

.1 dat zeg ik dus juist niet, dat is 2e klas middelbaar onderwijs.

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, maar dat was voor mij de reden waarom ik wilde weten hoe je rekent met het Peukert exponent.

.2 zeg ik juist dat je rekening moet houden met tot hoe ver je mag ontladen en DAT beperkt je capaciteit

Ja, en laten we zeggen dat dit de helft is bij de capaciteit die opgegeven is door de fabrikant. Dan is dit natuurlijk OOK de helft van de berekende effectieve capaciteit.

De fabrikant of het type batterij geeft ook aan hoe ver hij ontladen mag worden.
Dat getal levert vermoedelijk een veel kleinere capaciteit dan je berekening van meneer Neukert

Dit klopt daarom dus niet.

Ik heb toch heel wat Victron en Mastervolt laders en omvormers draaien en nog nooit ergens die Peuk gezien in de handleiding

Dat kan, dan ken ik misschien wat meer Victron producten dan jij:

[Bericht gewijzigd door InHogereSferen op zaterdag 12 oktober 2024 10:42:30 (13%)

Peukert stel je in op een batterijmonitor. Een lader/omvormer heeft daar geen boodschap aan / niet relevant / doet er niets mee

Dingen als minimale laaddrempel, SOC, peukert enz zijn relevant bij monitoring, dus bij een BMV of Smartshunt.

En dat is ook exact wat HmH zegt.

Welke omvormer heb jij dan dat je wel een peukert effect kan instellen? Ik ken er geen 1, en heb inmiddels toch zeker 100+ Victron's weggezet in alle smaken.

Maar heel veel is theorie. Wat heb je bij jouw eigen accuset gemerkt dat de nauwkeurigheid van Peukert dermate relevant wordt?

Je screenshot is van een demo. Ik hecht meer waarde aan mijn eigen ervaringen en de praktijk dan de theorie

Ik heb het hier echt nog NERGENS over omvormers of laders gehad gehad. Dat wordt er nu allemaal bij verzonnen, zoals wel vaker op dit forum.
Ik zei alleen dat Victron ook rekening houdt met het Peukert exponent in bepaalde producten. De smartshunt staat ook standaard ingesteld op 1,25.
Dus onzin is het niet, Victron ziet hier blijbaar ook het nut van in.
En dat screenshot is een demo uit de app, maar wel gewoon de werkelijkheid hoe het ingesteld staat als je wel verbinding maakt met de shunt of monitor.

En dat is ook exact wat HmH zegt.

Wat bedoel je met "dat"? Want ik zie de link even niet. Of wilde je het gewoon graag met hem eens zijn?

Mijn vraag in dit topic was vrij simpel. Of je het nu onzin vind of niet.

Waarom ik dit wil weten? Om de capaciteit te schatten van een 220Ah AGM accu tijdens het gebruiken van een een bepaalde stroom door de omvormer.

En fijn dat jij het met je super ervaring uit je hoofd weet, ik vind het fijn om hier een berekening voor te hebben.

Maar mijn vraag is beantwoord, bedankt daarvoor.

Op zaterdag 12 oktober 2024 13:38:18 schreef DJSmiley:
Je screenshot is van een demo. Ik hecht meer waarde aan mijn eigen ervaringen en de praktijk dan de theorie

Wow, dat is nogal wat. Theorie, incluis natuurwetten?, zijn onderschikt aan uw waarneming? Dat is een boute bewering.

benleentje

Golden Member

.2 zeg ik juist dat je rekening moet houden met tot hoe ver je mag ontladen en DAT beperkt je capaciteit: dat is gewoon een gegeven wat per type accu verschilt,

HMH ik ben het niet eens met je berekening. Het klopt dat een startaccu maar maximaal 30% oid mag ontladen worden. Dus een 100Ah accu mag je dan maar voor 30Ah gebruiken.

Maar als je dat dan voor een hogere ontlaad stroom wilt weten dan moet je dat wel eerst uitrekenen vanaf de 100Ah. Dus als je dan voor die hogere ontlaad stroom uitrekent dat je accu dan nog maar 56Ah is dan klopt dat wel.

Voor een startaccu krijg je dan 30% van 56Ah = 16.8Ah

Welke omvormer heb jij dan dat je wel een peukert effect kan instellen?

Dat lijkt mij ook de omgekeerde wereld. HEt is dan wel zo dat als je de accu voor je omvormer uitrekend dat je dan wel met het peukert effect rekening moet houden. Maar als je van je accu een datasheet kan vinden waar dat gewoon instaat dan heb je gewoon harde data waarop je de accu kan kiezen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 12 oktober 2024 15:47:42 (23%)

High met Henk

Special Member

Volgens mij werkt het niet echt zo;
Volgens mij mag je gewoon de 30 Ah aanhouden, daar dat het laagste getal is dan de met Peuk berekende 56 Ah.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???