Voltcraft SEM5000 Energy Logger

Arco

Special Member

Ik heb al lang een Voltcraft Energy monitor 3000. Werkt prima, maar miste een logfunctie.
Daarom de opvolger SEM5000 besteld...

Wat ik niet begrijp is waarom een opvolger slechter is i.p.v. beter... :(

De oude had een display met 'W' en 'VA' aangifte (heel handig om 'raw' verbruik te vergelijken)
De nieuwe heeft aangifte van 'V', 'A', en 'W'. (zodat ik genoodzaakt ben de rekenmachine erbij te nemen)

Opstarten is erg irritant: het ding telt steeds van 1 tot 9 (tot 10 tellen kon de programmeur zeker nog niet :+ )
Daarvoor doet 'ie al een 'alle segmenten aan' test, dus tellen is ook nog eens zinloos.

Als backup had de oude een CR1620 cel die jaren meegaat. (had die omgebouwd met wat vijlwerk tot CR2032, toch wat couranter)
De nieuwe heeft een supercap die na een paar minuten zonder stopcontact leeg is en dan 50min moet opladen...

Men is ook overgegaan van een normaal LCD naar een 'white-on-black' lcd wat veel meer stroom gebruikt omdat het zonder backlight niet afleesbaar is...

https://youtu.be/0G7bJFZjf_0

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ik niet begrijp is waarom een opvolger slechter is i.p.v. beter... :(

Is een algemene trend geworden. Wij gebruiken kalibratiesoftware van een gerenommeerde wereld speler wat kalibratie apparatuur betreft. Telkens er een software update is moeten we de helft van onze lopende procedures aanpassen of verdwijnt er ergens een feature wat je gemakkelijk vond. En het tempo van de updates schiet ook de hoogte in, vroeger was je een paar jaar goed met iet of wat deftige software... nu zijn er updates aan de lopende band. Dan nog van de 'Bugfixes' gezwegen die uitkomen na elke update. Ze doen gelijk de moeite niet meer om hun updates uitvoerig te testen.

Arco

Special Member

't Ding gaat terug naar Conrad, ik raak hier gedeprimeerd van... :?

De data in de handleiding klopt voor geen meter, en het apparaat is uiterst onpraktisch, een afrader voor iedereen...

In de handleiding staat dat het SD kaartje voor logging met FAT32 moet zijn geformatteerd.
Als ik dat doe wordt 'ie helemaal niet herkend, met ExFAT ook niet.
1 en 2GB kaartjes met FAT32 worden wel gezien, maar als onbruikbaar opgegeven.(?)

Enige wat werkt zijn FAT kaartjes van 64 en 512MB (uit mijn historisch archief opgeduikeld... :+ )
Verder is de logging maar 1x per minuut (niet instelbaar) en wordt alleen stroom en vermogen gelogd. (zonder de netspanning of powerfactor te weten wat lastig)

Een knop 'Start/stop log' ontbreekt ook, je kunt alleen met up/down pijltjes instellen hoeveel dagen en uren je wilt loggen...

Het gammele rare SD slot is ook niet erg vertrouwenswekkend: is van slap plastic wat de neiging heeft om dubbel te knikken bij indrukken (wat zwaar gaat)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik de P1 en Energie Socket van Homewizard.
Ik kan daar alles op monitoren op de app van mobiel of tablet. Alles wordt opgeslagen van seconde tot seconde.
https://www.homewizard.com/nl/

Arco

Special Member

Bedankt,

Heb er een besteld.
Valt me vies tegen dat die SEM5000 zo beroerd werkt, had ik nooit verwacht (de eerdere -3000 en -4000 waren wel goed...)

Op vrijdag 11 oktober 2024 14:22:23 schreef Arco:
Enige wat werkt zijn FAT kaartjes van 64 en 512MB (uit mijn historisch archief opgeduikeld... :+ )

Wat je ook kunt doen is een (veel) groter kaartje gebruiken, partitie verwijderen en dan nieuwe partitie maken van bijv. 512MB. Het apparaat ziet dan gewoon een klein kaartje.

Ik heb de 3000 trouwens ook, deze werkt ook zonder batterij gewoon meteen als je hem in het stopcontact plugt.

Arco

Special Member

Als 't ding zelfs geen 1GB kaartjes begrijpt is het toch wel een heel oudbollig ontwerp...
Daarbij zegt de handleiding dat het FAT32 moet zijn, en dat werkt helemaal niet...

Arco

Special Member

Ik heb nu zo'n Energy Socket van HomeWizard en dat werkt goed, alleen:
Ik krijg een grafiek op mijn smartphone, daar heb ik weinig aan. (ik kan een CSV file exporteren, maar daar heb ik ook weinig aan)

Hoe krijg ik die grafiek op mijn PC/printer?

LetterHenk

Golden Member

Je kan ook op de website van Homewizard inloggen. Daar zijn dezelfde grafieken te zien als in de mobiele app.

Action expresses priorities LH

ben niet zo'n fan van voltcraft spul na ervaring met het eea. mn oude lcr meter van dat merk had ook al van die irritante handelingen steeds, erg sumiere software met handleidingen alleen in engels of duits. heb de eerste W meter nog gehad van dit merk, de energy 2000 meen ik, een 20 jaar geleden. was ook zo'n kreng wat amper geheugen had en de metingen weken nogal af, kon niet goed met L of C belastingen overweg. heb nog een labo lader/ontlader van dat merk, ook al een oudje en kwam al binnen met een deuk in het scherm door slechte verpakking, de overgeclockte fan meteen aangepakt, die kan heel wat minder herrie maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Op zondag 13 oktober 2024 21:33:21 schreef LetterHenk:
Je kan ook op de website van Homewizard inloggen. Daar zijn dezelfde grafieken te zien als in de mobiele app.

Waar dan? (ik kan alleen bestellingen inzien of doen...)
[edit]
Al gevonden, is een andere website die hwenergy heet...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 14 oktober 2024 01:54:35 (11%)