Ik heb een Parkside Performance haakse accuslijper. (PWSAP 20 Li-C3)
Die heeft de onhebbelijkheid, dat er een motorstop opzit, die de schijf snel stilzet.
Alles leuk en aardig, maar een zwaardere lamellenschijf of abraamschijf staat dan zo snel stil, dat de snelspanmoer soms losgaat en de schijf, moer en opspanplaat dan wegvliegen. Soms ronduit gevaarlijk, meestal hinderlijk.
Nu kan je betwisten of de snelspanmoer goed genoeg is, maar daar wil ik niet vanaf. Ik heb meerdere merken (Bosch, S&R, Amazon no-name) snelspanmoeren uitgeprobeerd en allemaal hebben ze er min of meer last van.
Als ik de accu eraf trek, dan loopt de motor rustig uit en is er niets aan de hand. Volgens mij sluit de motorcontroller of misschien de schakelaar kort na het uitzetten de wikkelingen kort, waardoor de slijper snel stilvalt.
Is dit te omzeilen? Ik vind een losvliegende schijf gevaarlijker dan een nog even nadraaiende schijf.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mee eens.
Heeft ie een snelheidsregeling of is het met een schakelaar direct "vol aan"?
Om dit op te lossen zul je op het ding intern moeten ingrijpen op een manier waarvan de fabrikant vind dat het "gevaarlijk" is. (die hebben besloten dat "blijven draaien" gevaarlijk is, dus direct stopzetten).
Mogelijk hebben ze het moeilijk gemaakt om het te omzeilen.
Je zult hem open moeten maken en fotos posten van het binnenwerk. Nu is het enige waar je op kan hopen dat iemand zegt: "Oh, dat probleem had ik ook bij precies dat ding en dat heb ik <zo> opgelost". Dat zou heel toevallig zijn. Maar er is mogelijk voldoende kennis hier (op CO) aanwezig om op basis van de fotos iets te adviseren.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een snelle stop is standaard/verplicht op alle recente schijven (machinerichtlijn 1995, dus toch al weer 30 jaar). Als ik me niet vergis mogen de oude, zonder snelle stop, zelfs niet meer gebruikt worden op werven.
Het tegenovergestelde is dat de machine zo sterk is, dat je zelfs een snelspanmoer niet los krijgt zonder er een tang op te zetten. Heb ik aan de hand met een Makta 2000W uit de jaren 80. Zet je er de originele moer op, dan ontkom je niet aan een hamer om alles los te kloppen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 11 oktober 2024 17:16:55 schreef buckfast_beekeeper:
Een snelle stop is standaard/verplicht op alle recente schijven (machinerichtlijn 1995, dus toch al weer 30 jaar). Als ik me niet vergis mogen de oude, zonder snelle stop, zelfs niet meer gebruikt worden op werven..
dit is niet waar, heb een aantal van die slijptollen op accu en met snoer in onderhoud. de goedkopere hebben geen motorrem en de duurdere wel. bijv de makita DGA504 heeft geen rem en de DGA506 wel. dit zijn beiden borstelloze machines en kortsluiten van motor in de normale zin is niet aan de orde. dit zal dan in de motorsturing worden gedaan. bij schroeftollen is het wel standaard, daar zit in de schakelaar een extra contact wat sluit bij loslaten. dat lijd nogal, vol gas loslaten laat dat contact best vonken.
testman
schakelaars zijn het zelfde aangesloten, dus tenzij het schakelmoment anders is zal dat niet zijn. echter kwestie van proberen, neem de dunne draad maar los. de dikke is de voeding, dunne geeft de input om de motor te starten aan de elektronica.
Het is inderdaad 2x NO.
Als ik de dunne draad losneem, dan start hij niet.
Betekent dit dat de controller het dan intern regelt, en dat er geen ontkomen aan is?
//edit: brainfart: tezamen met de roze kabel (accu +) zit er ook een dun rood kabeltje aan. Ik neem aan voor de voeding van de elektronica.
Als ik die nu aan de andere kant van de schakelaar zet, krijgt de elektronica pas spanning, als ik de slijptol aanzet, en valt de spanning direct weg zodra ik hem uitzet.
Spreekt hier wat tegen?
[Bericht gewijzigd door Semtexx op (53%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 11 oktober 2024 18:54:52 schreef testman:
[...]dit is niet waar, heb een aantal van die slijptollen op accu en met snoer in onderhoud. de goedkopere hebben geen motorrem en de duurdere wel. bijv de makita DGA504 heeft geen rem en de DGA506 wel. [...]
Bij ons ga je op het werk geen enkel toestel meer vinden zonder rem. De veiligheidsadviseur keurt ze gewoon niet meer goed. Toestellen zonder CE? Een no go. Ook de aannemers die werken uitvoeren moeten er aan voldoen. Net zoals de voorwaarde dat er er steeds een Nederlandstalig aanspreekpunt is.
Op het werk is er nog amper handgereedschap dat afremt met uitzondering van bovenfrezen en afkortzagen. De grote haakse slijpers, blauwe Bosch, die wel remden, waren geen lang leven geschoren. De laatse nieuwe remmen niet en van de kleine haakse slijpers heeft er nooit ene geremd. Onlangs nog nieuwe gekocht van Fein, en die remmen niet en zijn toch CE. Wie ermee werkt wordt verondersteld de handleiding te kennen. Een veiligheidsadviseur kan hier niets aan veranderen wanneer een marktconform toestel geen rem heeft. Zoals ts aangeeft is het soms gevaarlijk wanneer een toestel afremt en de tool veel massa heeft, zoals lamellenschijven en afbraamschijven. Die moeten dan goed vast staan met gereedschap, want snelspanmoeren vliegen er vlug af.
testman
een rem die erop moet zitten is echt een intern bedrijfs regeltje, geen standaard iig. het is zeker als je op een trapje staat wel fijn een rem, want anders is neerleggen steeds weer wachten tot ie is uitgelopen wel een tijd verspilling.
nonius
set SCE to AUX.
De grote haakse slijpers die ik soms gebruik zijn vooral 'verrassend' tijdens het opstarten/aanlopen: door de reactiekracht van de motor wil die machine nog wel eens een rare beweging maken, als de gebruiker daar niet op berekend is. Het uitzetten is daarentegen volledig on-spectaculair, dan bolt hij gewoon op z'n gemak uit.
Het blijft gevaarlijk gereedschap dat niet volledig foolproof te maken is, met of zonder rem. Persoonlijk heb ik liever dat zulke dingen (aanlopen, uitbollen) geleidelijk gaan, dat geeft de minste krachten, gyroscopische/precessie-effecten, verrassingen en schrikreacties, en laat de gebruiker tijd om te reageren op de veranderende dynamiek van de machine.
Maar ik ben het heel m'n leven al gewend dat een boormachine, cirkelzaag, haakse slijper, etc., langzaam uitbollen voordat ze stilstaan. Massa-traagheid, c'est la vie.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik gebruik alleen maar haakse slijptollen die uitbollen.
Zo een direct stoppend ding moet ik niet hebben, die slaat uit je handen als je niet oplet, laat staan het genoemde probleem met loslopen...
Ik heb geprobeerd de + van de controller na de schakelaar te zetten ipv ervoor.
Dat werkt op 2 manieren niet:
1) door de condensator blijft de controller korte tijd gevoed, gooit dus nog steeds de rem er op.
2) start kort na het uitschakelen niet meer op, waarschijnlijk omdat de controller in een onbestemde toestand blijft hangen. Na langer uitgeschakeld te zijn doet hij het wel weer.
Ik vind het uitlopen geen probleem. Het is een brushless motor, en door het aanwezige magnetisme staat hij sowieso al veel sneller stil dan mijn andere (kabelgebonden) flex.
Alle "veiligheid" ten spijt vind ik het middel erger dan de kwaal als de moer losloopt en de afbraamschijf vrolijk tollend in het rond vliegt.
Voor zwaardere accessoires als komborstel en raspschijf is hij daardoor al helemaal ongeschikt.
Ik ga m niet kapot repareren; dan maar mee leren leven en de kabelflex vaker gebruiken.
testman
Ja, want knoeien met de bevestiging is een super goed idee 
Die snelspanmoer hoort er al niet op, maak het vooral niet erger.
testman
Op maandag 21 oktober 2024 18:48:35 schreef Sine:
Ja, want knoeien met de bevestiging is een super goed ideeDie snelspanmoer hoort er al niet op, maak het vooral niet erger.
loopt de originele moer ook niet los dan? en als deze accutol vastslaat, dan stopt deze snel door de hoge stroom. een 230V tol draait gewoon door, op de blikken kern van de doorslijpschijf zelf, vaak zat gehad al. echter grote draaiende massa die ram stilstaat kan de elektronica slopen, bij schroeftollen word de stopfunctie ook stevig aan de tand gevoeld met een 200mm gatzaag, en daar zit nog een versnellingsbak tussen.
Op maandag 21 oktober 2024 17:53:11 schreef testman:
probeer eens een grote veerring/ tandring onder de schijf te steken..
Jij bent niet bang met een beetje pech scheurt de schijf door de veerring.
Ja zal niet eerste zijn die een slijpschijf voor zijn schedeldak krijgt. 
testman
Op maandag 21 oktober 2024 21:19:43 schreef daandc:
[...]Jij bent niet bang met een beetje pech scheurt de schijf door de veerring.
Ja zal niet eerste zijn die een slijpschijf voor zijn schedeldak krijgt.
dat de kern uit de schijf breekt heb ik al wel vaker gehad, ook dat de schijf uit elkaar spat zien gebeuren bij een 180mm, maar die slijpschijf was tamelijk bejaard 
en ts zegt schuurschijf en staalborstel, die hebben een metalen kern. bij een 1mm doorslijpschijf met amper massa is het probleem er niet.
Op dinsdag 22 oktober 2024 09:53:05 schreef Kees frees:
Het is een gelijkstroom motor, een diode in serie ?
Hoe houdt zich dat qua koeling? Als je de tol belast, zal hij een behoorlijke stroom trekken.
Ik bedoelde het als gedachte, zou dat werken ? Het is een experiment waard lijkt mij.
Zo ja dan een juiste diode zoeken, of een schakeling "zonder" spanningsval.
Op dinsdag 22 oktober 2024 09:53:05 schreef Kees frees:
Het is een gelijkstroom motor, een diode in serie ?
Hoe moet dat werken? Als de controller de motor kortsluit loopt de stroom door de motorkabels nog steeds in dezelfde richting. Een diode kan dat niet tegenhouden.
testman
Op dinsdag 22 oktober 2024 11:23:42 schreef blurp:
[...]Hoe moet dat werken? Als de controller de motor kortsluit loopt de stroom door de motorkabels nog steeds in dezelfde richting. Een diode kan dat niet tegenhouden.
hoe wil je dat doen? het is een BLDC motor met permanent magneet anker, drie fasen gestuurd, een diode vergeet maar..
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:38:19 schreef testman:
[..] het is een BLDC motor met permanent magneet anker, drie fasen gestuurd [..]
Aha, op die manier, ik had geen idee, mijn oude trouwe accuboor heeft dat niet, maar interessant :
https://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor
Met dank aan de halfgeleiders en de materialen om magneten mee te maken.
Of kan de tweede microschakelaar hiervoor zijn?