Toepassing XMVK kabel

Fijn om te zien dat andere dit weigeren, ik heb daar als topic starter natuurlijk niet veel aan. Soms heb ik(en blijkbaar ben ik de enige)een klus waar je afwijkt van je standaard om mee te denken met de klant en dit is er een van. Dat je jezelf daarmee in de vingers snijd is in dit geval zo en daarom jammer. Behalve sommige installateurs, die doen alles 100% foutloos en weigeren alles waar ze over twijfelen. Wat natuurlijk goed is voor hen.
Kom geregeld installaties tegen met risico's (extra invoeden in een 40A kast met 35A hoofzekering zonder een extra hoofdautomaat bij te plaatsen om stromen boven 40A in de kast te voorkomen), beschadigingen bij het aanstrippen of simpelweg verkeerde draadkleuren.
Vaak gaat dit jaren goed, maar je lost het netjes op: iedereen blij.

Moraal van het verhaal: de meeste van ons maken wel eens of hebben wel eens fouten gemaakt, daarom ben ik dit topic gestart met als resultaat dat ik inderdaad de kabel uit voorzorg vervang.

Ik mag er als installateur van uit gaan dat E-mat spul gewoon funcitoneerd zoals beoogd als dit onder CE op de markt gebracht is en wordt verkocht door nederlandse groothandels. Het is overigens ook kema gekeurd.
Als instalateur test ik altijd al mijn geplaatste aardelekken met een RCT tester. Ik heb tot nu toe nog nooit een aardelek gehad die te laat aansprak, tenzij de aangeboden aarde niet voldeed (los of te hoge aardweerstand). Overgrote deel was Abb, maar deze emat deed het prima. De aardverspreidingsweestand meet ik zelden wanneer de situatie bestaand is en de aardlek volgens de rct binnen 100msec uitschakeld. Dat jullie ervaring hebben dat Emat spul weigert is natuurlijk niet best en zou er voor moeten zorgen dat Emat aansprakelijk gesteld wordt bij schade en/of van de markt wordt gehaald.
Gewoonlijk werk ik gewoon met Abb of Hager wat beide goede merken zijn waar Abb gewoon super makkelijk installeert.

Het stopcontact in kwestie gaat waarschijnlijk weinig gebruikt worden. het is een buiten stopcontact in de voortuin en heeft geen specifieke functie. in theorie moet je deze natuurlijk gewoon als 200W tellen.

Ter verduidelijking: Kabels liggen in een mantelbuis, daarom zijn dit geen grondkabels. Deze lopen op geen moment onbeschermd over de grond. hadden natuurlijk grondkabels kunnen zijn, had ook 4g25mm2 ymvk-as kunnen zijn. Echter voldoet een normale Ymvk in een mantelbuis. Deze ligt diep in de grond en voorkomt schade met scheppen/werken in de tuin.

Klant heeft verzocht een zo goedkope installatie als mogelijk en veilig. ikzelf heb per ongeluk Xmvk gekocht welke ik voor de laadpaal ga vervangen voor ymvk (en wellicht uit service 4mm2, want energieverlies).
De laadpaal zit achter een chint 20A B alamat en de dubbele wcd achter een emat 16B alamat.

Het stopcontact zal op een xmvk aangesloten blijven gezien de belasting en toepassing.

Jinny

Golden Member

Tuurlijk, iedereen maakt wel eens fouten.
Maar ik weiger een installatie op te leveren die niet aan mijn eigen normen voldoet.
En ja, dat levert wel eens discussie op.
Dan doe ik het niet.

En Emat kan honderd keer door welke instantie gekeurd zijn, het is en blijft zooi.
Meegemaakt bij een klant dat de Emat installatie (door een andere prutser erin gezet) na een forse sluiting (door een volgende prutser) niet meer in wilde op een vd fases.
Ding overleefde zijn eerste sluiting niet eens. (20A driefase automaat als mijn geheugen me niet bedriegt)

Ik gebruik het niet, ik sluit het niet aan, ik geef het niet eens weg als ik een kast vervang, het gaat zo de kliko in.

En ABB is prima spul (de busboard ben ik wat minder over, die kunnen geen langdurige belasting aan), Hager ook en zelf gebruik ik Eaton.
En er zijn er nog wel een paar goede, keuze zat.

Jeezz, ik zie in de laatste regel Chint, nee toch?
Dat is het goedkoopste van het goedkoopste, ik wil het niet eens aanpakken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
keebrev

Special Member

Op zaterdag 12 oktober 2024 23:53:45 schreef Jinny:
Jeezz, ik zie in de laatste regel Chint, nee toch?
Dat is het goedkoopste van het goedkoopste, ik wil het niet eens aanpakken.

Jaren geleden een voor het laatst aangepakt. Lees de gebruiksaanwijzing (flinterdun papier) eens. Daar staat letterlijk op dat je de hendel bij het inschakelen niet in het midden omhoog moet drukken, maar aan de uiteinden van de hendel...

Overigens kan Chint prima spul maken, net als Iskra (waar dat Emat spul vandaan komt, kWh meters maken ze ook).
De omvormers van "Wij willen Zon" zijn van Chint, en draaien al vanaf 2012 heel wat uurtjes, uitzonderingen daar gelaten.

Dat een product elektrisch goedgekeurd is door gerenommeerde keuringsinstanties, wil niets zeggen over de kwaliteit van het product.

Het is allemaal van: "U vraagt, wij draaien" Sommige fabrikanten (en installateurs) passen daarvoor, andere fabrikanten (en installateurs, de cowboys op de markt) grijpen alles aan om centjes te verdienen ten koste van de klant. En als de klant zo goedkoop mogelijk wil, prima, maar dan moet die, na een aantal jaren (10 jaar garantie, toch?), ook op de blaren zitten.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 13 oktober 2024 08:43:53 (18%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

bij een C40 automaat van emat gehad dat deze fase 3 niet meer goed doorgaf. de PV omvormer ging steeds in storing. bleek in de automaat de puntlas welke de litze vasthoud op het contact gewoon losgekomen te zijn. dit heb ik met merk spul nog nooit gezien, en heb al wat merken automaten van binnen gezien. niks geen overbelasting in deze geweest gewoon slecht gemaakt.

er komen wel meer merken uit 1 fabriek, had pas een eaton aardlek in handen, exact dezelfde behuizing als die van een gewiss..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op zaterdag 12 oktober 2024 23:23:06 schreef Larsengeneer:
Ik mag er als installateur van uit gaan dat E-mat spul gewoon funcitoneerd zoals beoogd als dit onder CE op de markt gebracht is en wordt verkocht door nederlandse groothandels.

Een CE markering betekend niet meer dan dat het aan de absolute minimale eisen voor veiligheid voldoet. Als installateur mag jij daar verder geen conclusies aan verbinden. Het is jou wel verboden om materiaal zonder CE markering in de handel te brengen, dat is alles wat een installateur betreft.

Ik ben geen installateur, maar ik vind het vanuit technisch-commercieel oogpunt wel een interessante case. Dat het beter/anders had gekund en gemoeten is wel duidelijk, maar de vraag “wat nu?” snap ik ook.

Stel dat het spul gewoon werkt en de klant heeft nog geen probleem gemerkt. Als je er dan heengaat en zegt “ik was een beetje dom” en ik kom op mijn kosten die kabel vervangen, dan weet ik nog steeds niet of je een blije klant hebt, of dat die zal denken “wat een klungel, kost me weer een vrije dag”.

Als je wacht tot de klant een probleem heeft en je lost het dan snel en netjes op, verwacht ik gek genoeg meer waardering.

Maar ja, dan moet je zeker weten dat de huidige situatie niet zal leiden tot een catastrofaal falen met gevaar voor mens of apparatuur. Want anders zal de klant preventief handelen wél waarderen.

Vandaar mijn vraag: Wat kan er worst case echt misgaan als je nu de zaak zo laat, wat zijn daarvan de gevolgen en is dat erg?

Op zaterdag 12 oktober 2024 23:53:45 schreef Jinny:
[.....]

En Emat kan honderd keer door welke instantie gekeurd zijn, het is en blijft zooi.
[....]

Ik gebruik het niet, ik sluit het niet aan, ik geef het niet eens weg als ik een kast vervang, het gaat zo de kliko in.

En ABB is prima spul (de busboard ben ik wat minder over, die kunnen geen langdurige belasting aan), Hager ook en zelf gebruik ik Eaton.
En er zijn er nog wel een paar goede, keuze zat.

[....]

Hoe met Schneider, v/h MGE? Ik heb een zwak voor MGE, omdat mijn eerste UPS daar vandaan kwam; niets dan goeie ervaringen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

schneider is wat voorheen merin gerin was. dat is geen slecht spul wat ik heb gezien. GE is wel een inkoper van allerhande fabrieken, daar kom ik ook gelijkende automaten van tegen met china afkomst, en dat wil je niet want veel hoofdautomaten in woningen zijn van GE. intussen zijn de hoofdkasten weer ABB geworden met AEG automaten die nogal op die van GE lijken..

GJ_

Moderator

Ik gebruik voornamelijk Schneider, (voorheen Telemecanique) schakelmateriaal. (Magneetschakelaars, automaten, motorbeveiligingsschakelaars, drukknoppen en lampen.
Allemaal van prima kwaliteit. Eigenlijk nooit gedonder mee. Ik gebruik het al meer dan 40 jaar als voorkeursmerk.

revado

Honourable Member

Voor drukknopkastjes en controlelampen etc. meestal Eaton Muller, maar ook Schneider, beide prima.
Voor automaten en dergelijke meestal ABB.

En @Jinny, inderdaad, Chint is nog ergere zooi dan Emat.
En er is ook nog Gacia.
Komt er bij mij ook allemaal niet in.

benleentje

Golden Member

Ik mag er als installateur van uit gaan dat E-mat spul gewoon funcitoneerd zoals beoogd als dit onder CE op de markt gebracht is en wordt verkocht door nederlandse groothandels. Het is overigens ook kema gekeurd.

Ik kan ook een auto zonder wielen door de APK krijgen. Kost wat extra geld maar zo weinig stellen die keurmerken en CE voor.

Ik vind wel dat er toch wel ergens iets faalt als die emat zooi gewoon te koop is. Dat is niet alleen het kema keur maar ook een toezichthouder? Maar goed dat maakt verder niet zoveel uit ik weet dat ik er vanaf moet blijven, maar vind het wel jammer dat anderen er de dupe van worden.

Op zondag 13 oktober 2024 19:23:42 schreef GJ_:
Ik gebruik voornamelijk Schneider, (voorheen Telemecanique) schakelmateriaal. (Magneetschakelaars, automaten, motorbeveiligingsschakelaars, drukknoppen en lampen.
Allemaal van prima kwaliteit. Eigenlijk nooit gedonder mee. Ik gebruik het al meer dan 40 jaar als voorkeursmerk.

telemechanique kom ik ook geregeld nog tegen van menig decennia oud en niks mis mee idd. heb er op t werk nog wat NOS hulpcontacten van liggen zelfs.

HVinduction

Special Member

Ik gebruik af en toe ook wel automaten van EMAT. Tuurlijk het heeft meer uitval dan Eaton/ABB/Hager maar het gaat wel een beetje ver om te zeggen dat het gevaarlijke rommel is, anders zou de importeur EMAT Groepenkasten BV er geen 10 jaar garantie erop durven te geven en zouden de kranten er vol van staan, en KEMA-KEUR wordt ook niet zomaar afgegeven.

Het is het huismerk van Elektramat en bestaat net zo lang als Elektramat zelf, zal mij niets verbazen als ze hierdoor heel groot zijn geworden, ze doen zelf heel geheimzinnig over de afkomst maar de naam zegt het al, het is hun eigen merk. Volgens mij komt het uit de fabriek van Gacia in China.

Meestal zijn het wel de beunhazen die dat spul gebruiken omdat het zo goedkoop is, die willen zoveel mogelijk winst maken. Bij Elektramat is mij opgevallen dat EMAT daar lekker goedkoop is en je daar voor A-merken de hoofdprijs betaald vergeleken bij andere groothandels zoals Sander Vunderink, MDH Elektroshop dus dat zal ook wel een truc zijn om zoveel mogelijk van dat spul te verkopen. Bijvoorbeeld een Hager groepenkast kost bij Elektramat over de 500 euro en dezelfde bij andere webwinkels 350 euro.

Van ABB zijn er ook genoeg aardlekjes geweest die na 10 jaar blijven hangen. Ik heb gisteren van een klant een Chint B16 300mA kracht alamat overgehouden en zelfs deze is volledig spanningsonafhankelijk, dat kan je niet van Alie meuk zeggen. Maar ook die Chint is slechts 20 euro goedkoper dan die van Eaton door de belachelijk hoge winstmarge, raad eens ook daar stond doodleuk EMAT Groepenkasten BV op, hetzelfde adres als Elektramat 8)7

Als je echt gevaarlijke troep wil dan moet je spul van SEP gebruiken, lekker veilig een 1 module hoofdschakelaar van 40A met veel te kleine en slappe klemmen. SEP heeft alleen maar spanningsafhankelijke aardlekautomaten en -schakelaars, PV boeren plaatsen vaak PV verdelers met die Aliexpress achtige meuk erin :X

Op zondag 13 oktober 2024 21:21:23 schreef HVinduction:
Ik gebruik af en toe ook wel automaten van EMAT. Tuurlijk het heeft meer uitval dan Eaton/ABB/Hager maar het gaat wel een beetje ver om te zeggen dat het gevaarlijke rommel is, anders zou de importeur EMAT Groepenkasten BV er geen 10 jaar garantie erop durven te geven en zouden de kranten er vol van staan, en KEMA-KEUR wordt ook niet zomaar afgegeven.

Het is het huismerk van Elektramat en bestaat net zo lang als Elektramat zelf, zal mij niets verbazen als ze hierdoor heel groot zijn geworden, ze doen zelf heel geheimzinnig over de afkomst maar de naam zegt het al, het is hun eigen merk. Volgens mij komt het uit de fabriek van Gacia in China.

X

miss is het adres van de CE keur label dan wel dat van elektramat, anders kan een china merk hier geen voet aan de grond krijgen. let maar op met spul van de action, of cranenbroek daar staat ook het adres van de importeur op, vaak hun zelf of een andere groot inkoper.

met elk china automaten merk wel ellende meegemaakt, ook iskra spul, veelal de 100mA alamatjes van PV die niks doen. sommigen hebben automaten in het assorti die feitelijk alleen een schakelaar zijn. het gewicht verraad dat al. schroeven die breken, niet op de dinrail blijven zitten met aandraaien enz. emat heeft alamatjes 18mm die worden bij een scope keuring standaard afgekeurd want hebben 90V werkspanning nodig.

GJ_

Moderator

CE markering, geen keur.
En een Europese naam is verplicht, dat is de verantwoordelijke.
Een EC verklaring met alleen een Chinees adres en de krabbel van een inwoner van China is frauduleus.

Op zondag 13 oktober 2024 21:21:23 schreef HVinduction:
Ik gebruik af en toe ook wel automaten van EMAT. Tuurlijk het heeft meer uitval dan Eaton/ABB/Hager maar het gaat wel een beetje ver om te zeggen dat het gevaarlijke rommel is,

Nou, als een aardlekschakelaar of een automaat weigert uit te schakelen, dan lijkt het me wel degelijk gevaarlijke rommel.

HVinduction

Special Member

Ook andere merken hebben daar last van, zo waren er complete series aardlekschakelaars van ABB die allemaal slecht waren omdat ze te laat of niet uitschakelden. Ik zie nergens op enkele afbeeldingen na dat het echt gevaarlijke rommel zou zijn, of een automaat die weigert uit te schakelen. Er zit nogal een groot verschil tussen EMAT / Gacia / Chint wat allemaal KEMA-KEUR heeft en van de importeur 10 jaar garantie heeft en echte rommel van Aliexpress, want daar is helemaal geen kwaliteitscontrole behalve de fabrikant die zijn eigen vlees keurt.

EMAT bestaat al ongeveer 15 jaar dus als dat echt gevaarlijke troep zou zijn dan zou de importeur allang failliet zijn door alle garantie- en schadeclaims en zouden de kranten daar vol van moeten staan. Of je het altijd moet willen gebruiken is een ander verhaal, want het moet wel minimaal 20 jaar meegaan, maar het is in alle gevallen beter dan doorgaan met een oude groepenkast waar de aardlekschakelaars / automaten blijven hangen en de verbindingen heet worden.

Zo heb ik laatst een 2 groeps kastje met 0,5A aardlek vervangen, wist niet dat de draaiknoppen van die Holec kastjes al van plastic ipv bakeliet waren (bakeliet kan immers niet smelten), maar ik zag voordat ik de kast opende dat de knop gesmolten was. Het bleek dat de 6mm2 rode nuldraad van de aardlek naar de schroef van de nulrail heel erg heet geweest is en van 1 groepsschakelaar was de isolatie van de afgaande draad ook al door de hitte teruggetrokken.

De schroeven zaten ook nauwelijks vast dus die had brand kunnen veroorzaken :X Daar hangt nu een mooi ABB kastje ;)

We zijn al totaal off topic maar ik vind de discussie wel interesant. Zoals met alles zijn er betere en slechtere producten. Maar kan me inderdaad niet voostellen dat kema keur dragende producten 'gevaarlijk' 'ondeugdelijk' of per defenitie rommel zijn.

Als je via Aliexpress spullen koopt en beroepsmatig installeerd ben je in mijn ogen ook wel gevaarlijk bezig.

Niet omdat het per defenite rommel is, maar je weet simpelweg niet of het voldoet.
Dat is anders met Emat en dergelijke. Deze producten zijn onder CE gebracht wat betekend dat het product getoetst is (of zou moeten zijn, want geen notified body nodig) aan de specificaties van de fabrikant.

Een emat alamat B16 30ma moet dus gewoon bij 30 ma afschakelen en ook bij meer dan 16 ampere in de tijd die de karakterestieken (die ze zelf opgeven) voorschrijven.

Daarnaast mag je een redelijke verwachting hebben van het product, dus inderdaad deze zou ook zeker 10 jaar moeten mee gaan.
Doet hij dat niet zou Emat het toch eens zwaar kunnen krijgen i.v.m. claims.

Dat het ook nog eens een kema keur heeft zet bovenstaande nog meer kracht bij.

Een dacia is nog geen volkswagen, maar het zijn beide autos, zijn beide veilig en brengen je veilig van a naar B, maar schelen enorm in aanschaf kosten. De levensduur is min of meer gelijk, maar dacia is ontworpen met uitontwikkelde conventionelere producten en hebben daardoor zeer lage ontwikkelingskosten.

Jinny

Golden Member

Tuurlijk, ze zeggen....
Maar het is domweg troep.
De Emats die ik gemeten heb zijn stuk voor stuk trager dan de A merken.
Vallen nog binnen de afkeurwaarden, maar wel trager.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de china automaten werken niet, dat hadden holec alamatjes ook uit begin 80's. de eerste aardlekautomaten waren dat. echter die gingen niet op de aardlek eruit en niet op de automaat. de tikgevoelige eaton 2P 40A aardleks van nog geen 10 jaar oud hoor ik ook steeds vaker meldingen van.

benleentje

Golden Member

Maar kan me inderdaad niet voostellen dat kema keur dragende producten 'gevaarlijk' 'ondeugdelijk' of per defenitie rommel zijn.

Uiteraard probeert kema zijn naam geloofwaardig te houden, maar dat is het niet. Met genoeg geld krijg je overal een kema keur op. Of ze sturen een wel goed werkende en betere kwaliteit emat ALS op ter keuring maar de uiteindelijk verkochte producten wijken af.

Voor mij heeft CE en keurmerken geen enkele waarde. Ik heb liever een sneider ALS zonder CE en zonder enkel keurmerk dan iets wat vol zit met alle mogelijke keurmerken maar toch van bedenkelijke afkomst is. En natuurlijk faalt ook een Sneider ALS wel een keer want alles heeft een faal modus maar het gaat mij meer om de kans van falen en die moet zo klein mogelijk zijn.

HVinduction

Special Member

Maar even terug on topic: XMvK heeft dunnere isolatie dan YMvK en is daardoor makkelijker te buigen, maar niet geschikt om te bundelen. Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond, zolang het maar diep genoeg ligt, bij echte grondkabel met een aardmantel is deze eis veel minder streng.

In Nederland mag je volgens mij zelfs hoewel dat zeer onverstandig is kabel zo de muur in stuccen, is in Duitsland zelfs een gewoonte, maar meestal wordt daar (flexibel) PVC-buis voor gebruikt, en dat moet zeker als de kabel door stenen of betonnen muren gaat. Met losse draden mag het uiteraard niet omdat die niet dubbel geïsoleerd zijn.

benleentje

Golden Member

Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond,

Natuurlijk mag dat de kabels zelf zijn volledig waterdicht en net zo waterdicht als YMvK-as. Het gaat hem enkel om de extra bescherming die je tot een bepaalde diepte nodig hebt

revado

Honourable Member

Op maandag 14 oktober 2024 17:59:32 schreef HVinduction:
Maar even terug on topic: XMvK heeft dunnere isolatie dan YMvK en is daardoor makkelijker te buigen, maar niet geschikt om te bundelen. Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond, zolang het maar diep genoeg ligt, bij echte grondkabel met een aardmantel is deze eis veel minder streng.

In Nederland mag je volgens mij zelfs hoewel dat zeer onverstandig is kabel zo de muur in stuccen, is in Duitsland zelfs een gewoonte, maar meestal wordt daar (flexibel) PVC-buis voor gebruikt, en dat moet zeker als de kabel door stenen of betonnen muren gaat. Met losse draden mag het uiteraard niet omdat die niet dubbel geïsoleerd zijn.

In Duitsland gebruiken ze daar zg Unterputzkabel voor, dat is eigenlijk platte xmvk met de aders naast elkaar.
Die gaat zo onder de stuclaag.

Op maandag 14 oktober 2024 20:21:18 schreef revado:
[...]

In Duitsland gebruiken ze daar zg Unterputzkabel voor, dat is eigenlijk platte xmvk met de aders naast elkaar.
Die gaat zo onder de stuclaag.

die heb ik hier ook al gezien bij nieuwbouw, casco gekocht huis waar men zo die kabel in de stuc op de plafonds ging smeren en de centraaldozen dus ook weg..