Fijn om te zien dat andere dit weigeren, ik heb daar als topic starter natuurlijk niet veel aan. Soms heb ik(en blijkbaar ben ik de enige)een klus waar je afwijkt van je standaard om mee te denken met de klant en dit is er een van. Dat je jezelf daarmee in de vingers snijd is in dit geval zo en daarom jammer. Behalve sommige installateurs, die doen alles 100% foutloos en weigeren alles waar ze over twijfelen. Wat natuurlijk goed is voor hen.
Kom geregeld installaties tegen met risico's (extra invoeden in een 40A kast met 35A hoofzekering zonder een extra hoofdautomaat bij te plaatsen om stromen boven 40A in de kast te voorkomen), beschadigingen bij het aanstrippen of simpelweg verkeerde draadkleuren.
Vaak gaat dit jaren goed, maar je lost het netjes op: iedereen blij.
Moraal van het verhaal: de meeste van ons maken wel eens of hebben wel eens fouten gemaakt, daarom ben ik dit topic gestart met als resultaat dat ik inderdaad de kabel uit voorzorg vervang.
Ik mag er als installateur van uit gaan dat E-mat spul gewoon funcitoneerd zoals beoogd als dit onder CE op de markt gebracht is en wordt verkocht door nederlandse groothandels. Het is overigens ook kema gekeurd.
Als instalateur test ik altijd al mijn geplaatste aardelekken met een RCT tester. Ik heb tot nu toe nog nooit een aardelek gehad die te laat aansprak, tenzij de aangeboden aarde niet voldeed (los of te hoge aardweerstand). Overgrote deel was Abb, maar deze emat deed het prima. De aardverspreidingsweestand meet ik zelden wanneer de situatie bestaand is en de aardlek volgens de rct binnen 100msec uitschakeld. Dat jullie ervaring hebben dat Emat spul weigert is natuurlijk niet best en zou er voor moeten zorgen dat Emat aansprakelijk gesteld wordt bij schade en/of van de markt wordt gehaald.
Gewoonlijk werk ik gewoon met Abb of Hager wat beide goede merken zijn waar Abb gewoon super makkelijk installeert.
Het stopcontact in kwestie gaat waarschijnlijk weinig gebruikt worden. het is een buiten stopcontact in de voortuin en heeft geen specifieke functie. in theorie moet je deze natuurlijk gewoon als 200W tellen.
Ter verduidelijking: Kabels liggen in een mantelbuis, daarom zijn dit geen grondkabels. Deze lopen op geen moment onbeschermd over de grond. hadden natuurlijk grondkabels kunnen zijn, had ook 4g25mm2 ymvk-as kunnen zijn. Echter voldoet een normale Ymvk in een mantelbuis. Deze ligt diep in de grond en voorkomt schade met scheppen/werken in de tuin.
Klant heeft verzocht een zo goedkope installatie als mogelijk en veilig. ikzelf heb per ongeluk Xmvk gekocht welke ik voor de laadpaal ga vervangen voor ymvk (en wellicht uit service 4mm2, want energieverlies).
De laadpaal zit achter een chint 20A B alamat en de dubbele wcd achter een emat 16B alamat.
Het stopcontact zal op een xmvk aangesloten blijven gezien de belasting en toepassing.