De NS heeft gewoon eigen onderstations hier en daar. Die worden vanaf het landelijk net gevoed. Er is geen afzonderlijk NS distrbutienet voor zover bij mij bekend. Dat is anders in Duitsland, waar er zelfs geheel separate energiecentrales zijn/waren voor het spoornet.
Nederlandse treinen leveren al terug aan het stukje bovenleiding waar ze op rijden sinds de eerste Sprinters van de jaren '70. We zijn echter zeer beperkt op dat gebied, doordat het een gelijkstroomsysteem is. M.a.w. afremmende trein 1 kan alleen leveren aan de overige treinen die op de energie van hetzelfde transformator-gelijkrichterstation werken. Rijdt er op dat stukje van zeg 10km geen enkele andere trein, dan wordt de energie dus in de remweerstanden van de trein opgestookt.
Daar waar de treinen op 50Hz wisselspanning werken, is het terugleveren van rem-energie aan het landelijk net wel mogelijk, omdat er geen gelijkrichter in het onderstation zit. Bij de 16 2/3Hz van de Duitsers (en nog een paar landen) kan dat dus ook weer niet, vanwege de afwijkende frequentie. Alhoewel het vroegah, toen de Deutsche Bahn nog gigantische roterende omvormers had om van 50hz naar 16 2/3hz te gaan, misschien wel degelijk mogelijk was. Maar toen waren de treinen nog niet zo geavanceerd dat ze elektronische omvormers hadden om de motorgelijkstroom of in frequentie varierende draaistroom terug de bovenleiding op te sturen.
De reden dat je er voor het tramnet misschien wel wat mee kan, is doordat die 600v verdomde dichtbij de laadspanning van een auto zit, of bij de gelijkgerichte 3 fase krachtstroom, waardoor het aanpassen van een off the shelf autolader voor de fabrikant een eitje is.
[Bericht gewijzigd door
Ledlover
op zaterdag 12 oktober 2024 10:29:35
(11%)