Vol elektriciteitsnet

Probleem: het elektriciteitsnet is vol.

En wat gebeurt er, ongelooflijk maar waar, er worden oplossingen bedacht!

https://www.change.inc/mobiliteit/rotterdamse-metro-en-tramnet-van-ret…

Dat doet natuurlijk verder denken. Zou dit ook kunnen met treinen?
Als ik het goed heb dan gaat er bij een treinstel elektriciteit richting de wagon voor aandrijving maar ook elektriciteit terug naar het stroomnet bij afremmen?

En stel nu dat men in ieder nieuw treinstel een paar honderd kWh aan batterij inbouwt? Dan zou dit toch een enorme opslagbuffer kunnen betekenen, mooi verspreid over het land?

De NS heeft gewoon eigen onderstations hier en daar. Die worden vanaf het landelijk net gevoed. Er is geen afzonderlijk NS distrbutienet voor zover bij mij bekend. Dat is anders in Duitsland, waar er zelfs geheel separate energiecentrales zijn/waren voor het spoornet.

Nederlandse treinen leveren al terug aan het stukje bovenleiding waar ze op rijden sinds de eerste Sprinters van de jaren '70. We zijn echter zeer beperkt op dat gebied, doordat het een gelijkstroomsysteem is. M.a.w. afremmende trein 1 kan alleen leveren aan de overige treinen die op de energie van hetzelfde transformator-gelijkrichterstation werken. Rijdt er op dat stukje van zeg 10km geen enkele andere trein, dan wordt de energie dus in de remweerstanden van de trein opgestookt.

Daar waar de treinen op 50Hz wisselspanning werken, is het terugleveren van rem-energie aan het landelijk net wel mogelijk, omdat er geen gelijkrichter in het onderstation zit. Bij de 16 2/3Hz van de Duitsers (en nog een paar landen) kan dat dus ook weer niet, vanwege de afwijkende frequentie. Alhoewel het vroegah, toen de Deutsche Bahn nog gigantische roterende omvormers had om van 50hz naar 16 2/3hz te gaan, misschien wel degelijk mogelijk was. Maar toen waren de treinen nog niet zo geavanceerd dat ze elektronische omvormers hadden om de motorgelijkstroom of in frequentie varierende draaistroom terug de bovenleiding op te sturen.

De reden dat je er voor het tramnet misschien wel wat mee kan, is doordat die 600v verdomde dichtbij de laadspanning van een auto zit, of bij de gelijkgerichte 3 fase krachtstroom, waardoor het aanpassen van een off the shelf autolader voor de fabrikant een eitje is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 oktober 2024 10:29:35 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bijna oud nieuws: bij het GVB in Amsterdam gaat men proeven nemen (of die zijn al gehouden/met succes in bedrijf genomen) met supercondensators langs de baan. De energie van een remmende metro slaat daar een groot gedeelte van de energie in op en die wordt weer gebruikt bij het aanzetten.

Gek genoeg kan ik daar weer niets over vinden, terwijl het toch echt als groot nieuws gebracht werd (en waarschijnlijk terecht)

Ieder treinstel een paar honderd kWh aan accu inbouwen is gruwelijk duur, een (mogelijk) hoger risico wat brand betreft, en levert in op het verbruik van de trein zelf (al dat gewicht moet immers ook weer in beweging gebracht worden)

De meeste treinen in Nederland kunnen terugleveren, maar door de nogal lage spanning zijn de bovenleiding-secties kort en wordt de meeste rem-energie daarom opgestookt in rem-weerstanden op het dak/in de lok.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Inderdaad, accu's in bovenleiding-gevoed materieel inbouwen is dom.

Al kan dat overigens wél voor de NS een manier zijn, om te leven met de lage capaciteit van de bovenleiding in Flevoland. Een van de problemen daar is dat er onvoldoende capaciteit is op die lange stukken, om meer treinen te laten rijden.

Kan je in plaats van de zeg 2MW voor een wegrijdende intercity, dat beperken tot 1MW door in een trein zeg 120 megawatt-seconde aan energie op te slaan (reken het zelf maar om naar kilowattuur :+), dan kan je alweer twee treinen in plaats van één laten rijden. Je trekt dan niet meer de bovenleidingspanning onderuit.
Supercaps zouden ook een optie zijn, al kunnen moderne lithiumcellen ook vies veel ont/oplaadstroom hebben.
Met een beetje geluk kan je 't ook nog gebruiken om weg te kruipen van een bovenleidingdeel dat spanningsloos is geworden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 oktober 2024 11:17:06 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op zaterdag 12 oktober 2024 10:51:37 schreef weardguy:
De meeste treinen in Nederland kunnen terugleveren, maar door de nogal lage spanning zijn de bovenleiding-secties kort en wordt de meeste rem-energie daarom opgestookt in rem-weerstanden op het dak/in de lok.

De secties zijn wel kort, maar in principe is het hele bovenleidingnet doorgekoppeld.
Een remmende trein in Limburg zou dus kunnen terugleveren aan een trein in Groningen. Maar vanwege de leidingweerstanden lukt dat natuurlijk niet.
Een remmende trein levert alleen effectief terug als er andere treinen in de buurt zijn, zeg binnen 10 km.
Een trein die kan terugleveren heeft een spanningsbewaking aan boord. Als die constateert dat de bovenleidingspanning te hoog wordt, dan schakelt hij om naar de weerstanden.