USB-A- of USB-C-oplader kopen voor smartphone?

Waarom zijn veel USB-smartphone-opladers tegenwoordig voorzien van een USB-C poort in plaats van de gebruikelijke USB-A poort?

Mijn smartphoneopladers zijn alleen voorzien van USB-A poorten. Dat lijkt me het simpelst. Daarbij gebruik ik laadkabeltjes met een USB-A male stekker en een USB-C male stekker.

Kan ik dat systeem met USB-A poorten aanhouden als ik nieuwe smartphone-opladers koop? Of raakt dat systeem over een paar jaar verouderd, en kan ik daarom beter nu al opladers kopen met USB-C poorten?

usb c is de nieuwe standaard.
Omdat ieder merk een andere stekker had.
Usb a zal volgens mij op de duur verdwijnen.
Al zal het nog wel een tijd in omloop zijn.

marcob

Golden Member

Ik vind het grote voordeel van UCB-C dat er geen onder en bovenkant meer is. USB-A moest je altijd drie keer steken, 1ste keer scheef, 2de keer op de kop en de 3de keer goed. :) :+

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik denk dat USB-A wel zal blijven, want daarop berust ook USB-3 (Hoge stromen)
De contactjes van USB-C zijn daar vaak te licht voor.

Mini-USB en Micro-USB zullen wel verdwijnen, evenals USB-B.

Voordeel van USB-C is dat het niet-polair is, net als lightening van Apple (Eis van het 'Grote Fruit').

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

20V 5A is 100W kan er over een USB-C kabel

https://www.ti.com/lit/wp/slyy109b/slyy109b.pdf?ts=1728669857441&r…

Ik kan mijn laptop opladen via de USB-C aansluiting maar doe het met de bijgeleverde voeding die een magnetische (foolproof) aansluiting heeft.

Data overdracht is met een goede kabel ook vaak sneller via USB-C.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 12 oktober 2024 15:46:09 (41%)

20V 5A (100W) is USB PD-3, USB-C is 5V 3A (15W) volgens het door jou meegestuurde tabelletje:

De kabel kan het misschien houden, maar de connector is een andere zaak.
Het protocol zegt wel 5A @ 20V, maar dat gaat niet over de kabel en connector.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 12 oktober 2024 16:09:16 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Data overdracht is met een goede kabel ook vaak sneller via USB-C.

ik dacht dat de snelheid bepaald werd door het 'protocol' zoals onder andere USB 3.1 en USB4 en dat die USB-A en USB-C het type connector is. Ik kan verkeerd zijn...

Op zaterdag 12 oktober 2024 16:07:01 schreef Robbe de Smet:
[...]

ik dacht dat de snelheid bepaald werd door het 'protocol' zoals onder andere USB 3.1 en USB4 en dat die USB-A en USB-C het type connector is. Ik kan verkeerd zijn...

Dat was ik dan ook net aan het corrigeren ;)
Die 20A is ook al te veel voor een USB-A connector, vandaar die USB-3 connectors met 'opbouw'.

Op zaterdag 12 oktober 2024 15:31:12 schreef Tidak Ada:
Mini-USB en Micro-USB zullen wel verdwijnen, evenals USB-B.

USB-B wordt nog veel gebruikt bij printers en scanners. De connector is lomper en dat is als er een 10kg printer aan zit een voordeel.

Een klant liet mij weten toen het ECHT te laat was dat ik beter een USB-B had kunnen ontwerpen op de print die ik voor hun had gemaakt. Dan sla je je op je voorhoofd en zeg je "F*** Tuurlijk! Stom dat ik daar niet aan heb gedacht." De print moest mechanisch compatible zijn met de te vervangen print, dus met moderne technologie was er plek ZAT! Geen enkel probleem om voor mij bij het testen/debuggen op mijn bureau een microUSB te monteren en voor de uiteindelijke exemplaren die naar de klanten gaan: USB-B. Kortom, er zijn nu een paar apparaten (met garantie tot 2030) met een micro-USB waar een USB-B had moeten zitten. (Ik weet nog een paar USB-B stekkers te zitten (op modules niet-van-mij) in dat apparaat, dus ik geef je op een briefje dat daar tot 2030 gewoon USB-B gebruikt wordt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de indruk dat er op nieuwe dure laptops ook nog USB-A-poorten zitten. Daarom ga ik waarschijnlijk smartphone-opladers en kabeltjes met USB-A kopen.

Voor de comptabiliteit vaak wel op de mijne zit een A en een C. De C is prettiger in gebruik omdat die altijd past :-) Gebruik hem voornamelijk om telefoon en laptop met data te koppelen.
De telefoon is ook op te laden vanuit de laptopaccu via die USB-C.

Tegenwoordig kan je een laptop voorzien van : netwerk, meerdere monitoren, muis, oplader, speakers, webcam, gewone en labelprinter en extra toetsenbord door één enkele USB-C kabel in te pluggen naar een zogenoemde USB-C dok.

Het nadeel van USB-C is dat het nog wat achterloopt in beschikbaarheid, auto's, laptops en tv's hebben vaak meerdere USB-A poorten en een enkele USB-C.

Voor een oplader is het vooral belangrijk voor welke telefoon het is. Voor beide stekkertypes heb je namelijk USB-PD (power distribution) en ook QC QuickCharge voor bv Samsung.

Als je niet op volle snelheid wil laden is het minder van belang.

Ik zou zelf waarschijnlijk het liefste zo'n multi-port lader kopen die meerdere apparaten aan kan en ook voor een toekomstige laptop nog wat kan doen:

(er zijn voordeligere multiport laders maar deze doet dus 65W voor een laptop, 20W is prima voor een telefoon. Ik doe express geen linkje want ik weet niet of deze specifiek goed is. Ter inspiratie. "USB C Adapter 3 poorten 65W" op bol.com €27)

Deze is 25W, €14

Op zaterdag 12 oktober 2024 15:20:48 schreef marcob:
Ik vind het grote voordeel van UCB-C dat er geen onder en bovenkant meer is. USB-A moest je altijd drie keer steken, 1ste keer scheef, 2de keer op de kop en de 3de keer goed. :) :+

Je kunt ook eerst goed kijken. Op een USB-A stekker staat een USB symbool. De meeste apparaten zijn zo ingericht dat je de stekker moet insteken met het symbool naar je toe.

Op zaterdag 12 oktober 2024 18:50:28 schreef KlaasZ:
[...]Je kunt ook eerst goed kijken. Op een USB-A stekker staat een USB symbool. De meeste apparaten zijn zo ingericht dat je de stekker moet insteken met het symbool naar je toe.

Voor degenen die nog geen leesbril nodig hebben is dat inderdaad nuttig ;-)

Joop3 zit hier ook al 3 pagina's lang over z'n oplader te piekeren.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166775/3

@Joop3 ik heb er pas op gelet: een Samsung die met 25W laadt veroorzaakt 0,0 warmte in de stekker of kabel. Ik heb twee Action 'Tronic' kabeltjes geprobeerd, een beetje lauw/warm temperatuur voel je in het stekkertje bij de adapter, bij een laptop oplader is er geen enkele warmte te bekennen tijdens het laden.

Als er niks gescheurd, gebarsten of doorgesleten is kan je veilig en prima zo je telefoon op laden. En natuurlijk op een vast oppervlak, niet tussen kussens of dekens.

Op zaterdag 12 oktober 2024 19:13:06 schreef Roland11:
[...]Voor degenen die nog geen leesbril nodig hebben is dat inderdaad nuttig ;-)

Ik heb geen leesbril nodig maar op zo'n adapter is het altijd weer de vraag wat boven is. Je kan hem namelijk op twee manieren in die wcd achter de bank steken waar je zelfs met een bouwlamp en vergrootglas al niet kan zien waar het symbooltje staat :7

De lompste aansluiting ooit vond ik de scart ...

USB C is geen vervanger van A, maar een specificatie die er in principe naast bestaat. Hij neemt vooral de functie over van de USB B en micro en mini USB B en deels die van USB A.

Zoals je vroeger dus veel USB A-B kabels had, zijn dat nu veel USB A-C kabels en zo nu en dan USB C-C.

P.S. Die sleepkabel die fairphone levert, doet A-C en C-C. En rew heeft ook gelijk dat B waarschijnlijk nog wel een tijdje blijft bestaan in zijn eigen nichemarkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De bedoeling van de EU is alles wat kan, in USB-CUSB-C uit te voeren. Vooral voor consumentenelektronica. Het gaat juist om uniformiteit tussen de apparsten en vooral laders: Alles met één lader !

USB-PD-3 zal zeker blijven voor zware en ruggedized toepassingen.

Op zaterdag 12 oktober 2024 20:30:38 schreef maartenbakker:
USB C is geen vervanger van A, maar een specificatie die er in principe naast bestaat. Hij neemt vooral de functie over van de USB B en micro en mini USB B en deels die van USB A.

Zoals je vroeger dus veel USB A-B kabels had, zijn dat nu veel USB A-C kabels en zo nu en dan USB C-C.

P.S. Die sleepkabel die fairphone levert, doet A-C en C-C. En rew heeft ook gelijk dat B waarschijnlijk nog wel een tijdje blijft bestaan in zijn eigen nichemarkt.

En Apple lightning kabel adapters, maar die plug is nu aan het uitfaseren want de iPhone 15 heeft USB-C. Onder dwang van de EU hebben ze die toch maar vervangen.

Vanaf december 2024 moeten in de EU alle nieuwe telefoons USB-C hebben.