Trapsgewijs spanning verlagen

Beste mensen,

Ik heb wederom een vraag omtrent iets wat ik niet begrijp.
Ik heb een spoel die bij 24 volt gelijkspanning 1,78 Ampère trekt. De spoel heeft een Ohmse weerstand van 13,85 Ohm.

Wat ik wil is trapsgewijs de spanning verlagen van verlagen van 24 volt naar 12 volt, van 12 volt naar 6 volt, van 6 volt naar 3 volt en uiteindelijk van 3 volt naar 0 volt.

Ik wil dit doen door middel van weerstanden. Dit is een theoretische oefening waarbij ik wil weten hoe de waarden van de weerstand(en) uit te rekenen. Het vermogen (watt) qua weerstanden is voor de methode niet belangrijk omdat ik wil leren hoe ik dit kan uitrekenen. Online veel gezocht maar begrijp het niet en raak snel in de war.

Op het onderstaande een beetje hoe de trap moet zijn. Gedurende alle trappen zal de voeding dus 24 volt zijn. Het enige wat veranderd is de weerstand waarde en daarmee de stroom.

24 volt----(R1= 0 Ohm)---1,8 Ampère ----R spoel= 13,85 Ohm 1e trede 24 volt
12 volt----(R1= ? Ohm)--- ? Ampère ----R spoel= 13,85 Ohm 2e trede 12 volt
6 volt----(R1= ? Ohm)--- ? Ampère ----R spoel= 13,85 Ohm 3e trede 6 volt
3 volt----(R1= ? Ohm)--- ? Ampère ----R spoel= 13,85 Ohm 4e trede 3 volt
0 volt----(R1= ? Ohm)--- ? Ampère ----R spoel= 13,85 Ohm 5e trede 0 volt

Kan iemand in leken taal mij uitleggen hoe te werk te gaan?

Bij voorbaat dank.

benleentje

Golden Member

Als je de spanning over de spoel 12V wilt maken dan moet de spanning over de onbekende weerstand ook 12V zijn. De stroom door beide is dan gelijk.

Als dan
Ispoel = U / R = 12 / 13.85 = 0.87A

Ronbekend = U / I = 12 / 0.85A = 13.85 ohm.

Wat ook logisch want als de spanning moet halveren dan moeten beide weerstand gelijk zijn.

Hetzelfde geld voor de andere stappen. Voor 6V dan heb je totaal 4 x 13.85 ohm

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 12 oktober 2024 20:45:04 (27%)

Je trapje is vrij simpel, omdat de spanning die je over de spoel wilt hebben, steeds een waarde heeft waardoor je 24V kunt delen.

Voorbeeld: 24V / 6V = 4, dus de weerstand van de spoel moet 1/4de van de totale weerstand zijn; de weerstand die je in serie zet, is dus 3x de weerstand van de spoel.

De andere manier om het uit te rekenen, is de stroom die je door de spoel wilt te bepalen, vervolgens uit te rekenen wat dan de totale weerstand van de serieschakeling moet zijn, en daar de weerstand van de spoel vanaf te trekken om de serieweerstand te vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

5e trede 0 volt

0V kan eigenlijk niet. Zelf met een weerstand van 1000 Giga ohm ervoor zal er altijd nog wel wat spanning over de spoel staan. Wat wel kan is ipv R1 een schakelaar die dan op uit staat.

In de praktijk kan je met een hele grote waarde voor R1 icm met een analoog en dus een wat ouder meettoestel best wel een keer op nul uitkomen en dat is als de naald bijna niet meer beweegt en de beweging niet meer te zien is. Maar de moderne gevoelig meetapparatuur van nu zien dan toch altijd wel iets van een spanning.

Als je bv op 0,1V wilt uitkomen.

24V / 0,1V = 240x

R1 = 240 x 13.85 - 13.85 = 3K31

Om op 1mV uit te komen
24V / 0,001V = 24000

R1 = (24000 - 1) x 13.85 = 332k ohm

Je kan als je weerstand van 10k of groter gaat gebruiken dan eigenlijk al met een potmeter gaan werken. En met een 1 mega ohm potmer kan je dan proberen of je je meter op nul kan krijgen.

Dat de meter dan niets meer kan weergeven zegt alleen maar dat de spanning voor je meter te klein is om er nog wat van te maken maar wilt niet zeggen dat je ook echt op nul volt zit.

Veel succes

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 12 oktober 2024 22:48:38 (67%)

Bij 0 volt zonder R1 en de verbinding open laten I is 0

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oke, mensen bedankt voor de heldere uitleg. Ik was zelf al daar op uitgekomen maar ik ben door filmpjes gaan twijfelen. Achteraf komt dat door de impedantie van de spoel zelf wat bij wisselspanning het geval is. Heb vele voorbeelden/filmpjes gezien en ging er vanuit dat de ohmse weerstand van de spoel zelf zou veranderen naarmate de spanning omlaag zou gaan. Maar ik begrijp dat dat niet het geval is wanneer het DC betreft.