Iemand die mijn Lithium ion accupakket i.cm. BMS kan testen ?

Beste leden,

Is er iemand die mijn accupakket kan testen i.c.m. BMS ?
Betreft 133V/53Ah - zie bijlage van het accupakket..
Status is bij mij onbekend (slaapstand ?)- in ieder geval langere tijd stilstand.

Graag in de buurt van Veldhoven/ Eindhoven.

Ik kan pakket ook mogelijk aanleveren of evt. bij mij thuis (redelijk volumineus/ zwaar pakket van 72kg)

Vergoeding nader overeen te komen.

Ik hoor het graag (per PM),

fred101

Golden Member

Die knoopcel is 13 jaar geleden vervangen. Die gaan vaak meer dan 10 jaar mee. Dan zou dat pakket zo'n 20 jaar oud zijn ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik verwacht tussen 10 - 15 jaar (bouwjaren dat dit "gebakje" is geproduceerd)

Tja, met 13 jaar geleden dat de knoopcel VERVANGEN is, lijkt het me ERG onwaarschijnlijk dat die ondergrens van jou range gaat kloppen.

Ik heb geloof ik(*) een 150V 150W dummyload. (die ik liever niet over de 100W stuur). Dan duurt ontladen rond de 1 week, en opladen... heb ik de spullen niet voor.

Tja. 7kWh. Dat is best een ding. Er zijn de laatste tijd diverse topics waarbij dit soort dingen langskomen, en dan zijn er mensen die een zonne-inverter-acculader-ontlader aanraden. Als je zo'n ding voor 150 euro kan kopen, dan is dat een geschikt ding om hem mee te testen, maar vast ook om hem te gebruiken (waar wilde je hem anders voor inzetten?).

Anderzijds, die dingen werken vaak met een accu van 50V: Dan zijn er aan de accu-kant geen gevaarlijke spanningen in het spel. Dat is met jou accu anders. Onder de juiste condities is dat ding gevaarlijk.

(*) Dat gaat over de specs, niet over of ik hem heb. Ik weet vrij zeker dat ik hem heb. ik kan hem vanaf hier zien. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

13 jaar geleden onderhoud aan gedaan, je mag denken dat je iets dergelijks pas na 5 jaar hoeft te doen, dan kom ik al snel op 18 jaar uit. weet niet hoe lang dit ding al stil heeft gestaan, maar als die tijd lang is dan helpt dat zeker al niet. wat staat er nog aan spanning op die cellen?

heb iets dergelijks ook eens gezien, die cellen worden geklemd met die u profielen en draadeinden. als de cellen toch slecht zijn dan staat er een beste duw kracht op die draadstangen van de cellen die willen uitdijen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op zaterdag 12 oktober 2024 21:07:56 schreef Alpina-er:
Beste leden,

Is er iemand die mijn accupakket kan testen i.c.m. BMS ?
Betreft 133V/53Ah - zie bijlage van het accupakket..
Status is bij mij onbekend (slaapstand ?)- in ieder geval langere tijd stilstand.
[...]
Ik hoor het graag (per PM),

Zet daarvoor een advertentie in de V&A.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Hoeben

Golden Member

Het handigst gaat ontladen met een electronic load die een constante stroom laat lopen. En dan de tijd meet.

Belangrijk is wel afschakelen als de spanning te laag is, te leeg trekken is er niet goed voor.

Opladen kan gewoon met een voeding.

Je probleem gaat het uitlezen van de BMS zijn. Is daar software voor etc.

Dat BMS heeft een grote contactor, dus waarschijnlijk schakelt die het pakket wel uit voordat er een cel te ver ontladen raakt, maar ik zou het wel in de gaten houden.

Een constante stroom is leuk, maar ook moeilijk voor een dergelijke spanning en een flinke stroom. Ik gebruik zelf een omgebouwde elektrische kachel, met de ventilator nog op 230V en het verwarmingselement in verschillende delen om de weerstand te kunnen aanpassen, en daarmee zou ik hem kunnen belasten met 1660W. Als je de weerstand weet en de spanning meet, kun je de stroom en het vermogen simpel uitrekenen. Nu heb ik niet zoveel zin en tijd om dat voor je te doen, maar je kunt zelf ook iets dergelijks maken.

De grote vraag is wat je precies wilt controleren; je kunt controleren of er geen cellen al te veel afwijken van anderen, je kunt de capaciteit meten, en je kunt de interne weerstand meten, maar dan die laatste wil je dan eigenlijk ook weten of er geen cellen heel erg afwijken, en je zou moeten weten wat de interne weerstand ooit was, of wat acceptabel is voor jouw toepassing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste leden,

Uiteindelijk blijkt het batterijpakket op 2 packs na (van de 36 in totaal) overleden.
Nu zitten deze in aluminiumfolie en aan de boven,- en onderkant (roze) koelpasta aangebracht.

Nu wil ik deze weer met nieuwe packs opbouwen.
Bestaan er goede alternatieven voor deze koelpasta of toch weer koelpasta aanbrengen bij de nieuwe packs
?
Wat zou dan voor een battery pack "een goede kwaliteit" zijn (behalve dat de hoeveelheid van een aantal"spuiten" niet toereikend zal zijn.

fred101

Golden Member

Even voor de zekerheid, die aluminium zakjes zijn de cellen. Die zakjes moet je dus niet openmaken. Ik zou er in jouw geval zelf niet aan gaan sleutelen, dat kan levensgevaarlijk zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 17 november 2024 15:25:46 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Hoi Fred,

De cellen zitten in de "zakjes" verpakt...daar ga ik ook niet "in rommelen".
Maar ik ga de "zakjes" vervangen voor "nieuwe zakjes" ..

De cellen zitten in de "zakjes" verpakt.

Nee, die zakjes ZIJN de cellen!

set SCE to AUX.

Op zondag 17 november 2024 16:13:25 schreef Alpina-er:
Hoi Fred,

De cellen zitten in de "zakjes" verpakt...daar ga ik ook niet "in rommelen".
Maar ik ga de "zakjes" vervangen voor "nieuwe zakjes" ..

Hoi Fred,

De cellen zitten in de aluminium "zakjes" verpakt...daar ga ik ook niet "in rommelen".
Maar ik ga de oude "cellen/ zakjes" vervangen voor "nieuwe cellen/zakjes" ..[attachment=0]

Ik zie dat er verschillende soorten koelpasta zijn.
Iemand enig idee wat de juiste is voor deze applicatie ?

[Bericht gewijzigd door Alpina-er op zondag 17 november 2024 20:36:26 (11%)

Mag slotje op....

Voor diegene, uiteindelijk gekozen voor Maxtor MTP-8301C/ 6W (nu in de aanbieding bij Aliexpress)