Eventjes met de hand voelen werkt ook goed,
Als je tenmiste makkelijk bij de motor kan wel. Maar in een ander topic herinner ik me dat de motor in het frame zat ingebouwd.
En van een goede draaibank en zonder snelheid regelaar hoef je nooit aan de motor te voelen. Maar als de motor al van bedenkelijke kwaliteit is en of als je de motor heel langzaam laat lopen en de door het lage toerental de interne motor fan minder goed werkt dan is temperatuur wel belangrijk.
maar gewoon een klein beetje ouderwets vakmanschap c.q. 'machinisten fijn-gevoel' is ook niet te versmaden.
Ja dat is belangrijk voor de dingen die er toe doen. Maar draaien kan al moeilijk genoeg zijn en dan wil je geen dingen die afleiden doordat je regelmatig je motor moet controleren, dat mag van mij automatisch.
Soms draait ik wel op 15Hz of lager en dan na 1 uur gaat de fan pas een keer aan en dat is als de motor 45 graden is. Dus eigenlijk nog niet eens warm voor een motor. IN de motor zit ook nog een sensor die naar de frequentie regelaar gaat en dat stop als die 80 graden op de wikkelingen ziet.
Alles afstellen betekend ook de tandeielen, riemspanning en controle op soepel lopen van het geheel.
Tandwielen mogen niet zo dicht op elkaar staan dat de tanden het binnen stuk raken of bijna raken.
Riemspanning is meer dat je dat niet te strak hebt staan. Als het te los staat is niet eens zo erg dan gaat het slippen. Maar te strak kan je de lagers kosten.
Veel draaibanken hebben voor de hoofdspindel een glijlager. En dat glijlager stel je dan af door een moer aan te draaien. Vaak zit die moer weer geborgd met een 2de moer. Dus zie je 2 moeren dan zit daar een glijlager. Een glijlager wat iets te los staat maakt voor slijtage niets uit is zelfs beter. Maar een te los glijlager geeft wel wat meer speling. Een glijlager stel ik af op soepel lopen. De moer dan langzaam steeds vaster draaien totdat je merkt dat het ineens een stuk zwaarder gaat en dan weer wat lossen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 oktober 2024 21:49:47 (11%)