Welke DC motor ter upgrade van een draaibank?

benleentje

Golden Member

Eventjes met de hand voelen werkt ook goed,

Als je tenmiste makkelijk bij de motor kan wel. Maar in een ander topic herinner ik me dat de motor in het frame zat ingebouwd.

En van een goede draaibank en zonder snelheid regelaar hoef je nooit aan de motor te voelen. Maar als de motor al van bedenkelijke kwaliteit is en of als je de motor heel langzaam laat lopen en de door het lage toerental de interne motor fan minder goed werkt dan is temperatuur wel belangrijk.

maar gewoon een klein beetje ouderwets vakmanschap c.q. 'machinisten fijn-gevoel' is ook niet te versmaden.

Ja dat is belangrijk voor de dingen die er toe doen. Maar draaien kan al moeilijk genoeg zijn en dan wil je geen dingen die afleiden doordat je regelmatig je motor moet controleren, dat mag van mij automatisch.
Soms draait ik wel op 15Hz of lager en dan na 1 uur gaat de fan pas een keer aan en dat is als de motor 45 graden is. Dus eigenlijk nog niet eens warm voor een motor. IN de motor zit ook nog een sensor die naar de frequentie regelaar gaat en dat stop als die 80 graden op de wikkelingen ziet.

Alles afstellen betekend ook de tandeielen, riemspanning en controle op soepel lopen van het geheel.

Tandwielen mogen niet zo dicht op elkaar staan dat de tanden het binnen stuk raken of bijna raken.
Riemspanning is meer dat je dat niet te strak hebt staan. Als het te los staat is niet eens zo erg dan gaat het slippen. Maar te strak kan je de lagers kosten.
Veel draaibanken hebben voor de hoofdspindel een glijlager. En dat glijlager stel je dan af door een moer aan te draaien. Vaak zit die moer weer geborgd met een 2de moer. Dus zie je 2 moeren dan zit daar een glijlager. Een glijlager wat iets te los staat maakt voor slijtage niets uit is zelfs beter. Maar een te los glijlager geeft wel wat meer speling. Een glijlager stel ik af op soepel lopen. De moer dan langzaam steeds vaster draaien totdat je merkt dat het ineens een stuk zwaarder gaat en dan weer wat lossen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 oktober 2024 21:49:47 (11%)

Ik heb eens een toerenregeling van een kleine draaibank gerepareerd. Daar zat een 160V DC motor in met een PWM thyristor regeling direct op de 230VAC gelijkgericht en de nodige analoge zooi er omheen. Niet galvanisch gescheiden dus lekker link om te repareren. Was een duitse machine.

Niet voor niks hebben ze denk ik voor een 160V motor gekozen vanwege de stroom die absurd hoog wordt bij een 24V motor.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De draaibank is enkele dagen binnen, ik ben eerst bezig geweest met het mechanische gedeelte rondom het bed. Goed schoonmaken, smeren en afstellen.

Nu is de elektronica aan de beurt en heb ik de motor al even uit elkaar gehad. Naast koolborstels die op "tandjes" liep (ribbelpatroon) heb ik geen brakke lagers gevonden.

Het is een 220V vaste magneet brushed motor welke lekker piept, waarschijnlijk door de aansturing / PWM?

Het PCB zelf moet ik nog demonteren, ik ben eerst nog bezig met de motorsteun en tandwielen.

Het enige grote met de draaibank probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat de spindel niet gebalanceerd is doordat er foutieve gaten zijn geboord in de montageplaat van de klauwplaat. Die moet er dus uit en moet ik maar zien te balanceren met droge lagers of zoiets.

Dit is de motor:

Lambiek

Special Member

Op dinsdag 15 oktober 2024 00:33:40 schreef henri62:
Daar zat een 160V DC motor in met een PWM thyristor regeling direct op de 230VAC gelijkgericht en de nodige analoge zooi er omheen.

Wat is er mis met een analoge regeling?

Op vrijdag 1 november 2024 07:27:21 schreef sanscorp:
Het is een 220V vaste magneet brushed motor welke lekker piept, waarschijnlijk door de aansturing / PWM?

Ja dat komt door de pwm frequentie, die zal niet te hoog gekozen zijn waarschijnlijk. Zou je kunnen controleren met een scoop.

Het enige grote met de draaibank probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat de spindel niet gebalanceerd is doordat er foutieve gaten zijn geboord in de montageplaat van de klauwplaat.

Dat is inderdaad minder ja, hoop voor je dat je dat goed krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de mechanica en ook dat is nog niet perfect, blijf er mee bezig en zie veel filmpjes m.b.t. de "Mini lathe" waar ik nog zat ideeën uit kan halen.

De motor blijft wel een dingetje, samen met de riem welke je nergens na kan bestellen. Dus er moet een andere poelie + riem.

Ook het gewenste toerental kan niet worden gehaald.
Wel heb ik twee potmeters op de printplaat gezien, beide niet gelabeled.

Via internet heb ik gevonden dat de ene voor "speed adjustment" is en de andere voor "Adjustment of the overload current" is.
Ik mag aannemen dat dat voor de motor is welke naar alle waarschijnlijkheid een 220V 500W motor is met een limiet van 2.2A, maar aangezien er niets op of in staat is dat een wilde gok afgaande op gelijke motoren op Aliexpress.

De PWM wordt verzorgt door een HT66F018: https://www.holtek.com/page/vg/ht66F018
en er is een DEBUG poort aanwezig, wellicht valt daar nog iets te tweaken?

De motor driver is ook stevig uitgevoerd, NCE40TD65BT, 650V, 40A, Trench FS II Fast IGBT:
https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_2208050930_Wuxi-NCE-Powe…

De controller zelf ziet er nog best netjes uit naar Chinese standaarden, geen hele scheve componenten en zowaar een goede scheiding tussen hoog- en laagspanning.

De vragen voor nu:
Valt er nog winst te halen op het printplaatje door bepaalde componenten te vervangen?
Zelf denk ik aan een externe gelijkrichter (zo'n aluminium blokje) zodat de gelijkrichter op het koelblok er af kan. Zo krijgt de transistor meer koeling.

Misschien kan er een grotere condensator op om beter de pieken op te vangen?
Nu zit er een 250V 220uF op.

De ingaande voeding heb ik reeds voorzien van filters.

Op vrijdag 1 november 2024 08:58:57 schreef Lambiek:
[...]
Wat is er mis met een analoge regeling?

Niks.

Op dinsdag 12 november 2024 11:50:28 schreef sanscorp:
De vragen voor nu:
Valt er nog winst te halen op het printplaatje door bepaalde componenten te vervangen?
Zelf denk ik aan een externe gelijkrichter (zo'n aluminium blokje) zodat de gelijkrichter op het koelblok er af kan. Zo krijgt de transistor meer koeling.

Waarom zou je? Je sloopt de boel eerder dan dat je het verbetert. Dan zou ik er eerder een klein fannetje bijplaatsen. Dat is veel effectiever als temperatuur een zorg is.

Misschien kan er een grotere condensator op om beter de pieken op te vangen?
Nu zit er een 250V 220uF op.

Lijkt mij eerder 450V (als het ding 230V gevoed is), (eerste getal zit onder de lijm).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als er niets of weinig te upgraden is blijf ik er ook van af.

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen door hier wat te vragen en wat te leren. Al is het dan maar basaal.

Uiteindelijk zal er een andere motor op moeten aangezien deze er om bekend staan het na gemiddeld 20u draaien op te geven.

Dan heb ik er liever vast naar gekeken en wellicht zelfs al iets liggen mocht iemand hier wat aanbieden.

Ik heb al een ventilator op de motor geïnstalleerd en er komt er nog 1 aan voor de PCB. Moet even kijken of ik op de regelaar een tweede NTC aan kan sluiten zodat ik ook het koelblok kan monitoren en twee fans aan kan sturen.

Ik wil wellicht ook nog even kijken naar een andere poelie op de motor. Het is een standaard T5 17 tands poelie welke ik ook kan printen met de 3D printer.

Een optie zou dan zijn om de motor wat harder te laten draaien zodat deze minder hard hoeft te stoken bij lage toeren om zo ook de stroom binnen de perken te houden.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 12 november 2024 20:42:05 (41%)

Ik zou alleen de elco's vervangen door merkspul, Panasonic bv en van een betrouwbare verdeler zoals Mouser, Farnell enz.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Voor zover ik weet zijn de DC motoren een beetje mazzel of pech hebben. Een broer van mij heef op zijn freesmachine (Ik denk BF25 van HBM) 2x een motor opgeblazen, en onder garantie omgeruild. De derde motor bleef wel heel en ik denk dat hij die nu nog steeds gebruikt. Het probleem zat blijkbaar ergens bij de kool borstels die (ook bij matige belasting) oververhit raken.

Ik heb zelf zijn motor nooit van dichtbij gezien. Ik weet niet of het te "fixen" is als je hier achter komt voordat de motor echt kapot gaat.

Ik heb niet veel koolborstels in mijn handen gehad maar degene die ik ken zijn vlak. Deze hadden ribbels en maar een paar contactvlakken met de commutator.

Ze zijn ook extreem zacht. Eerste wat ik heb gedaan is de ribbels weghalen, dat was wat op de gok want misschien is het wel om in te lopen ofzo maar alles werkte nog daarna haha.

Ik heb ergens nog een zakje met koolborstels en reeds de maten opgenomen dus ik moet nog een nieuw paar op maat maken.

Mijn idee met de poelie is ook niet handig? Meer toeren, meer spanning minder stroom is langere levensduur en hogere koppel? Dat was mijn gedachtegang in ieder geval