Welke DC motor ter upgrade van een draaibank?

Ja standaard zit er dus een geregelde motor in en kan je tandwielen aanpassen.

Maar het schijnt dat die motoren A slecht gebouwd zijn en B het met 4 uir al op kunnen geven. Plus het is 600 watt dus een upgrade naar meer is altijd mooi meegenomen. Heb de motor liever vast liggen dan dat ik hem plots nodig ga hebben en dan nog moet gaan zoeken.

Ik ga uiteraard eerst aan de slag met het concept "draaien" voordat ik modificaties ga aanbrengen anders dan stellen.

Misschien is het iets simpels in de bestaande motor zoals een lager, te dunne draden, slechte connecties o.i.d.

Verwachtte levertijd is nu 24-10 dus heb nog wel even :)

Op maandag 14 oktober 2024 14:13:16 schreef KlaasZ:
En waarom regelbaar?
Bij een draaibank regel je het toerental met omzetten van tandwielen of aandrijfriemen.

Ga jij met een draaiende draaibank de tandwielen of riemen verzetten? Met een elektronische regeling kun je het toerental afhankelijk maken van de positie van het gereedschap, waardoor de snijsnelheid constant blijft, dat kun je niet met tandwielen of riemen anders dan een vario.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Maar het schijnt dat die motoren A slecht gebouwd zijn en B het met 4 uir al op kunnen geven.

Dat het een mindere kwalitiet motor is en zeker als het uit China komt geloof ik wel.
Maar dat een motor het al na 4 uur opgeeft dat ligt ook wel een beetje aan het gebruik. Om het maar even bot te zeggen kan ik elke motor in 4 uur kapot krijgen zelfs al is het de beste motor die er te koop is.

Maar ik snap het wel een beetje als het een goede motor is en je gebruikt het voor jouw doen normaal dat zou het niet na 4 uur al kapot moeten zijn. Maar omdat je al weet dat het een mindere kwaitiet motor is en je houd daar rekening mee dan kan dat ook heel lang goed gaan.
IK zou in ieder geval adviseren om er een temperatuur sensor op te monteren zodat je de temperatuur in de gaten kan houden. Want een motor gaat niet kapot van even te zwaar belasten maar omdat het door het verkeerd belasten te warm word.

ik denk dan aan zoiets daar kan je dan eventueel ook nog een fan mee schakelen.
https://www.vanallesenmeer.nl/Digitale-STC-1000-220V-All-Purpose-Tempe…

Misschien is het iets simpels in de bestaande motor zoals een lager, te dunne draden, slechte connecties o.i.d.

Controleer in ieder geval over er genoeg lucht door de motor gaat. Soms willen ze wel eens de motor zo monteren dat er ergens een slechte luchtstroom ontstaat.

Als een motor in ca 4 uur kapot gaat is dat gewoon een warmte probleem en als dat komt door te dun draad in de motor kan je daar toch niets aan doen. Slechte lagers zullen het ook wel zijn want het komt uit China :), maar dat is na een jaar of langer een keer een probleem. Of het moeten zulke slechte of slecht gemonteerde lagers zijn dat ze niet meer soepel draaien. Dus daar zou je ook even naar kunnen kijken, maar die kans lijkt me niet heel groot.

Ik heb ook wel eens een keer lagers verkeerd gemonteerd door een ring aan de verkeerde kant te plaatsen en dan staat er zoveel spanning op het lager dat het zwaar draait. Toen ik de bouten van de motor waar de lager mee vast zaten iets minder strak aandraaide liep het weer goed en heb daarna de ring goed geplaatst.

Op maandag 14 oktober 2024 16:32:48 schreef KlaasZ:
Dat is wel zo, maar als je een lager toerental nodig hebt dan heb je meestal ook meer koppel nodig. En dat is weer beter te doen met wisselwielen.

Sorry, ik heb niet de juiste forummer gequoted.

Dat is de topwaarde na gelijkrichting, effectief blijft het gewoon 230 Volt

benleentje

Golden Member

@buzzy.

Als je met een draaibank een heel laag toerental nodig hebt omdat je bv aan het tappen bent dan heb je voor het tappen zelf te weinig koppel. En dan moet ik op mijn draaibank de extra vertanding inschakelen. Zo begreep ik de uitleg van klaasZ.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 oktober 2024 18:48:32 (15%)

Op maandag 14 oktober 2024 16:25:51 schreef SparkyGSX:
In (oudere) loopbanden worden soms DC motoren gebruikt, die op 325V lopen (230V gelijkrichten geeft 325V).

Dat is de topwaarde na gelijkrichting, effectief blijft het gewoon 230 Volt

De hoge gelijkspanning krijg je wel effectief als je condensatoren achter de gelijkrichtschakeling zet, maar voor een kilowatt, worden dat al flinke exemplaren...

Op maandag 14 oktober 2024 18:19:18 schreef SparkyGSX:
[...]Ga jij met een draaiende draaibank de tandwielen of riemen verzetten? Met een elektronische regeling kun je het toerental afhankelijk maken van de positie van het gereedschap, waardoor de snijsnelheid constant blijft, dat kun je niet met tandwielen of riemen anders dan een vario.

Waarom haal je er nou onrealistische situaties bij? Natuurlijk doe je dat niet tijdens het draaien. Als je naar een bewerking gaat die een ander toerental vereist, dan zet je de boel eerst stil. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je tijdens het draaien het toerental moet aanpassen.

Een paar jaar terug heb ik de grootste en stevigste draaibank bij HBM gekocht die ik kon betalen. Iets van 600mm tussen de centers 320mm diameter boven het bed geloof ik.

Voordat ik hem op de aanhanger liet zetten, eerst nog even gekontroleerd dat er een 3-fazen motor op zat die geschikt is voor 230V in driehoek. (Dus 400V ster). Na een korte test thuis heb ik er direct een frequentie regelaar aan geschroefd en dat werkt erg goed bij elkaar. Met de wissel tandwielen kun je een hoog koppel krijgen bij lage toeren, en met de frequentie regelaar heb je een mooie fijnregelaar. Dat is handig om trillingen uit resonantie te halen, toerental gemakkelijker in te stellen dan met die tandwielen (dat kan alleen tijdens stilstand) Maar vooral ook bij aparte handelingen zoals b.v. draad snijden. Geen zenuwachtig gedoe en hopen dat je alle instellingen precies goed hebt, maar gewoon het toerental langzaam vanaf 0 opdraaien en zien wat er gebeurt. In de buurt van het einde draai je dan het toerental weer terug.

En dat alles voor de prijs van een extra stopcontact en 2 "contactors". (A.k.a "relais") Een frequentie regelaar had ik al, en die kan ik nu schakelen tussen de frees machine (Gedoe met V-snaren) en de draaibank (meer extra luxe).

Maar als je en klein draaibankje hebt, dan is een 3 fase motor met frequentie regelaar een beetje aan de bovenkant van een budget wat in verhouding staat met de rest.

Een tijd terug kwam ik per ongeluk een tip tegen om een naaimachine motor op de draaibank te zetten. Bij Aliexpress staan BLDC naaimachine motors met regelaar aangeboden vanaf ong EUR100. Vermogens lopen van 400W tot meer dan een kW. (Dit is dus niet bedoeld voor de naaimachine van je oma).
BLDC motoren kunnen ook stevige overbelasting pieken verwerken, zolang de motor dit maar niet gedurende te lange tijd hoeft te doen, want dan raakt hij oververhit. Of de bijgeleverde motor driver daar tegenkan weet ik niet. Een fatsoenlijke kwaliteit motordriver zet de motor uit als hij het niet meer bij kan benen, maar of die chinese dingen dat ook doen?

Op maandag 14 oktober 2024 19:21:16 schreef KlaasZ:
[...]Waarom haal je er nou onrealistische situaties bij? Natuurlijk doe je dat niet tijdens het draaien. Als je naar een bewerking gaat die een ander toerental vereist, dan zet je de boel eerst stil. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je tijdens het draaien het toerental moet aanpassen.

Dat is helemaal geen onrealistische situatie, de draaibank net buiten mijn kantoor staat de hele dag de snelheid van de kop te varieren om, zoals ik al zei, de snijsnelheid constant te houden. Naarmate de beitel dichter bij het hart van het werkstuk komt, gaat het toerental omhoog.

Dat jij dat nog nooit hebt meegemaakt, betekend niet dat "moderne" draaibanken (deze is al minstens 25 jaar oud) dat niet doen.

@buzzy: je hebt gelijk, dat die motoren op gelijkgerichtte maar niet afgevlakte spanning draaien; waarschijnlijk met fase-aansnijding, en dan heb je sowieso geen afvlakking natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 14 oktober 2024 20:07:25 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Maar als je en klein draaibankje hebt, dan is een 3 fase motor met frequentie regelaar een beetje aan de bovenkant van een budget wat in verhouding staat met de rest.

Ik heb het idee dat een DC motor + regelaar vinden op marktplaats moeilijker is en denk ook duurder dan een 2de hands 3 fase motor + regelaar.

OP ali zijn er dan genoeg DC motoren te vinden maar een goede motor is daar ook niet zo goedkoop.

Nee dat zal wel inderdaad. Alie is altijd lastig te bepalen, zeker als je er te weinig van weet.

Vooralsnog hou ik het sowieso bij de meegeleverde motor en driver. Die laatstgenoemde kan misschien nog wel goed en betaalbaar ge-upgrade worden.

benleentje

Golden Member

Vooralsnog hou ik het sowieso bij de meegeleverde motor en driver.

Dat lijkt me zo verstandig.

IN een ander topic over een HBM draaibank kwam toen naar voren dat lager van de hoofd spindel te strak was afgesteld en dat er te weinig luchtstroom naar de motor was.

Dus controleer op:
Het soepel lopen van de motor en ander door de motor aangedreven zaken
Er genoeg luchtstroom door de motor is.
En zeker in het begin houd de temperatuur van de motor in de gaten.

Daarnaast adviseer ik je de zo een temperatuur meter controller zodat je altijd kan zien hoe warm de motor is. En dan kan je de temperatuur controller ok zo afstellen dat er een zoemer geluid gaat maken of dat je direct de draaibank uitschakelt of dat je een fan laat inschakelen.

Ik heb sowieso nog wel een temperatuur controller met display en output voor een fan liggen. Die kan ik dus als extraatje altijd installeren en staat los van de draaibank.

Alles afstellen betekend ook de tandeielen, riemspanning en controle op soepel lopen van het geheel.

Heb nog wel wat werk te doen voor ik mijn eerste projectje ga doen!

Daarnaast adviseer ik je de zo een temperatuur meter controller zodat je altijd kan zien hoe warm de motor is

Eventjes met de hand voelen werkt ook goed, toch in elk geval om snel een beeld te krijgen van een evt. probleem met de motor. En ook soms eens de lagers bevoelen; m.n. het hoofdlager controleer ik af en toe wanneer ik langdurig draai. En ook een evt. meelopend-center.

Niks mis met een hele batterij temperatuurindicators en sensors op een draaibank als je dat mooi vindt en de temperatuur tot op een tiende graad wilt weten, maar gewoon een klein beetje ouderwets vakmanschap c.q. 'machinisten fijn-gevoel' is ook niet te versmaden. Kwestie van een gewoonte er van te maken. Het is een goede gewoonte. (en de niet-gecalibreerde hand werkt ook prima om bijv. de wiellagers van auto of aanhanger te controleren; wees wel voorbereid op rare blikken van niet-technische omstanders....)

set SCE to AUX.

Ik ben lui, ja ik controleer regelmatig zaken met de hand maar gewoon aflezen omdat het kan is ook handig.

Het is een kant en klaar kastje en het enige wat ik hoef te doen is 4 draadjes aansluiten, een sensor op de motor plakken (waar je overigens niet makkelijk met de hand bij kan) en een hitsparing in de blikken behuizing maken.

Net zoals de bijgeleverde RPM meter, niet noodzakelijk maar wel gewoon handig.

benleentje

Golden Member

Eventjes met de hand voelen werkt ook goed,

Als je tenmiste makkelijk bij de motor kan wel. Maar in een ander topic herinner ik me dat de motor in het frame zat ingebouwd.

En van een goede draaibank en zonder snelheid regelaar hoef je nooit aan de motor te voelen. Maar als de motor al van bedenkelijke kwaliteit is en of als je de motor heel langzaam laat lopen en de door het lage toerental de interne motor fan minder goed werkt dan is temperatuur wel belangrijk.

maar gewoon een klein beetje ouderwets vakmanschap c.q. 'machinisten fijn-gevoel' is ook niet te versmaden.

Ja dat is belangrijk voor de dingen die er toe doen. Maar draaien kan al moeilijk genoeg zijn en dan wil je geen dingen die afleiden doordat je regelmatig je motor moet controleren, dat mag van mij automatisch.
Soms draait ik wel op 15Hz of lager en dan na 1 uur gaat de fan pas een keer aan en dat is als de motor 45 graden is. Dus eigenlijk nog niet eens warm voor een motor. IN de motor zit ook nog een sensor die naar de frequentie regelaar gaat en dat stop als die 80 graden op de wikkelingen ziet.

Alles afstellen betekend ook de tandeielen, riemspanning en controle op soepel lopen van het geheel.

Tandwielen mogen niet zo dicht op elkaar staan dat de tanden het binnen stuk raken of bijna raken.
Riemspanning is meer dat je dat niet te strak hebt staan. Als het te los staat is niet eens zo erg dan gaat het slippen. Maar te strak kan je de lagers kosten.
Veel draaibanken hebben voor de hoofdspindel een glijlager. En dat glijlager stel je dan af door een moer aan te draaien. Vaak zit die moer weer geborgd met een 2de moer. Dus zie je 2 moeren dan zit daar een glijlager. Een glijlager wat iets te los staat maakt voor slijtage niets uit is zelfs beter. Maar een te los glijlager geeft wel wat meer speling. Een glijlager stel ik af op soepel lopen. De moer dan langzaam steeds vaster draaien totdat je merkt dat het ineens een stuk zwaarder gaat en dan weer wat lossen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 oktober 2024 21:49:47 (11%)

Ik heb eens een toerenregeling van een kleine draaibank gerepareerd. Daar zat een 160V DC motor in met een PWM thyristor regeling direct op de 230VAC gelijkgericht en de nodige analoge zooi er omheen. Niet galvanisch gescheiden dus lekker link om te repareren. Was een duitse machine.

Niet voor niks hebben ze denk ik voor een 160V motor gekozen vanwege de stroom die absurd hoog wordt bij een 24V motor.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De draaibank is enkele dagen binnen, ik ben eerst bezig geweest met het mechanische gedeelte rondom het bed. Goed schoonmaken, smeren en afstellen.

Nu is de elektronica aan de beurt en heb ik de motor al even uit elkaar gehad. Naast koolborstels die op "tandjes" liep (ribbelpatroon) heb ik geen brakke lagers gevonden.

Het is een 220V vaste magneet brushed motor welke lekker piept, waarschijnlijk door de aansturing / PWM?

Het PCB zelf moet ik nog demonteren, ik ben eerst nog bezig met de motorsteun en tandwielen.

Het enige grote met de draaibank probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat de spindel niet gebalanceerd is doordat er foutieve gaten zijn geboord in de montageplaat van de klauwplaat. Die moet er dus uit en moet ik maar zien te balanceren met droge lagers of zoiets.

Dit is de motor:

Lambiek

Special Member

Op dinsdag 15 oktober 2024 00:33:40 schreef henri62:
Daar zat een 160V DC motor in met een PWM thyristor regeling direct op de 230VAC gelijkgericht en de nodige analoge zooi er omheen.

Wat is er mis met een analoge regeling?

Op vrijdag 1 november 2024 07:27:21 schreef sanscorp:
Het is een 220V vaste magneet brushed motor welke lekker piept, waarschijnlijk door de aansturing / PWM?

Ja dat komt door de pwm frequentie, die zal niet te hoog gekozen zijn waarschijnlijk. Zou je kunnen controleren met een scoop.

Het enige grote met de draaibank probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat de spindel niet gebalanceerd is doordat er foutieve gaten zijn geboord in de montageplaat van de klauwplaat.

Dat is inderdaad minder ja, hoop voor je dat je dat goed krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de mechanica en ook dat is nog niet perfect, blijf er mee bezig en zie veel filmpjes m.b.t. de "Mini lathe" waar ik nog zat ideeën uit kan halen.

De motor blijft wel een dingetje, samen met de riem welke je nergens na kan bestellen. Dus er moet een andere poelie + riem.

Ook het gewenste toerental kan niet worden gehaald.
Wel heb ik twee potmeters op de printplaat gezien, beide niet gelabeled.

Via internet heb ik gevonden dat de ene voor "speed adjustment" is en de andere voor "Adjustment of the overload current" is.
Ik mag aannemen dat dat voor de motor is welke naar alle waarschijnlijkheid een 220V 500W motor is met een limiet van 2.2A, maar aangezien er niets op of in staat is dat een wilde gok afgaande op gelijke motoren op Aliexpress.

De PWM wordt verzorgt door een HT66F018: https://www.holtek.com/page/vg/ht66F018
en er is een DEBUG poort aanwezig, wellicht valt daar nog iets te tweaken?

De motor driver is ook stevig uitgevoerd, NCE40TD65BT, 650V, 40A, Trench FS II Fast IGBT:
https://www.lcsc.com/datasheet/lcsc_datasheet_2208050930_Wuxi-NCE-Powe…

De controller zelf ziet er nog best netjes uit naar Chinese standaarden, geen hele scheve componenten en zowaar een goede scheiding tussen hoog- en laagspanning.

De vragen voor nu:
Valt er nog winst te halen op het printplaatje door bepaalde componenten te vervangen?
Zelf denk ik aan een externe gelijkrichter (zo'n aluminium blokje) zodat de gelijkrichter op het koelblok er af kan. Zo krijgt de transistor meer koeling.

Misschien kan er een grotere condensator op om beter de pieken op te vangen?
Nu zit er een 250V 220uF op.

De ingaande voeding heb ik reeds voorzien van filters.

Op vrijdag 1 november 2024 08:58:57 schreef Lambiek:
[...]
Wat is er mis met een analoge regeling?

Niks.

Op dinsdag 12 november 2024 11:50:28 schreef sanscorp:
De vragen voor nu:
Valt er nog winst te halen op het printplaatje door bepaalde componenten te vervangen?
Zelf denk ik aan een externe gelijkrichter (zo'n aluminium blokje) zodat de gelijkrichter op het koelblok er af kan. Zo krijgt de transistor meer koeling.

Waarom zou je? Je sloopt de boel eerder dan dat je het verbetert. Dan zou ik er eerder een klein fannetje bijplaatsen. Dat is veel effectiever als temperatuur een zorg is.

Misschien kan er een grotere condensator op om beter de pieken op te vangen?
Nu zit er een 250V 220uF op.

Lijkt mij eerder 450V (als het ding 230V gevoed is), (eerste getal zit onder de lijm).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als er niets of weinig te upgraden is blijf ik er ook van af.

Ik probeer een beetje inzicht te krijgen door hier wat te vragen en wat te leren. Al is het dan maar basaal.

Uiteindelijk zal er een andere motor op moeten aangezien deze er om bekend staan het na gemiddeld 20u draaien op te geven.

Dan heb ik er liever vast naar gekeken en wellicht zelfs al iets liggen mocht iemand hier wat aanbieden.

Ik heb al een ventilator op de motor geïnstalleerd en er komt er nog 1 aan voor de PCB. Moet even kijken of ik op de regelaar een tweede NTC aan kan sluiten zodat ik ook het koelblok kan monitoren en twee fans aan kan sturen.

Ik wil wellicht ook nog even kijken naar een andere poelie op de motor. Het is een standaard T5 17 tands poelie welke ik ook kan printen met de 3D printer.

Een optie zou dan zijn om de motor wat harder te laten draaien zodat deze minder hard hoeft te stoken bij lage toeren om zo ook de stroom binnen de perken te houden.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 12 november 2024 20:42:05 (41%)

Ik zou alleen de elco's vervangen door merkspul, Panasonic bv en van een betrouwbare verdeler zoals Mouser, Farnell enz.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Voor zover ik weet zijn de DC motoren een beetje mazzel of pech hebben. Een broer van mij heef op zijn freesmachine (Ik denk BF25 van HBM) 2x een motor opgeblazen, en onder garantie omgeruild. De derde motor bleef wel heel en ik denk dat hij die nu nog steeds gebruikt. Het probleem zat blijkbaar ergens bij de kool borstels die (ook bij matige belasting) oververhit raken.

Ik heb zelf zijn motor nooit van dichtbij gezien. Ik weet niet of het te "fixen" is als je hier achter komt voordat de motor echt kapot gaat.

Ik heb niet veel koolborstels in mijn handen gehad maar degene die ik ken zijn vlak. Deze hadden ribbels en maar een paar contactvlakken met de commutator.

Ze zijn ook extreem zacht. Eerste wat ik heb gedaan is de ribbels weghalen, dat was wat op de gok want misschien is het wel om in te lopen ofzo maar alles werkte nog daarna haha.

Ik heb ergens nog een zakje met koolborstels en reeds de maten opgenomen dus ik moet nog een nieuw paar op maat maken.

Mijn idee met de poelie is ook niet handig? Meer toeren, meer spanning minder stroom is langere levensduur en hogere koppel? Dat was mijn gedachtegang in ieder geval