Hoi iedereen,
Ik heb een klein digitaal gitaar versterkertje waar de opamp TP2582 defect is.
Zou je deze mogen vervangen door de RC4558 ?
Mvg
Hoi iedereen,
Ik heb een klein digitaal gitaar versterkertje waar de opamp TP2582 defect is.
Zou je deze mogen vervangen door de RC4558 ?
Mvg
TP2582: 36V, 10MHz, 8V/µs
RC4558: 30V, 3Mhz, 1,7V/µs
Kortom ik zou een TP2582 bestellen
Ligt aan heel veel eigenschappen van de schakeling, soms kan het, soms niet. Het kan ook anders klinken, zeker bij hogere versterkingsfactoren. Maar als het een simpele voltage follower is dan zal het wel loslopen.
Ik vind het een slecht idee om een onderdeel te vervangen door een ander type als het origineel leverbaar is. https://www.digikey.nl/en/products/detail/3peak/TP2582-SR/22228334
Waarom zou je het beter willen weten dan de fabrikant die de schakeling heeft bedacht? Bij onderdelen als opamps met compensatie circuit luistert het vrij nauw en dan is het beter geen afwijkend type te gaan gebruiken. Ik ken veel voorbeelden waarin onderdelen werden vervangen door verkeerde types. Maar dat kwam door ontoereikende kennis van de 'prutser'
Honourable Member
Ik kan me voorstellen dat de vraagsteller 4558 heeft liggen, en er daarom tegenopziet om alweer een ander type dubbele opamp in huis te halen.
Als dat zo is, dan zou mijn idee zijn om het droogweg te proberen. Opblazen kun je niets (denk ik toch), wel is het af te wachten hoe het gaat klinken. Valt dat tegen, dan belet niets je om alsnog het originele type aan te schaffen en toe te passen. Wel even eerst de voedingsspanning checken want het originele type kan wat meer hebben dan het alternatief.
Overigens zou een schema nuttig zijn, dan kunnen we zien hoe de beide opamps worden toegepast.
Ik ben ook wel benieuwd naar het schema van een 'digitale' audioversterker. Wellicht dat ik er wat van kan leren.
klein digitaal gitaar versterkertje
Honourable Member
Ik begreep dat dat een versterker is voor digitale gitaren, maar ik kan het mis hebben.
Iets ernstiger, @Benadski hieronder: dat klinkt als erg goede raad, en baat het niet dan schaadt het niet.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 15 oktober 2024 15:12:48 (39%)
Ik zie in de comments dat de "Spark 40" veel last heeft van kapotte opamps direct na de gitaar aansluiting. Is het dit apparaat?
Ik weet niet of het kan ivm ingangscapaciteit, maar je zou om de input te kunnen beschermen diodes naar de voedingsrails kunnen toevoegen. Want grote kans dat het stuk gaat door statische elektriciteit of door een netfiltertje dat ergens 115V op zet.