Op woensdag 23 oktober 2024 22:04:06 schreef benleentje:
Ja inderdaad een elco bij de H-brug plaatsen.....Ik zou in ieder geval eens een 470uF condensator 16V of 25V erbij plaatsen.
Ik zou eerder voor 4700uF en 35V gaan.
Special Member
Op woensdag 23 oktober 2024 22:04:06 schreef benleentje:
Ja inderdaad een elco bij de H-brug plaatsen.....Ik zou in ieder geval eens een 470uF condensator 16V of 25V erbij plaatsen.
Ik zou eerder voor 4700uF en 35V gaan.
Ik weet niet zeker over welke vrijloop diode je het precies hebt. Zit die al in die BTS7960 module ingebouwd, zoals ik denk op te kunnen maken uit wat je even verderop schrijft?
Zo niet moet ik hem dan zelf plaatsen en waar precies?
Een flinke elco over de voeding is zeker een goed idee, en ik zou een diode in serie met de 12v - 5V converter, aan de 12V kant, met een flinke elco als buffer. Op die manier houd die converter het nog even vol als de inkomende voeding kortstondig wegvalt.
Juist, dat is waar ik op doelde. Het vormt daarnaast een polariteit beveiliging.
Een ruitenwissermotor kan forse stromen trekken, een juiste opbouw wordt dan belangrijk. Zeker als er niets gescheiden is en het uit 1 voeding gevoed moet worden.
Een schets van de schakeling en een paar foto's van de opbouw zouden kunnen helpen.
Honourable Member
... en dan maar hopen dat die DC/DC converter nog wil opstarten met zo'n bulk condensator ...
De verschillende datasheets zijn niet geheel duidelijk of er een vrijloop diode (de zgn. body-diode van de FET) van enige betekenis in zit.
Ik zou er een brugcel bijplaatsen: plus en min aan de voeding, de wisselspanningsaansluitingen aan de motor, bij voorkeur dicht bij de motor.
Energie kun je ook met succes (en minder complicaties) in een weerstand kwijt: zet een passende weerstand parallel aan de H-brug. Gaat wel ten koste van de vrijloopfunctie...
Die condensator moet vóór de dc/dc converter, anders heb je er niet zoveel aan.
Die BTS7960 is een modern ding van Infineon, daar hoeft echt geen brugcel bij om hem heel te houden. Natuurlijk hebben die body diodes goede eigenschappen.
Als je de energie in een weerstand wilt opstoken, zou ik daar een brake chopper van maken, met een MOSFET en een comparator, zodat de weerstand alleen ingeschakeld wordt als de spanning oploopt. Als alternatief kun je ook een paar dikke zenerdiodes (of een heleboel silicium diodes) met een weerstand over de voeding zetten.
Dit is wat ik er nu van begrijp:
De vrijloopdioden krijg ik cadeau van de MOSFETs in de H-brug omdat de Source Drain afhankelijk van het type al een pn of np overgang is ofwel een diode.
Alleen staan die dioden over de MOSFETs en niet direct over de motor (wat ook niet kan want die moet bi-directioneel worden aangestuurd en daarmee begon mijn vraag). Hierdoor loopt de vrijloopstroom via de (body diode van de) MOSFET door de voeding en door (de body diode van) een van de andere MOSFETs, zoals in dit schema:
waar de vrijloopstroom van de motor dus door D2, de voeding en vervolgens D3 loopt. De motor is eigenlijk bezig de voeding op te laden, ongeveer zoals in een elektrische auto.
In mijn geval zit er echter geen accu maar een voeding die dit niet leuk vindt en uitschakelt. De Elco over de voeding/H-brug neemt die oplaadfunctie voor zijn rekening en houdt de spanning meer constant en de voeding tevreden.
Ik begrijp nog niet helemaal in welk scenario de 'diode in serie met de 12v - 5V converter, aan de 12V' iets gaat doen, zolang die Elco over de 12V voeding voldoende is om te voorkomen dat die uitschakelt. Zolang dat niet gebeurt staat die tweede Elco over de DC input na de diode eigenlijk parallel met de diode over de 12V voeding. Ik kan me er wel iets bij voorstellen en het kan zeker geen kwaad dus dit advies ga ik zeker opvolgen, maar echt doorgronden doe ik het niet.
De grootste Elco's die ik heb zijn 470uF/16V. Gezien het formaat van de motor, het feit dat het al een 10A voeding is die naar ik aanneem al een redelijke condensator op zijn uitgang heeft en natuurlijk het advies van @Lambiek ga ik maar wat van die 4700uF/35V Elco's bestellen, zowel voor over de voeding als over de ingang van de DC-DC na de seriediode, waarvoor ik denk ik maar zo'n 1N4007 ga gebruiken.
Jammer dat HEC er niet meer is, dan had ik ze zo op de fiets kunnen halen. Maar als ik het vandaag bestel heb ik het morgen of anders begin volgende week binnen en ik heb nog tot 31 oktober.
Dat een voeding daadwerkelijk "uitschakelt" is een aparte functie en bij mijn weten niet heel gebruikelijk?
De oplossing zal dan gezocht moeten worden in een van de zener-achtige oplossingen, of een lompere voeding.
Hierbij ga ik er vanuit dat de hoeveelheid energie relatief klein is. Als de spanning meer dan 10% boven de nominale steigt zullen veel voedingen het moeilijk krijgen.
Zonder informatie over de voeding en opbouw vind ik dit hele lastige vragen, dit is daarom mijn laatste bijdrage. Veel succes!
Met alleen maar een 4700uF/35V elco op de 12V voeding is het probleem in de huidige situatie, waarbij alleen de Arduino Nano door de DC-DC converter wordt gevoed, in principe al opgelost. Ik zie het lampje van de 12V voeding nog een klein beetje dimmen maar hij gaat in ieder geval niet uit en alles blijft werken.
Als ik ook nog een Bluetooth zendertje voedt via die DC-DC converter dan gaat de 12V voeding wel weer even uit, dus in dat geval is de ene elco nog niet voldoende dus mocht ik die Bluetooth zender willen gebruiken dan zal ik zeker nog die seriediode en tweede elco daarachter op de ingang van de de DC-DC converter toevoegen, al zou ik misschien ook kunnen kijken wat er gebeurt als ik nog zo'n elco direct naast de eerste zet. Ik heb er meteen tien besteld dus ik kan nog wel even doorgaan .
Een van beide ga ik sowieso nog wel doen maar ik heb nog drie andere Halloween projecten af te ronden voor volgende week donderdag dus voor nu laat ik het heel even hierbij.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!
EDIT: En nadat ik dit heb geplaatst doet hij het zelfs een paar keer achter elkaar met de Bluetooth zender, al dimt het LEDje van de voeding wel meer dus het is echt op het randje.
Special Member
Wel weer even een kort filmpje hé, ik vind wat je er van maakt altijd erg leuk.
Je bent welkom om even op m'n kantoor langs te lopen als het nog niet opgelost is. Morgen kan ook.
(12V voeding lenen kan bijvoorbeeld ook.)
[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 25 oktober 2024 16:56:29 (19%)
Als ik er niet uitkom zal ik dat zeker doen, bedankt!
Bij deze het beloofde filmpje, of eigenlijk filmpjes:
In de eerste video hieronder zie je de 'Dropping Spider' die nu dus met een H-brug werkt in plaats van relais. Daarnaast zie je nog mijn 'Sewer Scare', een eng gezicht dat in een afvoerput voor regenwater verschijnt (eigenlijk geen sewer dus maar Sewer Scare allitereert zo lekker). Voor beide gebruik ik nu dus een general purpose 433MHz heterodyne ontvanger die het veel beter doet dan de 'super regeneration' ontvanger. Daarnaast nog de Spookschommel en de op pneumatiek werkende Trashcan Trauma:
https://www.youtube.com/watch?v=sKdEAWiGPQs&list=PLQLWOdlde3iz2Hei…
In de volgende video zie je de 'Dropping Bat' die eigenlijk precies hetzelfde werkt als de Dropping Spider, dus ook met een H-brug. Daarnaast zie je het nieuwe betoverde schilderij, dat wordt aangestuurd door een Raspi 4B met een 433MHz ontvanger waarmee ik de jumpscare handmatig op ieder moment kan starten. En natuurlijk nog mijn tamelijk uitgebreide 'Skelly Pepper's Ghost' Efteling-achtige illussie. Het is me eindelijk gelukt om daar een video van te maken waarop alles iets beter te zien is door het opschroeven van de omgevingsverlichting. Alleen jammer dat je op zo'n video niet ziet dat het skelet ook echt drie-dimensionaal is en geen platte projectie:
https://www.youtube.com/watch?v=JcIfk4dDSyk&list=PLQLWOdlde3iz2Hei…
En om het compleet te maken hier een test-run van het betoverde schilderij:
https://www.youtube.com/watch?v=g5ZpWvSTjqo&list=PLQLWOdlde3iz2Hei…
en hier een test-run van Trashcan Trauma:
https://www.youtube.com/watch?v=z107NdKDTmc&list=PLQLWOdlde3iz2Hei…
Special Member
Ze zijn weer geweldig.
En ben je nog bij rew geweest, of is het jezelf gelukt?
Dankjewel . De reacties op de avond zelf waren ook erg leuk.
Ik ben niet meer naar @rew geweest. Met een 7400uF elco deed hij het net aan dus ik heb er gewoon een tweede naast gezet voor zowel de spin als de vleermuis en daarmee was het probleem in ieder geval voor die avond opgelost.
De aansturing voor die vleermuis heb ik op het laatste moment nog in elkaar gezet met breadboard en duct tape, daar ga ik ook nog wel die diode bij zetten als ik daar een gesoldeerde versie van maak en als dat goed werkt doe ik hetzelfde voor de spin.
Special Member
Hoe heb je dat met het meisje gedaan, is dat geprojecteerd of zo?
En voor de waarde van de elco bedoel je zeker 4700uF.
Hoe heb je dat met het meisje gedaan, is dat geprojecteerd of zo?
Volgens mij een flatscreen TV met een mooi lijstje eromheen
Indrukwekkend trouwens, dat schilderij deed me toch efkens verschieten hier achter de PC, laat staan als je er in het echt voor staat.... Erg sterk.
Trashcan-trauma deed me wat denken aan de werken/knutselarijen/projecten van Tim Hunkins (de man van de vroegere TV-serie 'Secret life of machines'): https://www.youtube.com/@timhunkin1/videos
Schilderij is inderdaad een ingelijste monitor:
Het schrikeffect is inderdaad behoorlijk, heb aardig wat mensen de stuipen op het lijf gejaagd (niet bij kleine kinderen natuurlijk). Ook met dat kliko-monster trouwens.
Dit is wel een projectie. Vooral het geraamte dat naar boven komt kruipen zag er met het blote oog ook echt superrealistisch uit:
https://www.youtube.com/watch?v=NtcfEbNgzU4 (edit 10-11-24: betere kwaliteit geupload)
En dit is misschien ook wel leuk om te zien:
https://youtube.com/shorts/zsd8dwRDk4w (edit 10-11-24: link gecorrigeerd)
Dat is overigens ons toilet, de toiletpot moet dus het veld ruimen om plaats te maken voor Skelly .
Bedoelde overigens inderdaad 4700uF.
Special Member
Op zaterdag 9 november 2024 19:36:48 schreef Delphium:
Schilderij is inderdaad een ingelijste monitor.
Oké, ik vind het allemaal mooi gemaakt.
Special Member
Op vrijdag 8 november 2024 12:56:18 schreef Delphium:
En om het compleet te maken hier een test-run van het betoverde schilderij:https://www.youtube.com/watch?v=g5ZpWvSTjqo&list=PLQLWOdlde3iz2Hei…
Even een vraag, waar haal je zo'n filmpje vandaan?
https://atmosfx.com/products/unliving-portraits
Ik kwam die van het meisje afgelopen zomer tegen bij het spookhuis van Duinen Zathe, een klein pretpark in Friesland, dus toen ben ik gaan Googlen. Ze hebben drie personages die eventueel ook interactie met elkaar kunnen hebben (elkaar doorsteken, onthoofden en ophangen enzo ). Ik heb de hele set aangeschaft maar ik vind het meisje de beste van de drie en een mooie eenvulling op wat ik al had.
Special Member
Bedankt, die zijn wel leuk. Misschien ga ik er ook mee aan de slag.