'Draait volle snelheid en dan spoelen'.

Als dit letterlijk zo gebeurd is de triac stuk.

Beste

Eric; de motor loopt zachtjes op, maar toerental is veels te hoog want trommel moet draaien i.p.v. zwieren.

Tacho signaal kwam ook gewoon niet binnen op technieker zijn PC.

Hoeben; De elco’s is zeker al een goede tip.

@SMD; okay die ga ik onthouden. Wil graag eerst proberen of ik dit zelf kan fixen ?

Op vrijdag 25 oktober 2024 19:44:11 schreef maus0611:
'Draait volle snelheid en dan spoelen'.

Als dit letterlijk zo gebeurd is de triac stuk.

Indd miss wat misformulering van me.
Maar bedoelde dat het veel te snel draait in vergelijking met anders.

Maar het bouwt wel vrij zachtjes op, triac is trouwens doorgemeten en is niet kortgesloten ?

Toch bedankt voor de tip!

Stopt de motor als het spoelen lichtje gaat knipperen? Een traag oplopende motor die direct stopt is eerder toch de tacho. Wat de technieker heeft vastgesteld zou ik minstens zelf dubbel checken.

Ohms nameten (rond de 400ohm dacht ik) en met de ac meter de spanning vd tacho meten als je de trommel met de hand draait.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Hij gaat dus sneller dan normaal draaien als je een normaal wasprogramma start.

Als de tacho daadwerkelijk goed meet kan het in de besturing zitten die dit niet meer registreert, maar ik zou toch zeker even naar de motor kijken. Misschien is het tacho magneetje losgekomen. Of de tacho 'meet wel door' maar doet niks.

Vervangende motor met koolborstelmodule (en tacho) en al kun je van marktplaats plukken voor een paar tientjes. En als het in zuid holland is heb ik ook nog wel een module voor je.

Beste

Die AC spanning heeft de technieker mij aangetoond en kwam echt effectief bij de stekker aan de module aan.
Telkens dat ik aan de trommel een stevige draai gaf zag ik een spanning op zijn multimeter tevoorschijn komen.

Hiermee wou hij aantonen dat kabelboom ook ok was

En ja de motor valt echt volledig stil als spoelen komt te knipperen.

Misschien nog even een hele belangrijke, de technieker had een motor mee (wel gebruikt maar volgens hem ok.)
En heeft die daar buiten de machine aan gehangen en toen toerde deze motor volop op i.p.v. de motor van de machine.

Maar ga dit sowieso morgen nog is dubbel checken dan :)

Anders het aanbod van JojoB aannemen. Als je geen ervaren soldeerder bent is dat verstandig ivm uitsolderen van de elcos.

Ok duidelijk. Print dus. 99%. De 400ohm nog eens meten aan de printstekker (kabelboom mee meten) en dan ben je 100% zeker. De technieker is precies vrij grondig geweest.

Elco's vervangen dus en dit (foto) eens bekijken. Lijkt me wat koolstofstof, niks ergs maar toch even bekijken.

De SMD weerstand is aangetast door zuur en moet vervangen worden daar de weerstands waarde word aangetast, is e ze nu nog OK, later gaat deze zowizo stuk. Tryac defect en snubber diode midden in print vaak open. Het is niet alleen "FF IGBT wisselen"

Hi,

Heb het topic niet doorgelezen maar even ter info en ter reactie van EricN

De kabelboom en tacho meten 502ohm het moment dat je kik aan trommel geeft veranderd dit en kan je een spanning meten.

Ok, bedankt. Nu is er zekerheid. Op naar de printrenovatie dus.

Nieuwe update: ik ben bij toeval aan een spliksplinternieuwe printplaat uit de voorraad van een voormalig Miele dealer. (Print is normaal niet meer verkrijgbaar).

De print dateert van 2009 en zit sindsdien volledig gesloten in verpakking.

Ik heb de print nog niet gekocht of dergelijke ik mocht deze proberen om te zien of machine werkt.

Nou nee niet dus, alweer identiek hetzelfde probleem?

Motor toert op en spoelen gaat knipperen…

Tacho heb ik gemeten was ok, technieker probeerde zelfs andere
Motor met oude print.

Kan er bovenaan soms probleem zijn met die print? Of laat ik me dan ergens anders aan vangen?

Alvast bedankt

Blijft over:
1. kabelboom. Hoe heb je de 500ohm gemeten? Aan de stekker bij de print of op de motor? Meet nog eens tewijl je aan de kabels trekt. Meestal liggen versleten schokdempers aan de basis van kapotte bekabeling.

2. Magneet op de motor toch los (zoals maurice al opperde)

De motorflens openmaken dus

Aandachtspunten:
Koperen aardingsverbindingspinnetje mag niet verdwenen zijn bij terug plaatsen.
De insteekpennen vd statorwikkelingen moeten op hun plaats gestoken worden.
Koolborstels blokkeren voor plaatsen motorflens.

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Meet de IGBT eens op de nieuwe print, meet deze sluiting??

Hi,

Ik heb de 500ohm gemeten aan de stekker die je op de print steekt.
Daarna heb ik de multimeter van Ohm naar Volt gedraaid en aan de trommel gedraaid en ik kon een spanning meten bij het draaien aan de trommel.

Heb natuurlijk inderdaad niet aan die kabelboom bewogen ofzo terwijl ik metingen deed.

Wat doen jullie dan precies als de kabelboom beschadigd is? Anders bedrading leggen of?

Weet nu niet precies meer welke spanning.

IGBT zal ik straks meten (ben niet thuis nu).

Maar print heeft 2 pogingen ondernomen, de motor draait vrij snel, spoelen knippert en motor stopt met draaien, na een paar seconden start motor opnieuw en knippert spoelen opnieuw.
Dan 3 —- streepjes en spoelen knippert dan.

Ik ga anders proberen een andere motor ook te zoeken en dan kan ik dit eventueel direct testen met de (nieuwe) print.

Maar ik ga de IGBT zo snel mogelijk ook meten en laat dan iets weten.

Mijn voorstel van motorflens is mss ook niet de oplossing daar hij met andere motor ook haperde. Tja. Kabel blijft over dan. Nieuwe print hetzelfde stuk zou wel ultra toevallig zijn.

Dat het probleem vd bediening zou komen...? Maak eens een foto vh schema. Wat staat er op de flatable? Iets van tacho?

Hi,

Misschien geen oplossing maar wel fijn dat jullie allemaal meedenken!

IGBT meet trouwens prima.

Zie foto bovenste print. (Niet mijn foto maar komt van Reddit, iemand die projectie heeft gemaakt op de display status uit te lezen met Arduino).

Tacho generator lijkt op onderstaand schema dus toch naar bovenste print te gaan… (7/15)

Alvast bedankt

Hi,

Misschien geen oplossing maar wel fijn dat jullie allemaal meedenken!

IGBT meet trouwens prima.

Zie foto bovenste print. (Niet mijn foto maar komt van Reddit, iemand die projectie heeft gemaakt op de display status uit te lezen met Arduino).

Tacho generator lijkt op onderstaand schema dus toch naar bovenste print te gaan… (7/15)

Alvast bedankt

Het zou complexer kunnen zijn dan.
Dit soort toestellen komt wel eens op de koer te staan. Moet doenbaar zijn hier wat van te vinden.

Voor welke machine is het eigenlijk? Foto deur (typeplaatje)?

Staat er een nr op de bedieningsprint? Iets in de trant van Eplw210 ...?

Hoihoi,

Het gaat over EDPW 213

Het is een W986

Alvast bedankt

Bedieningspaneel/ plexi?
Qua programma's

Het beste is dat je alle printen even test in mijn machine, weet je wat er stuk is.. ik blijf bij de EL150.. Front printen zeldzaam stuk gehad, daar 1 met dementie had en programma tijden een rommel was en vergat te centrifugeren..

Oki,

Deze week ga ik nog eens kijken of ik nog iets kan proberen en anders gaan deze richting @SMD.

Afgelopen week te druk…

Hallo

Sorry voor de late update maar nu pas tijd gevonden.

Ik ben aan een gelijkaardige print kunnen raken. De print past fysiek niet kwa behuizing maar wel kwa aansluitingen.

Deze aangesloten en machine werkte onmiddellijk..

Dus het is dus toch de print bovenaan aan de bediening… (helaas)…

Groetjes