ergens een gaatje te constateren in oude element??
Mag je nog steeds een wasmachine of droger buiten (zonder) een aardlekbeveiliging aansluiten? Met buiten bedoel ik om de aardlek heen.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op vrijdag 1 november 2024 20:30:17 (18%)
Die vraag begrijp ik enigzins niet. Elke woning heeft toch op elk circuit een differentieel? Hoe zou je die dan überhaupt zonder aansluiten? Je kan om iets te testen tijdelijk tijdens die test de aarddraad los leggen maar nog steeds zit je op een differentieel aangesloten.
Golden Member
Op donderdag 31 oktober 2024 22:57:20 schreef IJzerhersteller:
Mag je nog steeds een wasmachine of droger buiten (zonder) een aardlekbeveiliging aansluiten?
Wie zet dat nou buiten neer, weet je wel hoe vochtig de buitenlucht is in bijvoorbeeld dit jaargetijde?
En wil dat zonder aardlek?
[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 31 oktober 2024 23:55:36 (12%)
Op donderdag 31 oktober 2024 23:52:19 schreef EricN:
Die vraag begrijp ik enigzins niet. Elke woning heeft toch op elk circuit een differentieel? Hoe zou je die dan überhaupt zonder aansluiten? Je kan om iets te testen tijd.
zou je denken maar nee, nog zat woningen van 40+ jaar oud die geen aardlek hebben op de wasmachine groep en soms helemaal nergens niet.
Op donderdag 31 oktober 2024 23:52:19 schreef EricN:
Die vraag begrijp ik enigzins niet. Elke woning heeft toch op elk circuit een differentieel? Hoe zou je die dan überhaupt zonder aansluiten? Je kan om iets te testen tijdelijk tijdens die test de aarddraad los leggen maar nog steeds zit je op een differentieel aangesloten.
Nou, nee eigenlijk. Mijn woning uit 1968 had tot twee jaar geleden alleen vier D-patronen en dus geen aardlekschakelaar. En zeer waarschijnlijk heeft een zeer groot deel van de hele wijk hier nog altijd vier D-patronen in de groepenkast zitten.
Dat heeft dus gewoon 54 jaar gedraaid. Was dus eigenlijk best een goed systeem. Moet nog maar zien of mijn huidige groepenkast vol met alamats het ook zoalang gaat uithouden. Nu zijn alamats wel wat anders dan D-patronen uiteraard maar toch.
Golden Member
Als de installatie destijds goedgekeurd is, mag dat gewoon. De aansluiting dient wel geaard te zijn en de aarding dient te functioneren. Aarding is ook effectief in het opvangen van aardlekken zonder dat je een schok krijgt; de stroom moet alleen wat meer oplopen voordat de zekering knalt.
Ik zou zelfs willen betogen dat aardlekschakelaars in de eerste plaats helpen bij het veiliger maken van ongeaarde apparaten.
wrs is in die 55 jaar wel de badkamer en keuken vernieuwd, wat een grote verbouwing is en dus dient dan de kast aangepast te worden naar huidige normen. zeker als je nu op de badkamer een wcd hebt zitten, terwijl daar origineel een trekschakelaar zat of de licht schakelaar van de badkamer op de gang. ook hadden slaapkamers en woonkamers destijds geen aarding en heb je dus nogal snel geaarde apparaten in ongeaarde wcd's zitten.
Golden Member
Op vrijdag 1 november 2024 08:25:24 schreef testman:
......soms helemaal nergens niet.
Dus overal wel!
Golden Member
Ik zit hier in een pand dat rond 1970 voor het laatst verbouwd is dus toch bijna 55 jaar. De keukens hebben sinds die tijd geaarde stopcontacten. De huiskamer heeft rond 1990 een geaard stopcontact gekregen voor de computer. Zonder grote verbouwing. 8 groepen, in 1970 was dat vrij veel, maar geen aardlek. Bij de volgende verbouwing zullen de groepen wel grotendeels hetzelfde blijven, misschien een paar erbij, en een kast met aardlekschakelaars erin. Tot nu toe is het altijd prima zonder gelukt maar de installatie is dan ook degelijk aangelegd dus kleine kans op loshangende aardes.
De flat waar ik (ook) woon, heeft het van 1967-2009 gedaan met 1 geaard stopcontact op de gang (voor de wasmachine) en misschien nog wat geaards in de keuken. 2 groepen en geen aardlek.
Op donderdag 31 oktober 2024 23:54:22 schreef vergeten:
[...]Wie zet dat nou buiten neer, weet je wel hoe vochtig de buitenlucht is in bijvoorbeeld dit jaargetijde?
En wil dat zonder aardlek?
Ik zou het iets duidelijker kunnen schrijven, maar je leest mijn vraag niet goed. Er zijn anderen die het wel begrijpen.
"om de aardlek heen" suggereert dat er 1 aanwezig is. Dan mag dat uiteraard niet.
Edit: Als niemand het te weten komt (en je dus niets van accidenten voor hebt) mag alles.
[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 1 november 2024 21:07:15 (36%)
Dit is niet mijn vakgebied, maar ik heb meterkasten gezien met enkele groepen met aardlek, groene stikker op de schakelaars. En enkele groepen zonder aardlek. Ik kom vooral in meterkasten om modems te resetten.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op vrijdag 1 november 2024 21:23:34 (14%)
Zou het kunnen dat er een hoofd diff is die elders staat en waar de niet gediffte groepen op aangesloten zijn? Een ultra oude istallatie kan nog zonder zijn maar vanaf het moment dat je 1 ziet gebruikt zijn vermoed ik toch dat de rest conform is of illegaal. Een veranderde zekeringkast moet gekeurd worden.
(Tenzij de wetgeving in NL wel heel erg verschilt met BE)
Op vrijdag 1 november 2024 20:49:47 schreef maartenbakker:
Ik zit hier in een pand dat rond 1970 voor het laatst verbouwd is dus toch bijna 55 jaar. De keukens hebben sinds die tijd geaarde stopcontacten. De huiskamer heeft rond 1990 een geaard stopcontact gekregen voor de computer. Zonder grote verbouwing. 8 groepen, in 1970 was dat vrij veel, maar geen aardlek. Bij de volgende verbouwing zullen de groepen wel grotendeels .
groeide op in een huis van die zelfde bouwtijd, origineel 5 groepen maar ivm elektrisch koken waren het er al 6. toen medio jaren 80 de badkamer verbouwd werd kwam er een 30mA aardlek op de keuken en badkamergroep.
[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 1 november 2024 22:41:32 (30%)