max485 footprint ?

trix

Golden Member

hallo,

ik wil een max485 in SMD uitvoering gebruiken, maar die heeft een "rare" lay-out, uMAX.
wat is dat voor lay-out, ik kan hem in ieder geval niet vinden in sprint layout.
bedankt.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Ik neem aan dat de de "footprint" bedoeld.
Het is een MSOP8.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 29 oktober 2024 18:09:54 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op dinsdag 29 oktober 2024 18:00:52 schreef trix:
wat is dat voor lay-out, ik kan hem in ieder geval niet vinden in sprint layout.

Dan zul je hem zelf even moeten maken:

Maten in millimeter (voor bovenstaande plaatje).

benleentje

Golden Member

Er is een website waar je bijna alle footprint wel kan krijgen
https://www.snapeda.com/search/?search-type=parts&q=MAX485

En anders zoeken op sprint layout max485 footprint

En als je het daar niet kan vinden dan kan je het altijd nog zelf maken en toevoegen aan de bibliotheek.

trix

Golden Member

Op dinsdag 29 oktober 2024 18:09:14 schreef bprosman:
Ik neem aan dat je de "footprint" bedoeld.

bedoel ik inderdaad |:(
bedankt voor de reacties, denk dat ik hem zelf moet maken, maar ik weet nu de maten.

edit: net getekend, dat is wel een klein ding zeg, zeker t.o.v. de DIP/DIL versie.

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 29 oktober 2024 20:16:30 (14%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

waar kan ik dat bestand mee openen ?

eigenwijs = ook wijs
rob040

Golden Member

Dat is een Sprint Layout bibliotheek bestand, die kun je kopiëren naar je eigen bibliotheek.

trix

Golden Member

OK op die manier, ga ik proberen.
gelukt, is inderdaad dezelfde als die ik ondertussen zelf had getekent.
bedankt,

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 29 oktober 2024 20:31:07 (56%)

eigenwijs = ook wijs

Waarom gebruik je niet gewoon een SO8 behuizing? Makkelijker te solderen en iedere fabrikant heeft het ding in die behuizing.
Dit is weer zo'n exoot die bijna niemand heeft (en gebruikt).

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 29 oktober 2024 22:05:01 (20%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Misschien omdat hij daar geen ruimte voor heeft?

Ik vind dit ding nog niet eens echt klein, ik gebruik geregeld DFN/QFN packages die nog kleiner zijn, en geen pootjes hebben, maar het een klein beetje oefening (en een microscoop) zijn ook die prima met de hand te solderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op dinsdag 29 oktober 2024 18:26:47 schreef rob040:
[...]
Dan zul je hem zelf even moeten maken:

[bijlage]

Ik zou het omdraaien.
Als een RS485 driver geen standaard pinout heeft, dan gebruik ik hem niet. Kies gewoon een andere chip uit. Er zijn honderden varianten van RS485 drivers. Ik gooi liever een handjevol chippen in de vuilnisbak, dan dat ik voor een paar IC's moeilijk ga doen om een print layout aan te passen (Dat aanpassen is wel gemakkelijk in KiCad (= geen sprint) maar alles daaromheen, van printen bestellen, solderen en foutzoeken (pinout onthouden) en vooral de veel kleinere keuze in alternatieven ga ik simpelweg niet lang over nadenken.

Daar komt nog bij dat ik een hekel heb aan Maxim. Die heeft een hele lange reputatie van leuke chipjes maken voor niche markten, en die chipjes worden na een paar jaar dan steeds duurder, of verdwijnen helemaal.

Voor een gedeelte is dat ook wel weer begrijpelijk. Max038 was lang geleden b.v. een best leuke funktie generator IC. Maar alle grote jongens zijn over naar DDS (vaak met FPGA) en voor de hobbyisten die een 20 jaar oude elektuur hebben gevonden kunnen ze geen MAX038 chippen blijven maken. Maxim is ook (jaren terug al) opgekocht door een grotere jongen. Maar ik heb verder niet bijgehouden hoe dat hun markt visie beinvloedt.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op woensdag 30 oktober 2024 04:21:39 (31%)

rob040

Golden Member

MSOP8 is niet ongewoon. Alleen noemt Maxim dat blijkbaar µMax.

Het is zeker waar dat de SO8 package veel beter verkrijgbaar is met alternatieven van meerdere fabrikanten, dus als je daar ruimte voor hebt zou ik dat zeker doen, maar soms past dat gewoon niet, en een MSOP-8 is significant kleiner.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
trix

Golden Member

niet alles door gelezen, ben op het werk.
ik heb deze gekozen omdat ik die als 1e tegen kwam, en niet wist dat er ook nog andere varianten leverbaar zijn :+

eigenwijs = ook wijs

Dat vermoeden had ik al.
Weer wat (eigen)wijzer: Als je de footprint niet kunt vinden zal het wel iets exotisch zijn, kortom, ietsje verder zoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

MSOP10 is niet echt exotisch (je ziet ze vaak), maar wel moeilijker te solderen en te leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

RS485 drivers zijn chips die ik graag in DIP koop (als daar ruimte voor is). Reden is dat er bij lange kabels (incidentele kortsluitingen 100m verderop enzo) de RS485 drivers gemakkelijk worden opgeblazen. DIP in een voetje is dan gemakkelijk te vervangen.

Er zijn veel varianten van RS485 drivers. Sommige zijn extra langzaam (Handig voor als je een lage baudrate hebt en een "ster" topologie wilt maken. Andere hebben extra sterke ingebouwde TVS dioden. Andere versies zijn geschikt voor 3V3, of hebben extra lage standby stroom (zinvol voor batterij voeding).

Met een DIP voetje kun je gemakkelijk achteraf wat experimenteren met zulke variaties.

Je kunt ook de andere kant op gaan en extra beveiliging inbouwen op de print. Toevoegen van TVS dioden is dan het meest voor de hand liggend. Ook PPTC tussen de TVS dioden en de connector is een handig idee. Daarmee verkijg je een beveiliging tegen een harde voedingspanning die (per ongeluk) op de RS485 lijnen wordt gezet. De TVS dioden sluiten dit kort naar massa, en de PPTC zorgt dat de DC stroom binnnen perken blijft zodat de TVS dioden heel blijven.

Ik heb ook nog wat van die RS485 transceivers nodig, in DIL, maar ik zie bij farnell dat ze nog niet eens meer een DIP uitvoering hebben. Of zit ik er compleet naast? (hits 4 stuks alleen SO8?)

bprosman

Golden Member

Op donderdag 31 oktober 2024 18:44:48 schreef henri62:
Ik heb ook nog wat van die RS485 transceivers nodig, in DIL, maar ik zie bij farnell dat ze nog niet eens meer een DIP uitvoering hebben. Of zit ik er compleet naast? (hits 4 stuks alleen SO8?)

Ik zie ze nog wel :

https://nl.farnell.com/analog-devices/max485cpa/ic-cmos-bus-transceive…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die had ik later ook gevonden. Maar als je zoekt op RS485 niet.
Of deze: LTC485CN8

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij Mouser zowel de MAX485 als de MAX3485 (3V3) in DIP verkrijgbaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
miedema

Golden Member

Op vrijdag 1 november 2024 00:53:43 schreef henri62:
Die had ik later ook gevonden. Maar als je zoekt op RS485 niet.
Of deze: LTC485CN8

1 van de redenen dat ik steeds vaker bij Mouser bestel: de zoekmachine van Mouser is beter. Het gebeurt me vaker bij Farnell dat ik weet dat ze het hebben, maar ik her niet kan vinden....

Ook zoeken & selecteren op parameters werkt bij Mouser véél beter.

Levertijden testje van deze week:
- Woensdagmiddag (15:00...16:00) zowel bij Mouser als Farnell besteld.
- Donderdagochtend 12:00 kwam het pakketje van Farnell binnen (uit het UK)
- Vrijdagochtend 11:00 kwam het pakketje van Mouser binnen (uit Texas USA!)

Mouser (of eigenlijk Fedex) beloofde "maandag in de loop van de dag". Maar eigenlijk gaat het altijd sneller.

groet, Gertjan.