sony surround set HCD-S300 defect

Deze gecombineerde dvd surround set is door lekkende elco in de voeding defect gegaan waarschijnlijk. Na vervangen van een van de drie 2200uF 25 v voor een van 16v en een weerstand heb ik wel weer de spanningen, maar nu blijkt dat op de controlprint een groot IC ook duidelijk te lijden heeft gehad. Dit is een mistsubishi M30622ma (m30622ma-1e5fp om precies te). Apparaat doet nu dus niks en dit grote ic is eem single chip16bit cmos microcomputer!

Nu kan ik het exacte ic niet echt vinden wel een vergelijkbaar ic op Ebay maar dit is een iets afwijkend qua nummer (nl M30622MA-A16FP maar wel een sony genuine part volgens de verkoper). Moet deze chip geprogrammeerd worden nog ? Of hoeft dat misschien niet? Gezien de datasheet nl zag ik wel dat er een flash en een ram geheugen is nl.

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/730/MITSUBISHI/M30622M…

*hier heb ik geen app voor nodig
revado

Honourable Member

Een Elco vervangen door een met een lagere spanning en een weerstand?
Dat kan dus niet...
In het slechtste geval klapt die elco uit elkaar.

Die weerstand was doorgegaan en dus vervangen. DE elco had ik niet exact op voltage maar was meer bedoeld om voeding te testen. En die lijkt wel weer te werken dus maar apparaat gaat niet aan. Dat grote ic is nl mee defect gegaan en ik vermoed dat er toch software in moet zitten anders gaat t niet meer opstarten denk ik.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het IC stuk is? Kan natuurlijk altijd, maar als er bij deze Sony's één elco slecht is dan zijn er zeker meer niet meer goed. Kijk daarom eerst met een scoop of ALLE voedingslijnen rimpelvrij zijn. En lekkende elco's vreten de print aan, controleer dus of alle sporen en via's nog goed zijn.

Groeten, Ron.

HVinduction

Special Member

Ik zou eerst maar eens een goede elco regelen, want 16v in plaats van 25v waar bij wijze van 24v op staat gaat goed fout. Die elco gaat gewoon dan in sluiting liggen en als je pech hebt en de voeding gewoon blijft pompen dan ploft die elco recht in je gezicht.

Dat heb ik ooit met een kapotte elco gehad van de 12v cpu rail van een atx moederbord. Dat was een harde knal met veel rook, gelukkig geen bijtende elektrolyt in m'n ogen of gezicht 8)7

En een weerstand in serie zetten is dus echt een no go, daarmee zorg je er voor dat die condensator geen functie meer heeft omdat hij dan niet meer de rimpelspanning goed kan afvlakken, dan is alleen ná de weerstand de spanning gefilterd...

Er waren wat 2 spoortjes weggebrand en 2 spoeltjes/zekering smd blokjes met 100 erop maar die zijn niet 100 ohm, dus ik denk 100 ma. Op de onderkant was een 220ohm weerstand ook gaar 1/4 watt voor 1/2 watt. Die heb ik dus vervangen en niet in serie ofzo gezet met die elco. Op de logicboard is duidelijk dit ic defect gebrand door deze elco die ging lekken en waarschiijnlijk dit ic opblies. Voorafgaand aan de storing ging ook steeds af en toe de dvd lade open en wilde dan niet meer dicht gaan. Ik zie op de service manual dat er wel software op die microcomputer zit en dus denk ik dat ik alleen exact het zelfde ic moet hebben ivm die eprom software die in het type nr van het ic achter de streepjes zit. Denk niet dat ik dat ga vinden nog en sony vraagt er ws. een belachelijk bedrag voor...

Iedereen... ik zal het wel anders lezen maar ik lees dit:

Op dinsdag 29 oktober 2024 18:06:13 schreef Bart64:
Na vervangen van een van de drie 2200uF 25 v voor een van 16v en een weerstand heb ik wel weer de spanningen,

als: Ik heb drie elco's vervangen én een weerstand.

Dat IC is een microcontroller of microprocessor en daar heb je zonder software niets aan.

'Defect gebrand' door lekkende elco's klinkt me sterk in de oren, maar hé, op m'n werk denk ik soms ook alles wel gezien te hebben en dan trek je soms ineens een instrument open wat je weer iets nieuws toont.

Ik gok dat die SMD blokjes weerstanden zijn van 20 Ohm. SMD-printzekeringen van 200 mA bestaan vast, maar ik heb ze nog nooit gezien. Vaak wordt de voeding zodanig minimaal ontworpen dat die weinig extra schade aan kan richten als er een harde sluiting optreedt op de voedingsrails, of schakelt de controller uit op overstroom (om het daarna opnieuw te proberen > uit te schakelen op overstroom > enz...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op donderdag 31 oktober 2024 17:12:11 schreef Bart64:
... en 2 spoeltjes/zekering smd blokjes met 200 erop maar die zijn niet 200 ohm, dus ik denk 200 ma...

Staat er niet in de service manual wat het dan wel is? En kun je eens een foto delen van het defect gebrande IC?

Groeten, Ron.

revado

Honourable Member

Op donderdag 31 oktober 2024 17:22:02 schreef weardguy:
Iedereen... ik zal het wel anders lezen maar ik lees dit:
[...]
als: Ik heb drie elco's vervangen én een weerstand.

Dan lees je het toch anders als @HvIndustion en ik, er staat na vervanging van EEN van de drie elcos van 2500 u 25 volt door een van 16 volt en een weerstand.
Daar maak ik uit op dat er maar een enkele elco is vervangen door een met een lagere spanning met weerstand ( er dus vanuitgaande dat die in serie is gezet vanwege de te lage spannig).
Maar dat is blijkbaar niet zo.
Die elco gaat vanzelf de lucht in met die te lage spanning.
Is die processor ontploft?
TS plaats even een foto, zo blijft het gissen voor iedereen.

Denk dat t geen zin heeft apparaat te repareren ivm dit ic dus als t nog leverbaar is ook en te programmeren, en weer uit elkaar te halen, de voeding was het meest beschadigd door de lekke elco en verbrande weerstand en die kleine vierkant spoeltjes, maar er was geen zekering doorgegaan (hoofdzekering en drie andere waren nog heel). Duidelijk zichtbaar is een brandvlek aan een kant van het ic,en bubbels op het oppervlak, dus echt defect. Jammer want het apparaat is een dvd surround receiver en dvd in een met a.b. en 5 kanaals surround.

Een foto zegt meer dan duizend woorden, blijkbaar snappen sommige leden dat nog steeds niet...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ok dan als je meer denkt te zien hier de ramp die zich voortgedaan: IC op de controlprint

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 1 november 2024 15:25:00 (12%)

Deze van de voeding: onderkant 2 spoortjes weg en spoeljes

en elco van de bovenkant voeding

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 1 november 2024 15:33:04 (12%)

Lijkt erger dan t is, heb alles volgens print schema nagemeten

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 1 november 2024 15:32:20 (87%)