Lifelo4 24Volt 250Ah

fred101

Golden Member

Heb je een link naar die accu, mogelijk staan daar wat specs bij? Niet dat dat bij Ali of andere direct-uit-China veel zegt, maar mogelijk kent iemand het ding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

kan zo maar zijn dat de fet in de bms welke afschakelt bij onderspanning/ overbelasting enz gewoon overleden is. inductieve last die tegen 500A trekt kan dat makkelijk veroorzaken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een van de functies van een bms is om bij overbelasting de load af te schakelen. Ik vemoed dat /dat/ het geval is.

Wat gebeurt er als je de boegschroef direct op de accu aansluit? Voor even een test kan dat wel...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als het display nog de spanning geeft van de accu, geeft de BMS nog door. die is dus niet geblokkeerd. een bms die blokkeerd, geeft 0V op de uitgang.

er kan ergens een kabel of connector half gesmolten zijn door de hoge stroom, waardoor die een serieus overgangscontact heeft. probeer eens een gloeilamp ofzo erop te zetten.
bv 2 halogeenspots van 12V 20W in serie op die 24V. als die lampen branden, geeft ze dus nog stroom.

er kan ook een fet kapot zijn die eigenlijk hoorde te onderbreken maar door de piekspanning van het afschakelen van een inductieve last, te zijn verbrand en nu half in sluiting ligt.

open maken en fotos nemen, dan kunnen we meer zeggen. pas op met metaal werkgereedschap, een kortsluiting op zo een cell kan aardig vonken geven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Grote accu's op Ali zijn vaak fake, in (te hoge) waardes die de originele fabrikant niet eens fabriceert...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Torqeedo buitenboordmotor is maar een 4 pk motortje, dat zou prima moeten draaien op de accu
Ik probeer even wat gegevens te uploaden middels een screenshot.
Moet even uizoeken hoe dat moet.vast hartelijk dank voor alle antwoorden!

Dat is uitgerekend 122A. Dat gaat piek bij start niet lukken. Reken maar in veelvouden. Overigens kan hij nominaal maar 100A. En zoals erbij vermeld: 200A onmiddelijk. Dwz, puls.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 30 oktober 2024 09:57:06 (34%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die accu kan 100A continue leveren. dat is al niet veel meer. daar kan maar 2,4kW uit
4PK zou 2940watt zijn, dus kan de accu niet aan

als ik naar lifepo celblokken kijk, dan kan een 3.2V lifepo 280Ah accu 280A leveren (1C). 1 zo een cell weeg 5.45kg

je hebt er 8 nodig om 24V te maken, dus de cellen alleen wegen al 43.6kg. zit er geen bms in, en niet zo een grote 24V loodaccu behuizing.

als ik online kijk, dan vind ik de nova 12V 200Ah lifepo accu en die weegt 21kg.
https://solarpowersupply.be/accus/wattstunde-nova-core-200ah-batterie-…

2 zulke in serie, heb je 24V 200Ah voor 42kg. 5kg zwaarder dan de uwe, en die van jouw heeft 25% meer capaciteit.

de uwe zou dan eigenlijk +50kg moeten wegen. ik vrees dat die chinees overdrijft met die 250Ah en dat er misschien maar cellen in zitten van 100-150Ah (die dan 100A kunnen leveren).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De boegschroef heb ik inmiddels op twee nieuwe 210Ah lood zuur accu's in serie gezet en dit functioneert uitstekend.

Ik had gedacht met die LifePo4 accu (weegt maar liefst 37kg) lekker te kunnen varen in mijn bijbootje om te vissen met dat electro motortje erachter.
Toch vreemd (en total onverwacht) dat deze 250Ah 24Volt accu dit niet aan zou kunnen....
Ik zal verder gaan testen, maar ik heb er een hard hoofd in

Hier is een screenshot van de specificaties

Sorry voor de vorige post, ik had niet gezien dat het screenshot van de specs al doorgekomen was.... Mea culpa

fred101

Golden Member

Ali specs moet je meestal door 5 delen, het blijven oplichters en het blijft dus gokken. Wat je daar koopt is oorspronkelijk bedoeld voor de Chinese markt. Niemand controleert specs en veiliheids-keuringen/keurmerken zijn bijna altijd fake. Alles qua beveiliging en EMI gevoeligheid/uitbraken is weg bezuinigd (Bij bv in dit geval de voeding/lader) De meeste componenten worden op/over de max grens gebruikt. Het enige belangrijke is een ultralage prijs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Fred, Er zijn twee dingen in het spel. Enerzijds, als ze vermoeden dat je niet de middelen hebt om een spec te kunnen controleren dan willen ze wel eens wat overdrijven.

Maar anderzijds, dat je de Wh wel en de Ah niet optelt als je cellen in serie zet dat hebben ze niet goed begrepen. Of willen het niet begrijpen.

Dus bij een 250Ah accu van 9S loop je het risico dat de boel maar 27Ah is.

Maar goed. 37kg en 250Ah*29.2V komt op 195 Wh/kg. Wikipedia zegt 90-200 Wh/kg... Tja. zou kunnen en "door 9 delen" betekent dat je er een orde naast zit.

Al duurt het een week, ik zou de accu capaciteit gewoon testen. En zoals ik eerder al zei: 'pulse 200" zou betekenen dat de BMS op "iets hoger dan 200A is afgesteld als "overbelasting en uit.

Dit soort limieten komen bij een 250Ah accu dus veel eerder van een BMS dan van de accus zelf. Mijn fietsaccu heeft nu een te "slap" bms gemonteerd zitten. Als ik te veel gas geef gaat ie uit.

Wil je met een fluistermotor een paar uur varen, dan is 100A continue RUIMSCHOOTS voldoende. Het kan dan geen kwaad om een wat lichtere BMS te installeren. Dat is voor de toepassing van TS dus niet helemaal handig.

Zoals ik eerder al schreef: direct op de accu moet "voor even" kunnen. Als dat wel goed werkt, kunnen we nadenken over een oplossing om de boel te upgraden. Of hebben we uitsluitsel over dat er inderdaad veel minder inzit dan geclaimed.

(er zijn echt ook chinezen die gewoon netjes aangeven 30 cellen van 3500mAh 10S3P 10.5Ah.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op woensdag 30 oktober 2024 11:48:51 schreef rew:

(er zijn echt ook chinezen die gewoon netjes aangeven 30 cellen van 3500mAh 10S3P 10.5Ah.)

en dan begint het spelletje.
de volgende chinees heeft diezelfde accu, en die maakt er 11Ah van.
want iedereen koopt 'de hoogste'.
de eerste zegt dan: als ik ontlaad met 10mA kan ik er 11,3Ah uithalen, dus ik lieg niet door 11,3Ah te beweren.

en 10chinezen verder is er ene die zegt: zitten 30cellen in van 3,5Ah: ik lieg ook niet door te zeggen dat er 105Ah in zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De discussie over kwaliteit en eerlijke informatie over Chinese producten is altijd enorm suggestief en niet erg objectief.
Vrijwel álle Westerse fabrikanten gebruiken Chinese componenten in hun procucten, als voorbeeld de originele Hella dynamo in mijn BMW is in China geproduceerd, staat er zelfs op, de Chinese kost ca € 160,-- bij BMW meer dan € 900,-- bij inspectie blijkt het exact dezelfde te zijn, m.u.v. een aangebracht BMW logo achteraf....
De waarheid over de Chinese kwaliteit en Westerse kwaliteit moeten we hier niet voeren denk ik.
Ik heb al vele jaren drie "Chinese" LifePo4 accu's naar volle tevredenheid in gebruik in mijn camper en mijn boot. Die accu's kostten maar een fractie wat er hier voor neergelegd moet worden.
De lood zuur accu's (ook gel en AGM) die ik voorheen gebruikte, gingen nooit langer mee dan een jaar of drie vier, deze Lifepo4 accu's lijken daarintegen onverwoestbaar....

Ergo: terug naar het onderwerp, ik denk dat ik me verkeken heb op de CCA van de Lifepo4 accu en op die van de boegschroef en wil er achter komen of er nu iets kapot is óf dat deze accu simpelweg niet genoeg Ampere's (meer) kan leveren.
De enige oplossing is "testen" heb ik nu begrepen, dat ga ik doen met een omvormer en daar wat apparatuur op te zetten.

Als de BMS niet meer goed is dan zou ik graag van jullie daar wat hulp bij hebben, omdat mijn kennis daarvan te beperkt is.

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:

Vrijwel álle Westerse fabrikanten gebruiken Chinese componenten in hun procucten, als voorbeeld de originele Hella dynamo in mijn BMW is in China geproduceerd, staat er zelfs op, de Chinese kost ca € 160,-- bij BMW meer dan € 900,-- bij inspectie blijkt het exact dezelfde te zijn, m.u.v. een aangebracht BMW logo achteraf....

dat was vroeger ook al hoor. BMW en peugeot gebruikte dezelfde bosch dynamo. bij de sloop koste de ene 50€ en de andere 175€. enige verschil was het logo want de bosch dynamo was identiek. ik stak de peugeot versie in een BMW dus.
gebeurd nu ook bij ferrari en lamborghini. zitten dan peperdure stukken in, terwijl het gewoon audi of volvo onderdelen zijn die via die dealer 10x goedkoper zijn.
als een westers bedrijf 1 000 000 onderdelen in china besteld, zullen het 1 000 000 correcte zijn.
als jij dat onderdeel 1x op aliexpress koopt, is de kans groot dat het een namaak van een namaak van een namaak van een namaak van een commercieel goed verkopend onderdeel is.

mijn ervaring met ali express batterijen is dat ze grotendeel allemaal fake zijn. er zitten zeker goeie en bruikbare batterijen tussen, maar ze zijn niet wat ze beweren.

ik ben nu toevallig ook aan het uitkijken naar lifepo en in NL gekocht, kan ik 24V 300Ah in cellen kopen voor een 300-400€. BMS eraan en ik ben vertrokken. ook in duitsland zitten tal van bedrijven die goeie batterijen verkopen aan normale prijzen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Vrijwel álle Westerse fabrikanten gebruiken Chinese componenten in hun procucten,

Dat is export kwaliteit waarbij het niet-Chinese merk zorgt dat alles OK is en aan de eisen voldoet. Op Ali koop je spullen voor de binnenlandse markt en dan gaat het heel anders. Die accu van jouw haalt zijn specs niet maar als je die had gekocht om je verlichting etc op te laten draaien was je tevreden geweest en had je nooit geweten dat de specs liegen.
Mijn oudste nog goede loodzuur accu hier op de boot is ongeveer 15 jaar oud. Ik heb twee recentere die nu 5 jaar oud zijn en nog perfect werken. Mijn motor zijn loodzuur accu is nu 11 jaar oud en werkt nog perfect.Kwestie van een goede lader en goed gebruiken, zo'n Ali-crap acculader kan zo je accu in een paar jaar om zeep helpen. Er zijn steeds meer grote merken die weg gaan uit China. https://www-forbes-com.translate.goog/sites/deandebiase/2024/08/30/why…

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 30 oktober 2024 13:44:31 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor alle antwoorden en inzichten.
Neem me niet kwalijk dat mijn eigen ervaringen, die gedurende vijftien jaar doorgaans zeer positief zijn, voor mij zwaarder laat wegen dan de meningen van anderen.

Jammer dat een oprechte vraag nogal eens onbedoeld, maar wel begrijpelijk, ontaardt in een welles/nietes discussie die je uiteindelijk niet verder met de hulpvraag helpt.

Ik kijk en lees vooraf doorgaans zoveel mogelijk "objectieve" reviews voordat ik iets aanschaf en concludeer helaas nogal eens dat we heel vaak véél te veel betalen voor EXACT dezelfde artikelen.

Wat deze accu betreft staan jullie wellicht volledig in het gelijk, so be it, en ben ik inderdaad flink gefopt ?

Die genoemde BMW dynamo kwam overigens van een Europese leverancier, die ze in China bestelde.

Maar geloof me, ik respecteer ieders mening en opvatting, gelukkig kunnen we die nog steeds kenbaar maken, waarvoor mijn dank.

Vooralsnog hoop ik persoonlijk deze accu nog niet naar het milieu station te hoeven brengen al levert hij momenteel niet wat ik er van verwachtte.

Ik laat e.a. weten en ga aan het testen.

Wat ik uiteindelijk zeker niet zou doen is een andere bms plaatsen die hogere stromen toelaat. De batterijen kunnen dat mogelijk niet aan.tenzij je daar 100% zekerheid over hebt maar die ga je nooit krijgen. Moest je genoodzaakt zijn de bms te vervangen kun je wel voor een ander model/merk gaan met dezelfde specs.

Zelf heb ik ook wisselende ervaringen met ali maar over het algemeen wel goede. Ik lees eerst ook uitgebreid (en kies ook een product dat dat heeft) alle reacties/reviews. Wat zeiden de gebruikers over deze batterij?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Jammer dat een oprechte vraag nogal eens onbedoeld, maar wel begrijpelijk, ontaardt in een welles/nietes discussie die je uiteindelijk niet verder met de hulpvraag helpt.

Dat doet 't wel...
Je moet bij de probleemstelling nu eenmaal ook betrekken waar de accu is gekocht om een goed beeld te krijgen.
En de kans op mindere kwaliteit accu's of batterijen is nu eenmaal gro(o)t(er) op Aliexpress

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Wat deze accu betreft staan jullie wellicht volledig in het gelijk, so be it, en ben ik inderdaad flink gefopt ?

Niet helemaal mee eens. Je hebt zelf al eerder de specificaties van de accu vermeld. En lijken ook wel te kloppen.

Een motor van 4pk op 24 zal ongeveer 122A trekken op vol vermogen. Maar een motor trekt tijdens het starten ook een grote opstartpiek. Nu zit daat nog een onbekende motor regelaar tussen die niet weet dat de accu maar maximaal 200A kan leveren vanwege de BMS.
Dit wist je niet dat de motor boven de 200A kon pieken maar de datasheet van accu is daar verder wel duidelijk over.

Er zijn dan 3 optie:

  1. BMS uitwisselen. Maar dan moet je wel weten dat de accucellen zelf nog die extra ruimte hebben
  2. Motorregelaar anders afstellen of een regelaar die wel onder de 200A piekwaarde blijft.
  3. Je verlies nemen en de accu voor iets anders gebruiken

Er zullen best wel meer opties zijn maar dit kan ik zo snel even bedenken.

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:
De discussie over kwaliteit en eerlijke informatie over Chinese producten is altijd enorm suggestief en niet erg objectief.

Uh nee, dat is ' ie niet. Vergeet niet dat er hier best wat mensen zitten met erg professionele meet-apparatuur, die daardoor de onterechte specificaties van Ali/Amazon en dat soort 'winkels' kunnen ontmaskeren en waarbij het met accu's heel vaak 'raak' is. Wij praten hier uit ervaring. Het kan zijn dat je mazzel hebt gehad, maar ik ga er eerder van uit dat je onderdelen hebt gekocht die niet zo hard hoeven te werken: dan kan het met een nepper net zo goed werken. Ga je echter met accu's of halfgeleiders aan de gang, dan is de kans groot dat je nat gaat.

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:
Vrijwel álle Westerse fabrikanten gebruiken Chinese componenten in hun procucten, als voorbeeld de originele Hella dynamo in mijn BMW is in China geproduceerd, staat er zelfs op, de Chinese kost ca € 160,-- bij BMW meer dan € 900,-- bij inspectie blijkt het exact dezelfde te zijn, m.u.v. een aangebracht BMW logo achteraf....

Dus jij trekt dan ook de wikkelingen er vanaf om die te inspecteren op gebruikte isolatielak, dikte van de aangebrachte laklaag e.d.?

Er is zoveel meer dan het uiterlijk, zeker als het op elektronica aan komt, dat het soms echt vrij moeilijk is om goed van slecht te onderscheiden.

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:
De enige oplossing is "testen" heb ik nu begrepen, dat ga ik doen met een omvormer en daar wat apparatuur op te zetten.

Doe dat maar niet. Die omvormer trekt hoogstwaarschijnlijk, net zoals je motor, een enorme piekstroom bij het aansluiten, genoeg om het BMS wéér te laten trippen omdat het (voor het BMS) op een kortsluiting lijkt.

Gewoon bot wat lampen er op hangen. Hoewel die koud ook een beste startstroom kunnen trekken, gaat dat waarschijnlijk wel goed.

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:
Als de BMS niet meer goed is dan zou ik graag van jullie daar wat hulp bij hebben, omdat mijn kennis daarvan te beperkt is.

Dat klinkt leuk (en snap ik ook) maar accu's met deze specificaties, zelfs als deze minder zijn dan je hoopte, hebben een gruwelijke hoeveelheid energie aan boord. Een foutje is geen vonkje meer, maar waarschijnlijk een enorme explosie, waarbij de gloeiende koperdruppels in het rond zullen spatten.

Daarom raad ik je af om daar iets mee te doen. Het vereist het openen van de accu en dan werk je vervolgens met een energiebron die geen schakelaar heeft om spanningsloos te werken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op woensdag 30 oktober 2024 17:03:03 schreef weardguy:

Daarom raad ik je af om daar iets mee te doen. Het vereist het openen van de accu en dan werk je vervolgens met een energiebron die geen schakelaar heeft om spanningsloos te werken.

de accu doet het nu ook niet, tenzij de lampentest dat ik eerder aanhaalde een werkende accu oplevert.
dus openen kan eigenlijk weinig kwijt. wel voorzichtig zijn met metaal werkgereedschap dicht bij accudraden

ze zomaar wegkieperen zou ik ook niet doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op woensdag 30 oktober 2024 13:07:44 schreef Whuinen:
Als de BMS niet meer goed is dan zou ik graag van jullie daar wat hulp bij hebben, omdat mijn kennis daarvan te beperkt is.

Ik heb nu al een paar keer gezegd dat de BMS mogelijk "precies volgens specs reageert" maar niet geschikt is voor deze toepassing. Waar haal jij vandaan dat ie stuk zou zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op woensdag 30 oktober 2024 15:15:14 schreef Whuinen:
Ik kijk en lees vooraf doorgaans zoveel mogelijk "objectieve" reviews voordat ik iets aanschaf en concludeer helaas nogal eens dat we heel vaak véél te veel betalen voor EXACT dezelfde artikelen.

Dat is waar en onwaar. Ik doe reparatiewerk bij een importeur van onder andere Chinese producten. Een kopie hoeft absoluut niet van dezelfde kwaliteit te zijn als het veel duurdere origineel. Een van de fabrikanten kijkt goed naar het origineel en maakt het even goed of beter na, of op zijn minst met een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Maar als jij een op het oog identiek product op Ali bestelt kan het er hetzelfde uitzien maar van een compleet andere constructie of kwaliteit zijn. Belangrijk is dat je een goede band met je leveranciers hebt en een eigen kwaliteitscontrole. Daar betaal je bij Hella extra voor. Als BMW dan vervolgens die Hella op voorraad legt, betaal je er nog wat extra voor maar dat heeft dan weer met het merk en het op voorraad leggen te maken.

Zo heb je op batterijgebied Unit Pack Power. Als je batterij affakkelt door slechte cellen (zie Louis Rossmann), zeggen ze dat je hem verkeerd gebruikt hebt. Een andere fabrikant maakt voor een vergelijkbaar bedrag of iets meer wel een goede batterij. Jij gaat dat verschil niet zien voordat je hem gekocht en gebruikt hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."