soldeerpistool met twee vermogens

Ik zat wat Youtube videos over soldeerpistolen te bekijken en zie dat de Weller soldeerpistolen in de VS allemaal dual wattage zijn. Als je de knop half indrukt krijg je eerst hoog wattage, en druk je hem verder in een lager wattage (vroeger was dit andersom).
Weet iemand waarom de 230V modellen dit niet hebben? Ik heb hier nog nooit een Weller pistool gezien die dat heeft dus ik neem aan dat dat te maken heeft met het andere voltage. Maar waarom?

Sine

Moderator

Soldeerpistolen staan zo erg niet op mijn radar dat ik niet zou weten wat je met zo'n ding zou willen aanvangen?
Buiten flux verbranden dan ... Of hout graveren, of andere dingen die niets met solderen te maken hebben ;)

rob040

Golden Member

Ze zijn er wel voor de EU (230V) markt:

Ik heb er eentje thuis, en dat is op de hobbytafel voor mij een onmisbaar ding geworden! Ja voor SMD solderen ben je daar niks mee natuurlijk... Maar voor koperen dikke kabels en connectors of printen met grote koperoppervlakken een droom! Of solderen allerhande accu's, gaat heel goed!

Beter dan minuten lang te staan bakken met een te kleine soldeerbout, dan brand je ook de flux zo weg... Bij deze gebruik je dan ook geen flux maar gewoon ouderwets HARS, nog altijd het beste om te solderen dan al dat chemisch spul.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Tegenwoordig koop je voor de prijs van dat soldeermoordwapen een net setje met bijvoorbeeld T12 stiften.

Daar kun je nog net geen waterleiding mee solderen, maar alles daar onder is geen enkel probleem.

Arco

Special Member

Moderne boutjes zijn electronisch geregeld dus heb je geen 2 standen meer nodig: vermogen stijgt bij toenemende warmtevraag.
Voor het zwaardere 'loodgieterswerk' kun je ook een T245 nemen (200W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Soldeer revolver is nog altijd beter dan zo een bout, zeer snel op temperatuur (enkele seconden) en koelt heel snel weer af. Staat niet onnodig energie te verstoken de hele tijd ook. Juist hitte op de plaats waar je het nodig hebt in zeer korte duur. Die andere bout staat meer dan een half uur af te koelen.

Je soldeert een zwaarder iets heel snel en legt hem gewoon weer aan de kant, waarom zou je dan een bout kopen die constant staat te verstoken? Die bout duurt heel lang om op temperatuur te zijn en nog langer om af te koelen. Ja kan er van alles mee verschroeien door de hitte dat zo een bout uitstraalt, dat heb je niet bij een revolver...

Sine

Moderator

Als je zo'n kachelpook van 500W uit 1960 hebt wel ja ;)
Moderne T12 (of ander formaat, de JBC cloontjes doen het ook erg goed) hebben geen van de nadelen die je beschrijft. Warmen super snel op, gaan in standby als je ze niet gebruikt, en hebben hun heater direct aan de punt waardoor je er prima mee kunt "loodgieteren"

Oh, en die koop je voor dezelfde prijs als zo'n schroei-ijzer, met als bonus dat je er met een puntwissel net zo goed 0403 mee kunt solderen ;)

fred101

Golden Member

Soldeer revolver is nog altijd beter dan zo een bout, zeer snel op temperatuur (enkele seconden) en koelt heel snel weer af. Staat niet onnodig energie te verstoken de hele tijd ook. Juist hitte op de plaats waar je het nodig hebt in zeer korte duur. Die andere bout staat meer dan een half uur af te koelen.

Klinkt precies als de actieve bout van mijn Pace. Maar die is veel compacter, lichter, kleiner en kan met andere punten voor al mijn soldeerwerk worden gebruikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op zaterdag 2 november 2024 13:57:21 schreef rob040:
Ze zijn er wel voor de EU (230V) markt:
[bijlage]

Goh, voor het eerst dat ik die zie. Maar dat is idd een moderne versie. Al sinds de jaren 50 of 60 zijn ze in de VS allemaal dual power en hier nooit. Ik vroeg me dus af of dat met het voltage te maken heeft. Waarom zouden ze anders de 230V (toen nog 220) niet gewoon hetzelfde maken?

benleentje

Golden Member

Die bout duurt heel lang om op temperatuur te zijn en nog langer om af te koelen.

Ja mijn oude weller wel ja duurt bijna 1 minuut om op te warmen. Dat vond ik toen ook wel een groot nadeel van zo een bout. Maar toch is die weller magnasat een fijne soldeerbout. Maar tegenwoordig heb je zo veel beter zonder de nadelen van zo een oude bout.

Mijn nieuwe JBC die warmt op binnen 7 seconden. Als ik heb aan zet daarna de bout uit de houder haalt daarna de bout positioneer om bv een weerstand te solderen tegen die tijd die ik in positie ben is de bout al warm.

Daarna de bout terug in de houder en hij gaat in stand-by en koelt weer af maar word dacht ik nog een klein beetje warm gehouden.

Al sinds de jaren 50 of 60 zijn ze in de VS allemaal dual power en hier nooit.

Volgens mij zijn die soldeerguns hier nooit zo populair geweest en was er denk ook geen behoefte aan dual power. Ik heb in mijn leven nog meer 1 keer zo een ding bij iemand gezien. En dat was niet eens om te solderen maar voor andere hobby.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 november 2024 19:31:31 (19%)

En daar gaan we weer...
Als jullie offtopic willen gaan, ga dan in een chatroom zitten.
Niet allemaal hoor, toch nog 2 zinnige reacties :)

[Bericht gewijzigd door Nisei op zaterdag 2 november 2024 19:33:33 (23%)

benleentje

Golden Member

Welke off-topic? Het gaat hier over soldeer bouten toch?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 november 2024 19:33:41 (55%)

Op zaterdag 2 november 2024 19:33:02 schreef benleentje:
Welke off-topic? Het gaat hier over soldeer bouten toch?

Ja jij ging nog wel wat in op mijn vraag. Nee, de vraag was niet wat mensen van die dingen vinden en ik vraag ook niet om raad en om alternatieven. Ik stelde een heel gerichte vraag.

Op zaterdag 2 november 2024 19:28:15 schreef benleentje:
[...]Volgens mij zijn die soldeerguns hier nooit zo populair geweest en was er denk ook geen behoefte aan dual power. Ik heb in mijn leven nog meer 1 keer zo een ding bij iemand gezien. En dat was niet eens om te solderen maar voor andere hobby.

In de jaren 70 en 80 waren ze best populair hier hoor.
En kan me niet voorstellen dat Weller die dual power functie hier weg zou laten als het simpel te implementeren was. Vandaar dat ik dacht dat het door het 2x zo hoge voltage een technische beperking was. Het enige wat in zo'n ding zit is een trafo. Geen idee hoe ze dat met die 2 vermogens deden maar het moet mechanisch zijn geweest.

Arco

Special Member

En wij geven gericht antwoord... Al die soldeerpistolen zijn ondingen. ;)
(ik heb heel wat merken en types gehad, beginnende met Engel, en allemaal droefenis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 2 november 2024 19:42:34 schreef Arco:
En wij geven gericht antwoord... Al die soldeerpistolen zijn ondingen. ;)
(ik heb heel wat merken en types gehad, beginnende met Engel, en allemaal droefenis)

Ja dus?

Arco

Special Member

In de jaren 70 en 80 waren ze best populair hier hoor.

Dat klopt, toen hadden wij (beter: mijn vader) er ook eentje.

Er is een goede reden voor dat ze nu *niet* meer populair zijn. Of toch in elk geval niet bij mensen die zich serieus met electronica en solderen bezighouden.

*Dit* is het beeld dat me voor ogen komt wanneer ik iemand met een soldeerpistool zie, of wanneer ik bij iemand iets repareer en, op mijn vraag, 'heb je een soldeerbout bij de hand', het antwoord een uitbundig 'ja!' is, waarna hij vervolgens met een soldeerpistool komt aanzetten.... En bij het gebruik ervan realiseer je je dan plots weer waarom die ondingen nu uit de mode zijn: onbruikbaar voor precisiewerk, veel te zwaar en een ongunstig zwaartepunt om goed te kunnen werken.

Enfin, als uw vraag 'of er soldeerpistolen met twee vermogens voor 230V' bestaan, een puur academische is, dan heeft u het antwoord gehad. Als de eigenlijke vraag is dat u zo'n apparaat zoekt om zelf aan te schaffen dan zou ik zeggen, lees de adviezen in deze thread en bezint eer ge begint....

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

Geen idee hoe ze dat met die 2 vermogens deden maar het moet mechanisch zijn geweest.

Dat zit allemaal of in ieder geval voor een deel in de schakelaar zelf. Het is niet zo heel moeilijk om een drukschakelaar te maken die 2 of meer schakel uitgangen heeft.

In accutollen is het eerst deel van schakelaar een schuifpotmer. Normaal werkt dat van laag naat hoog maar dat kan ook van hoog naar laag. Met die regelbare weerstand kan je dan een triac bedienen die de trafo aanstuurt.

Bij een accutol is het zit er na het gedeelte met variabele weerstand er een schakelaar die dan de accutol op vol vermogen zet. Hier zet je de bout op half vermogen.

Arco

Special Member

Zo'n soldeerpistool is gewoon een trafo met een handvat eraan. Afhankelijk van de gebruikte wikkeling verandert ook het vermogen.

benleentje

Golden Member

Afhankelijk van de gebruikte wikkeling verandert ook het vermogen.

Ja maar hoe worden die wikkelingen dan geschakelt?
Dan heb je toch iets in de schakelaar nodig. Niet zo heel moeilijk want die schakelaar bestaan gewoon.

En dan zijn er 2 manieren met een thyristor de trafo regelen of met de schakelaar en schakelpunten en een trafo met 2 aftakkingen

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 november 2024 20:37:13 (22%)

Arco

Special Member

Ding heeft een 2 standen schakelaar:

fred101

Golden Member

Weet iemand waarom de 230V modellen dit niet hebben?

On topic, hij wil niet weten hoe dat werkt maar waarom de Europese markt dat niet heeft. Dat weet waarschijnlijk alleen Weller ;-)

Er kunnen diverse redenen zijn.
- Bij 110V heb je meer stroom nodig dan bij een hogere spanning. Mogelijk is het dan handig met een lager vermogen te werken met de mogelijkheid om in geval van nood hoger te gaan.
- De markt vraagt er in de USA om en hier niet (2 standen is duurder)
- De USA modellen worden ergens anders gemaakt en van een Weller kleurtje en sticker voorzien
- Ze hebben hem wel in Europa maar, ons bin zunig, dus hier voert men alleen de goedkopere, niet omschakelbare, versie.
- Ze hebben allemaal de zelfde trafo met aftakking. In 230V landen zet men deze in serie, in de 110V landen hebben ze dan een wikkeling over waardoor ze twee vermogens kunnen maken.
- zo zullen er vast meer te bedenken zijn.

Ik heb vroeger ook zo'n kreng gehad maar die heb ik weg gegeven. Was ook maar 1 vermogen (denk ik)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs