Ja...
Special Member
In de jaren 70 en 80 waren ze best populair hier hoor.
Dat klopt, toen hadden wij (beter: mijn vader) er ook eentje.
Er is een goede reden voor dat ze nu *niet* meer populair zijn. Of toch in elk geval niet bij mensen die zich serieus met electronica en solderen bezighouden.
*Dit* is het beeld dat me voor ogen komt wanneer ik iemand met een soldeerpistool zie, of wanneer ik bij iemand iets repareer en, op mijn vraag, 'heb je een soldeerbout bij de hand', het antwoord een uitbundig 'ja!' is, waarna hij vervolgens met een soldeerpistool komt aanzetten.... En bij het gebruik ervan realiseer je je dan plots weer waarom die ondingen nu uit de mode zijn: onbruikbaar voor precisiewerk, veel te zwaar en een ongunstig zwaartepunt om goed te kunnen werken.
Enfin, als uw vraag 'of er soldeerpistolen met twee vermogens voor 230V' bestaan, een puur academische is, dan heeft u het antwoord gehad. Als de eigenlijke vraag is dat u zo'n apparaat zoekt om zelf aan te schaffen dan zou ik zeggen, lees de adviezen in deze thread en bezint eer ge begint....
Golden Member
Geen idee hoe ze dat met die 2 vermogens deden maar het moet mechanisch zijn geweest.
Dat zit allemaal of in ieder geval voor een deel in de schakelaar zelf. Het is niet zo heel moeilijk om een drukschakelaar te maken die 2 of meer schakel uitgangen heeft.
In accutollen is het eerst deel van schakelaar een schuifpotmer. Normaal werkt dat van laag naat hoog maar dat kan ook van hoog naar laag. Met die regelbare weerstand kan je dan een triac bedienen die de trafo aanstuurt.
Bij een accutol is het zit er na het gedeelte met variabele weerstand er een schakelaar die dan de accutol op vol vermogen zet. Hier zet je de bout op half vermogen.
Special Member
Zo'n soldeerpistool is gewoon een trafo met een handvat eraan. Afhankelijk van de gebruikte wikkeling verandert ook het vermogen.
Golden Member
Afhankelijk van de gebruikte wikkeling verandert ook het vermogen.
Ja maar hoe worden die wikkelingen dan geschakelt?
Dan heb je toch iets in de schakelaar nodig. Niet zo heel moeilijk want die schakelaar bestaan gewoon.
En dan zijn er 2 manieren met een thyristor de trafo regelen of met de schakelaar en schakelpunten en een trafo met 2 aftakkingen
[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 november 2024 20:37:13 (22%)
Special Member
Golden Member
Weet iemand waarom de 230V modellen dit niet hebben?
On topic, hij wil niet weten hoe dat werkt maar waarom de Europese markt dat niet heeft. Dat weet waarschijnlijk alleen Weller
Er kunnen diverse redenen zijn.
- Bij 110V heb je meer stroom nodig dan bij een hogere spanning. Mogelijk is het dan handig met een lager vermogen te werken met de mogelijkheid om in geval van nood hoger te gaan.
- De markt vraagt er in de USA om en hier niet (2 standen is duurder)
- De USA modellen worden ergens anders gemaakt en van een Weller kleurtje en sticker voorzien
- Ze hebben hem wel in Europa maar, ons bin zunig, dus hier voert men alleen de goedkopere, niet omschakelbare, versie.
- Ze hebben allemaal de zelfde trafo met aftakking. In 230V landen zet men deze in serie, in de 110V landen hebben ze dan een wikkeling over waardoor ze twee vermogens kunnen maken.
- zo zullen er vast meer te bedenken zijn.
Ik heb vroeger ook zo'n kreng gehad maar die heb ik weg gegeven. Was ook maar 1 vermogen (denk ik)
Special Member
Europese model heeft dat ook, zie eerste plaatje boven...
Golden Member
Van de zomer vroeg iemand hulp om zijn marifoonantenne van een nieuwe stekker te voorzien. Hij had het zelf zonder succes geprobeerd. Dat bleek hij met een soldeerpistool van AliExpress te hebben geprobeerd. Er zat een tierap over de trekker want opwarmen duurde heel erg lang. Zelf ook even geprobeerd maar toen ben ik heel snel een van mijn eigen soldeerstations gehaald. Onhandig groot en zwaar (en OT, deze soldeerde nog beroerd ook door dat de punt geen tin vasthield en het vermogen was absoluut niet de 150W die er op stond)
Op zaterdag 2 november 2024 20:59:48 schreef Arco:
Europese model heeft dat ook, zie eerste plaatje boven...
Je kunt er in ieder geval prima wratten mee wegbranden
Moderator
Op zaterdag 2 november 2024 19:42:07 schreef Nisei:
Het enige wat in zo'n ding zit is een trafo. Geen idee hoe ze dat met die 2 vermogens deden maar het moet mechanisch zijn geweest.
Dat is geen rocket-science toch? Een extra aftakking op de primaire is alles wat daar voor nodig is.
Golden Member
Op zaterdag 2 november 2024 21:20:38 schreef fred101:
Van de zomer vroeg iemand hulp om zijn marifoonantenne van een nieuwe stekker te voorzien. Hij had het zelf zonder succes geprobeerd. Dat bleek hij met een soldeerpistool van AliExpress te hebben geprobeerd. Er zat een tierap over de trekker want opwarmen duurde heel erg lang. Zelf ook even geprobeerd maar toen ben ik heel snel een van mijn eigen soldeerstations gehaald. Onhandig groot en zwaar (en OT, deze soldeerde nog beroerd ook door dat de punt geen tin vasthield en het vermogen was absoluut niet de 150W die er op stond)
Ik heb er ooit eentje gehad als jong ventje dat was ook gelijk mijn laatste hiervan had ik ook de schakelaar vasgezet met een ty rap die ging toen met een rookpluim te hemel.
Bleek dat je m niet continu kon gebruiken.
Er ligt er nog een bij het beursteam op de volgende beurs te wachten
Special Member
Temperatuur is ook wisselend van 'te koud' tot 'rood heet' omdat die niet te stabiliseren is...
('t Is in principe een kortsluiting over de secundaire winding, bij veel soldeer erop wordt de punt niet warm, bij lang aanhouden wordt 'ie kersrood en verbrandt.)
Op zondag 3 november 2024 15:39:29 schreef Arco:
Temperatuur is ook wisselend van 'te koud' tot 'rood heet' omdat die niet te stabiliseren is...
('t Is in principe een kortsluiting over de secundaire winding, bij veel soldeer erop wordt de punt niet warm, bij lang aanhouden wordt 'ie kersrood en verbrandt.)
Kersenrood???
Golden Member
Op zondag 3 november 2024 14:59:09 schreef Tidak Ada:
Er ligt er nog een bij het beursteam op de volgende beurs te wachten
Tidak ada ik sla over ben al meer dan 20 jaar blij met mijn weller wtcp 60Watt boutje.
Duurt mischien een minuut voordat ie warm is maar voor de rest doet ie het prima.
Op zaterdag 2 november 2024 21:20:38 schreef fred101:
Er zat een tierap over de trekker want opwarmen duurde heel erg lang. Zelf ook even geprobeerd maar toen ben ik heel snel een van mijn eigen soldeerstations gehaald.
zelfde ervaring mee, ik had er een koperen draadje rond geknoopt. schakelaar indruken, koperen lus erboven.
was een stuk handiger, want dat ding weegt teveel om lang in 1 hand te houden. zo kon ik wisselen zonder de knop te moeten lossen (want koelt idd snel af)
paar maand later was de transfo kapot. kan dus niet tegen langduring blijven warmen
algemeen zegt het overgrote deel hier dus dat niet te gebruiken omdat er voldoende alternatieven zijn.
waarom ze eerst het vol vermogen en bij volledig indrukken verminderd vermogen doen, is me ook een raadsel. om het grote vermogen te beperken is het ook niet, want bij indrukken heb je dus eerst vol vermogen voor je naar lager kan
Golden Member
Zou het zijn om sneller te kunnen opwarmen?
Special Member
Enige voordeel was dat je in noodgevallen een soldeerpunt zelf kon maken van een stukje 2.5mm kaal leidingdraad...
Op zaterdag 2 november 2024 16:16:49 schreef CrossFireX:
Soldeer revolver is nog altijd beter dan zo een bout, zeer snel op temperatuur (enkele seconden) en koelt heel snel weer af. Staat niet onnodig energie te verstoken de hele tijd ook. Juist hitte op de plaats waar je het nodig hebt in zeer korte duur. Die andere bout staat meer dan een half uur af te koelen.Je soldeert een zwaarder iets heel snel en legt hem gewoon weer aan de kant, waarom zou je dan een bout kopen die constant staat te verstoken? Die bout duurt heel lang om op temperatuur te zijn en nog langer om af te koelen. Ja kan er van alles mee verschroeien door de hitte dat zo een bout uitstraalt, dat heb je niet bij een revolver...
Ik gebruik al jaren een soldeerpistool van Weller en ik kan er niet van buiten.
De rode versie, die is voor professioneel gebruik.
Zeer snel op temperatuur, voldoende vermogen en de punten maak ik zelf uit 6^mm draad. Voor het fijne werk gebruik ik ook een Weller maar dan een soldeerstation. Die is 50Watt maar ik kan nauwlijks op kopervlakken solderen, daar gebruik ik het pistool weer voor. Voor 90% van de tijd gebruik ik het soldeerpistool.
Golden Member
Rode Wellers zijn in de regel juist de budgetmodellen, althans dat heb ik met bouten altijd ondervonden.
Op maandag 4 november 2024 13:12:27 schreef maartenbakker:
Rode Wellers zijn in de regel juist de budgetmodellen, althans dat heb ik met bouten altijd ondervonden.
Het Weller soldeerpistool is sowieso altijd rood (tenzij de hele oude, die zijn zwart..).
Het voelt wel professioneel aan, waarschijnlijk doelt Martin daarop.
Als ik dit topic lees blijken er voor en tegenstanders te zijn.
Er is niks verkeerd met een soldeerpistool, is wel bedoeld voor het wat grovere werk (je moet er geen smd mee willen solderen) en je moet er mee kunnen omgaan. bvb Als de thermische belasting licht is moet je moduleren, anders stook je de punt roodgloeiend, wat niet de bedoeling is.
er bestond ooit een mini-batterijversie van..(ook in het rood). Daar zoek ik nog een puntje voor
Moderator
Weller profi spul is inderdaad licht blauw-groenig
En in die uitvoering bestaat geen pistool ... daar zijn redenen voor
Wel voor wirewrap .. dat wel, maar daar bestaat dan weer geen rode van (goh )
De discussie dat ze voor "zwaar werk" zijn is ook al discutabel. 140W is nu ook weer niet echt killer.
Maar zelfs met het 50W boutje van Martin kun je prima een paar stukken koper print aan elkaar bakken.
Je moet dat alleen niet proberen met een potlood puntje.
[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 4 november 2024 14:23:02 (11%)
Special Member
Op maandag 4 november 2024 13:37:39 schreef kris van damme:
[...]
Er bestond ooit een mini-batterijversie van..(ook in het rood). Daar zoek ik nog een puntje voor
Was dat deze?:
https://www.distrelec.nl/en/primary-battery-powered-soldering-iron-30s…
https://www.rapidonline.com/weller-bp1eu-conical-0-4mm-soldering-tip-f…
Op maandag 4 november 2024 14:12:44 schreef Arco:
[...]
Was dat deze?:
Nee Arco, je moet véél verder in de geschiedenis
deze dus:
Op maandag 4 november 2024 14:07:42 schreef Sine:
De discussie dat ze voor "zwaar werk" zijn is ook al discutabel. 140W is nu ook weer niet echt killer.
Maar zelfs met het 50W boutje van Martin kun je prima een paar stukken koper print aan elkaar bakken.
Je moet dat alleen niet proberen met een potlood puntje.
Het is ons allen duidelijk dat je niets met (soldeer)pistolen hebt
Uiteraard zijn er nu betere dingen, maar 50 jaar geleden was dat anders, en voor wie het nog liggen heeft, ze zijn nog steeds bruikbaar.
Overigens was zo een pistool het eerste type bout waarbij de verhitting in de punt gebeurd, wat nu bij de betere bouten ook de gewoonte is..