walkie talkie

rob007

Ratel Piraat

.
Hallo iedereen,
.
LET OP!
Ik doe dit even hardop zeggen/schrijven maar hang mij nergens aan op?!(jullie begrijpen het wel he!)
.
ik was vorige week even bij de winkels en zag toen van die walkie talkies liggen,
ik wil ZEKER geen reclame maken maar vind dat ik het toch even moet vermelden hier.
Zoals gewoon dacht ik is rommel voor die prijs maar het tegendeel bleek,
ik kocht ze natuuuurlijk niet voor mijzelf maar voor mijn kleinkinderen! O-)
Misschien is het toch ook wat voor jullie :
https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/57/97/3202742_8711568…
(knoem geen naam :X ;) )
.
eerlijk?
Ik heb nu 2 X twee setjes en kan met AL, mijn kleinkinderen speelsgewijs…
En zelfs voor bijvoorbeeld van auto naar auto… (voor die prijs... )
.
Kvond dat jullie het ook even moesten weten, zegt het voorts... O-)
( nu nog de tijd er voor krijgen om… )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Sine

Moderator

Dat zullen PMR radiootjes zijn

https://amateurzender.nl/frequenties/pmr-frequenties/

Zolang je die dingen niet gaat opvoeren (he Rob ;) ) is daar niets mis mee.

Die dingen zijn in ieder geval een stuk beter dan de 27MHz kraakdozen van weleer.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 2 november 2024 15:02:48 (20%)

rob007

Ratel Piraat

Ha Ha HAAaaa nee nee Sine,

Klopt! En opvoeren is niet nodig! O-)
Ik heb ook die Porto’s van de chinees daar zitten die frequentie ook in. LOL
Zelfs in mijn 2 en 70 Set zit het HI HI HIIiiii ( staat nu op kanaal 4 )
.
NOGMAALS! Is geen reclame maar is ook ECHT leuk voor de kids.
En voor die prijs… ( denk ik aan: sinterklaas... Kerst... )
en denk dat ze ook wel goed van pas kunnen komen stel je gaat de antenne dippen,
van auto naar auto ging het ook goed dus ja…

VrGr Rob

(EN, ook denkend aan de toekomstige Radio Amateurs... )

Hubie

Golden Member

De aspirant-zendamateur moet natuurlijk al vroeg beginnen met zenden.Maar vanaf 3 jaar??? :) ;)

https://www.action.com/nl-be/p/3202742/silvergear-walkie-talkie-set/

mel

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 15:14:22 schreef Hubie:
De aspirant-zendamateur moet natuurlijk al vroeg beginnen met zenden.Maar vanaf 3 jaar??? :) ;)

https://www.action.com/nl-be/p/3202742/silvergear-walkie-talkie-set/

die gebruiken draadloze babyfoons :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Golden Member

En die staan altijd in de 'vox' stand.... (dacht ik)

Edit\En net op dit moment valt de brief van de RDI in de bus...toeval bestaat niet... toch? :)

WTF... is getekend: manager vervoer en ruimtevaart.

Ik heb helemaal geen vervoer,laat staan een raket.... 8)7 :)

rob007

Ratel Piraat

Ja ja ja ja maar zeg eens eerlijk Hubie hoeveel heb jij er al? HA HAAaaa LOL :+
NEEeeeej maar wees eerlijk, voor die prijs… ( ik denk zal de winkel niet noemen maar… O-) )
Voor dat ik verder ging om in mijn hokje schoon te bulldozerren
had ik op 2mTr het er nog even over met een vriend amateur( oud piraat! ) hij had ze ook 2 X gekocht een set voor-
de kleinkinderen en een voor als zijn vrouw hem moest roepen in het tuinhuisje voor het eten… ik bedoel maar…

VrGr Rob

FOX staat standaard uit wat ik er van gemerkt heb,
maar kun je wel aan zetten dacht ik?

onze Franstalige vrienden hebben het over een Talkie Walkie, heb dit altijd grappig gevonden...

Op zaterdag 2 november 2024 16:00:08 schreef Hubie:
En die staan altijd in de 'vox' stand.... (dacht ik)

Edit\En net op dit moment valt de brief van de RDI in de bus...toeval bestaat niet... toch? :)

WTF... is getekend: manager vervoer en ruimtevaart.

Ik heb helemaal geen vervoer,laat staan een raket.... 8)7 .

Zo'n manager krijgt (veel) meer salaris dan een manager radioamateurs en opsporingsdienst.

Toen de kinderen van een familielid hier een keertje op bezoek waren hebben ze zich uren buiten vermaakt met mijn setje PMR portofoons. Had geen kind aan hen, en de 'grote mensen' konden rustig met elkaar praten. De verbazing op een gegeven moment toen ze er tijdens het nietsvermoedend spelen achter kwamen dat nonius zelf óók nog een (zendamateur-)portofoon had, en dat hij daarmee ook gewoon met hen kon praten, was groot. :)

Dus toen een half jaartje later één van die kinderen z'n communie ging doen, was het niet zo moeilijk een geschikt cadeau te bedenken: een vergelijkbaar setje PMR-portofoons. Dat is nu al weer een paar jaartjes geleden, ben benieuwd hoeveel setjes batterijen ze er al doorheen gejaagd hebben ondertussen.

Die apparaten hadden inderdaad ook VOX. En het bereik en de werking zijn indrukwekkend, totaal niet vergelijkbaar met de 27MHz walkie-talkies die in mijn kindertijd gangbaar waren, dat was waardeloze rommel. Daarnaast hebben ze ook best serieuze toepassingen (vakantie, boot, caravan, bouwwerf, etc.)

Heb ze wel op het hart gedrukt niet met vreemden over de set te spreken, en gezegd dat, net als ik destijds, eigenlijk iedereen die zo'n apparaatje heeft kan meeluisteren en meepraten, dus dat ze moeten opletten met wat ze zeggen (en bijv. ook geen persoonlijk-identificeerbare info moeten uitzenden: naam, adres e.d.; en hen uitgelegd dat zelfs 'echte' zendamateurs dat ook niet doen, die gebruiken een eigen callsign (PA0XYZ))

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

FOX staat standaard uit

Bedoelt https://www.foxnews.com/ ? Die is meestal online, hoor!
Of wat anders??? Toch niet https://www.fox.com/ , durf ik hopen?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 2 november 2024 17:57:04 (17%)

VOX = Voice Operated Xmit (transmit)

Zeg maar, de 'babyfoon'-stand. Dan hoeft men de PTT (Push To Talk) knop niet in te drukken om te zenden, maar reageert hij (hopelijk) op het stemgeluid. Ik ben er zelf geen liefhebber/gebruiker van, maar de optie zit op de apparaatjes.

Ter info voor onze zuiderburen: in een deel van NL wordt de 'v' bijna uitgesproken als 'f', en de 'z' bijna als 'c'. Dat kan aanleiding geven tot misverstanden....

Herinner me een voorval uit m'n eigen verleden waarbij iemand 'c-huis' zei, ik dacht dus dat er ook een a, b, en d-huis moesten zijn. Uiteindelijk bleek ze 'zeehuis' te bedoelen....

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

VOX ken ik best, dankjewel. Maar ik had toch echtig en techtig FOX gelezen.

in een deel van NL wordt de 'v' bijna uitgesproken als 'f', en de 'z' bijna als 'c'. Dat kan aanleiding geven tot misverstanden

Noemt men dat niet een "spraakgebrek" _/-\o_ ? Maar het ging niet over spreektaal.

Herinner me een voorval uit m'n eigen verleden waarbij iemand 'c-huis' zei, ik dacht dus dat er ook een a, b, en d-huis moesten zijn. Uiteindelijk bleek ze 'zeehuis' te bedoelen.

Ja, de wereld zou simpeler zijn als iedereen nu eens gewoon zegde/schreef wat er bedoeld wordt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 2 november 2024 18:10:54 (25%)

VOX ken ik best, dankjewel.

Ah ok, ik zie u regelmatig vragen naar de betekenis van RF afkortingen, vandaar mijn poging tot uitleg. Excuses als ik daarmee uw intelligentie beledigd heb :)

Maar wie weet heeft een mij verder onbekende meelezer er toch nog iets aan gehad.

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

:) dankje, en excuses waren echt niet nodig!

rob007

Ratel Piraat

Nu vanochtend even een klein rondje gewandeld mijn vrouw was weg ik op papiertje -
geschreven Rob met pijltje naar die Talkie Walkie ;) (afijn ik naar de buurvrouw... Hooww neej tog nie )
Ze(de HEKS) was helaas laat terug toen was ik al weer op een halve KM op de terugweg.
MAAR wel door de bebouwde kom, Was GEEN probleem!

VrGr Rob
Kzit te denken/twijfelen om nog een setje te koppen en eentje daarvan te opereren -
soort van basis stationetje... ( eerst ook ff kijken hoe ut er uit ziet binnen in )

Hubie

Golden Member

Dat is allemaal SMD Rob...daar heb je mierenneukergereedschap (3 x woordwaarde) voor nodig. :)

rob007

Ratel Piraat

Jammer, heb er nog niet een echt open gezien / bekeken.

En of de duivel er mee speelt, ik had vandaag een verjaardag en wat denk…
ja natuurlijk die Talkie Walkie werden van het dressoir afgeplukt en hop naar buiten enz…

VrGr Rob

Hubie

Golden Member

Ik heb er geen dus ook niet open gehad maar dat het SMD techniek is weet ik voor 99,999% zeker... :)

Als het geen SMD-techniek zou zijn, dan krijg je een portofoon zoals mijn oude luchtvaart-porto (Terra TPX720). Volledig met through-hole components. D'r gingen 10 penlites in. Duimwielschakelaars. Groot. Zwaar. Een hele dag met dat ding rondlopen begon snel te vervelen. Maar: te repareren tot het einde der tijden.

Weegt 'slechts' 2.1 lbs (1kg). Je kon hem aan je broeksriem hangen, maar vroeg of laat begon je broek dan toch wel af te zakken. Ben ervaringsdeskundige ;)

Niet alles was vroeger beter....

set SCE to AUX.
rob007

Ratel Piraat

Hallo Nonius en Hudie,

ik heb een video gevonden van een soortgelijke Talkie Walkie
En het word tijdens de Teardown review uitgelegd door een ZEER BEGAAFDE ingenieur!!!
Dus nu moeten jullie wel ff goed opletten kijk ff:

https://youtu.be/VCf8miRPUqA?t=57
:+ ;)
Doet me aan mijzelf denken vroeger, ik sloopte echt alles!!! 8)7 :7
Mijn Vader en Moeder ze werden HELUMAAL gek van mij!

( is ongeveer denk ik dezelfde he? )

VrGr Rob

Een klein kind die uitlegt hoe en wat?
Daar ga ik niet naar kijken, is zonde van de tijd.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Ratel Piraat

Hallo Martin,

Wat denk je nou?! ik zet deze : :+ ;) er achter, kom op?!
.
Mij ging het meer om wat er in zat, nou deze PROFESSOR laat dat mij even zien!
MAAR je let weer niet op he! tjongujongujongus nog an toe...

Rob