12V/24V pulsen omzetten naar 5V

Ik heb een Omron encoder die ik op 12V of 24V kan aansluiten.
Ik wil de pulsen binnen laten komen op een arduino. Daarom wil ik deze omzetten naar 5V pulsen. In plaats van een spanningsdeler, zou ik dit graag met een transistor doen omdat ik nog niet zeker weet of ik de encoder ga voeden met 12V of 24V, ben ik veelzijdiger met een transistor schakeling.
Alleen mijn vraag is, hoe kritisch zijn de weerstandswaardes? Heb nu gekozen voor 1K en 10K. Zit ik hier goed mee of kan ik beter andere waardes nemen?

Voor mijn gevoel is een basisweerstand van 1k wat weinig; bij 24V zou dan 24mA door de BE-diode kunnen gaan lopen. Geen idee wat de maximum-toegestane stroom is (zie de datasheet van de tranistor), maar 3-4 mA lijkt me een stuk redelijker. 1mA zou ook genoeg moeten zijn.

Bij 24V zou ik voor een basisweerstand van ca. 22k gaan; in geval van 12V, dan ca. 10k. Echt heel kritisch lijkt het me verder niet, misschien 15k als compromis voor zowel 12V als 24V?

De basisstroom moet groot genoeg zijn zodat, rekening houdende met de stroomversterking er voldoende stroom loopt in collector-leiding om 'hard' te schakelen.

De 10k-weerstand in de collector zou ik zelf juist wat kleiner nemen (4k7, 2k2 of zelfs 1k).

set SCE to AUX.

Mogelijk een extra weerstand tussen B en E toevoegen om het schakelpunt wat weg te trekken van de 0,7 V?
Ik zou neigen naar 100 kΩ / 10 kΩ. Dan is het niet zo gevoelig voor interferentie.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 2 november 2024 19:49:35 (14%)

Thevel

Golden Member

Weet je zeker dat er wel 12/24V uit die encoder komt? Het is niet ongebruikelijk dat ze open-collector uitgang hebben, en je zelf een pull-up weerstand moet voorzien.

@Thevel: dat gaat goed zolang je gegarandeerd minimaal 2mA verbruik hebt per uitgang die je zo aansluit, en eigenlijk heb je die diodes niet eens echt nodig, want de pinnen van een ATMEGA mogen ruimschoots 2mA door hun clamping diodes geleiden (niet allemaal tegelijk).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 2 november 2024 19:53:03 (45%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat het signaal geinverteerd wordt door de transistor...
Een enkele weerstand van 22k of zo kan ook: de protectiediodes aan de pin houden de spanning op het juiste nivo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 2 november 2024 19:49:40 schreef SparkyGSX:
Weet je zeker dat er wel 12/24V uit die encoder komt? Het is niet ongebruikelijk dat ze open-collector uitgang hebben, en je zelf een pull-up weerstand moet voorzien.

Je hebt helemaal gelijk. Het is namelijk een E6A2-CWZ5C en deze heeft een Open-collector output (NPN output).

Dus in dit geval een 10K gebruiken als pull-up naar de 5V.
Dank voor de snelle reactie.

benleentje

Golden Member

Voor snelle signalen + kabellengten is 10k wat groot. Daar moet toch redelijk wat stroom lopen. Ik zou 3k3 nemen.

fatbeard

Honourable Member

Die stroom hoeft alleen maar door de kabel te lopen, niet door de basis van de transistor...
Zolang de 5V het kan hebben neem je dan een pull-up die 15 à 20mA laat lopen, en sluit de basis van de transistor via een 10k aan.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.