aansluiten Ruck ventilator, loopt met en zonder condensator

Hoi, nieuw hier. Ik heb een nooit gebruikte Ruck DHA190 ventilator, 230v maar er is met de bedrading gerommeld. Uit de motor komt aarde, zwart male(staat niet op ruck schema), en blauw & bruin die met female spades op de condensator zitten. Motor loopt als ik L en N erbij zet op de condensator, maar loopt ook zonder de condensator. Toerental lijkt mij erg laag. Als ik L op zwart zet gebeurd er niets. Iemand een idee hoe het aangesloten zou moeten zijn?

revado

Honourable Member

Welkom op CO!

Er staat meer achter het typenmummer, die DHA 190 zijn meerdere types van.

Zover ik heb gezien hoort er een regeltrafo bij voor de snelheden.
Dit heb ik gevonden met een schema, misschien kan je er wat mee:

https://katalog.bossplast.com/ventilatorji/stresni-ventilatorji/dha/i_…

Anders even een foto van het typeplaatje maken en posten?

Dank je. die had ik ook gevonden, blauw moet dus op condensator, bruin niet en geen idee wat te doen met zwart. Het volledige type nummer is DHA 190 e4 01. Zou deze willen gebruiken om kelders te ventileren. Is maar 18W maar bouwkwaliteit etc ziet er goed uit t.o.v badkamerventilatortje

revado

Honourable Member

De condensator tussen blauw en zwart verwacht ik als ik het schema zie.

Misschien worden we wat wijzer als je eens met een ohmmeter aan de slag gaat.

Ongewoon schema... een C parallel over de AUX wikkeling

[Bericht gewijzigd door OXO op zondag 3 november 2024 18:00:26 (28%)

revado

Honourable Member

Dat was ook mijn idee, normaal ziet de c tussen L en de aux, maar dit schema komt op meerdere plaatsen voor, ook bij de fabrikant.

Controleer eerst eens of het zo is als het schema!
Het schema klopt voor geen meter omop volle toeren te draaien! De hoofdwikkeling krijgt niet de volle netspanning ,hij staat in serie met de hulpwikkeling en condensator in parallel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

hoofd en hulpwikkeling uitmeten eerst, ohms doormeten. als je deze omdraait gaat de motor met aanwezige kans stuk omdat de hulpwikkeling minder vermogen heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt zover! Met verwijderde C en naar aarde zijn zwart, bruin, en blauw oneindig. Tussen zwart en blauw, en zwart en bruin ook. Tussen blauw en bruin meet ik 129.5 ohm. Motortje is M15 98960 CLF (niet te vinden)  en label geeft aan dat er een 2.5 µF 400V op moet. Condensator meet ook oneindig. Bruin en blauw zitten op de condensator, kan niet anders met de spades. Dan lijkt me L op zwart, en N op blauw erbij. Maar niets, ook niet als ik de fan een zetje geef

Als het originele fastons zijn snap ik er niks van...
Als het zelf geplaatste zijn is er mss wat fout geexperimenteerd...
Maar als zwart er voor spek en bonen aanhangt is er toch wat mis met de motor... of ik zie iets over het hoofd.
Is demonteren mogelijk?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op zondag 3 november 2024 18:16:45 schreef revado:
Dat was ook mijn idee, normaal ziet de c tussen L en de aux, maar dit schema komt op meerdere plaatsen voor, ook bij de fabrikant.

Wij zijn gewend aan een AUX waar minder stroom door loopt, parallel.
Hebben we hier soms een AUX waar minder spanning over valt, in serie (de 'duale' oplossing)?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat is de geschiedenis van de ventilator, mogelijk is de thermiche beveiliging stuk in de motor. Je moet als alles goed is tussen alle drie de draden een weerstand kunnen meten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Of je kijkt in de handleiding (blz 1/10).

(Er is ook een andere uitvoering, van de DHA190, dus om zeker te zijn dat dit de juiste is even checken welke je hebt.

Hier vond ik de manual:
https://www.manualslib.com/manual/3115777/Ruck-Ventilatoren-Dha-Series…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ok nog een vraagje voordat ik iets probeer: het aansluitschema gepost door Revado (nummer 128555) zou juist moeten zijn volgens Ruck tabellen. Er komen 4 kabels uit de motor waarvan 1 aarde.  De condensator zit buiten de motor, en volgens dit schema zit L niet op de condensator? De draad die overblijft, en volgens schema  wel op de condensator zit, zou dan de zwarte zijn. Ik begin te denken dat twee fastons er verkeerd opzitten (af fabriek, met ook nog male/female en korte/lange bescherming zodat verwisselen niet gaat). 

revado

Honourable Member

Als je tussen blauw en zwart en tussen bruin en zwart niets meet maar wel tussen bruin en blauw dan is mijn conclusie dat de thermische beveiliging heel is, die zit immers in de bruine aanvoerdraad volgens schema.
De aux wikkeling lijkt dan defect, die zou je moeten meten tussen zwart en bruin.
Als die motor fout bedraad aangesloten is geweest dan is dat ook verklaarbaar.

En die condensator moet zeker niet direct op de netspanning, dan klapt hij , als hij nog niet kapot is.
Dat kan je alleen meten met een condensator tester ( of teststand op een universeelmeyer).

Ik ga er vanuit dat zwart dan de AUX aansluiting is, de mkleur staat er niet bij in het schema.

dus net aansluiting geprobeerd, geen kortsluiting, rook, of stank. Condensator er nu ook uit, gewoon L op bruin en N op blauw, motortje start en loopt. Niet snel maar is dan ook maar 20W met een behoorlijk grote schoepen ventilator. Zwart ligt los

revado

Honourable Member

Maar dat klopt toch niet met het schema. die motor zal niet lang leven zo vrees ik.

Als ie Nooit gebruikt is, waarom zou er dan met de bedrading geknoeit zijn? al is het vreend dat 1 draad niet is aangesloten.
Het blijft ee vreemde schakeling, en waarom anders dan die andere die je meestal ziet?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op maandag 4 november 2024 13:34:28 schreef Salem2:
Ik begin te denken dat twee fastons er verkeerd opzitten (af fabriek, met ook nog male/female en korte/lange bescherming zodat verwisselen niet gaat). 

We moeten een afweging maken:
Zouden ze in de fabriek een foute serie gemaakt hebben? Of een enkelstuks vergissing?

Of zit jij naar het verkeerde schema te kijken? (o.i.d.)

In mijn ogen moet je uitgaan van dat tweede: "Ik doe iets verkeerd want dit klopt niet".

Alles wijst er op dat het een 2.5 fase motor is. Driefase motor op 2, met een condensator voor de derde. Normaliter starten die helemaal niet op zonder de condensator. Maar je kan een motor maken zodat ie wel opstart. Mogelijk is dit een hybride of is er iets met "remanent magnetisme" wat nu net genoeg is om hem op te starten. (er is maar heel weinig nodig om de boel op gang te brengen en daarvandaan gaat het goed. Vandaar dat bij sommige motoren ze die condensator afschakelen na het opstarten.) Maar als dit "altijd werkt" dan zal de fabrikant niet voor niets een condensator en extra wikkeling hebben gemaakt. Kortom, de fabrikant heeft die extra draad niet voor niets geplaatst: Ze hebben geld moeten betalen om dat te maken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 5 november 2024 12:19:08 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op maandag 4 november 2024 10:41:44 schreef Salem2:
bedankt zover! Met verwijderde C en naar aarde zijn zwart, bruin, en blauw oneindig. Tussen zwart en blauw, en zwart en bruin ook. Tussen blauw en bruin meet ik 129.5 ohm. Motortje is M15 98960 CLF (niet te vinden)  en label geeft aan dat er een 2.5 µF 400V op moet. Condensator meet ook oneindig. Bruin en blauw zitten op de condensator, kan niet anders met de spades. Dan lijkt me L op zwart, en N op blauw erbij. Maar niets, ook niet als ik de fan een zetje geef

"Oneindig" in welke stand van je multimeter? Als dat 200 Ohm of doorpiep stand is dan is de wikkeling misschien gewoon iets hoger in weerstand dan je bereik.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Gesloopt en dit schema 128554 op sticker gevonden. Dus zwart op condensator gezet (past dus echt niet maar wel met overbruggingskabeltje), N op de condensator erbij, en L op bruin. Ding gaat vrij langzaam op naar hoger toerental en verplaatst nu werkelijk lucht. 
Correctie: start op laag toerental en gaat na één tot 3 minuten naar het hogere toerental, alsof er een schakelaar omgaat.

[Bericht gewijzigd door Salem2 op dinsdag 5 november 2024 20:39:44 (15%)

nog wat info na meerdere testen; ventilator loopt beetje onregelmatig gedurende eerste 1-4 minuten op laag toerental, dan is er een duidelijke 'klik' hoorbaar en loopt toerental op naar een stabiele waarde. Multimeter (goede oude fluke77) op condensator gezet en die blijft gewoon op 0.05 VAC staan. Ik begrijp er weinig van, lijkt wel alsof die interne Thermal Protection  switch tussen laag en hoog schakelt?

maartenbakker

Golden Member

Als het schema klopt en je hem volgen het schema hebt aangesloten, kan dat niet. Kennelijk is er toch nog wat anders aan de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meet de stroom eens, volgens de handleiding is dit 0,2Amp.
Volgens het schema zou je zou je 3 weerstanden moeten kunnen meten; R Main; R Aux en R Main + R Aux. Jou gemeten 129,5 zou dan R Main + R Aux Zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor het meedenken. Dat is nu het vreemde, inderdaad tussen Main en Aux is het 129.5 ohm, daarmee zou 2A lopen, dat is 10x te veel. De zwarte kabel moet de 3de kabel op schema zijn, en die meet oneindig (1.4 M ohm op de fluke) op Main en Aux. Uitwendig geen kabelbreuk te zien, en prutsen met de kabel doet ook niets.. Amp meten lukt even niet, zekeringen fluke zijn door en vergeten te vervangen
Nu dus ook getest zonder condensator, gewoon L op bruin en N op blauw, zwart los: Motortje doet precies hetzelfde, start, draait niet mooi en langzaam, en na enkele minuten een hoorbare klik en hij draait daarna sneller en goed. Zwart blijft spanningsloos. Als de klik de TP is dan kan dat toch niet?Anders ga ik Ruck vragen, duits lukt me nog wel