Op maandag 4 november 2024 13:34:28 schreef Salem2:
Ik begin te denken dat twee fastons er verkeerd opzitten (af fabriek, met ook nog male/female en korte/lange bescherming zodat verwisselen niet gaat).
We moeten een afweging maken:
Zouden ze in de fabriek een foute serie gemaakt hebben? Of een enkelstuks vergissing?
Of zit jij naar het verkeerde schema te kijken? (o.i.d.)
In mijn ogen moet je uitgaan van dat tweede: "Ik doe iets verkeerd want dit klopt niet".
Alles wijst er op dat het een 2.5 fase motor is. Driefase motor op 2, met een condensator voor de derde. Normaliter starten die helemaal niet op zonder de condensator. Maar je kan een motor maken zodat ie wel opstart. Mogelijk is dit een hybride of is er iets met "remanent magnetisme" wat nu net genoeg is om hem op te starten. (er is maar heel weinig nodig om de boel op gang te brengen en daarvandaan gaat het goed. Vandaar dat bij sommige motoren ze die condensator afschakelen na het opstarten.) Maar als dit "altijd werkt" dan zal de fabrikant niet voor niets een condensator en extra wikkeling hebben gemaakt. Kortom, de fabrikant heeft die extra draad niet voor niets geplaatst: Ze hebben geld moeten betalen om dat te maken.
[Bericht gewijzigd door
rew
op dinsdag 5 november 2024 12:19:08
(41%)