Condensatorvoeding, Zener 12 volt vervangen door 7812.

vergeten

Golden Member

Zo maar een idee, nooit geprobeert. ;)

In een schakeling (elektronica van een papiervernietiger) met een "condensatorvoeding" direct uit het lichtnet zit een zenerdiode van 12v 2 watt om de elektronica te voeden.
Zou die vervangen kunnen worden door een LM7812 of soortgelijk type?
Uiteraard juist aangesloten.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nee. De seriecondensator gedraagt zich ruw als een stroombron, dus als de belasting te klein is zou de spanning aan de ingang van de 7812 oplopen totdat hij of de voedingselco alsnog gaat zeneren (of hemelen).

fred101

Golden Member

Zolang de ingang spanning niet boven de 35V komt en je niet meer dan 1A trekt.
Ik zou er wel een diode overzetten als er veel capaciteit achter zit of dat er kans is dat er spanning op de uitgang komt als de stekker eruit gaat. Ik geloof niet dat dat perse moet (wel bij een LM317) maar ik doe het meestal voor de zekerheid.

Wat er mis gaat bij die voedingen is de condensator en die zit er nu nog steeds.
Edit: Aart hierboven heeft wel een punt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 19:10:33 schreef fred101:

Wat er mis gaat bij die voedingen is de condensator en die zit er nu nog steeds.

Ik ben bekend met het "senseo" syndrome maar (meestal) staat een senseo 24/7 onder spanning, een papiervernietiger/hakselaar niet.
De condensator moet en kan blijven (hij is nog 942nF), de zener lag in een sluiting van een paar ohm en ik heb natuurlijk geen 2 watt exemplaar op voorraad.
Vandaar dit idee.

EDIT:
toegevoegd: (hij is nog 942nF)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

een serievoeding zenert het teveel weg, want een serievoeding moet altijd op teveel berekend zijn. alleen daarom al kan je die niet zomaar vervangen door een 7812. Een andere reden is dat je tijdens de andere alternantie de condensator ook van stroom moet voorzien, de zener doet dat door dan als gewone diode te werken. Je kan de taak van de zener wel verlichten door het grote werk door een transistor te laten gebeuren..

Op maandag 4 november 2024 19:08:24 schreef Aart:
Nee. De seriecondensator gedraagt zich ruw als een stroombron, dus als de belasting te klein is zou de spanning aan de ingang van de 7812 oplopen totdat hij of de voedingselco alsnog gaat zeneren (of hemelen).

Dit probleem kan je weer oplossen door aan de ingang van de LM7812 een zenerdiode van 15V tot 24V te zetten. Dan heb je in ieder geval een mooie stabiele uitgangsspanning van 12V.

Men kan tot op zekere hoogte een power zener improviseren van een dikke transistor en twee weerstanden.

[edit]
@ohm pi: Alles kan. Maar voor behoorlijk wat elektronica is een goed gestabiliseerde voeding niet nodig, en dan niet elegant.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 4 november 2024 19:49:52 (40%)

Henry S.

Moderator

Misschien is een 2W zener wat ondergedimensioneerd.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Bij een zenerdiode is de stroom vrij constant dwz als er geen belasting is gaat alle stroom door de zenerdiode en bij maximale belasting gaat er nog steeds een deel door de zenerdiode.

vergeten

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 19:08:24 schreef Aart:

Ok.
Er is dus altijd een belasting, hoewel die wel iets zal varieren door het al dat niet aantrekken van een relais.
Dit schema van het apparaat is gevonden op internet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 4 november 2024 19:56:52 (0%)

Henry S.

Moderator

Oeh, dat was niet echt een afbeelding voor publieke consumptie.

vergeten

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 19:57:20 schreef Henry S.:
Oeh, dat was niet echt een afbeelding voor publieke consumptie.

klopt heb hem zelf ook willen verwijderen maar was waarschijnlijk net te laat, je was me voor.

Nu dan toch wel het schema.      Veranderd er dan nog iets of het wel of niet kan?

vergeten

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 19:44:15 schreef ohm pi:
[...]Dit probleem kan je weer oplossen door aan de ingang van de LM7812 een zenerdiode van 15V tot 24V te zetten. Dan heb je in ieder geval een mooie stabiele uitgangsspanning van 12V.

Snap ik maar die moet dan weer 2 watt zijn en die heb ik juist niet in voorraad.

Sine

Moderator

Op maandag 4 november 2024 19:37:08 schreef vergeten:
[...]
ik heb natuurlijk geen 2 watt exemplaar op voorraad.

Dan versterk je er toch eentje met een torretje?

Idealiter met een 11V zener, want met het torretje krijg je er 0,6V bij.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 4 november 2024 20:20:56 (14%)

Op maandag 4 november 2024 20:11:08 schreef Sine:
Idealiter met een 11V zener, want met het torretje krijg je er 0,6V bij.

En met een tor die WEL die 2W aankan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Los 12v/400mA voedinkje is ook een mooie en kleine oplossing. (en nog netgescheiden ook)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004580078458.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

De kringloop ligt er vol mee.

vergeten

Golden Member

Op maandag 4 november 2024 21:16:09 schreef Arco:
Los 12v/400mA voedinkje is ook een mooie en kleine oplossing. (en nog netgescheiden ook)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004580078458.html

Niet praktisch.

Dan moet de versnipperaar worden aangesloten met eigen netsnoer(230v motor)
en
De adapter voor de voeding van de elektronica.

Paulinha_B

Honourable Member

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 5 november 2024 13:00:10 (99%)

vergeten

Golden Member

Nou er zit een gelijkrichtcel tussen (daar ging men niet vanuit) dat is anders als alleen een zener.

Maar lach maar verder.

Je wilt WEL aan de elektronica solderen, maar een draad leggen binnen het apparaat gaat je te ver? Hmm. Ik snap de randvoorwaarden niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op dinsdag 5 november 2024 08:42:10 schreef rew:
Je wilt WEL aan de elektronica solderen, maar een draad leggen binnen het apparaat gaat je te ver? Hmm. Ik snap de randvoorwaarden niet.

Als je met die draad de extra adapter (trafo) bedoeld, die kan niet ingebouwd worden in de versnipperaar wegens te weinig ruimte!

Zoals ik zei: Ik snap de randvoorwaarden niet. Een mobiele telefoon zit tot op de rand volgepropt met onderdelen, Als er nog ruimte had geweest voor nog een 0402 condensator dan hadden ze die daar geplaatst.

Een "grofstoffelijk" mechanisch apparaat met "een beetje elektronica" als een versnipperaar, daar verwacht ik wel een hoekje waar je iets kan verstoppen. Maar goed. Ik heb het ding nog nooit gezien.

Op maandag 4 november 2024 19:44:22 schreef Henry S.:
Misschien is een 2W zener wat ondergedimensioneerd.

Waarschijnlijk niet eens ondergedimensioneerd voor netspanning met een mooie 50Hz sinus. 1uF resulteert in ongeveer 72mA, bij 12V is dat kleiner dan 1W. Maar daar gaat het dan ook meestal fout. Door rommel op het net loopt er meer stroom dan berekend door de seriecondensator. En de golfvorm op het net wordt tegenwoordig alleen maar slechter en slechter. En dan gaan ze inderdaad stuk door (kortstondige) overbelasing. En als ze dan ook hun warmte slecht kwijt kunnen dan is het helemaal snel over.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!