Max waarde 0-10V instelbaar maken

Hallo,

ik ben al even op zoek naar een geschikte oplossing om mijn lichtsturing in de firma , Highbay Leds, te kunnen beperken zodat ze niet altijd op 100% gezet worden.

deze worden gestuurd met een 0-10V analoog signaal afkomstig van 4 verschillende eltako relais sds12/1-10v

ik wil dus graag de max waarde kunnen beperken bijvoorbeeld 7V zodat ik tussen 0 en 7v nog gewoon kan regelen maar niet boven de 7v kan.

ik heb al verschillende opties bekeken maar niks is echt helemaal toepasbaar:

-Gewoon Potmeter

-Buck Convertor (step down) maar deze zijn altijd PWM die ik vind en niet analoog

-Opamp met pot meter

-Spanningsdeler

-Zenerdiode maar dan kan ik niet echt instellen

-Arduino of plc maar dan moet ik 10V analoog in en uit hebben

....

of zoek ik het te ver en kan ik dit eenvoudiger?

alvast bedankt

fred101

Golden Member

Potmeter met een weerstand in serie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Of zelfs maar een enkele potmeter, geschakeld als spanningsdeler.

Iets van 1 tot 10kΩ moet werken.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 6 november 2024 23:04:36 (20%)

dus toch zo eenvoudig, en de weerstand is dan nodig om de overtollige spannning de dissiperen ?

1/deze moet dan in serie staan met de voeding naar de potm de +10V die naar de Vref is aangesloten

2*dan gewoon de ground naar de potmeter en ook als - voor de aansluiting op het circuit naar de leds

3/en de middelste potm aansluiting dan de maximaal ingestelde waarde naar de leds

dimmer beschikt over een 1-10V stuuruitgang met een maximale stroomcapaciteit van 40 mA dus een potmeter van 10kOhm en 1Watt zou hiervoor geschikt moeten zijn?

en de weerstand dan 1kOhm ook en hoeveel watt best?

alvast bedankt!

Sine

Moderator

Nee, geen extra weerstand nodig, alleen de potmeter is genoeg.

Je kan schema 7-2 op pagina 19 van de datasheet TL431 maken. Op de input sluit je de 0-10V van je relais aan. R1 en R2 vervang je door een instelbare potentiometer waarbij je de uitgang op bijv 7V instelt als de ingangsspanning 10V is en op VKA sluit je de te dimmen lampen aan.
De uitgangsspanning volgt tot 7V de ingangsspanning en bij een hogere ingangsspanning blijft de uitgangsspanning 7V (tenzij je de potmeter R1/R2 verdraait).

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 6 november 2024 23:18:11 (19%)

fred101

Golden Member

Sine, hij wil de boel beperken tot max 7V. Met alleen een pot kan je hem nog steeds naar 10V draaien. Daarom een weerstand erboven waar 3V over valt. Of ik begrijp hem verkeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

@ohm pi,
Dan krijg je een dood stuk in het te dimmen bereik, met een potmeter beperk je enkel de maximale uitgang.

@fred,
De ts heeft al dimmers, maar wilt de maximale uitsturing kunnen beperken tot een lagere spanning, dus die potmeter is niet bereikbaar maar enkel om de max uitsturing in te stellen.

Klopt wat Sine zegt, ik zal deze Potmeters in de schakelkast monteren en deze zelf eenmalig instellen maar de rest kan hier niet bij en enkel regelen via de eltako.

waar ik dan de bepaalde max waarde heb ingesteld met de potmeter.

alvast bedankt , ik test dit eens uit ;-)

als het niet regelbaar moet zijn, kan je ook 2 serieweerstanden nemen.
daar maak je dan ook een spanningsdeler mee

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Spanningsdeler.png

R1=3K en R2=7K, dan zal er 7V uitkomen op U als er 10V in komt op E (of 300ohm en 700ohm, zoals de 7/10 verhouding maar klopt)

met E12 weerstanden kan je 2K7 en 6K8 gebruiken en dan kom je max op 7,16V uit
de dimmers gaan dan wel iets preciezer werken.
als je nu bv op 3V zet, krijg je pakweg 30%. door die spanningsdeler zal die 3V nu ook maar 2.1V doorgeven, dus iets meer gedempt

met een extra schakelaar over R1 kan je nog altijd eens op 100% zetten,

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

er is een subtiel verschil tussen de functionaliteit van de simpele potmeter of vaste weerstanden en hoe ik jou startpost begrijp.

De potmeter oplossing geeft gewoon 0-7V uit terwijl de ingang 0-100% (0-10V) aanstuurt.

Jou openings post begrijp ik dat als de ingang 0-7V aanstuurt dit gewoon direct doormag, en dat de output op 7V moet blijven als de input boven de 7V gaat.

Nu is dat laatste natuurlijk minder prettig werken voor mensen. Ik ken iemand die een drone aan het vliegen was en de "vaste hoogte" stond aan, terwijl zij dacht van niet. "ietsie omhoog" -> een mens gaat dan meer en meer gas geven hetgeen in een dure crash resulteerde.

Maar het kan zijn dat jij andere "randvoorwaarden" hebt die verplichten dat het op de ene of de andere manier moet werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/