Airco start automatisch

Hi,
We hebben 2 airco’s van MaxiCool.
2 buitenunits met 4 binnenunits.
Sinds een aantal dagen starten de binnenunits van een van de twee buitenunits regelmatig en random vanzelf op. Een units hangt beneden in de woonkamer, de andere op een slaapkamer op de eerste verdieping. Ik heb de het scherm waar de IR ontvangers al afgeplakt, de units spanningsvrij gemaakt, etc.
De binnenunits starten niet gelijktijdig op. Soms de ene, de andere keer weer de andere.
Soms starten ze een aantal keren per uur op, soms slechts eens in de 6 - 8 uur.
De elektrische aansluitingen in de buitenunit zijn niet vochtig of zo.
De andere buitenunit gedraagt zich zoals het hoort, gaat alleen aan met de afstandsbediening.
Iemand enig idee waardoor de airco zich spookachtig gedraagt?
Gr.
Jo

Arco

Special Member

Geen rotte (bol staande) elco's te zien?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb in de buitenunit alleen de aansluitingen bekeken en niet verder. Wellicht in het weekend eens verder open schroeven.
Vraag is alleen waarom een defecte elco dit gedrag veroorzaakt?

geen instelling die zorgt dat de airco gaat draaien? bijv de autostand, temperatuur lager en unit slaat aan? zo klinkt het mij. zeker als er maar 1 binnenunit steeds aanslaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn 2 binnenunits verbonden met 1 buitenunit.
Beide binnenunits vertonen hetzelfde gedrag, namelijk random aan en uit (maar onafhankelijk van elkaar).
Er staan 2 buitenunits naast elkaar.
De andere buitenunit heeft ook 2 binnenunits die niet random aan of uit gaan. Deze werken zoals het hoort.
En alle eventuele timer instellingen ed. zijn gecontroleerd en stan niet aan.
Verder heb ik de zekering los gehad zodat ik zeker weet dat alles in de fabrieksinstellingen staat.

[Bericht gewijzigd door Buulke op vrijdag 8 november 2024 15:32:54 (23%)

Arco

Special Member

Tegenwoordig zit alles in flash of eeprom, zekering trekken zal je dan geen fabrieksreset geven (zelfde parameters worden weer geladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het niet gemakkelijk om de binnenunits tijdelijk op de goed werkende buitenunits electrisch aan te sluiten?? ik schat ook een elco issue of slechte voeding...

ik zou denken, probeer de binnenunits 1 voor 1 los te koppelen van de buitenunit en kijk dan een poos af of deze niet meer vanzelf aanslaat, zo wel bij 1 unit komt dat uit de binnenunit zelf. er ligt een fase, nul en communicatiedraad tussen binnen en buitenunit bij een moderne airco.

Bedankt voor de tips, ga ik proberen

Op vrijdag 8 november 2024 18:08:15 schreef smd:
Is het niet gemakkelijk om de binnenunits tijdelijk op de goed werkende buitenunits electrisch aan te sluiten?? ik schat ook een elco issue of slechte voeding...

Kan niet zomaar. Dan moet je de koelleidingen ook mee verhuizen. Doe je dat niet dan zal bij b.v. een 'aanvraag' voor buitenunit2 vanuit binnenunits A en/of B er in de binnenunits C en D ongevraagd een reactie worden veroorzaakt met het koelmiddel.

Bij mijn beste weten mogen de koelleidingen ook alleen door een STEK-monteur weer op druk gebracht en geactiveerd worden.

Bedankt, maar één binnenunit loskoppelen (elektrisch) kan denk ik wel zonder problemen.
Als ik dat voor beiden apart probeer kom ik er in elk geval achter of het aan een van beide binnenunits ligt.

Ik verwacht dat als 1 van de 2 binnenunits elektrisch wordt losgekoppeld van de bijbehorende buitenunit dat wel kan. Wel de buitenunit dan 'resetten' omdat die anders nog staat ingesteld op 2 binnenunits. Op het moment dat de buitenunit geen communicatie kan krijgen met een van de binnenunits geeft deze waarschijnlijk een foutmelding. Misschien ook wel dat de buitenunit dan in storing gaat en verder niet veel meer doet.

Arco

Special Member

Op vrijdag 8 november 2024 19:30:52 schreef harry64:
[...]
Bij mijn beste weten mogen de koelleidingen ook alleen door een STEK-monteur weer op druk gebracht en geactiveerd worden.

Alleen als er 'broeikasgassen' in zitten...
Bijv. met een neutraal gas als R290 (propaan) als koelmiddel mag je zelf alles in mekaar knutselen...

zit er geen wifi mogelijkheid op? misschien een buur die voor de fun jouw airco op zijn wifi heeft hangen en met de app met jouw voeten speelt?

de buitenunit stuurt normaal geen binnenunits aan, wel omgekeerd. de binnenunit stuurt data naar de buitenunit.

bij mij komen er, als ik me goed herinner, 3 draden toe van de buitenunit.
2 draden van 230V en 1 als data lijn.
je zou die datalijn eens kunnen afkoppelen van een binnenunit en zien of het nog voorvalt. die binnenunit kan je niet meer gebruiken dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de airco’s zijn nog redelijk ouderwets zonder wifi ed.

revado

Honourable Member

Of toch een of ander apparaat wat IR stuurt?
Is er onlangs een apparaat bijgekomen met afstandsbediening?
Je schrijft dat je de vakjes afgeplakt hebt, maar dat moet dan ruim met zwart tape anders kan het er nog door komen.

En de aftstandsbediening van de airco's als eens in een doosje of iets dergelijks gestopt bij niet gberuiken?
Ik heb ooit een tv afstandsbediening nagekeken die zelf af en doe signaal afgaf door een klemmende toets...

[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 9 november 2024 10:32:49 (33%)

of een bestaande timer instelling, die zit dan in de binnenunit en hoeft de ab daar niet voor te kunnen zien.

Hi afstandsbedieningen inderdaad al eens in een la gestopt.
Bovendien gebeurt het boven en beneden, dus als het een afstandsbediening zou zijn dan toch niet op 2 verdiepingen.
Timers zijn ook heel basic. Heb ik allemaal op nul gezet, dat is helemaal uit.

Op zaterdag 9 november 2024 10:30:53 schreef revado:
Of toch een of ander apparaat wat IR stuurt?
Is er onlangs een apparaat bijgekomen met afstandsbediening?

Dacht nog aan buren ofzo die een apparaat hebben gekocht waar deze airco's op reageren via IR..
Misschien ook wel een airco.

Gisteren van beide binnenunits het bedieningspaneel losgekoppeld.
Daarmee is de display uit en werkt de IR niet meer.
Natuurlijk uitgebreid even getest maar de afstandsbedieningen werken dan echt op geen enkele manier.
Vanmorgen stonden beide binnenunits weer aan ?
Geprobeerd met de IR afstandsbedieningen ze uit te zetten maar dat lukt natuurlijk niet.
Vervolgens de bedieningspanelen weer aangekoppeld en deze gaven netjes aan dat de units ingeschakeld zijn en de ingesteld temperatuur aan en beide units konden daarna met de afstandsbedieningen weer uitgezet worden.
Ik heb nu een van beide binnenunits spanningsvrij gemaakt.
Eens kijken of de andere unit dan toch weer spontaan aanspringt.

Arco

Special Member

Als je een binnenunit loskoppelt kan die onmogelijk nog steeds aan gaan (krijgt zijn spanning van de buitenunit)

Klopt, ik wil nu kijken of een binnenunit nog aanspringen wanneer de andere unit is losgekoppeld.
Misschien dat de storing in een van beide binnenunits zit maar dat deze ook invloed op de andere binnenunit heeft

Daarom bedoel ik, wissel beide buiten unit electronica eens uit...

Dat is voor mij te hoog gegrepen, daarvoor moet ik de buitenunits helemaal gaan openen.

dan word het lastig om diagnose te stellen...