Wat is een CBB21 1.5UF 400V?

Dag lezers,
Ik probeer een KINZO zaagmachine te repareren, de aan/uitschakelaar zat vast.
Bij het demonteren kom ik een CBB21 1.5UF 400V tegen die ik heb losgekoppeld.
Wat is een CBB21 en wat doet die?
Er komen twee bruine draadjes uit, maakt het uit hoe die gemonteerd worden?

Met dank en groeten,
Joost

fred101

Golden Member

Is een condensator, voorkomt EMI, beide pootjes zijn gelijk. Verder gewoon weer aansluiten zoals het zat.

nb: Niet zo'n goed idee iets uit elkaar te trekken zonder foto's/tekeningen maken als je geen idee hebt hoe het werkt/in elkaar zit ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit is denk ik geen ontstoorcondensator omdat de waarde behoorlijk hoog is. Normaal zitten die in de 220-470 nF range.

Dus ik denk eerder een werk condensator voor de motor? Maar dat suggereert een asynchrone redelijk lichte motor, wat voor een zaagmachine weer wat onlogischer is.

Hoeveel toeren maakt dat machientje en wat voor vermogen staat er op?

Als het een ontstoor condensator is staat die over de voeding heen, is het een werk-condensator staat die in serie met een van de wikkelingen namelijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

1.5uF 400V zijn de specs voor "een condensator".

CBB21 is waarschijnlijk de "serie" er zijn allerlei verschillende condensatoren die aan die specs voldoen. Zomaar wat voorbeeldjes:
1 2 3 4 5 (en daar staat de familie die jij hebt nog niet tussen). (Deze zijn dan 2.2, omdat 1.5 iets minder vaak voorkomt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Paulinha_B

Honourable Member

Kijk maar niet teveel naar die "CBB21", dat zal fabrikantgebonden zijn.
Relevant zijn de opgegeven capaciteit en spanning. (edit: eigenlijk maar wat @rew ook al stelde, maar anders verwoord)

En nee, het is een bipolaire condensator, anders stond er wel + en een - op.

Overigens zou ik denken dat, als het een ontstoorcondensator was, er een X1 of X2 zou op moeten staan?

Maar dat suggereert een asynchrone redelijk lichte motor, wat voor een zaagmachine weer wat onlogischer is.

Houtbewerkingszaagmachines ken ik alleen maar met een aynchrone motor (kortsluitankermotor/squirrel-cage). Het 'redelijk lichte' komt wel overeen met het beeld dat ik van Kinzo heb (het is geen kwaliteitsgereedschap; het is gebouwd naar een prijs, en de prijs is laag).

Lijkt me inderdaad dus ook eerder een motorcondensator. Niet dat het veel uitmaakt voor OP wat het is en waarvoor het dient, zolang hij het maar weer netjes terug aansluit. Een ontstoorcondensator zou ik ook eerder in een X2-klasse verwachten, maar ook wat dat betreft schat ik China en Kinzo niet hoog in....

Er komen twee bruine draadjes uit, maakt het uit hoe die gemonteerd worden?

Ja, dat maakt uit.... gewoon terugmonteren zoals het zat lijkt mij het verstandigste. Maar als u bedoelt of de polariteit van de condensator ('+ en -') uitmaakt, dan, nee, dat maakt niet uit bij deze condensator; als u de condensator een halve slag draait (het ene bruine draadje aansluit waar aanvankelijk het andere bruine draadje zat aangesloten, en omgekeerd) zal de condensator er niet minder om werken.

(Edit: en excuses voor de mosterd na de maaltijd, Paulinha_B was me voor.)

set SCE to AUX.
Arco

Special Member

CBB is een "Metallized Polypropylene Film Capacitor"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dat is 1 van de duurste manieren om een condensator te bouwen. Dus het is waarschijnlijk niet zomaar dat ze dit type hebben gekozen. Ik raad aan om dus te zoeken naar zo'n plastic-metaalfilm condensator.

Of andere materialen dan polypropyleen beter of slechter zijn weet ik niet. Moet je aan iemand anders vragen.

Edit: En die 21 is dan vast een indicatie voor de maat. Hmmm. Misschien toch niet. Dat CBB polypropyleen is, dat is kennelijk cross-fabrikant zo. Ik zie haast 40 fabrikanten die deze aanduiding gebruiken.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 10 november 2024 19:11:50 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat is dan weer een voordeel van de Chinese kopieerdrang.

Als de condensator stuk is, zal er wel weer een andere 400VAC (dus geen gewone 400V) polypropyleencondensator in moeten. Ervan uitgaande dat het inderdaad een motor-loopcondensator is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op zondag 10 november 2024 14:10:33 schreef henri62:
Dit is denk ik geen ontstoorcondensator omdat de waarde behoorlijk hoog is. Normaal zitten die in de 220-470 nF range.

Dus ik denk eerder een werk condensator voor de motor? Maar dat suggereert een asynchrone redelijk lichte motor, wat voor een zaagmachine weer wat onlogischer is.

Hoeveel toeren maakt dat machientje en wat voor vermogen staat er op?

Als het een ontstoor condensator is staat die over de voeding heen, is het een werk-condensator staat die in serie met een van de wikkelingen namelijk.

Voor een zaagmachine bedrijfscondensator = werkcondensator is deze fysiek veeeeel te klein.

@J00st om welk type, vermogen zaagmachine gaat het eigenlijk?

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

1,5uf is niet heel groot idd, maar heb dit model al wel vaker gezien. vaak in airco's voor de fan als bedrijfscondensator. ook al vaak zat gezien in sterk terug gelopen capaciteit en dan zie je dat de motor erg traag aanloopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat om een KINZO 8E205 figuurzaagmachine.
230V 50Hz 70W
Ik heb voor de demontage foto's gemaakt: vier bruine draad met miniem kleurverschil.
Ik ga er mee naar 'n repaircafé voor de zekerheid maar wil wel begrijpen waar ik mee bezig ben.

Allemaal erg bedankt voor de reacties!