Behuizing kleine DC motor wel en niet aan GND

Ik heb 2 verschillende soorten ruitenwisserpompjes.
Één pomp heeft een lekstroom naar de vloeistof toe welke in een stalen tank zit(links) Op het stalen asje zit een schoepenrad welke de vloeistof verpompt. De lekstroom loopt via het asje van de motor, door de vloeistof, in de stalen behuizing van de tank en dan terug naar de -min van de voeding (tank hangt aan gnd)

Het andere pompje heeft dit probleem niet. (rechts)

Nu heb ik de pompjes opengemaakt en het blijkt dat bij het ene pompje de behuizing van de motor aan de -min is gehangen dmv een klippie. (dit is de motor met een lekstroom)
De andere motor heeft dit niet. Deze motor heeft geen lekstroom.

Waarom kiest een fabrikant ervoor om de behuizing wel of niet aan de min te knopen?
Zodra ik dit klipje weghaal, verdwijnt ook het probleem.

Ik snap overigens sowieso niet hoe er een lekstroom door de vloeistof kan lopen. De stroom kiest toch voor de weg van de minste weerstand (dus door de behuizing van de motor, via de -minkabel terug naar de voeding)?

Ik snap overigens sowieso niet hoe er een lekstroom door de vloeistof kan lopen. De stroom kiest toch voor de weg van de minste weerstand (dus door de behuizing van de motor, via de -minkabel terug naar de voeding)?

Het grootste deel van de stroom kiest de weg van de minste weerstand.... maar niet alles.

Simpel zelf te beredeneren: zet een weerstand van 100 ohm parallel aan een weerstand van 0.1 ohm, zet er bijv. 10 V overheen. U kunt dan zelf uitrekenen hoeveel stroom er door de weerstand van 100 ohm loopt.

Waarom kiest een fabrikant ervoor om de behuizing wel of niet aan de min te knopen?

Ik kan me voorstellen dat het is om de behuizing van de motor als afscherming van RF/EMI-storing te gebruiken, door hem aan 'massa' te leggen.

Ik neem aan dat uw vraag/probleem met de lekstroom eigenlijk is dat deze aanleiding geeft tot corrosie?

set SCE to AUX.

De fabrikant heeft één van de motoraansluitingen aan het huis gemaakt, maar of dat de + of - is, hangt af van de draairichting van de motor. Als het de + is, en de motor via een ander pad aan de - zit, zou dat een kortsluiting geven (een pad met bijna 0 ohm weerstand).

Er kan alleen een stroom door de vloeistof lopen als er een spanning is om die stroom op gang te brengen. Die spanning kan van een externe bron komen, maar ook van galvanische effecten, van verschillende metalen in een geleidende vloeistof.

Waarom ben je tot de conclusie gekomen dat er een stroom loopt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor het snelle antwoord!

Logisch inderdaad wat betreft de stroom. Stom van me..

Ik heb (nog) geen corrosie. Het boordsysteem houd in de gaten of er stromen lopen door geaarde componenten, zoals de wastank.
In principe komt er minder stroom terug bij de -min dan dat er bij de +plus van de voeding vertrekt. Hierop geeft die een melding. Het gaat slechts om 1mA, maar ik heb het zelf nog nagemeten, en het klopt inderdaad dat er een stroom wegloopt..

Het pompje is recent uitgewisseld ivm lekkage, (vorige pompje was een ander type) maar ik snap gewoon niet hoe dit mogelijk is en wat dit precies veroorzaakt. Op het uitgaande asje van de motor zou toch nooit een spanning mogen staan?

Op woensdag 13 november 2024 10:39:54 schreef Christiaan371:

Ik snap overigens sowieso niet hoe er een lekstroom door de vloeistof kan lopen. De stroom kiest toch voor de weg van de minste weerstand (dus door de behuizing van de motor, via de -minkabel terug naar de voeding)?

[bijlage]

hoogst waarschijnlijk staat de - niet op hetzelfde potentiaal als de gnd, dan loopt er stroom door de vloeistof via de motoras.

Op woensdag 13 november 2024 10:56:32 schreef SparkyGSX:

Waarom ben je tot de conclusie gekomen dat er een stroom loopt?

Goede vraag! Ik heb het getest met een ander rvs tankje met het pompje. Ik heb de voeding op zowel het ene, als het andere aansluiting van het pompje geplaatst. Resultaten zijn hetzelfde.

Op woensdag 13 november 2024 11:00:24 schreef kris van damme:
[...]

hoogst waarschijnlijk staat de - niet op hetzelfde potentiaal als de gnd

Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn? Kabel te dun?

Op woensdag 13 november 2024 11:03:39 schreef Christiaan371:
[...]

Wat zou hier een oorzaak van kunnen zijn? Kabel te dun?

Nee, dat denk ik niet. Eerder doordat voeding motor en chassis geen relatie tot elkaar hebben, of de - van de motor als + gebruikt wordt, zoals eerder geopperd.

een bedradingschema kan het een en het ander verhelderen.

Op woensdag 13 november 2024 10:39:54 schreef Christiaan371:

Waarom kiest een fabrikant ervoor om de behuizing wel of niet aan de min te knopen?
Zodra ik dit klipje weghaal, verdwijnt ook het probleem.

[bijlage]

soms is het wenselijk en soms is het absoluut verboden dat de behuizing aan de - hangt. de Fabrikant doet het al dan niet volgens specificatie van de afnemer.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 13 november 2024 11:43:12 (35%)

vergeten

Golden Member

Op woensdag 13 november 2024 10:39:54 schreef Christiaan371:

Waarom kiest een fabrikant ervoor om de behuizing wel of niet aan de min te knopen?
Zodra ik dit klipje weghaal, verdwijnt ook het probleem.

stoorsignalen van de koolborstels binnen de motor houden. Ofwel ontstoring.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op woensdag 13 november 2024 12:36:23 schreef vergeten:
[...]
stoorsignalen van de koolborstels binnen de motor houden. Ofwel ontstoring.

denk je? door de behuizing met de - pool (of + pool, maakt niet uit) te verbinden bestaat de kans dat de behuizing als antenne gaat dienen..

Het is makkelijker om de MIN van motortjes e.d. te schakelen. Een ding die maar 1 kant op hoeft zoals een pomp hang je dan permanent met de plus aan de plus van het systeem en je schakelt de min. De motor trekt die dan naar +12V als de motor uitstaat.

Bij dit soort constructies met de behuizing aan de min en in contact met de vloeistof gaat dat niet helemaal lekker. Anderzijds, kan lang goedgaan. Plastic vloeistof-vat, normaliter geen verbinding tussen behuizing en vloeistof etc etc.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/