Ik heb 2 verschillende soorten ruitenwisserpompjes.
Één pomp heeft een lekstroom naar de vloeistof toe welke in een stalen tank zit(links) Op het stalen asje zit een schoepenrad welke de vloeistof verpompt. De lekstroom loopt via het asje van de motor, door de vloeistof, in de stalen behuizing van de tank en dan terug naar de -min van de voeding (tank hangt aan gnd)
Het andere pompje heeft dit probleem niet. (rechts)
Nu heb ik de pompjes opengemaakt en het blijkt dat bij het ene pompje de behuizing van de motor aan de -min is gehangen dmv een klippie. (dit is de motor met een lekstroom)
De andere motor heeft dit niet. Deze motor heeft geen lekstroom.
Waarom kiest een fabrikant ervoor om de behuizing wel of niet aan de min te knopen?
Zodra ik dit klipje weghaal, verdwijnt ook het probleem.
Ik snap overigens sowieso niet hoe er een lekstroom door de vloeistof kan lopen. De stroom kiest toch voor de weg van de minste weerstand (dus door de behuizing van de motor, via de -minkabel terug naar de voeding)?